• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Oltimer of niet???

Waylander

MF veteraan
Lid geworden
28 nov 2005
Waarderingsscore
1.784
Hallo mensen,

Ik heb ff een vraagje aan jullie allen... Ik heb net sinds 2 weken een Yamaha XZ550 gekocht uit 1985 die ik wil gaan opknappen en "hopelijk" weer on the road krijg :] (en daarna gruwelijk wil gaan verbouwen). Nu zag ik op internet een frame staan uit 1982 en volgens de verkoper in een goede staat en nu vroeg ik mij af of ik er nu slim aan doe om mijn hele fiets uit '85 over te schroeven op een frame uit '82 (volgens mij moet dit passen.) en op deze manier een oldtimer te verkrijgen. Aangezien ik zelf een beetje besluitloos ben op dit punt zou ik graag jullie mening hierover horen.. :). Is dit slim om te doen of zeggen jullie, niet aan beginnen geeft nl alleen maar gezeur..

Mijn motto is wel een klein beetje: Elke cent die ik van die mafkezen van de blauwe brieven kan afhouden is meegenomen :Y

Er is niets dat je tegenhoud, ik zou de moeite niet nemen voor die 180 euro die je moet betalen voor 3 jaar wegenbelasting

Er is niets dat je tegenhoud, ik zou de moeite niet nemen voor die 180 euro die je moet betalen voor 3 jaar wegenbelasting
180 euro is wel geld. En dat frame van ' 82 kan je gelijk een goede opfris beurt geven, waardoor de hele motor er weer top uitziet. 8-)

En het is natuurlijk meteen een goede optie om de probleemgebieden van de XZ (da's nu eenmaal niet de beste Yam uit de stal) aan te pakken..;)
Gewoon doen dus.

En het is natuurlijk meteen een goede optie om de probleemgebieden van de XZ (da's nu eenmaal niet de beste Yam uit de stal) aan te pakken..;)
Gewoon doen dus.
Ik kende het model ook helemaal niet tot voor kort.
Het is wel een van de mooiere modellen uit die tijd.
Maar ik heb eens rondgekeken, en de meesten zijn voor loop of sloop. :? :?

plaatje van die oude eraf halen en vastpoppen op je huidige frame...en een paar nieuwe cijfers in je huidige frame laten slaan welke op je "oude" staan...

plaatje van die oude eraf halen en vastpoppen op je huidige frame...en een paar nieuwe cijfers in je huidige frame laten slaan welke op je "oude" staan...

Wel effe het oude frame dan kapotslijpen he. :P

of dat nu zo slim is lijkt mij niet
ik zou het frame uit 82 opknappen en de boel netjes ombouwen
en net wat men al eerder schreef: problemen er uit halen

Als ik het zo ff lees dan scheelt het me dus rond de 180 pleuro. Daartegenover staat dat het frame 50 kost, (plus 10 voor overschrijven en 20 voor schorsen) dus ik win er 100 euro op. Dit vindt ik dus wel de moeite waard. Het is ook mijn idee om de fiets helemaal vanaf het frame opnieuw op te bouwen dus daarvoor hoef ik het niet te laten. En elke 100 pleuro die die gasten niet van me krijgen trek ik een biertje open *O*

Als ik het zo ff lees dan scheelt het me dus rond de 180 pleuro. Daartegenover staat dat het frame 50 kost, (plus 10 voor overschrijven en 20 voor schorsen) dus ik win er 100 euro op. Dit vindt ik dus wel de moeite waard. Het is ook mijn idee om de fiets helemaal vanaf het frame opnieuw op te bouwen dus daarvoor hoef ik het niet te laten. En elke 100 pleuro die die gasten niet van me krijgen trek ik een biertje open *O*

En de rest natuurlijk. Je hebt altijd bijkomende kosten aan materialen e.d. Kan ook best lekker oplopen. Beugeltjes, boutjes, slangetjes, conische balhoofdlagers,? enz.

Het is ook mijn idee om de fiets helemaal vanaf het frame opnieuw op te bouwen dus daarvoor hoef ik het niet te laten

die kosten had ie sowieso al ;)

En ik denk dat iemand wel blij verlost zal zijn van zo'n frame. :?

Je kan een kenteken wel schorsen, maar het RDW wil van tijd tot tijd toch geld zien.
Is dat niet om de twee jaar. :?

Dus 50 euro, ik vind het nog wel wat. Is die prijs misschien nog te bespeken..

Daar zit op zich wel wat in maar ik heb nu een frame uit '85 staan en die kost me ook de twee tientjes per jaar aan schorsen. Dus als blijkt dat het frame uit '82 goed is en ik ga hem overschroeven dan kan het frame uit '85 gewoon verkocht worden. Dan hou ik wel de zelfde kosten maar als ik er mee klaar ben gaat ie geld opleveren.... *D
Dacht ik zo..

Als er iemand een frame van een XZ nodig heeft. Ik weet niet hoe groot die kans is. ;)

slopen in eigen beheer en kenteken opsturen naar rdw

Wellicht verstandig om eens uit te zien naar een andere voorvork. Die waren nogal twijfelachtig op de XZ550. Volgens mij kan er prima een vork van een XJ650 aan geknoopt worden. Die moet je dan naruurlijkl wel "leuk" op de kop kunnen tikken.
Veel succes met de XZ, 't is natuurlijk wel een erg leuke motor en niet zo'n 13 in een dozijn ding.

Misschien past er met een beetje moeite wel een moderne voorvork (FZR600) in, zag ik laatst ook bij iemand met een GS550 uit hetzelfde jaar. _O-
De achterbrug paste trouwens ook, moest hij zelfs nog 3 mm opvullen. *D

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan