OlieToevoeging mbt natte koppeling & slijtage

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.415
3
Middelburg
Over olietoevoegingen:
Werken deze, doen deze wat ze beloven ? --> brandstof besparing en vermindering en/of terugdringen slijtage.
Wie heeft ervaring (!) mee ? (hearsay of "ik vind" SVP achterwege laten !)
Hebben deze middelen inderdaad (zoals beweert wordt) geen nadelinge invloed op de werking van een natte koppeling ? (Omdat de actieve delen zich alleen zouden hechten op metalen)

Voorbeelden zijn:
TSL
XADO
Wie weet nog andere 'wondermiddelen' ?


Toelichting:
Mijn GS550e uit 1981 vertoont bij mijn weten enige (hoorbare) lagerslijtage in de versnellingsbak, vermoedelijk voortandwiellager, wellicht ander(e) lager(s).
TSL beweert slijtage een halt toe te brengen en bijgeluiden te verminderen.
XADO beweert slijtage behalve TSL ook nog eens te verminderen door afzetting van keramische delen op het metaal op plekken waar slijtage het hevigste is.
Klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn, maar zou dit best eens (enigszins gefundeerd) willen proberen, zeker als dit betekend dat ik een ingewikkelde reparatie van het voortandwiellager hiermee kan uitstellen cq voorkomen (carter moet dan uit elkaar).
 
Vraag eens aan de specialisten welke temperaturen er nodig zijn om een keramische of teflon laag op metaal te "bakken".
Bij een normale olietemperatuur gaat dat echt niet werken. :N
 
Ik stond eerder altijd afwijzend tegen een olietoevoeging, omdat ik zoiets had van: als dit mogelijk is dan doen die oliefabrikanten dit toch ook wel in de olie??
FOUT!! en weet je waarom niet: omdat de olie betaalbaar moet blijven voor een concurerende prijs!
TSL is een natuurlijke toevoeging zonder TEFLON of ZWAVEL, dus een hoogwaardige olie.
Ik heb het in 2 auto`s en 1motorfiets gebruikt en de resultaten zijn verschillend.
Mijn eigen auto bj 97: motor reageert iets feller op het gas en loop iets hoger stationair, hij loopt dus gewoon iets fijner rond.(niet veel verschil)
Motorfiets bj 94 : reageert iets feller op gas maar verder merk ik er niet veel aan.
Maar dan de Fiat 500 van mijn ega bj 67: wereld van verschil loopt fijner , start beter, en bijna geen choke meer nodig!
Dus het is maar net waar je het op gooit: bij een recente motorfiets altijd goed onderhouden en meestal toch al van een goede olie voorzien zal het verschil niet groot zijn.


Grtjss Bob.
Nee, werkt niet. Alle bestanddelen zitten al in de olie die je koopt van elk gerenomeerd merk.

Gr,
Henk
8-) 8-) 8-) 8-)
 
Jammer toch: veruit de meeste reakties weer op basis van: "ik heb gehoord dat" en "ik vind dat".... :X
Ik w8 ff op halflive _O-
:?
Nee, werkt niet. Alle bestanddelen zitten al in de olie die je koopt van elk gerenomeerd merk.Gr,Henk
Volgens 'YZF-PRO1' is dat niet zo, na eea op het web gelezen te hebben denk ik ieg dat niet alle bestanddelen in de standaard motorfiets-olie zitten...
Vraag eens aan de specialisten welke temperaturen er nodig zijn om een keramische of teflon laag op metaal te "bakken".
Bij een normale olietemperatuur gaat dat echt niet werken. :N
Het gaat niet om teflon, maar keramisch metaal. Deze zou uitgehard moeten raken op plekken waar de slijtage, dus de wrijving het hoogst is. Zodra de wrijving afneemt, neemt dit proces af.
Zie: http://www.lare.nl/productinfo/nedprodi.htm en http://www.xado.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=78〈=NL onderaan
("Oplossing" en "Hoe werkt dat?").
En als je olie in het voortandwiellager komt zit er toch iets wel heel behoorlijk fout.......
Denkfoutje ?
Volgens WPH (Zie onderstaande afbeelding) maakt het voortandwiellager (onder c-clip 33 en achter OLIEKEERRINGEN 34 & 36) deel uit van de transmissie, welke uiteraard in olie opereert. Zou niet lang werken zonder smering lijkt me ! :9
52.gif

Nee, er word gesproken over "een metaalceramisch protectielaagje, dat veel sterker en minder ruw is dan staal."
Da's een interressante link, thanx !
PTFE is toch Teflon ? Daar gaat het bij de (door mij) genoemde producten uitdrukkelijk niet om !!
Ik leerde op Dit Forum dat olie-toevoegingen bij NATTE KOPPELING allemaal bloedjelink zijn.
Da's niet helemaal waar, nauwkeuriger/plausibeler zou zijn: de meeste toevoegingen bij olie zijn zinloos. Half-synthetische olie-en voor natte koppelingen hebben juist speciale toevoegingen om het slippen van de koppeling te voorkomen !
Ik stond eerder altijd afwijzend tegen een olietoevoeging, omdat ik zoiets had van: als dit mogelijk is dan doen die oliefabrikanten dit toch ook wel in de olie??
FOUT!! en weet je waarom niet: omdat de olie betaalbaar moet blijven voor een concurerende prijs!
TSL is een natuurlijke toevoeging zonder TEFLON of ZWAVEL, dus een hoogwaardige olie.
Ik heb het in 2 auto`s en 1motorfiets gebruikt en de resultaten zijn verschillend.
Mijn eigen auto bj 97: motor reageert iets feller op het gas en loop iets hoger stationair, hij loopt dus gewoon iets fijner rond.(niet veel verschil)
Motorfiets bj 94 : reageert iets feller op gas maar verder merk ik er niet veel aan.
Maar dan de Fiat 500 van mijn ega bj 67: wereld van verschil loopt fijner , start beter, en bijna geen choke meer nodig!
Dus het is maar net waar je het op gooit: bij een recente motorfiets altijd goed onderhouden en meestal toch al van een goede olie voorzien zal het verschil niet groot zijn.Grtjss Bob.8-) 8-) 8-) 8-)
Heeb Bob ! De eerste echte ervaringsdeskundige ! :W
Om maar even bij de motorfietsen te blijven:
Heeft jouw motorfiets een zg natte koppeling en zo ja, heb je enige nadelige gevolgen kunnen opmerken mbt de toevoeging van in jouw geval TSL ? Zou logisch zijn van niet aangezien zowel TSL als XADO spreekt over reakties die uitsluitend aangegaan worden met metaal. En aangezien (het werkende deel van de) koppelingsplaten niet van metaal zijn...
 
Ook fleetowners hebben hier onderzoek naar gedaan. En reken maar dat zij veel kunnen besparen als het verbruik en de slijtage 1% minder zijn. Maar het was niet rendabel.

Ook mijn werkgever beheert honderden auto's en evenzoveel industrievoertuigen, maar er is nog geen enkel wondermiddel door de keuring gekomen. Wij zeggen tegen elke verkoper die voor ons de ultieme oplossing heeft: GARANDEER ons maar dit beloofde rendement/verbeteringen/etc zwart op wit en je mag hofleverancier worden.

Tis heel gek, maar er blijft er niet 1 over dan. Maar goed, er komt elke maand wel weer een nieuwe bij.... :+
 
Ook fleetowners hebben hier onderzoek naar gedaan. En reken maar dat zij veel kunnen besparen als het verbruik en de slijtage 1% minder zijn. Maar het was niet rendabel.
Ook mijn werkgever beheert honderden auto's en evenzoveel industrievoertuigen, maar er is nog geen enkel wondermiddel door de keuring gekomen. Wij zeggen tegen elke verkoper die voor ons de ultieme oplossing heeft: GARANDEER ons maar dit beloofde rendement/verbeteringen/etc zwart op wit en je mag hofleverancier worden.
Tis heel gek, maar er blijft er niet 1 over dan. Maar goed, er komt elke maand wel weer een nieuwe bij.... :+
Dus je werkgever heeft ook onderzoek gedaan naar TSL en XADO ?
Interessant !
Details en onderzoeksgegevens en uitslagen zou ik graag een teruglezen !
Dus vertel er eens meer van !
 
Dus je werkgever heeft ook onderzoek gedaan naar TSL en XADO ?
Interessant !
Details en onderzoeksgegevens en uitslagen zou ik graag een teruglezen !
Dus vertel er eens meer van !
Nee. Je zult het hier mee moeten doen. Mocht dit dan betekenen dat mijn bijdrage aan dit topic voor jou weinig zinvol is, het zij zo.
 
Mijn motor heeft een natte koppeling en heb geen nadelen gehad met de toevoeging.
Ik weet niet of je Six Center in Nieuw Leussen kent, doet veel met oude CBXen 6 pitters.
Die heeft TSL getest in verschillende blokken en daarna maanden laten staan(omdat de nokkenas van het voorovergekantelde blok altijd droog komt te staan na een tijd stilstand), en bij het starten was er dus wel een degelijk verschil in geluid van de nokkenas!!
Enne Bert Vonderman is toch niet de eerste de beste!!
En zo zijn er vast wel meer mensen die er ervaring mee hebben.

Grtjsssss Bob. 8-) 8-) 8-) 8-)
 
Mijn motor heeft een natte koppeling en heb geen nadelen gehad met de toevoeging.
Ik weet niet of je Six Center in Nieuw Leussen kent, doet veel met oude CBXen 6 pitters.
Die heeft TSL getest in verschillende blokken en daarna maanden laten staan(omdat de nokkenas van het voorovergekantelde blok altijd droog komt te staan na een tijd stilstand), en bij het starten was er dus wel een degelijk verschil in geluid van de nokkenas!!
Enne Bert Vonderman is toch niet de eerste de beste!!
En zo zijn er vast wel meer mensen die er ervaring mee hebben.

Hij kon zich het geluid van die maanden daarvoor nog herinneren :?
Of vergeleken met andere CBXén.. :?

Ik wil best wel/niet geloven in toevoegingen, maar dit is niet echt doorslaggevend :+
 

Interessant artikel, ook omdat het melding maakt van echt onderzoek. De conclusie is eigenlijk: al die toevoegingen hebben weinig zin en zijn eerder slechter dan beter voor je motor.

Wat ervaringsdeskundigen betreft: daar kan een ander probleem optreden: placebo effect. Je denkt/hoopt dat het helpt, dus het helpt.
 
De natte koppeling van mijn motor bestaat voor de helft uit metalen platen en de andere helft uit frictieplaten. Als het spul zich hecht op de metalen platen, heeft het dus wel degelijk invloed op de werking van de natte koppeling.

Dat heeft zich in de praktijk ook bewezen toen ik met de olie ben gaan rommelen. Rond de 6000 toeren gaat bij een full-power Vmax de v-boost open en krijg je het volle vermogen. Op dat moment trok ie hem met gemak door de koppeling heen het rode gebied van de toerenteller in. Twee maanden later had ik speling op de drijfstang rechtsvoor en 1000 euro reparatiekosten later was het leergeld betaald. Gewoon de door de motorfabrikant voorgeschreven olie erin en verder niets. Behalve op tijd verversen dan natuurlijk.

Succes!
 
Interessant artikel, ook omdat het melding maakt van echt onderzoek. De conclusie is eigenlijk: al die toevoegingen hebben weinig zin en zijn eerder slechter dan beter voor je motor.Wat ervaringsdeskundigen betreft: daar kan een ander probleem optreden: placebo effect. Je denkt/hoopt dat het helpt, dus het helpt.
Zeker, alleen je conclusie kan alleen gaan om PTFE-gebaseerde additieven.
Keramisch metaal, waar het mij om gaat, is in dat onderzoek niet betrokken geweest.
Dus zijn de conclusies daaromtrent niet van toepassing.

Het placebo effect is een leuk zijspoor en zal hier en daar zeker optreden.
Wat denk je van het effect van het grote aantal mensen die in een topic reageren terwijl ze niet eens de moeite nemen de vraagstelling te lezen ?
Zoveel mensen, zoveel meningen...
 
Mijn motor heeft een natte koppeling en heb geen nadelen gehad met de toevoeging.
Ik weet niet of je Six Center in Nieuw Leussen kent, doet veel met oude CBXen 6 pitters.
Die heeft TSL getest in verschillende blokken en daarna maanden laten staan(omdat de nokkenas van het voorovergekantelde blok altijd droog komt te staan na een tijd stilstand), en bij het starten was er dus wel een degelijk verschil in geluid van de nokkenas!!Enne Bert Vonderman is toch niet de eerste de beste!!En zo zijn er vast wel meer mensen die er ervaring mee hebben.Grtjsssss Bob. 8-) 8-) 8-) 8-)
Dank voor deze ervaring...
Misschien dat ik eens contact opneem met die Bert Vonderman (?)
Het beste kun je gewoon zelf het spul op je voertuig gooien, en dan weet je of het werkt of niet!Grtjsssssss bobblPS: in onze klassieke fiet 500 werkt het iig geval wel.8-) 8-) 8-) 8-)
Geef liever pas geld eraan uit als ik redelijkerwijs weet dat in mijn geval enig postief effect valt te verwachten...
Interessant artikel, ook omdat het melding maakt van echt onderzoek. De conclusie is eigenlijk: al die toevoegingen hebben weinig zin en zijn eerder slechter dan beter voor je motor.Wat ervaringsdeskundigen betreft: daar kan een ander probleem optreden: placebo effect. Je denkt/hoopt dat het helpt, dus het helpt.
Zeker, alleen je conclusie kan alleen gaan om PTFE-gebaseerde additieven.
Keramisch metaal, waar het mij om gaat, is in dat onderzoek niet betrokken geweest.
Dus zijn de conclusies daaromtrent niet van toepassing.

Het placebo effect is een leuk zijspoor en zal hier en daar zeker optreden.
Wat denk je van het effect van het grote aantal mensen die in een topic reageren terwijl ze niet eens de moeite nemen de vraagstelling GOED te lezen ?
Zoveel mensen, zoveel meningen...
De natte koppeling van mijn motor bestaat voor de helft uit metalen platen en de andere helft uit frictieplaten. Als het spul zich hecht op de metalen platen, heeft het dus wel degelijk invloed op de werking van de natte koppeling.

Dat heeft zich in de praktijk ook bewezen toen ik met de olie ben gaan rommelen. Rond de 6000 toeren gaat bij een full-power Vmax de v-boost open en krijg je het volle vermogen. Op dat moment trok ie hem met gemak door de koppeling heen het rode gebied van de toerenteller in. Twee maanden later had ik speling op de drijfstang rechtsvoor en 1000 euro reparatiekosten later was het leergeld betaald. Gewoon de door de motorfabrikant voorgeschreven olie erin en verder niets. Behalve op tijd verversen dan natuurlijk.Succes!
Tja, doortrekken tot ver in het rode gebied valt natuurlijk met geen enkele olie of additief te compenseren...
 
Laatst bewerkt:
Tja, doortrekken tot ver in het rode gebied valt natuurlijk met geen enkele olie of additief te compenseren...

Maar werd wel veroorzaakt door het slippen van de koppeling door mijn gerotzooi met de olie.

Ik krijg de indruk dat je heel graag het additief bij je olie wil gooien. Gewoon doen zou ik zeggen, het kan meevallen :N
 
Maar werd wel veroorzaakt door het slippen van de koppeling door mijn gerotzooi met de olie.Ik krijg de indruk dat je heel graag het additief bij je olie wil gooien. Gewoon doen zou ik zeggen, het kan meevallen :N
Niet elk additief veroorzaakt een slippende koppeling.
Sterker nog: Bij een half-synthetische olie speciaal voor natte koppeling worden speciale additieven gevoegd ter voorkoming ervan.
En over het additief, als je had wat beter had gelezen had je geweten waarom ik het overweeg en vraag naar gebruikers-ERVARING van de specifieke additieven, dus niet zozeer van mensen die wat hebben ge-experimenteerd met verschillende soorten olie.
Bovendien zei ik al eerder: --->
Geef liever pas geld eraan uit als ik redelijkerwijs weet dat in mijn geval enig postief effect valt te verwachten...
 
Laatst bewerkt:
Niet elk additief veroorzaakt een slippende koppeling.
Sterker nog: Bij een half-synthetische olie speciaal voor natte koppeling worden speciale additieven gevoegd ter voorkoming ervan.
En over het additief, als je had wat beter had gelezen had je geweten waarom ik het overweeg en vraag naar gebruikers-ERVARING van de specifieke additieven, dus niet zozeer van mensen die wat hebben ge-experimenteerd met verschillende soorten olie.
Bovendien zei ik al eerder: --->

Allemaal heel leuk en aardig, maar het enige waar jij wat aan hebt is een verslag van een vergelijkbaar onderzoekje, zoals ook in die link is te vinden.

Gebruikers-ervaring is toch niets anders dan anekdotisch materiaal, zeker met dit soort goedjes.

Als ik die TSL site bekijk dan hoop ik dat die my-first-homepage-using-frontpage look geen indicatie is voor de kwaliteit van dat spul. Volgens mij is dit overigens gewoon hele dure motorolie.

Dat Xado vertrouw ik ook niet. De link naar tests is 'under construction', de site laat allemaal patenten en een certificaat zien. Totaal irrelevant en in mijn ogen alleen om authoriteit uit te stralen, ze zijn niet eens te bekijken.De bestandsdelen van het product zijn mij niet duidelijk, maar het lijkt verdacht veel op PTFE of iets vergelijkbaars.

Ik vind deze aditieven grote onzin en als ze écht helpen dan zou ik graag keiharde testgegevens willen zien en geen pagina met stomme certificaten. Ik vertrouw het voor geen cent.

Ik begrijp ook wel dat je niet op een (dure) reparatie zit te wachten en dat je dat liever uitsteld. Je kunt je geld beter besteden aan de reparatie dan aan zo'n goedje.
 
Gebruikers-ervaring is toch niets anders dan anekdotisch materiaal, zeker met dit soort goedjes...
Toch verneem ik liever ervaringen van gebruikers dan van "de beste stuurlui" die weer eens aan wal blijken te staan
De bestandsdelen van het product zijn mij niet duidelijk, maar het lijkt verdacht veel op PTFE of iets vergelijkbaars.
Neen, metaal ceramische bestanddelen...

Ik begrijp ook wel dat je niet op een (dure) reparatie zit te wachten en dat je dat liever uitsteld. Je kunt je geld beter besteden aan de reparatie dan aan zo'n goedje.
Ik snap je redenatie.
Laten doen is geen optie voor een ouwe brik (te weinig pegels helpt ook niet echt).
Zelf doen liever ook niet (hele blok eruit, carterhelften scheiden, te weinig ervaring, etc)
Als er mensen zijn met goede ervaringen, zie ik niet in wat is er mis mee zou zijn. Dus gebruikers-ervaringen van motorrijders zijn en blijven wat mij betreft welkom !
Hey Appeltje
Ik ben ff benieuwd of je A'tje hebt gehaald :?
grtz, MRND-X
Ja inderdaad, heb je je A inmiddels ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan