• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Olie tank cb750

H-C50

MF'er
Lid geworden
20 jul 2008
Waarderingsscore
0
Ik een jaartje geleden een cb750f2 uit '78 gekocht om er een café racer van te maken. Na een hele winter er niks aan gedaan te hebben, heb ik het project weer op gepakt. (Ik zal binnen kort eindelijk eens een project topic aanmaken)

Het plan is de motor zo kaal mogelijk te houden. Hierbij is de olie tank voor mij een doorn in het oog, deze oogt te massief naar mijn mening. De olie tank wil ik dan ook graag een ander plekje geven. Hiervoor zou dus een andere tank gemaakt moeten worden die op een andere, minder opvallende plek moet komen. Overigens ben ik er ook nog niet over uit waar de tank dan precies moet komen. :z

Nu mijn vraag, waar moet ik rekening mee houden bij het maken van een nieuwe olie tank? De inhoud moet natuurlijk voldoende zijn, dit is 3.5 liter als ik het goed heb? En natuurlijk de juiste aansluitingen. Er zit geen pomp in de tank zelf, dus daar hoef ik mij dan niet druk om te maken. Maar zijn er verder beperkingen wat betreft de vorm van de tank en de plaatsing hiervan?

Ik ben nog aan het brainstormen hoe de tank er uit moet zien en waar die moet komen, dus als jullie nog tips en suggesties hebben zijn die van harte welkom!

Bij voorbaat dank,

Gerwin

Laatst bewerkt:
Wat een reacties :+

Misschien even ter verduidelijking van het lange verhaal hier boven. Waar mijn vraag op neer komt is, is de tank altijd even vol en kan ik dus bij wijze van spreken gewoon een vierkante bak maken als tank?

Kijk hier eens naar: http://forums.sohc4.net/index.php?topic=85881.0
Veel voorkomend item bij mensen met een 750... :)

Staat in dat topic, en is opzich best een mooie oplossing:
cb750rigthside1.jpg

Bedankt voor de link *D Dat is inderdaad een goede oplossing. Zo blijft de 'driehoek' zo leeg mogelijk. Alleen rest mij nog één vraag, kan de binnenkant van de tank helemaal open zijn of zou ik hier schotjes in moeten plaatsen tegen het klotsen van de olie?

het klotsen valt denk ik wel mee, maar volgens mij wordt er in dat topic wel gesproken over ontluchting ed. wel zinvol om het topic even goed door te nemen.
Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden :)

Doorsnede originele olie-tank:
<link werkt niet, plaatje in topic SOHC4.net te vinden>

Laatst bewerkt:
@Diekstra, plaatje werkt niet? Ik heb het topic ondertussen goed door gelezen en met die info kan ik wel wat. Nogmaals bedankt voor de link ;)

Ik wist niet zeker of er origineel schotten in zaten, niet dus :) Dan laat ik die ook achterwege, maakt het weer iets makkelijker.

Bedankt voor de reacties :) Zodra ik wat meer foto's heb is de CB te volgen in een project topic. Eerst maar eens wat verder geraken zodat er ook echt wat te zien is :P

En olietankje al gefabriceerd? Ben namelijk ook een oplossing aan het zoeken voor mijn CB750.

En olietankje al gefabriceerd? Ben namelijk ook een oplossing aan het zoeken voor mijn CB750.

Helaas ben ik daar nog niet aan toe gekomen. Door tijd gebrek en een auto en andere motor die weer zo nodig aandacht moesten schiet het allemaal niet op :X Hopelijk kan ik binnenkort weer verder met de cb en het tankje en zal ik eindelijk eens mijn eigen project topic aanmaken met foto's :+

Maar mijn idee was om de olie tank op de zelfde plaats te monteren als bovenstaande foto. Ik heb wat andere mogelijkheden bekeken, maar dit lijkt mij de mooiste en ook makkelijkste oplossing. Een andere idee was om de tank in de lengte onder het zadel, tegen de bovenkant van het frame, te hangen. Maar zoals de tank op de foto gemonteerd is, moet het denk ik wel mogelijk zijn om de originele toe- en afvoer slang te gebruiken.

Zodra ik iets heb zal ik de foto's posten ;) En natuurlijk jij veel succes met je project, ik blijf je topic volgen!

Ok, zou je me wat info kunnen geven over het tankje wanneer je deze zelf af hebt?

Ik heb het gereedschap er niet voor en zal het moeten uitbesteden maar met wat info wordt het voor de lasser een stuk duidelijker. ;)

Mooi, nog een volger! *O*

Laatst bewerkt:
Ok, zou je me wat info kunnen geven over het tankje wanneer je deze zelf af hebt?

Ik heb het gereedschap er niet voor en zal het moeten uitbesteden maar met wat info wordt het voor de lasser een stuk duidelijker. ;)

Mooi, nog een volger! *O*

Ik kan zelf ook niet lassen, alleen een beetje bakken :+ Dus dit moet ik ook uit besteden, gelukkig ken ik wel wat mensen die wel wat kunnen lassen. Maar zodra de tank af is plaats ik wel foto's en eventueel de maten erbij. Alleen voor de ontluchting moet ik nog iets verzinnen.

Hopelijk kan ik er snel mee aan de slag, dan houd ik het hier op de hoogte :)

Terug
Bovenaan Onderaan