Onderhoud online bijhouden

HighKing

Emperor of the void 👻
13 aug 2014
14.959
19.279
Heemskerk
Facebook
Recent ben ik zelf begonnen wat onderhoud aan mijn motoren uit te voeren. Omdat 't handig is om bij te houden wat je wanneer hebt gedaan heb ik een spreadsheet waarin ik invul wanneer ik bv de bougies heb vervangen of olie heb gewisseld.

Maarja, zo'n sheet is ook wat simpel. Dus ik ging even goeggelen, en trof o.a. digitaalonderhoudsboek.nl aan. Ah, da's leuk. Aangemeld.
Helaas valt 't me toch wat tegen. Je kunt aangeven dat je de motor een kleine of een grote beurt hebt gegeven, maar niet wát je precies hebt gedaan (ja, in de comments -O-).

Mij lijkt een systeem wel mooi waarin bijvoorbeeld staat wanneer je de olie hebt ververst, zodat je gemakkelijk kunt achterhalen wanneer dat weer gedaan moet worden. Of wanneer je de remvloeistof hebt gewisseld en wanneer het tijd wordt om dat te herhalen.

Bestaat zoiets? Wat gebruiken jullie?

Noot: ik ben me ervan bewust dat het ook gewoon in een kladblokje met pen of potlood kan. Daar gaat het me nu even niet om. Als IT'er zet ik graag alles in de kompjoeter. ;)
 
ik bel de motorzaak en vraag wanneer ik voor 't laatst
spullen heb laten vervangen of zelf gedaan heb
ze houden alles netjes bij :+
zelfs hoeveel koffie/vlaai ik verorber _O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan een excelbestandje zo uitgebreid maken als je zelf wilt maar wat maakt het uit als het simpel is?
Je vult in wat je hebt vervangen met de kilometerstand en als je dat consequent doet heb je alle informatie die je nodig hebt, doe ik ook.
Of moet het allemaal weer grafisch spectaculair zijn? Ik neem aan dat je een motor hebt om op te rijden en niet om naar een onderhoudsgrafiek ervan te kijken?
Zonder rijden heb je ook geen onderhoud nodig :N
 
Ik schrijf de datum en de kilometerstand van het op de motor zetten of in de motor zetten product op de kassabon ervan en bewaar deze netjes in een map. Lekker makkelijk om alles terug te vinden.
 
Toen ik nog alles zelf deed schreef ik het op in de lege bladzijden van de werkplaatshandboeken. Sommige boeken heb ik nog steeds en ik kan aan het handschrift en de vingerafdrukken zien of het een zware klus was of niet.
 
Hahaha, nou mede daarom vind ik digitaal wel mooi. En natuurlijk lukt dat prima in een spreadsheet maar als er iets mooiers is dan vind ik dat wel het bekijken waard. ;)

Als het er niet is dan ga ik misschien binnenkort eens wat in elkaar knutselen.
 
Je kan een excelbestandje zo uitgebreid maken als je zelf wilt maar wat maakt het uit als het simpel is?
Je vult in wat je hebt vervangen met de kilometerstand en als je dat consequent doet heb je alle informatie die je nodig hebt, doe ik ook.
Ik ben geen held met spreadsheets (en Excel is al helemaal viesbah).

Ik heb nu dit:
1538323927265.png


Maar als ik over x-tijd weer olie ga verversen dan moet er een kolommetje naast. Of domweg de waarde vervangen waardoor ik geen historie heb. Onhandig.

Of moet het allemaal weer grafisch spectaculair zijn?
Welnee, gewoon wat handiger dan bovenstaand.

Ik neem aan dat je een motor hebt om op te rijden en niet om naar een onderhoudsgrafiek ervan te kijken?
Zonder rijden heb je ook geen onderhoud nodig :N
Het lijkt er bijna op dat je hoofdreden om hier te reageren is om een flauwe opmerking te maken?
Voor jouw informatie: ik rijd meer dan de gemiddelde forumbezoeker (bovenstaande is van de V-Strom, die maakt niet zoveel kilometers meer sinds ik de ZRX heb). Als ik de onderhoudsinterval uit het boekje van de ZRX aanhoud (om de 6K verse olie) dan ben ik zeker 5 á 6 maal per jaar olie aan het wisselen. Dat wil ik graag ergens netjes bijhouden.

Tot voor kort bracht ik m'n fiets altijd weg voor onderhoud, omdat 't mijn primaire vervoersmiddel is en ik dus geen (werk)dag zonder kan. Nu ik er 2 heb kan ik af en toe wisselen en kan ik dus ook rustig een dagje langer over wat klusjes doen. :)
 
Ik heb zelf een Excel-sheet gemaakt waar staat aangegeven, wanneer en op welke datum, een onderdeel is vervangen.
Kan ik altijd terugzien hoeveel km's er mee zijn gemaakt. Bijv. banden en ketting incl. onderdeelnummer en/of type-aanduiding.
Sheet niet heel bijzonder; kan je zelf in een paar tellen maken.
Ook aangegeven wie de leverancier is. (pas terug nog geklaagd over een spiegel die boven de 120 verdraaide)

Vorig jaar met planning voor trip naar Rusland en Noorwegen heb ik er toen een nieuwe ketting en wielen(met nwe band) er op gezet terwijl de oude nog best wel goed waren. Om niet in Verweggistan te hoeven moeten wisselen oude spul eraf en nieuw erop. Helaas vroegtijdig reis moeten afbreken vanwege blessure. Bij thuiskomst alle oude spullen er weer op waar ik nu nog steeds mee rijd.
De (bijna) nieuwe kettingset en wielen liggen in de schuur voor een volgende poging die kant op. Nu is vastgelegd hoeveel km's gedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Excel-sheet gemaakt waar staat aangegeven, wanneer en op welke datum, een onderdeel is vervangen.
Kan ik altijd terugzien hoeveel km's er mee zijn gemaakt.
Maar dan heb je gewoon een lijstje, zoals in m'n screenshot hierboven, en vervang je steeds de datum/kilometerstand als je het opnieuw doet?
Want juist dat stukje historie bijhouden lijkt me wel aardig. :)
 
Voor android heb je verschillende apps, heb daar wel eens naar zitten kijken. Dan kun je ter plekke alles invoeren, ook tankbeurten bijhouden is dan makkelijker. Als ik me niet vergis zijn sommige ook via een pc/browser te benaderen, maar kan zijn dat die geld kosten.

Mijn huidige android phone is er te onhandig/traag voor. Zodra ik een andere telefoon heb ga ik ze nog een nalopen.
 
Even meelezen hier. Ik heb een vast ritueel en doe het uit mijn hoofd en op gevoel. Dus een hoop nattevingerwerk. Misschien is het wel verstandig om netjes te gaan bijhouden. :-)
 
Voor android heb je verschillende apps, heb daar wel eens naar zitten kijken. Dan kun je ter plekke alles invoeren, ook tankbeurten bijhouden is dan makkelijker. Als ik me niet vergis zijn sommige ook via een pc/browser te benaderen, maar kan zijn dat die geld kosten.

Mijn huidige android phone is er te onhandig/traag voor. Zodra ik een andere telefoon heb ga ik ze nog een nalopen.
Klopt. Ik heb Fuellog een tijdje gebruikt om te zien of ik een beetje uitkwam met 19ct per kilometer (antwoord: ja). Maar dat was een betaalde app en de gratis versie die ik gebruikte sloeg z'n data op de telefoon op. Nieuwe telefoon: historie verdwenen. -O-
 
Ik ben geen held met spreadsheets (en Excel is al helemaal viesbah).

Ik heb nu dit:
Bekijk bijlage 1331387

Maar als ik over x-tijd weer olie ga verversen dan moet er een kolommetje naast. Of domweg de waarde vervangen waardoor ik geen historie heb. Onhandig.

Welnee, gewoon wat handiger dan bovenstaand.

Het lijkt er bijna op dat je hoofdreden om hier te reageren is om een flauwe opmerking te maken?
Voor jouw informatie: ik rijd meer dan de gemiddelde forumbezoeker (bovenstaande is van de V-Strom, die maakt niet zoveel kilometers meer sinds ik de ZRX heb). Als ik de onderhoudsinterval uit het boekje van de ZRX aanhoud (om de 6K verse olie) dan ben ik zeker 5 á 6 maal per jaar olie aan het wisselen. Dat wil ik graag ergens netjes bijhouden.

Tot voor kort bracht ik m'n fiets altijd weg voor onderhoud, omdat 't mijn primaire vervoersmiddel is en ik dus geen (werk)dag zonder kan. Nu ik er 2 heb kan ik af en toe wisselen en kan ik dus ook rustig een dagje langer over wat klusjes doen. :)
Enig sarcasme is me niet vreemd maar mensen willen het nou eenmaal vaak mooier dan nodig is.
Bij een motor is dat prima en veel andere dingen ook maar tegenwoordig lijk wel of er voor alles een appje moet zijn en het liefst met een vormgeving alsof je naar een superspannende show zit te kijken.
Zelf heb ik dit gemaakt.
onderhoud.png


De vraagtekens zijn omdat ik niet zeker wist of het bij de afleverbeurt vervangen is.
Mooie ronde getallen zijn wanneer ik vergeten ben de km stand te noteren, ik rond dan naar beneden af.
Als ik extra info wil bij een onderdeel dan voeg ik een opmerking in, bij het luchtfilter staat bijvoorbeeld dat hij vervangen is voor een K&N.
 
Ik denk zelfs dat het beter is om een oud schrift en een potlood te gebruiken. Alle hierboven genoemde bezwaren zijn dan niet van toepassing.
 
Op mijn werk gebruik ik overigens wel speciale onderhoudssoftware, met alle voor- en nadelen daarvan.
 
tegenwoordig lijk wel of er voor alles een appje moet zijn
True. Ik vind 't persoonlijk ook een beetje onzin, als 't ook in een webpagina gegoten kan worden, dat ik een app van uch mb groot op m'n telefoon moet installeren. Doe het liever op een website (maakt voor de privacy niet uit hé, die apps maken op de achtergrond ook gewoon calls naar webservers).

Misschien ga ik toch eens wat knutselen. Al is het maar omdat knutselen best leuk is. :P
 
makkelijkste manier is de verbruiksonderdelen zoals oliefilter gewoon te markeren met watervaste stift met datum en km stand. bij dingen als remvloeistof schrijf je het op de verpakking (je houd toch over normaal). dan heb je alle info bij de hand op het moment dat je er aan denkt om het te controleren. voor dingen die jaarlijks terug keren gewoon een afspraak in de elektronische agenda dan gaat die vanzelf piepen.
en als je het op de motor markeert heeft de volgende eigenaar de info ook meteen.
 
Voor android heb je verschillende apps, heb daar wel eens naar zitten kijken. Dan kun je ter plekke alles invoeren, ook tankbeurten bijhouden is dan makkelijker. Als ik me niet vergis zijn sommige ook via een pc/browser te benaderen, maar kan zijn dat die geld kosten.

Mijn huidige android phone is er te onhandig/traag voor. Zodra ik een andere telefoon heb ga ik ze nog een nalopen.

Het idee van een goedwerkende app staat me op zich wel ja.
Zolang je de data niet verliest wanneer je van telefoon wisselt.
 
Ik gebruik OneNote. Dat gebruik ik voor zoveel, maar ook voor het onderhoud van mijn motoren (en ook de auto ondanks dat ik die altijd wegbreng en de bonnetjes bewaar).
Voor de motor schrijf ik per KM stand (en jaartal alleen km stand zie ik nu) op wat ik gedaan heb.
 
Ik gebruik nu ook een excel-bestandje waar ik het onderhoud in een schemaatje invul. Deze heb ik hier ooit uit een oud topicje gepikt. Het loopt iets door in de toekomst dus er wordt ook aangegeven wanneer de volgende onderhoudsbeurten plaats zouden moeten vinden (bij welke kilometerstand danwel maand). Dan vul ik dus ook in wanneer ik het daadwerkelijk gedaan heb. Heb het niet online staan maar gewoon thuis op de computer. Zal kijken of ik er binnenkort nog even een screenshotje van kan plaatsen.

Het wordt een steeds langer schemaatje inderdaad. Ik volg deze dan ook want ben wel benieuwd naar andere mogelijkheden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan