Oliefilterbout loskrijgen?

Worldbeater

Finalizing Worldbeater software update V2.0.1
10 okt 2002
66.837
16.577
:W

Misschien een beetje overdone, maar ik zie in de howto's geen topic voor moeilijke moeren en bouten.

Ik heb verschillende blokbouten die niet los willen op mijn XJ550 uit 1982, had gepland om voor mijn brik alle blokboutjes te vervangen door nette jongens. O-)

P1012080.jpg


Maar vanmiddag, na de eerste rit met mijn brikkie, wilde ik voor het eerst het oliefilter gaan vervangen, maar ik krijg geen beweging in die bout. :X

Zelfs het Aldi gereedschap legde zijn kop er bij neer. ;)

P1012083.jpg


Hier een foto van het hoofdonderwerp. ;(

P1012084.jpg


P1012086.jpg


Misschien gaat het al iets makkelijker als de motor weer is afgekoeld, maar heb ook al met verschillende sleutels, ratels, hamer e.d. geprobeerd.

Het oliefilter moet er gewoon uit, de motor heeft jaren stil gestaan, en ik wil het netjes vervangen. Heb ook vier filters in voorraad. O-)

Desnoods komt er nieuw schroefdraad in, maar eerst moet het ding natuurlijk open. *O*

Verder ben ik gelijk benieuwd of de te volgen methodieken ook werken voor de overige blokboutjes. :Y

Griptang iets? :] Moet ik nog kopen dan.. net als tappers. :X

Ze staat nu in de kruipolie, maar dit heb ik bij andere boutjes ook nog nooit terug kunnen vinden in het schroefdraad. Hulp graag. :}
 
Hoop kruipolie erop en dan met de slagschroevendraaier :Y
Kruipolie in progress. O-) Heb er alleen geen vertrouwen in.
Andere bouten en moeren op de motor stonden al weken driedubbel in de kruipolie, en daar zag ik niets van terug bij het openschroeven. :N

Ik heb pas dit ding gekocht, maar dat is geen echte slagschroevendraaier denk ik. :?

P1012087.jpg


En de andere ratel en ringsleutel slippen er al over heen. :X
de warme sleutel erbij pakken.
:?
(Afbeelding)

Met een oliefilter sleutel :?
Neih.. hier moet het complete huis open via de bewuste bout. O-)
Ja die gaat passen hier _O- _O-
Nou ja, grip heb je wel op die koelribben. ;)

 
goede zeskantdop 12 geprobeerd?

dan slechte zeskantdop 11 erop rammen. Wel 1/2 duims. En geef hem ook ff een klap op zijn kop met een flinke hamer. Dan sla je er een beetje ruimte in.

Ik heb een set oude hema doppen. Die zijn lekker zacht en taai. Die 11 heeft me al heel wat keren gered.
 
goede zeskantdop 12 geprobeerd?
Ik denk niet dat deze heel goed is. :)

P1012088.jpg


dan slechte zeskantdop 11 erop rammen. Wel 1/2 duims.
wat is half duims? Kan er idd wel een slechte 11 op rammen.. had ik over gedacht idd.
Is het dan beter of slechter om de bout voor de verwarmen met een aansteker? O-)

En geef hem ook ff een klap op zijn kop met een flinke hamer. Dan sla je er een beetje ruimte in.
Had ik inderdaad gedaan, ferme tik, terwijl nummer 12 er op zat. :Y

Ik heb een set oude hema doppen. Die zijn lekker zacht en taai. Die 11 heeft me al heel wat keren gered.
*O*

En hoe zal het in de toekomst gaan met de bouten van de uitlaat? :X

Dit zijn die andere bout(en), hier gewoon een sterschroevendraaier.. wat niet lukt. :X

P1012032-1.jpg


Die anderen lubberen enorm uit, en dan heb ik echt een dikke schroevendraaier. -O-

.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat deze heel goed is. :)

misc
wat is half duims? Kan er idd wel een slechte 11 op rammen.. had ik over gedacht idd.
Is het dan beter of slechter om de bout voor de verwarmen met een aansteker? O-)Had ik inderdaad gedaan, ferme tik, terwijl nummer 12 er op zat. :Y*O*

En hoe zal het in de toekomst gaan met de bouten van de uitlaat? :X

klap moet echt op de kop van de bout. 1/2 duims = grote ratel met een vierkantje van de helft van 1". Warm maken heeft geen nut bij deze bout.
 
Op eoa manier vraag ik me bij deze foto gelijk af of jij wel eens met Prakkie bent wezen rijden....hoe komt dat toch...??
Wat bedoel je precies Baksteen? ;)

Vandaag was de allereerste keer, tenzij je het op de aanhager bedoelt. :P
En twee weken geleden heb ik de olie zonder filter ververst, na het starten via de auto.
(en warmrijden op de middenbok, met doorlopen van de versnellingen etc..
.. sinds vannacht zit de nieuwe accu er in..)
klap moet echt op de kop van de bout. 1/2 duims = grote ratel met een vierkantje van de helft van 1". Warm maken heeft geen nut bij deze bout.
Keee, en wat ik zei over heet stoken?

Ik was trouwens nog met mijn vorige post bezig, zie de edit met de tekst en foto. :}

.
 
Laatst bewerkt:
De kruiskoppen kan je eruit halen met een slagschroevendraaier.
En dat is niet het gele ding?

Is een slagschroevendraaier net zoiets als een luchtsleutel?
full


Ik zal even Googlen. :+
koop nou eerst maar is n goede doppenset.
Ik koop me al de rambam. :+
Maar wat ik nu nodig heb, dat schaf ik gelijk aan.

Overigens merkte ik met de ringsleutel vooraf al een beetje speling op de kop van de bout.
Ben niet helemaal gek. O-) :+

.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je precies Baksteen? ;)

Vandaag was de allereerste keer, tenzij je het op de aanhager bedoelt. :P
En twee weken geleden heb ik de olie ververst, na het starten via de auto.
(en warmrijden op de middenbok, met doorlopen van de versnellingen etc..
.. sinds vannacht zit de nieuwe accu er in..)Keee, en wat ik zei over heet stoken?

Ik was trouwens nog met mijn vorige post bezig, zie de edit met de tekst en foto. :}

.

Neehj, leuke foto O-)


Goeie Imal kruipolie, Zot z'n klap op de kop en GOED gereedschap gebruiken.
Eventueel plakje spek extra eten.... })

Heet stoken gaat niet werken, de schroefdraad zit een eind verderop en hij kan alle warmte aan alle kanten kwijt.
 
En dat is niet het gele ding?

Is een slagschroevendraaier net zoiets als een luchtsleutel? (Afbeelding)

Nee en nee :P Slagschoevendraaier is een heel dik zwaar handvat met voorop een adapter voor bitje of dop. Binnenin zit een mechanisme, dat bij een klap op de achterkant van het handvat (met een hamer) het bitje een tik laat draaien.

Ideaal voor kruiskoppen die erg vast zitten! En vervang die klote-kruiskoppen meteen door imbus of torx he ;)
 
Neehj, leuke foto O-)
_O-

Wat denk je nou echt? :+

Het zit hier om de hoek, heb maar 2 kilometer totaal gereden.

Hier gezegd en gezwegen, ik moet nog een verzekering, want de KNMV (waar ik nog een schorsing heb) wil hem niet opnemen omdat hij ouder dan 20 jaar is! :X Kwam ik vanochtend achter toen ik hem aanmelde. Morgen even een oldtimer welwillend maatschappijtje zoeken dan. :(

De voorband moest even op spanning gebracht worden (0.7 bar was het, al bijna niet vooruit te duwen dat grote 19 inch wiel _O- ), en ik wilde ff snel weten of de motor een beetje goed is. O-)

En hier kwam ik jaren geleden al. :+
Lekker afgelegen ook.

FieroVoorZijdecopy.jpg


Goeie Imal kruipolie,
Hollandse kwaliteit. 8-)

full


Maar ja, die bout staat schuin naar beneden, dus het lijkt mij dan weinig niets te helpen. O-)
 
Laatst bewerkt:
Slagschroevendraaier in ieder geval genoteerd. :Y

Nu deze bout nog loskrijgen. O-) Bitje van 12 er bij kopen voor ook op de slagdinges. :?
En de truuc met de slechte 11 proberen..

.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan