Oliefilterbout loskrijgen?

Worldbeater

Finalizing Worldbeater software update V2.0.1
10 okt 2002
66.837
16.577
:W

Misschien een beetje overdone, maar ik zie in de howto's geen topic voor moeilijke moeren en bouten.

Ik heb verschillende blokbouten die niet los willen op mijn XJ550 uit 1982, had gepland om voor mijn brik alle blokboutjes te vervangen door nette jongens. O-)

P1012080.jpg


Maar vanmiddag, na de eerste rit met mijn brikkie, wilde ik voor het eerst het oliefilter gaan vervangen, maar ik krijg geen beweging in die bout. :X

Zelfs het Aldi gereedschap legde zijn kop er bij neer. ;)

P1012083.jpg


Hier een foto van het hoofdonderwerp. ;(

P1012084.jpg


P1012086.jpg


Misschien gaat het al iets makkelijker als de motor weer is afgekoeld, maar heb ook al met verschillende sleutels, ratels, hamer e.d. geprobeerd.

Het oliefilter moet er gewoon uit, de motor heeft jaren stil gestaan, en ik wil het netjes vervangen. Heb ook vier filters in voorraad. O-)

Desnoods komt er nieuw schroefdraad in, maar eerst moet het ding natuurlijk open. *O*

Verder ben ik gelijk benieuwd of de te volgen methodieken ook werken voor de overige blokboutjes. :Y

Griptang iets? :] Moet ik nog kopen dan.. net als tappers. :X

Ze staat nu in de kruipolie, maar dit heb ik bij andere boutjes ook nog nooit terug kunnen vinden in het schroefdraad. Hulp graag. :}
 
de off the road in je avatar wil ook maar niet starten, ik heb ook drie van die één pitters versleten.

_O-
CR500(cc), 2 takt power. Toys for boys. 8-) Heb ook nog een KLX650R gehad. :9

In het eerste geval een verse bougie en sleutel altijd meenemen. ;)

Damn, krijg de XJ nog niet in de verzekering.
Mijn vriendin heeft de papieren, en ik moet van het chassisnummer de laatste vier cijfers. -O-
En na gisteren heb ik even geen zin om haar te bellen, mailen, smsén.. :+
 
CR500(cc), 2 takt power. Toys for boys. 8-) Heb ook nog een KLX650R gehad. :9

In het eerste geval een verse bougie en sleutel altijd meenemen. ;)

Damn, krijg de XJ nog niet in de verzekering.
Mijn vriendin heeft de papieren, en ik moet van het chassisnummer de laatste vier cijfers. -O-
En na gisteren heb ik even geen zin om haar te bellen, mailen, smsén.. :+


ENRA bellen, heb ik met mijn Z1000 ook gedaan.

bij andere maatschappijen moest er een speciaal alarm op komen vanwege de aanschaf prijs, alleen dan kom je in een dubbio kawasaki geeft dan geen garantie meer op de injectie electronika omdat er een modificatie op zit die niet door de fabriek wordt voorgeschreven.
:(

maar goed bij ENRA was het geen probleem, had ik trouwens via de dealer opgekregen Rockanje motors.
 
ENRA bellen, heb ik met mijn Z1000 ook gedaan.

bij andere maatschappijen moest er een speciaal alarm op komen vanwege de aanschaf prijs, alleen dan kom je in een dubbio kawasaki geeft dan geen garantie meer op de injectie electronika omdat er een modificatie op zit die niet door de fabriek wordt voorgeschreven.
:(

maar goed bij ENRA was het geen probleem, had ik trouwens via de dealer opgekregen Rockanje motors.
Hetzelfde verhaal had ik met mijn Bimota :Y (Spyball geinstallerd O-) ) en later een Beemer R1100S. (toen maar overgestapt naar de KNMV . .die dus deze motor nu niet willen verzekeren -O- )

En Enra heb ik nu net gecheckt, maar die hebben geen oldtimer verzekering. :)
(scheelt flink in de premie)
 
de speciale tang gaat niet werken de bout is aan de voorzijde mischien wel klein maar aan de binnenzijde is het minimaal m16X1.25 o.i.d. is gedaan om hem niet te vast te kunnen zetten.

bij jouw is het probleem volgens mij oxide / corrosie tussen de bout en het olie filterhuisje, dit is van aluminium en als daar al een aantal jaren niets meer is gebeurt dan krijg je dit.


ik heb nog wel andere mogelijkheden hoor, lijkt me stug dat ik me door zo'n bout op m'n kop laat krijgen.

en gaat niet bestaat niet, mijn motto is altijd: gaat niet makkelijk maar gaan zal het.

op 500 km hoogte kunnen we toch ook een tegeltje plakken. O-) (NASA dan hé)
 
goede zeskantdop 12 geprobeerd?

dan slechte zeskantdop 11 erop rammen. Wel 1/2 duims. En geef hem ook ff een klap op zijn kop met een flinke hamer. Dan sla je er een beetje ruimte in.

Ik heb een set oude hema doppen. Die zijn lekker zacht en taai. Die 11 heeft me al heel wat keren gered.


Idd dan heb je weer grip op de bout, dan alsie een beetje loskomt weer goed inspuiten met kruipolie, anders weer ff een stukje vastdraaien zodat het olie er goed tussenkomt.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met het wisselen van het oliefilter, maar dan bij een Vmax. Het probleem is niet dat de bout vast zit in het blok, maar die flens die je tegen het huis aangedrukt ziet zitten zit vastgerot aan het huis. Ik heb een week aan het kloten geweest met kruipolie, WD40, dopsleutels, ringsleutels, griptangen en weet ik wat, niet loskomen dat kreng. Ik heb toen eerst een nieuwe bout gehaald om te kijken hoe het ding eruit zag. Daarna heb ik met een 14mm boor een gat door de kop geboord en daarna van binnen uit met een dremel de bout doorgeslepen. Ik heb hem toen ter hoogte van de o-ring doorgeslepen om het huis niet te beschadigen. De kop van de bout moest ik met geweld van het huis af tikken. Het restant van de bout kon ik zo met het handje uit het blok draaien.

Als je een lasapparaat hebt zou je nog kunnen proberen om even wat op de kop van de bout te bakken om hem los te laten schrikken. Toen ik met mijn Vmax bezig was had ik nog geen lasapparaat, maar nu ik die wel heb, heb ik gezien dat spullen die vast zitten vaak lossschrikken als ze even met de laselektrode zijn aangeraakt. Ik weet alleen niet hoe het zit met het brandgevaar van de olie die nog in het blok zit.

Die kruiskop schroeven in je motorblok kan je het beste met een vlechttang vastpakken (haaks op de draairichting van de schroef) en dan lossen. Als ie los is is het verder appeltje-eitje.

moniertang_1_vlechttang_www_dhz-shop_nl.jpg


Succes!
 
:W

Dank voor de tips, ga straks bij dnbok de kunst afkijken. :+

Alle verhalen vind ik wel interessant, zo hoor ik nog eens wat, vlechttang etc.
8-)

Misschien wordt ik zo nog eens een diehard klusser. :o :+

De verzekering loopt nu bij Achmea, omdat de schadevrije jaren bij een oldtimer verzekering niet doortellen. -O- En ik heb er toch 14 opgebouwd. Kom bijna op hetzelfde bedrag uit. *O*

Als ik heel veel zin heb zo snel de remtang vervangen. O-) Eerst maar 'es douchen..
 
eeueuhhm...denk je niet dat het chassisnummer ook op de motor zal staan... O-) :X ??


:+ _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
_O- -O- :o :X B| |( :( ;( :r




Handig. :+

Zag gelukkig net in mijn administratie nog een papiertje waar het opstond.
Had het bij deze maatschappij alleen weer niet nodig. _O-

En ik heb toch nog een sms gestuurd, totaal niet motorgerelateerd. ;)
loveys.gif
:+


Edit. Mijn invoer is al door de controle..

Nogmaals hartelijk dank voor het sluiten van uw Motorverzekering via de
website van Centraal Beheer Achmea. Wij hebben uw Yamaha XJ 550 met
kenteken - - met ingang van 17 november 2006 in dekking genomen.
*O*
 
Laatst bewerkt:
ik zou als ik jou was het blok even verhitten met gasbrander en dan als het warm is een paar klappen met hamer op de bout en dan met een verlengde ratel los draaien door eerst een paar klapjes met de muis van je hand te geven.
als dit niet werkt is er een sleutel in de handel voor half verrotte bouten de kop van de sleutel past zich aan aan de bout.
voor de blokbouten is een nieuw soort boortje te koop bij prozak ijzerhandel staat deze maand in het blaandje eerst booren en dan uitdraaien succes gr erwin
 
Je meent dit echt he ???

Dit topic word steeds hilarischer.... _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ik snap de onzin niet, maar weet dan ook niet waar het precies over gaat.

Als hij dat spul over heeft van een revisie, en het misschien wel nooit meer gebruikt, lijkt het mij geen slecht idee. Het ligt toch maar op de plank. :z Geld is al weg.

En hilarisch? Zal maar niet vertellen hoe het met de bout afgelopen is. :+
 
mail mij ff zie profiel dan spreken we wel iets af ik woon in bernisse

XJ550 is mijn tweede fiets geweest 20 jaar geleden, dus ik heb er wel wat mee.

ik hoor het wel of bel staat ook in profiel.

:Y
Deze user did the job mannen .. wel een fractie van een seconde met de luchtsleutel. :} _O-

Hij had zich helemaal omgekleed, en zich op het ergste voorbereid. ;)

Beetje vreemd want mijn ratel, ringsleutel, en de slagschroevendraaier en ratel van de buurman slipten er allemaal overheen. O-) :+

Goed gereedschap dus! 8-)

Verder nog wat klepstelplaatjes meegenomen, een tooltje voor de kleppen en carburateurs.
Ik weet nog niet wat ik er allemaal mee kan, maar dat komt wel. :+

*O* Nogmaals tnx. ;) *O*
 
Je meent dit echt he ???

Ik weet nog niet hoe hilarisch dit is...

Van kleppenslijppasta weet ik het niet, maar op m'n werk gebruiken we "Screw Grab". Dit is een vloeistof vermengd met scherpe poederdeeltjes; doe één druppeltje in de schroefkop van een vastzittende schroef en je krijgt nog heel wat kapotgedraaide schroeven los. Zo gek is het idee dus niet....
 
Deze user did the job mannen .. wel een fractie van een seconde met de luchtsleutel. :} _O-

Hij had zich helemaal omgekleed, en zich op het ergste voorbereid. ;)

Beetje vreemd want mijn ratel, ringsleutel, en de slagschroevendraaier en ratel van de buurman slipten er allemaal overheen. O-) :+

Goed gereedschap dus! 8-)

Verder nog wat klepstelplaatjes meegenomen, een tooltje voor de kleppen en carburateurs.
Ik weet nog niet wat ik er allemaal mee kan, maar dat komt wel. :+

*O* Nogmaals tnx. ;) *O*


Graag gedaan hoor, ik ben tenslotte robinhood niet. _O-

en m'n overall doe ik altijd aan als ik met olie ga prutsen, ik veeg m'n handen altijd aan m'n broek af. :9

ik zal nog wel proberen om een reparatie werkplaats handboek op te speuren.

of mischien voor de rest die mee leest help hier eens mee. *D

en ja ik weet dat deze niet in het werkplaats handboek topic staat. :N
 
Deze user did the job mannen .. wel een fractie van een seconde met de luchtsleutel. :} _O-

Hij had zich helemaal omgekleed, en zich op het ergste voorbereid. ;)

Beetje vreemd want mijn ratel, ringsleutel, en de slagschroevendraaier en ratel van de buurman slipten er allemaal overheen. O-) :+

Goed gereedschap dus! 8-)

Verder nog wat klepstelplaatjes meegenomen, een tooltje voor de kleppen en carburateurs.
Ik weet nog niet wat ik er allemaal mee kan, maar dat komt wel. :+

*O* Nogmaals tnx. ;) *O*


Zei ik het niet, de bouleneuze is iets dat iedereen moet hebben :}
 
vast goed om je tafel mee in te olieen....
Je hebt gelijk.. kon dat bewuste spul niet kopen hier..

Maar vanmiddag kruipolie in een spuitbus gekocht, en dat werkt wel. :}

full


Kreeg een paar boutjes niet los, even inspuiten en met dezelfde kracht los! *O*
Zag nu ook kruipolie op het draad, daarvoor nooit. O-)

En ik gebruik het ook (minimaal) voor de ketting. :+ Handiger opbrengen zo.. licht e nevel. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan