Oliefilterbout loskrijgen?

Worldbeater

Finalizing Worldbeater software update V2.0.1
10 okt 2002
66.837
16.577
:W

Misschien een beetje overdone, maar ik zie in de howto's geen topic voor moeilijke moeren en bouten.

Ik heb verschillende blokbouten die niet los willen op mijn XJ550 uit 1982, had gepland om voor mijn brik alle blokboutjes te vervangen door nette jongens. O-)

P1012080.jpg


Maar vanmiddag, na de eerste rit met mijn brikkie, wilde ik voor het eerst het oliefilter gaan vervangen, maar ik krijg geen beweging in die bout. :X

Zelfs het Aldi gereedschap legde zijn kop er bij neer. ;)

P1012083.jpg


Hier een foto van het hoofdonderwerp. ;(

P1012084.jpg


P1012086.jpg


Misschien gaat het al iets makkelijker als de motor weer is afgekoeld, maar heb ook al met verschillende sleutels, ratels, hamer e.d. geprobeerd.

Het oliefilter moet er gewoon uit, de motor heeft jaren stil gestaan, en ik wil het netjes vervangen. Heb ook vier filters in voorraad. O-)

Desnoods komt er nieuw schroefdraad in, maar eerst moet het ding natuurlijk open. *O*

Verder ben ik gelijk benieuwd of de te volgen methodieken ook werken voor de overige blokboutjes. :Y

Griptang iets? :] Moet ik nog kopen dan.. net als tappers. :X

Ze staat nu in de kruipolie, maar dit heb ik bij andere boutjes ook nog nooit terug kunnen vinden in het schroefdraad. Hulp graag. :}
 
Hier gezegd en gezwegen, ik moet nog een verzekering, want de KNMV (waar ik nog een schorsing heb) wil hem niet opnemen omdat hij ouder dan 20 jaar is! :X Kwam ik vanochtend achter toen ik hem aanmelde. Morgen even een oldtimer welwillend maatschappijtje zoeken dan. :(

Luster....

Als je het kenteken niet geschorst hebt....het RDW voert geheel automatsich controle's uit...als je hem op naam hebt staan MOET hij ook verzekert zijn!!!!

Erg dure boete's.....kun je 'm heel wat jaartjes duurder voor verzekeren....



Hollandse kwaliteit. 8-)

full

vast goed om je tafel mee in te olieen....





23.jpg
 
Laatst bewerkt:
Luster....

Als je het kenteken niet geschorst hebt....het RDW voert geheel automatsich controle's uit...als je hem op naam hebt staan MOET hij ook verzekert zijn!!!!

Erg dure boete's.....kun je 'm heel wat jaartjes duurder voor verzekeren....
Beetje raar van de KNMV ook.. ben er al jaren klant, met 'tig motoren. O-)

Heb daar een soort internetbankieren met verzekeren, zelf je polis inkloppen via internet. Het menu ging dus niet verder wegens een foutmelding in de leeftijd. B|
Dat tegen diefstal niet zomaar kan, dat weet ik, maar dit was al helemaal zonder opties..

Nu moet ik verplicht verder zoeken. De auto loopt er ook trouwens, evenals geld tegoed van de polis van de geschorste en verkochte TL1000R. :X

Maar ik rij er ook geen meter meer mee tot morgen. Zoek ik een andere.
Misschien straks nog online. :Y Tips welkom.
vast goed om je tafel mee in te olieen....
_O-

Zou het echt? Ga het andere ook proberen. :Y
 
Ik heb een kwaliteits ratel te leen van de buurman, met 16 klempunten :? , maar hij glijdt er overheen. Net zoals de slagschroevendraaier die hij had.

En alle nummer 11's zijn "te goed" O-) , heb er vier met veel kracht geprobeerd in te slaan. :X
Werd er bijna doof van met die massieve moker.

Dag lekker weertje morgen. :W -O-
 
Ff een ram opgeven moet ff schrikken of anders verhitten
Nou, ik neem aan dat die bout nu wel genoeg geschrokken is. Anders ik wel. :+

Graag wil ik sleutel 11.75. -O-

En verhitten van de bout.. dan zet hij toch uit?
Of zal ik een aansteker onder het oliefilterhuis houden..

Anyway, is het gebruikelijk om hier een griptang in te zetten? O-)
 
Ik heb een kwaliteits ratel te leen van de buurman, met 16 klempunten :? , maar hij glijdt er overheen. Net zoals de slagschroevendraaier die hij had.

En alle nummer 11's zijn "te goed" O-) , heb er vier met veel kracht geprobeerd in te slaan. :X
Werd er bijna doof van met die massieve moker.

Dag lekker weertje morgen. :W -O-


kwaliteit met 16 klempunten..??

Niet vreemd dat die er overheen glijd.
 
kan je niet gewoon de kop afslijpen, dan je mooie koelribbenpot eraf en vervolgens het overige stuk van de bout met een waterpomptang eruit draaien?

ook een optie is gewoon met een ijzerzaag een gleufje erin zagen en vervolgens met een grote schroevendraaier los proberen te draaien

of een gaatje boren van b.v. 4mm, dan een oud torx bitje pakken van een mm of 5, die erin rammen en vervolgens rustig met een boormachine losdraaien?

(volgensmij waren dit al mijn truukjes wel die me al die jaren al helpen :+ )
 
Eigenlijk is het al verkloot op moment dat de 12 erover heen ging. Een "bouleneuse" (mooi woord hé, vlaams ;) ) oftewel een pneumatisch slagmoersleutel had hier al een uitkomst kunnen bieden. Ofwel ze je er nu een griptang op en geef je er een ruk aan. Ofwel breek je hem ofwel niet en pak je de slijpschijf. En doe je zo verder. Als de kop eraf is, zal je met een griptang vrij gemakkelijk de rest van de bout eruit krijgen. De spanning is er tenslotte af. Zet dan wel de nieuwe niet muurvast hé of je hebt binnen een paar maanden later weer hetzelfde voor.
 
kwaliteit met 16 klempunten..??

Niet vreemd dat die er overheen glijd.
Nou ja, ik zeg ook maar wat, in ieder geval meervoudig dan die van mij. _O-
Geen zin om te tellen, het zijn er hééééél véél. :} :+
kan je niet gewoon de kop afslijpen, dan je mooie koelribbenpot eraf en vervolgens het overige stuk van de bout met een waterpomptang eruit draaien?

ook een optie is gewoon met een ijzerzaag een gleufje erin zagen en vervolgens met een grote schroevendraaier los proberen te draaien

of een gaatje boren van b.v. 4mm, dan een oud torx bitje pakken van een mm of 5, die erin rammen en vervolgens rustig met een boormachine losdraaien?

(volgensmij waren dit al mijn truukjes wel die me al die jaren al helpen :+ )
Morgen haal ik een griptang. Voor de rest zal ik je opties onthouden. :Y *O*
Eigenlijk is het al verkloot op moment dat de 12 erover heen ging. Een "bouleneuse" (mooi woord hé, vlaams ;) ) oftewel een pneumatisch slagmoersleutel had hier al een uitkomst kunnen bieden. Ofwel ze je er nu een griptang op en geef je er een ruk aan. Ofwel breek je hem ofwel niet en pak je de slijpschijf. En doe je zo verder. Als de kop eraf is, zal je met een griptang vrij gemakkelijk de rest van de bout eruit krijgen. De spanning is er tenslotte af. Zet dan wel de nieuwe niet muurvast hé of je hebt binnen een paar maanden later weer hetzelfde voor.
Ik heb de motor net, maar ik smeer alles wat ik loshaal altijd weer met kopervet in. :Y
Deze dan wel minimaal ivm lostrillen. Maar ik verwissel vaak genoeg de olie dat ze niet oud zal worden. :]

En dit soort bouten hoeven inderdaad niet muurvast, "vast is vast". :Y
Kans op afbreken met carterdingessen is ook mega aanwezig. O-)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een dop 12 erop vastlassen A : je hoeft geen nieuwe bout te halen B : je steekt je ratel a.h.w. direct in de bout, hoezo grip. C : Zo heet krijg je hem met de beste brander niet, dus daar schrikt'ie harder van dan jij van het dop 11--> hamer experiment.
 
:W

Misschien een beetje overdone, maar ik zie in de howto's geen topic voor moeilijke moeren en bouten.

Ik heb verschillende blokbouten die niet los willen op mijn XJ550 uit 1982, had gepland om voor mijn brik alle blokboutjes te vervangen door nette jongens. O-)

(Afbeelding)

Maar vanmiddag, na de eerste rit met mijn brikkie, wilde ik voor het eerst het oliefilter gaan vervangen, maar ik krijg geen beweging in die bout. :X

Zelfs het Aldi gereedschap legde zijn kop er bij neer. ;)

(Afbeelding)

Hier een foto van het hoofdonderwerp. ;(

(Afbeelding)

(Afbeelding)

Misschien gaat het al iets makkelijker als de motor weer is afgekoeld, maar heb ook al met verschillende sleutels, ratels, hamer e.d. geprobeerd.

Het oliefilter moet er gewoon uit, de motor heeft jaren stil gestaan, en ik wil het netjes vervangen. Heb ook vier filters in voorraad. O-)

Desnoods komt er nieuw schroefdraad in, maar eerst moet het ding natuurlijk open. *O*

Verder ben ik gelijk benieuwd of de te volgen methodieken ook werken voor de overige blokboutjes. :Y

Griptang iets? :] Moet ik nog kopen dan.. net als tappers. :X

Ze staat nu in de kruipolie, maar dit heb ik bij andere boutjes ook nog nooit terug kunnen vinden in het schroefdraad. Hulp graag. :}


mail mij ff zie profiel dan spreken we wel iets af ik woon in bernisse

XJ550 is mijn tweede fiets geweest 20 jaar geleden, dus ik heb er wel wat mee.

ik hoor het wel of bel staat ook in profiel.

:Y
 
kan je niet gewoon de kop afslijpen, dan je mooie koelribbenpot eraf en vervolgens het overige stuk van de bout met een waterpomptang eruit draaien?

ook een optie is gewoon met een ijzerzaag een gleufje erin zagen en vervolgens met een grote schroevendraaier los proberen te draaien

of een gaatje boren van b.v. 4mm, dan een oud torx bitje pakken van een mm of 5, die erin rammen en vervolgens rustig met een boormachine losdraaien?

(volgensmij waren dit al mijn truukjes wel die me al die jaren al helpen :+ )


Dit moet je niet doen de bout is heel speciaal kan ik mij herinneren is een holle bout en onderdeel van het olie kanaal.

-O-
 
mail mij ff zie profiel dan spreken we wel iets af ik woon in bernisse

XJ550 is mijn tweede fiets geweest 20 jaar geleden, dus ik heb er wel wat mee.

ik hoor het wel of bel staat ook in profiel.

:Y
Telefoonnummer zie ik niet, maar ik woon in Hoogvliet.
De koffie staat klaar. :}

Of moet ik daar heen komen? :) Dan gooi ik even mijn oude olie erin. :+
Dit moet je niet doen de bout is heel speciaal kan ik mij herinneren is een holle bout en onderdeel van het olie kanaal.

-O-
Oeh.. doorslaggevend puntje om hem niet verder te slopen. O-)

Cool ding dit trouwens. :}
 
de speciale tang gaat niet werken de bout is aan de voorzijde mischien wel klein maar aan de binnenzijde is het minimaal m16X1.25 o.i.d. is gedaan om hem niet te vast te kunnen zetten.

bij jouw is het probleem volgens mij oxide / corrosie tussen de bout en het olie filterhuisje, dit is van aluminium en als daar al een aantal jaren niets meer is gebeurt dan krijg je dit.
 
ik ben ff het service manual van de xj600 aan het downloaden is volgens mij precies het zelfde.


trouwens nou ik je foto beter heb bekeken, is het geen xj400 omdat de 550 twee remschijven heeft aan de voorzijde

:Y
 
de speciale tang gaat niet werken de bout is aan de voorzijde mischien wel klein maar aan de binnenzijde is het minimaal m16X1.25 o.i.d. is gedaan om hem niet te vast te kunnen zetten.

bij jouw is het probleem volgens mij oxide / corrosie tussen de bout en het olie filterhuisje, dit is van aluminium en als daar al een aantal jaren niets meer is gebeurt dan krijg je dit.
;(
nou ik je foto beter heb bekeken, is het geen xj400 omdat de 550 twee remschijven heeft aan de voorzijde.

:Y
:N

Vermoedelijk Amerikaanse import, en die rijden alleen rechtuit he.
Hoeven niet zo vaak te remmen. :o

In Europa doen we meer aan bumperkleven, dus hebben we andere eisen aan de remmen. :]

 
Terug
Bovenaan Onderaan