olie in het frame

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Bij de realisatie van mijn project:
Project Thrillseeker
willen we een olietank niet op de motor hebben maar de olie door het buizenframe laten lopen.
De gedachte is dan dat de oliepomp in het blok sterk genoeg is om de oliedruk hoog genoeg is om het blok gesmeerd te houden maar ook de olie rond te pompen door het blok en frame.
Eigenlijk de zelfde gedachte als de xr600.
Nu was de vraag of er dingen zijn waar we rekening mee moeten houden.
Bijvoorbeeld de olie mag niet onder het blok, of juist er boven.
Eigenlijk alle tips en adviezen op dit gebied kunnen we gebruiken.

bedankt
 
ik weet niet waar de huidige olietank zit , maar als de huidige polietank laag zit , en je gaat het frame gebruiken loop je de kans dat als je de motor een tijdje niet meer gebruikt alle olie door de zwaartekracht in het blok zakt.
als je dan de motor start kan de olie nergens naar toe , wordt door de carterontluchting er uit geblazen ,
dit leverd 2 liter olie op de garagevloer op, en jij moet de garagevloer weer poetsen.

mijn norton commando deed niet anders.... |(

een kraantje in de toevoer lost dit probleem op, maar dan moet je je wel heel goed herinneren hem open te zetten als je gaat rijden.


dit kan dus bij een XR600 ook voorkomen.
er zit daarom dus ook een klep onderin de framepijp die dit voorkomt.
 
dit kan dus bij een XR600 ook voorkomen.
er zit daarom dus ook een klep onderin de framepijp die dit voorkomt.
Wat voor klep zou dit moeten zijn dan??
Ik heb zelf een xr gehad maar heb daar nooit iets om hoeven te zetten.
Enige wat er zat(althans wat ik weet) was een filtertje waar de olie doorheen liep.
Als die verstopt raakte dan was je wel zwaar de pineut.
 
nu even vloeken in de kerk.
Ik ben er achter dat de aprilia sr ditech(ja dat is een scooter)
Dit is een externe electrische pomp, maar weet niet of deze in of buiten het blok zit.
Het lijkt mij dat zo'n pomp zichzelf smeert en dus ook de olie doorpompt.
Vraag me af of dit voldoende zou moeten zijn als 2e pomp.
Ik ga nog even zoeken naar meer informatie over deze pomp.

Voordeel is natuurlijk wel dat hij heel klein is, waardoor met een zelfgemaakte cover hij amper opvalt.
 
nu even vloeken in de kerk.
Ik ben er achter dat de aprilia sr ditech(ja dat is een scooter)
Dit is een externe electrische pomp, maar weet niet of deze in of buiten het blok zit.
Het lijkt mij dat zo'n pomp zichzelf smeert en dus ook de olie doorpompt.
Vraag me af of dit voldoende zou moeten zijn als 2e pomp.
Ik ga nog even zoeken naar meer informatie over deze pomp.

Voordeel is natuurlijk wel dat hij heel klein is, waardoor met een zelfgemaakte cover hij amper opvalt.


hou er rekening mee dat de pomp bijna geen druk hoeft te leveren, alleen volume.
als je kiest voor dezelfde circulatie als origineel moet de pomp meer volume geven dan de pomp die in het blok zit.
 
Laatst bewerkt:
De buffertank mag NIET tussen de hogedrukpomp (de originele van het blok) en de lagers in zitten!
Dat is DE manier om zeker te weten dat je blok in de soep loopt, je houdt namelijk totaal geen oliedruk meer over bij de lagers.

Een eenvoudige dry-sump opstelling is een hoog geplaatste olietank, met aan de onderkant een leiding naar de zuigzijde van de hogedrukpomp. Deze pompt de olie door het filter en naar alle lagers. De olie zakt door het blok naar beneden, waar het weggezogen wordt door een lagedrukpomp, met een groter debiet dan de hogedrukpomp. Deze pompt de olie weer naar de bovenkant van de buffertank.
 
Is het Wildstar blok origineel dry-sump trouwens?
Zo ja, dan kun je gewoon de originele routing aanhouden, maar dan de losse tank vervangen door de framebuis.
Zo nee, waarom wil je er dan een dry sump van maken?
 
heb er niet zo heel er veelverstand van maar bij mij ktm lc4 gs 600 uit 1989 zit ook de olie in het frame in de buis waar je balhoofd op uit komt (dus van boven na onder loopt)
onder op zit een aftap nippel voor evt olie wissel
filter zit in het blok en er gaat meende ik 1.5 L in en hij zal het wel rond pompen door druk verschil of zo iets (weet het andrs ook niet)
lopen stalen lijdingen na en van de olie opslag en die gaan na 2 plaatsen op het blok
filterkant er in en bij de koppeling er uit
voor de rest heb ik van dit soort dingen ook niet echt verstand
 
dat kan een kogeltje met een veer erachter zijn, of een echte terugslagklep.

bij een xr zit deze in de doorvoer bij het filter of in de oliepomp.
dat hebben alle dry sump fietsen.
de Britten wisten het alleen zo beroerd te maken dat iedereen ging lopen knoeien met kraantjes.
ik zie ook geen probleem, als het gebruikte blok als dry sump is vervang je de olietank alleen door een framebuis met hetzelfde volume.
Als het een wet sump blok is zou ik de moeite niet doen, tenzij je er mee wil gaan racen.
 
de pomp die de olie rondpompt, dus de lagedrukpomp, zit bij een wildstar in de externe olietank.
deze tank is een combi van de olietank en een kettingoverbrenging voor de eindaandrijving.
de pomp word aangedreven door deze ketting overbrenging.

het punt in dit geval is hoe drijf je de nieuwe externe pomp aan.
de rest kun je de standaard configuratie aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
nou de dingen die ik inmiddels dankzij dit topic heb geleerd:
Ten eerste moet de ingang naar het frame bovenin liggen en de uitgang onderin het frame.
Tussen de verbindingen(mogelijk alleen onderin) moet een terugslagklep komen om te voorkomen dat de olie bij stilstand vanuit het frame het blok in loopt.
Dit kan overigens ook een simpel kraantje zijn als de olie maar word tegengehouden.
Tussen de in en uitgang van het frame moet er een externe pomp komen, dit zodat de olie voldoende word rondgepompt.
Mogelijk word het frame warm, hiervoor bestaan er oliekoelers.
Ik ga zoeken of er hittewerende primers bestaan, mogelijk dat als het bestaat dat dit de warmte ook vermindert.

zijn er nog dingen die ik vergeten ben??
 
de pomp die de olie rondpompt, dus de lagedrukpomp, zit bij een wildstar in de externe olietank.
deze tank is een combi van de olietank en een kettingoverbrenging voor de eindaandrijving.
de pomp word aangedreven door deze ketting overbrenging.

het punt in dit geval is hoe drijf je de nieuwe externe pomp aan.
de rest kun je de standaard configuratie aanhouden.

Daarom lijkt de aprilia ditech pomp me wel wat.
Dit is een electrische pomp, dus gewoon een 12v aansluiting erop.
Uiteraard weet ik de capaciteit nog niet.
 
je frame is een oliekoeler.
als je er ook nog een radiateur op zet heb je het dubbel.
ik wil het ook voorkomen als dat kan, maar mocht het nodig zijn dan weet ik dat de optie aanwezig is.
Eigenlijk telt hetzelfde voor de 2e pomp, als de 1e pomp sterk genoeg is heb ik het liever niet.
Ik ga nog op het roadstarclinic forum hierover navraag doen.
 
de pomp die de olie rondpompt, dus de lagedrukpomp, zit bij een wildstar in de externe olietank.
deze tank is een combi van de olietank en een kettingoverbrenging voor de eindaandrijving.
de pomp word aangedreven door deze ketting overbrenging.

het punt in dit geval is hoe drijf je de nieuwe externe pomp aan.
de rest kun je de standaard configuratie aanhouden.
Jammer, dan houdt dat op -O- Ik was ook gewoon nieuwsgierig naar hoe deze constructie is.
 
Tja niet vastpakken dus.
Ik weet dat en de mensen die dat niet weten leren dan gelijk om van andermans spullen te zitten.
En ik heb toch het vermoeden dat het wel mee zal vallen, zoals eerder vermeld is het absoluut niet vernieuwend wat er word gedaan.
Hoe vaak heb jij de onbedwingbare neiging om gelijk na het rijden de voorste framebuis vast te pakken?
Ik niet zo heel vaak.

Wel even opletten als je hem meteen wilt gaan poetsen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan