Onderhandelings tips/strategiën

Requiem84

Die hard MF'er
14 apr 2007
598
3
De search leverde mij een oud topic op met wat leuke tips, maar misschien zijn er hier wat mensen met nieuwe inzichten. Vorig jaar April heb ik m'n eerste motorfiets gekocht en achteraf gezien heb ik toen gewoon niet goed (totaal niet) onderhandeld. Omdat ik zo enthousiast was na het proefritje was het voor de verkoper een eitje en heb ik uiteindelijk 100 euro korting gehad zonder inruil.

Om nog zoiets te voorkomen vroeg ik me af wat jullie voor technieken, strategiën etc etc gebruiken als je een nieuwe occasion koopt?

Even voor mijn beeldvorming ook, ik ben van plan een supersport te kopen in de prijscategorie 9000-10000 waarop ik mijn cbr600f uit '99 wil inruilen. Wat zou een goede deal zijn voor iets?
 
waar het volgens mij wel vaak op neer komt is lef hebben om er wat af te krijgen.
als je dit niet hebt praat je er weinig van af omdat je niet lager durfde te zeggen.

denk dat je t best kan kijken wat op internet die dingen kosten op markplaats etc. kijken wat een redelijk prijs is. en hier je bod op aanpassen.
of in ieder geval een gratis beurt oid eruit slepen.

maar iig lef hebben en een mooi bod doen, nee heb je, ja kan je krijgen
 
Laatst bewerkt:
De search leverde mij een oud topic op met wat leuke tips, maar misschien zijn er hier wat mensen met nieuwe inzichten. Vorig jaar April heb ik m'n eerste motorfiets gekocht en achteraf gezien heb ik toen gewoon niet goed (totaal niet) onderhandeld. Omdat ik zo enthousiast was na het proefritje was het voor de verkoper een eitje en heb ik uiteindelijk 100 euro korting gehad zonder inruil.

Om nog zoiets te voorkomen vroeg ik me af wat jullie voor technieken, strategiën etc etc gebruiken als je een nieuwe occasion koopt?

Even voor mijn beeldvorming ook, ik ben van plan een supersport te kopen in de prijscategorie 9000-10000 waarop ik mijn cbr600f uit '99 wil inruilen. Wat zou een goede deal zijn voor iets?
Daar met dat enthousiaste.... ga je de fout al in.
Zodra je dat toont ben je de l*l en betaal je de hoofdprijs ;)

Niet te enthousiast dus, kritisch kijken en dat ook hardop uitspreken.
Een motor van die prijs koop je niet meteen, daar laat je de verkoper nog ff over zweten.
Dan kun je nog eens langsgaan en verder onderhandelen.
Laat merken dat je ook een andere optie hebt die je wel bevalt.


Succes :)
 
De beste onderhandelingsstrategie bestaat uit 2 onderdelen te weten diepte psychologie
en bruut geweld....De volgorde mag je zelf bepalen :+
 
Vaak liggen de prijzen van een bepaald type motor redelijk gelijk bij verschillende dealers, truc is dus een dealer te vinden die net iets meer belangstelling heeft voor jouw huidige motor, het gaat tenslotte om het bedrag wat je dient bij te leggen!
Als je een principe overeenkomst hebt kun je aanvullende eisen gaan stellen, in de trant van:

"Okee, maar dan wil ik nog wel..........."(vul maar in: nieuw achterbandje, andere helm, oid)

Veel succes ieg en vergeet niet dat er niet zo heel erg veel mensen zijn die 9 of 10 duizend euro beschikbaar hebben ;)
 
Tip 1: Kijk totaal niet wat er voor andere motoren wordt gegeven, die prijzen zijn voor jou niet interessant (tenzij je hem uiteindelijk te duur koopt natuurlijk).. Dus denk niet 'dat bedrag is reeel, WANT op marktplaats/bij de dealer'... Je gaat gewoon voor de bodem van wat diegene er voor wil hebben en dan nog eens 100 euro daar onder! :+... Zoals hierboven al gezegd, lef hebben! Handel is handel, wie zijn motor particulier verkoopt had ook kunnen kiezen om hem bij een dealer in te leveren.. Wees dus niet bang om iemand eens een laag (maar toch verleidelijk) bod te doen als een motor al lang op internet staat...

Tip 2: Op marktplaats wordt vaak geboden, alleen letten veel verkopers hier niet op... Bel de verkoper op en zorg dat je zo snel mogelijk bij hem kan zijn.. Op die manier kun je vaak een motor kopen voor een prijs die lager is dan wordt geboden op zijn advertentie! Indien je een prijs afspreekt en later terugkomt, zet het op papier!

Tip 3: Deze is misschien overbodig, maar teken een verkoopovereenkomst waarop staat wat de eventuele mankementen zijn etc. etc... Ook al is dat in Nederland niet rechtsgeldig (???) zet dit vaak de verkoper wel aan het zweten wil hij je een barrel verkopen...

Verder:

Motormeuk Filmpje: Tips bij het kopen van een motor (deel 1)

Motormeuk Filmpje: Tips bij het kopen van een motor (deel 2)
 
Laatst bewerkt:
Probeer de aanschaf als een zakelijke transactie te blijven zien en hou de emoties onder controle. Ik heb veel van mijn vriendin geleerd, die verkoopt voor haar beroep, maar in een andere branche.
1) Denk niet ik wil en zal deze motor hebben, er zijn er immers vast meer van dezelfde soort en bouwjaar. Dus als je het niet eens kan worden dan gewoon verder kijken.
2) Bepaal je budget en hou je daar aan. Ik heb de prijs van een auto onder haar leiding met €1500 omlaag zien gaan. Ze zei doodkalm: Dit is het buget en verder gaat het niet.
3) Bliijf vriendelijk maar beslist. Ga op zaterdagmiddag aan het eind van de middag en zeg, goh als we het eens kunnen worden hebben we allebei een lekker weekend en dat soort shit. Geef de verkoper het gevoel dat je naar een win-win situatie streeft.

Een vriend van mij was verkoper van auto's bij een grote dealer ooit. Een auto bleef staan als winkeldochter. Wij zouden denken, de prijs van Fl. 11000 (al weer even terug) is te hoog, ik doe er wat van af. Hij deed echter het tegenovergestelde en deed er F 2000 op.Hielp niet, hij deed er nog Fl. 2000.- op en de auto was in een middag verkocht voor 4000.- (ruim 35% he!) meer dan hij als oorspronkelijke verkoopprijs erop had gezet.
Dus een prijs van een object in de verkoop wordt ook bepaald door wat men gangbaar vind en niet alleen door wat het waard is. Dus ga er vanuit dat een motor best wel met een flinke marge wordt aangeboden. En betaal niet meer dan wat jij wil.
Hoewel anderen zeggen dat je dan nog moet onderhandelen over accessoires (van Dale: iets dat tot aanvulling dient, maar niet functioneel is :) ) enz en dat dat deel van je korting uitmaakt, ben ik het daar niet a priorie mee eens. Dat moeten dan wel spullen zijn die je nodig hebt. Als je al een volledige outfit hebt, dan is een kleding bon van €750 of 1500 wel leuk maar geen reëele korting als je dan spul gaat uitzoeken dat je eigenlijk niet nodig hebt. Mijnsinziens niet doen dus. We komen een motor kopen en geen kleding.
 
Laatst bewerkt:
Bij nieuwkoop zit de onderhandelingsmarge niet op de nieuwe fiets maar vooral op de inruilwaarde van een eventuele oude fiets en op accessoires!
 
Ik had ergens anders gelezen dat je beter je “oude” motor zelf kan verkopen, dan krijg je er meer voor.

en

Dat als je niets hebt interuilen bij een dealer dat je dan meer ruimte hebt voor kortingen in welke hoedanigheid dan ook.


Zelf ben ik ook bezig met het aanschaffen van een nieuwe fiets. Mijn strategie is de volgende ( of het werkt weet ik niet maar het is een compilatie van tips die ik hier heb gelezen) eerst vragen voor 8 a 10 procent korting. Als ze hier echt geen zin in hebben zeg dan dat je nog een voorstel hebt en leg het ook uit waarom het voor hun voordeliger is. Stel voor dat je het hele bedrag wil betalen maar dat je assessoren wil hebben voor 10 procent van de waarde van de fiets. Dan kost heb hun veel minder.

En zijn dealers happig op cash??

Dit zijn mijn gedachtes ben benieuwd naar reacties
 
Laatst bewerkt:
10% aan extra's op je fiets erbij doen zal inderdaad interessanter zijn voor ze.

Ik heb jaren geleden op de aurorai tussen Citroen en Puegeot heen en weer gelopen en kwam zonder inruil op 12% uit.
Of er op motoren ook die ruimte zit?











Bij nieuwkoop zit de onderhandelingsmarge niet op de nieuwe fiets maar vooral op de inruilwaarde van een eventuele oude fiets en op accessoires!
;) inruilwaarde gaat van de winst op de nieuwe fiets af.
 
Ik zit een beetje in het wereldje, ik werk in een motorzaak en praat er wel eens over met de verkopers, meestal valt er niet heel veel te onderhandelen over motoren. De dealers weten heel goed wat het waard is en hoeveel ze ervoor willen hebben. Je kunt het beste kijken naar wat een dealer al heeft staan. Heeft hij al vier cbr's staan dan zal hij niet al teveel moeite doen voor die van jou.
 
verkoop je oude motorfiets via MP.

als je je oude bike verkoopt dan:

-koop kleine goedkope accesoires, kleine knippers (carbonlook), seatcovertje, rim-striping, acculadertje, paddock, etc kost je 100 tot 150 euro
-poets de motor heel goed op
-maak mooie foto's met een goede camera.
-vraag een hoge prijs en geef veeloverzichtelijke info (een dure motor moet wel goed zijn, goedkope motor heeft iets, dat denken mensen)

koop een fiets via MP,

stuur naar veel verkopers een bod behoorlijk onder de vraagprijs totdat eentje een lager tegenbod doet en kijk hoever je kan komen.
advertenties zonder te bieden ook mailtjes sturen, vaak krijgen die weinig reacties omdat mensen graag een prijs willen zien.

vriend van mij is er erg bedreven in, omlangs een 2003 f4i 600 cc gekocht voor 3700 euro, 100% in orde en slechts 15k op de klok.
 
Laatst bewerkt:
Paar gouden regels (voornamelijk voor particulier kopen):

1. Hoe staat het model in de markt? Doe je research! Zijn er veel? Dan heeft de koper minder te eisen... Is ie zeldzaam? Dan moet jij voorzichtiger zijn. Wat krijg je erbij? Als je geen 200 euro korting krijgt, maar wel 400 euro aan service of onderdelen, dat is ook leuk. Komt er onderhoud aan? Net gehad? Allemaal heel belangrijk.

2. Ga erheen met de instelling dat je gewoon wegloopt als de prijs je te duur blijft. Dit komt neer op principes, al weigert hij de laatste 50 euro boven jouw maximum te zakken, loop je gewoon weg. Hou dit vast, straal dit uit en de koper merkt dat hij hem niet direct kwijt is.

3. Na een proefrit mag je rustig zeggen dat hij lekker rijdt/loopt, immers als je zegt dat je het allemaal waardeloos vindt, waarom zou je hem dat toch nog willen kopen? Echter, als je te enthousiast wordt denkt de verkoper ook direct dat je hem zo graag wilt hebben dat er niks af hoeft en je hem toch wel koopt.

4. Zorg dat je contant geld bij je hebt waarmee je movie style kunt showen. Bij een motor die bijvoorbeeld voor 10k op internet staat, doe je 9k in je rechterzak. Wel goed dichtritsen natuurlijk. Dit geld haal je uit je zak en je zegt iets in de trend van "Ik heb het geld wel bij me, maar 10k wordt me toch net iets te gortig. Ik heb hier 9k en dat is eigenlijk waar ik me op richtte...". De verkoper zal niet achterlijk zijn en niet zeggen "nou, vooruit dan maar". Zorg dan dat je in je linker zak 200 euro hebt zitten, die je er dan bij kan pakken. Vervolgens heb je nog overige zakken, die je in stappen van 100/200 euro kunt vullen.

5. Wapper lekker rond met het contante geld, en geef tijdens een proefrit gerust zo'n 10/20% aan de verkoper. Dat werkt verlekkerend en laat zien dat jij serieus bezig bent.

Er zijn nog wel wat dingen, maar als je bovenstaande dingen in de gaten houdt, kom je een heel eind...
 
@roos Of er veel marge op zit of niet, er moet omloop zijn. Als ze te lang blijven staan dan is dat dood kapitaal. Dus handelen en dus niet te dol onder de vraagprijs gaan zitten, maar het is een vraagprijs he. Ook in een winkel. Er zit altijd ruimte tussen de vraagprijs en de uiteindelijke verkoopprijs en het spelletje wordt van twee kanten gespeeld. Dus wat de dealer er voor wil hebben is niet altijd hetzelfde als wat hij er voor krijgt. Immers hij stelt ook de prijs inclusief zijn winst, aan de koper de kunst om daar wat minder van te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan