Olie vervangen

Roland 600RR

Rookie
30 aug 2005
14
0
Hoogeveen
Hallo,

Mijn vriendin heeft een Yamaha Virago XV535 1992 en hiervan wil ik de motorolie vervangen. Wat ik zou willen weten is hoeveel olie in dit motorblok gaat.

Verder doet de koppeling het opeens niet meer. Na de laatste keer rijden normaal gefunctioneerd en nu kan ik knijpen en zie bij het blok ook een mechanisme bewegen maar hij ontkoppelt niet.Is het een droog koppelingsysteem?

Kan iemand mij op een van de vragen een antwoord geven..???

Alvast bedankt.

ps, zelf heb ik een Honda CBR600RR 2003 (Rood)
 
iig van de olie is vrij makkelijk. Als je een boekje van de motor hebt staat er altijd in hoeveel olie er in gaat. Vaak kan je ze met wat zoek werk wel op internet vinden. (getalen weet ik niet)

bij mij staat het op het blok zelf hoveel olie gaat d.m.v. een stickertje bij het kijkglas(rond de 3-4 liter bij mij d8 ik) En anders gewoon volgooien en kijken waneer de olie op pijl is. :)

Tjah en van die koppeling is wel vaag... hoeveel km heeft hij? Als een koppeling slecht wordt merk je dat vaak wel van te voren. mischien iets met de veren ofzo.. :? naja ik weet het echt niet...
 
Door een tijd stilstaan en dikke koude olie kan het best zijn dat je koppelingsplaten blijven plakken.
Om de olie te verversen moet je olie warm zijn, dus start hem eens en probeer een stuk te rijden, (ook zonder koppeling zal dat wel lukken). grote kans dat hij daarna wel vrij komt.
Ik denk dat er iets meer dan 2 liter in zo'n carter zit, (vergeet je het oliefilter niet?)
 
iig van de olie is vrij makkelijk. Als je een boekje van de motor hebt staat er altijd in hoeveel olie er in gaat. Vaak kan je ze met wat zoek werk wel op internet vinden. (getalen weet ik niet)

bij mij staat het op het blok zelf hoveel olie gaat d.m.v. een stickertje bij het kijkglas(rond de 3-4 liter bij mij d8 ik) En anders gewoon volgooien en kijken waneer de olie op pijl is. :)

Tjah en van die koppeling is wel vaag... hoeveel km heeft hij? Als een koppeling slecht wordt merk je dat vaak wel van te voren. mischien iets met de veren ofzo.. :? naja ik weet het echt niet...

2,75 liter met oliefiter. Als het goed is heb u ook een kijkgat links onder.
Succes.
 
Mijn dank is groot.....

Ik heb de motor gestart en een tijdje laten draaien. Na 5 minuutjes in de versnelling gezet (ging niet echt soepeltjes) en mee gereden. Alles is weer oke!

Ik zal snel olie kopen en de oude warm aftappen.

Is het oliefilter vervangbaar of moet ik deze schoonspoelen met benzine??

Bedankt voor de tips.
 
Mijn dank is groot.....

Ik heb de motor gestart en een tijdje laten draaien. Na 5 minuutjes in de versnelling gezet (ging niet echt soepeltjes) en mee gereden. Alles is weer oke!

Ik zal snel olie kopen en de oude warm aftappen.

Is het oliefilter vervangbaar of moet ik deze schoonspoelen met benzine??

Bedankt voor de tips.


Olie filtertje kan je overal zo kopen ;)
 
Oliefilter kost een paar euries, is van papier en niet uit te spoelen.
Ook even opletten of de o-ringen van de oliefilterdeksel nog heel zijn. (soms worden er ook nieuwe bijgeleverd bij het filter)
 
Mijn dank is groot.....

Ik heb de motor gestart en een tijdje laten draaien. Na 5 minuutjes in de versnelling gezet (ging niet echt soepeltjes) en mee gereden. Alles is weer oke!

Ik zal snel olie kopen en de oude warm aftappen.

Is het oliefilter vervangbaar of moet ik deze schoonspoelen met benzine??

Bedankt voor de tips.

Een Hoogevene :}
 
Hey Ey,

Hoe weet je dat ik in Hoogeveen woon??
Jij ook toevallig??

Wat voor motor heb jij?

Verder heb ik nu olie en een filter gekocht en moet alleen even een emmer afsnijden om de olie in af te laten lopen.

Gr
 
Maar natuurlijk, staat in mijn profiel. hahaha

Ik ben nog niet echt thuis in forums, maar ik weet nu dat het werkt en zal mijn kennis ook inbrengen en reageren op andere topics.

Gr van een Honda CBR 600RR rijder.

Oh ja toch nog ff een vraagje?
Ik heb mijn motor weggezet voor de winter en heb het volgende gedaan:
Schoon gemaakt, in de was gezet, op de werkplaatsbok gezet, volle tank en druppellader aangesloten.
Vergeet ik dan nog iets? Natuurlijk heeft hij ook een onderhoudsbeurt gehad.

Gr

 
Hey Ey,

Hoe weet je dat ik in Hoogeveen woon??
Jij ook toevallig??

Wat voor motor heb jij?

Verder heb ik nu olie en een filter gekocht en moet alleen even een emmer afsnijden om de olie in af te laten lopen.

Gr

Hahaha, een emmer? Roland ik rijdt volgend jaar een ZX-6RR voor de race. Ik heb verder geen straat motor. Meestal leent ik als ik met de sponsors wil gaan toeren. Ik kom ook vaker bij Kiri. *D
 
Maar natuurlijk, staat in mijn profiel. hahaha

Ik ben nog niet echt thuis in forums, maar ik weet nu dat het werkt en zal mijn kennis ook inbrengen en reageren op andere topics.

Gr van een Honda CBR 600RR rijder.

Oh ja toch nog ff een vraagje?
Ik heb mijn motor weggezet voor de winter en heb het volgende gedaan:
Schoon gemaakt, in de was gezet, op de werkplaatsbok gezet, volle tank en druppellader aangesloten.
Vergeet ik dan nog iets? Natuurlijk heeft hij ook een onderhoudsbeurt gehad.

Gr

Een knuffel :Y
 
Heb net olie en filter vervangen!

Makkie zeg....

Olie filter zat echt helemaal vol met zooi en erg zwarte olie.

volgens de dealer waar ik het filter gekocht heb moest er 2,8 liter olie in. Heb ik dus gedaan, maar uit dat kijkglaasje word ik niet echt wijs.

Maar ja, zal wel goed zijn!

Verse olie en loopt weer als een zonnetje!

Nu wil ze ergens volgend seizoen een andere motor, iets zwaarders! We zullen zien.

gr

Bijlage: Yamaha.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan