Olielampje brandt op BMW F650

skskdc

Rookie
14 okt 2022
4
7
Hoi. Vanochtend een tweedehands BMW F650 GS gekocht via MP. Proefritje ging prima dus de motor gekocht. Ook de eerste 20 minuten op de snelweg gingen zonder problemen. Wel brandde het lampje van de ABS. Ik dacht dat even uit- en aanzetten misschien zou helpen en daarom besloten een tussenstop te maken bij het tankstation en meteen even een paar liter benzine erin te gooien. Dat gedaan en vervolgens weer weggereden. Het lampje van de ABS was nu uit, maar na een paar minuten merkte ik op dat het olielampje aanging.

Ik was vlak bij een afrit en ben vervolgens van de snelweg afgegaan en heb de motor ergens een kwartiertje stil gezet. Ook even de verkoper opgebeld die me vertelde dat hij dit absoluut nog nooit had gehad en dat ie het heel vervelend vond. Ik heb verder geen reden om daaraan te twijfelen. Volgens hem kon het niet aan het oliepeil liggen aangezien hij dat heel kort geleden nog had bijgevuld. Een blik in het oliereservoir bevestigde dat, want dat zat behoorlijk vol. Volgens hem kon het niet anders dan wellicht een probleem met de oliedruksensor zijn en hij zei me dat hij het wel aan zou durven om door te rijden naar huis.

Ik ben vervolgens doorgereden via binnenweggetjes en veilig thuis aangekomen. Ik merk verder niets aan de motor, die loopt volgens mij gewoon prima. Het olielampje brandde wel de hele tijd, behalve als ik hoger in de toeren kwam in de 1e of 2e (boven de 5000). Bij andere versnellingen of lagere toeren bleef het lampje branden.

Na een half uurtje afkoelen nog eens gekeken en bij het inschakelen van de motor (in z'n neutraal) gaat het lampje nu wel uit; vervolgens gaat hij gek genoeg aan bij hogere toeren en dan weer uit bij lagere toeren (andersom dus dan eerst op de weg). Bij herhaaldelijk flink gas geven in z'n neutraal blijft hij constant aan of flikkert hij een beetje.

Wat kan hier aan de hand zijn? Dit is mijn eerste motor, dus heb er zelf weinig verstand van helaas. Ik las hier ergens op het forum dat iemand zei dat het ook aan de regen kan liggen (probleem met nattigheid op de sensor of connectors?). Het regende in elk geval de hele tijd wel wat tijdens mijn rit.
 
Eigenlijk kan je die lampjes beter missen. Oliedruk valt tegenwoordig nooit meer weg, en als het wel zo is dan is het lampje te laat. Alleen na onderhoud heeft dat lampje enige waarde.
onzin. op enkele seconden tijd kunnen je lagerschalen kapot, maar blijft je krukas onbeschadigd als je hem tijdig stil legt . blijf je toch doorrijden kan je alles weg gooien. groot verschil.
 
Door de keuzen van oliepompen .
Tegenwoordig vrijwel allemaal tandwiel pompen daar waar vroeger nog vaak plunjerpompen werden gebruikt waarvan de kogelkleppen nogal eens van gingen lekken en je daardoor geen pomp werking meer had
…maar die hadden geen lampje. Trouwens, Yamaha heeft ook heel lang een olie niveau lampje ipv oliedruk lampje gevoerd.
 
Vaak kwam er een stift omhoog als de pomp druk opbouwde althans dat was het geval bij mijn Dienstfiets Triumph
1684414761834.png


Rechts naar buiten dan. :Y 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan