olie en filter verversen
10w40 semi-synth
olie en filter verversen
10w40 semi-synth
Ik heb sinds een paar weken een Honda CBR 1000f uit 1987.....
De vorige eigenaar had net de olie en filter vernieuwd, maar weet niet meer welke olie hij er in had gemikt
Vraag is dus; gewoon 10W40 bijvullen, (half synthetisch), of nieuwe olie erin?
En is (half synthetische) wel goed voor zo'n relatief oude motor???
Ik hoop dat iemand een antwoord weet, het peilstokje gaat al aardig naar het onderste streepje
Ik heb er 2, beide uit '87, 1 heb ik sinds aankoop in '94 altijd op puur syntheet gedraaid, de andere sinds '90 op mineraal.
Probleem is dat ze geen van beide kapot willen, de eerste die ik kocht heeft nu ruim 250.000 km gedraaid (mineraal), met een revisie bij 180k km., de andere(synthetisch) gaat nog als de brandweer bij bijna 160k km.
Dus ze zijn niet echt kieskeurig!
Ik heb er 2, beide uit '87, 1 heb ik sinds aankoop in '94 altijd op puur syntheet gedraaid, de andere sinds '90 op mineraal.
Probleem is dat ze geen van beide kapot willen, de eerste die ik kocht heeft nu ruim 250.000 km gedraaid (mineraal), met een revisie bij 180k km., de andere(synthetisch) gaat nog als de brandweer bij bijna 160k km.
Dus ze zijn niet echt kieskeurig!
Ik kan me alleen voorstellen dat dit gebeurt als je ver over de maximale vul-hoeveelheid heen gaat of een extreem afwijkende viscositeit te pakken hebt; een motor gaat echt niet "rauwer" lopen zodra je wat verse olie bijvult, ook niet als b.v. synthetische olie mengt met mineraal (sommige specialistische race-olie uitgezonderd).Ik heb een beetje het idee dat mijn motor nu wat rauwer loopt.
Ik let ook altijd op het geratel van mijn kleppen, zo ben ik me een keer een ongeluk geschrokken toen ik bij een stoplicht aankwam. Hoorde met toch een lawaai opees, bleek het die tikken van de voetgangerslichten te zijnIk denk vaak dat mijn kleppen veel meer herrie maken na speling controle, zelfs als ik weet dat ik ze strakker heb gezet of zelfs helemaal niet gesteld heb