Olie en sludge in luchtfilter

Lucky me

Rookie
19 okt 2006
7
0
Zoetermeer
Ik rij een Yamaha 600 Diversion uit '99 met inmiddels 91.000 km en rijdt nog prima. Echter ik heb nogal last van sludge en olie in mijn luchtfilterhuis. Dat het een kwaal is van de Diversion is mij bekend, maar het wordt nu wel erg: 100 cc olie toevoegen op de 500 km.
Na mijn dagelijks ritje, enkele reis, van 45 km, druipt het vocht hoofdzakelijk olie uit mijn luchtfilterhuis op mijn motorblok en via mijn overlooppijpje weg.

Wie heeft er een tip of wat kan ik eraan (laten) doen?

:?
 
Vaak komt dit voor als er te weinig mee wordt gereden, olie met vocht
geeft zo,n smurie.
Maar je geeft al aan dat je er regelmatig mee rijdt.

Het zou kunnen doordat je zuigers of zuigerveren niet helemaal 100% meer zijn.
Daar door wordt er druk opgebouwdt in je carter,en die druk moet hij toch kwijt.
dan zit er een slangetje die naar de luchtfilters gaat om de boel weer netjes te
verbranden.

Toen ik heel,heel vroeger automonteur ben of was geweest was dit een bekend probleem, onderdruk en altijd vuile lucht filters met smurie enz. [vooral fiatjes]
deden we gewoon een stopje in de ontluchting slang,
probleem voor 3 maanden opgelost maar er was gelukkig ook nog geen apk.

Maar zou eens je compresie laten meten,als deze negatief zijn ziehier het probleem
Anders zou nog kunnen ververs je olie,en oliefilter,koop een bekend merk olie,maak alles ;smut; vrij.

Groet toontje :]
 
bedankt voor de reacties,

Ik rij er minimaal 5 dagen per week mee per dag zo'n 90 km. Dus te weinig rij ik denk ik niet.
Hiervoor gebruikte ik een Shell olie en kreeg het probleem.
De huidige olie (Castrol GPS) zit er net 3000 km in. Ik gebruik nu de dure olie om uit te proberen of daar wellicht het probleem aan lag. Omdat een vriend van me deze olie gebruikt in zo'n zelfde 600 diversion van '99 en geen last heeft en hij rijdt er beduidelijk minder mee.

Dus ik snap het niet meer. Zodra ik even tijd heb, zal ik inderdaad mijn compressie laten meten.
 
Ik zou "Forte motor flush" eens proberen. Heb hier (met auto's) hele goede ervaring mee. Ik heb het -na navraag ivm nattekoppeling- eens gebruikt op mijn Fireblade.
Die verbruikte wat olie en is nu nagenoeg verbruik-vrij.
En nee, ik heb geen aandelen Forte, enkel zeer goede ervaring. :Y
 
Indeed, heeft mijn gn250 ook van de oliedrank afgeholpen.

Ik had eerst op advies een oliewissel uitgevoerd naar een ander type en dus ook een nieuw filter. Na 1200 km nog steeds hetzelfde gezeik. Van vol naar 1/3 in 200 km. (zit ook maar 1.3 liter carterinhoud in).

Na een spoelinkje met forte motorflush (een kwart potje, 1 potje is nl voor 4.5 liter carterolie), en mijn filter was nu na de spoelbeurt gitzwart terwijl bij de oliewissel ervoor waarbij de olie er 6000 kilometer in had gezeten slechts donkerbruin. Hierna hoefde ik maar eens per 1000 km 100cc bij te vullen ipv 100 cc per tankbeurt.
 
Het gekke is, :? dat nu de temperatuur weer zo'n 13 a 15 graden is, heb ik er veel minder last van dan een week geleden. Toen lag de temperatuur even rond de 10 graden. Toen drupte het uit het overlooppijpje, het was nog net geen straaltje. :(

Nu amper een paar druppels.

Wie het weet mag zeggen. :}
 
Ik had gistgeravond al gereageerd, maar de site viel uit en was een tijd uit de lucht.
Maar goed, standaard rij ik zo rond de 6000 toeren, dus dat zou dan tussen de 7000 en 8000 moeten liggen?

We gaan het uitproberen: gewoon een versnelling terug, maar toch de snelheid houden.
:]
 
Ik heb exact hetzelfde met mijn Div600 uit 2000, en het gebruik was ook zo'n 4 dagen per week 100 km. Eerste 3000 km na een oliewissel geen problemen, daarna begon het weer te druppelen. Dure Castrol had bij mij geen effect.

Ik heb er een olietemperatuurmeter op gezet, en daarvan heb ik geleerd dat de motor gewoon niet op temperatuur kwam bij lage omgevingstemperatuur, ook niet na 50 km. Ik reed regelmatig 140-160 op dat ding, en dan zit je zo'n beetje in de 8000 toeren. Afplakken van de oliekoeler hielp niet voldoende.

Ik heb het nu "opgelost" door een Fazer te kopen, dure oplossing maar werkt wel :+

voor wat het waard is Wat lekt daar uit m'n Div?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan