onderhoud racer versus onderhoud crosser

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
4.641
3.416
provincie Groningen
Zelf ben ik geen racer maar ik doe, behalve rijden op mijn wegmotor, een FZR1000 die jullie vast wel kennen uit de geschiedenisboeken :+ , aan motorcross.

Nu heb ik op het noppengedeelte van MF een vraag gesteld aan mijn mede crossers waarop niemand een voor mij bevredigend antwoord heeft kunnen geven. Daarom wil ik graag aan jullie dezelfde vraag voorleggen.

De kwestie waar het om gaat is de volgende:

Naar mijn mening vereisen de moderne 4-takt crossmotoren (veel) meer motor-onderhoud dan wegracers en ik vroeg me af waar dit aan kon liggen.
Nu weet ik niet de intervallen waarmee een racer onderhoud nodig heeft, en wil dit graag van jullie horen. Ter indicatie, een 450cc 1-cylinder cross motor heeft echter iedere 30 uur een nieuwe zuiger nodig. Iedere 2e zuiger (=60 uur) een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang, iedere 3 uur olieverversen. Zelf vind ik dit nogal vaak. En dan heb ik het niet eens over de toprijders maar gewoon over de hobbycrosser.

De overeenkomsten die ik zie tussen crosser en racer zijn de volgende:

-beide worden het grootste gedeelte van de tijd op vol vermogen gebruikt.
-zijn beide voorzien van speciale voor het gebruiksdoel bestemde onderdelen.
-zuigersnelheden, versnellingskrachten van kleppenmechanisme zullen wel overeenkomen (=een aanname van mij, kan er naast zitten)

De verschillen die ik zie zijn de volgende:

-racers maken meer toeren
-thermische belasting bij een crosser is groter want lagere snelheid dus minder rijwindkoeling en ook vaak een (gedeeltelijk) dichtgemodderde radiateur.
-crossers zullen meer trillen, niet alleen vanwege het terrein maar ook vanwege het feit dat het 1-cilinders zijn.
-specifiek vermogen van een racer ligt hoger.

Dus alle plussen en minnen afwegend kan ik het, veronderstelde verschil, niet verklaren.

Ben benieuwd naar de reacties.

Groeten,

Peter

PS de crosser waar ik op rijd is trouwens een tweetakt (Honda CR500) dus de vraag is niet meteen op mijzelf van toepassing, gaat mij om het verkrijgen van meer kennis/begrip.
 
Zelf ben ik geen racer maar ik doe, behalve rijden op mijn wegmotor, een FZR1000 die jullie vast wel kennen uit de geschiedenisboeken :+ , aan motorcross.

Nu heb ik op het noppengedeelte van MF een vraag gesteld aan mijn mede crossers waarop niemand een voor mij bevredigend antwoord heeft kunnen geven. Daarom wil ik graag aan jullie dezelfde vraag voorleggen.

De kwestie waar het om gaat is de volgende:

Naar mijn mening vereisen de moderne 4-takt crossmotoren (veel) meer motor-onderhoud dan wegracers en ik vroeg me af waar dit aan kon liggen.
Nu weet ik niet de intervallen waarmee een racer onderhoud nodig heeft, en wil dit graag van jullie horen. Ter indicatie, een 450cc 1-cylinder cross motor heeft echter iedere 30 uur een nieuwe zuiger nodig. Iedere 2e zuiger (=60 uur) een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang, iedere 3 uur olieverversen. Zelf vind ik dit nogal vaak. En dan heb ik het niet eens over de toprijders maar gewoon over de hobbycrosser.

De overeenkomsten die ik zie tussen crosser en racer zijn de volgende:

-beide worden het grootste gedeelte van de tijd op vol vermogen gebruikt.
-zijn beide voorzien van speciale voor het gebruiksdoel bestemde onderdelen.
-zuigersnelheden, versnellingskrachten van kleppenmechanisme zullen wel overeenkomen (=een aanname van mij, kan er naast zitten)

De verschillen die ik zie zijn de volgende:

-racers maken meer toeren
-thermische belasting bij een crosser is groter want lagere snelheid dus minder rijwindkoeling en ook vaak een (gedeeltelijk) dichtgemodderde radiateur.
-crossers zullen meer trillen, niet alleen vanwege het terrein maar ook vanwege het feit dat het 1-cilinders zijn.
-specifiek vermogen van een racer ligt hoger.

Dus alle plussen en minnen afwegend kan ik het, veronderstelde verschil, niet verklaren.

Ben benieuwd naar de reacties.

Groeten,

Peter

PS de crosser waar ik op rijd is trouwens een tweetakt (Honda CR500) dus de vraag is niet meteen op mijzelf van toepassing, gaat mij om het verkrijgen van meer kennis/begrip.

Deze lijkt mij in ieder geval zwaar overdreven. Dat van die zuigers kan wel aardig kloppen. Maar...om de 60 uur nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang????
En om de drie uur olie verversen?????

Edit:
Heb ff geduld op de reacties van de echte experts hier op MF.
 
Laatst bewerkt:
t is echt waar
KTM heeft al spijt van hun 4takt crosser project. de cross wereld gaat weer om.
een 2takt is dan toch goedkoper, omdat er simpelweg minder onderdelen zijjn.
die klepjes, stotertjes etc.... zijn ook nog eens van titanium....katching.
 
60 uur... dat is nogal wat hoor.

Bij een gemiddelde snelheid van 140 km/h (zoals op Assen) rijdt je 8400km. Dan zijn er genoeg blokjes die een revisie nodig hebben, zeker als ze getuned zijn.

(Zuigersnelheid ligt trouwens duidelijk hoger bij een racer.)
 
60 uur... dat is nogal wat hoor.

Bij een gemiddelde snelheid van 140 km/h (zoals op Assen) rijdt je 8400km. Dan zijn er genoeg blokjes die een revisie nodig hebben, zeker als ze getuned zijn.

(Zuigersnelheid ligt trouwens duidelijk hoger bij een racer.)


lees nou eens goed.
wat staat er bij die 60 uur en daar achter
 
Ik denk het feit dat de meeste(4tact)racer's 4 cilinders zijn,ze draaien weleenswaar meer toeren maar ook veel vloeiender,het vermogen wordt vloeiender opgebouwd dan bij een 1 cilinder ,dat abrupter inkomt,alles krijgt daardoor meer "op zijn flikker".
Hoor ook regelmatig dat koppelingen sneller verslijten bij een crosser
 
t is echt waar
KTM heeft al spijt van hun 4takt crosser project. de cross wereld gaat weer om.
een 2takt is dan toch goedkoper, omdat er simpelweg minder onderdelen zijjn.
die klepjes, stotertjes etc.... zijn ook nog eens van titanium....katching.

Zo dan...alle sjezus zeg. Enne....wat kost dat dan allemaal wel niet.
En dat dan nog eens om de 60 uur joh? Wordt er dan ook niet leuker op zeg.
 
en ze ploffen nog regelmatig ook.
dan kan je dus echt je portemonee trekken.
 
Bedankt voor de reacties dusver. Kan iemand me ook melden wat de intervallen zijn bij een racer.
En hoeveel procent van de tijd zit je met een racer in de hogere toerentallen? Voor wat koppelingen betreft, ik denk dat een koppeling bij een crosser wel anders gebruikt wordt dan bij een racer, in sommige bochten wordt deze er wel eens bijgepakt om in de powerband te blijven, maar dit is meer iets van 2-takten. Het voordeel wat een crosser heeft met betrekking tot de koppeling is dat je veel wielspin hebt en dus de koppeling wat meer ontziet.
 
een racer gebruikt zn koppeling alleen bij t terugschakelen en de start
 
lees nou eens goed.
wat staat er bij die 60 uur en daar achter

een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang.

Wat denk jij dat er bij een WSS600 wordt (of al is) vervangen bij die kilometerstanden?
Nog niet te spreken over versnellingsbakken en koppelingen.
 
Laatst bewerkt:
een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang.

Wat denk jij dat er bij een WSS600 wordt (of al is) vervangen bij die kilometerstanden?
Nog niet te spreken over versnellingsbakken en koppelingen.

Ter indicatie, een 450cc 1-cylinder cross motor heeft echter iedere 30 uur een nieuwe zuiger nodig.
.
na 60 uur zit de 2e zuiger erin en na 3 uur olie en nog meer.
jij doet voorkomen dat er pas wat gebeurd na 60 uur.
en wss600 en een supercup waar jij rijd zijn ook een verschil.
wanneer heb jij onderhoud en hoeveel?
 
Laatst bewerkt:
een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang.

Wat denk jij dat er bij een WSS600 wordt (of al is) vervangen bij die kilometerstanden?
Nog niet te spreken over versnellingsbakken en koppelingen.

Huh, :? of ik snap het niet of er is al enige tijd spraakverwarring in het spel.
Die 60 uur is toch gebaseerd op een crosser??? Toch niet op een Racer???

Dan ook TS zijn vraag, hoe zit het met de onderhoudsintervallen van een racer. En wat doe je aan onderhoud per betreffende interval?
 
Huh, :? of ik snap het niet of er is al enige tijd spraakverwarring in het spel.
Die 60 uur is toch gebaseerd op een crosser??? Toch niet op een Racer???

Dan ook TS zijn vraag, hoe zit het met de onderhoudsintervallen van een racer. En wat doe je aan onderhoud per betreffende interval?

Je hebt het goed begrepen Fazer, de 60 uur geld inderdaad voor een crosser. De uren vertalen zich, naar ik heb begrepen, in ongeveer 8000-9000 race kilometers. Dus welk, GEPLAND onderhoud is er dan nodig bij een racer. Heb het dus niet over dingen die in die tijd spontaan kapot gaan.
 
Ter indicatie, een 450cc 1-cylinder cross motor heeft echter iedere 30 uur een nieuwe zuiger nodig.
.
na 60 uur zit de 2e zuiger erin en na 3 uur olie en nog meer.
jij doet voorkomen dat er pas wat gebeurd na 60 uur.
en wss600 en een supercup waar jij rijd zijn ook een verschil.
wanneer heb jij onderhoud en hoeveel?

De eerste zuigerwissel na 30 uur vond ik niet zo spannend. :P

Ik nam aan dat de 60 uur-revisie op een competitie-racer crosser slaat?
Mag je dus niet vergelijken met een doorsnee R6, CBR etc?

Standaard motortje krijg eens in de 1000km schone olie en in de winter een grote beurt.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het goed begrepen Fazer, de 60 uur geld inderdaad voor een crosser. De uren vertalen zich, naar ik heb begrepen, in ongeveer 8000-9000 race kilometers. Dus welk, GEPLAND onderhoud is er dan nodig bij een racer. Heb het dus niet over dingen die in die tijd spontaan kapot gaan.

Waar slaat dit dan allemaal in hemelsnaam op??

60 uur... dat is nogal wat hoor.

Bij een gemiddelde snelheid van 140 km/h (zoals op Assen) rijdt je 8400km. Dan zijn er genoeg blokjes die een revisie nodig hebben, zeker als ze getuned zijn.

(Zuigersnelheid ligt trouwens duidelijk hoger bij een racer.)


een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang.

Wat denk jij dat er bij een WSS600 wordt (of al is) vervangen bij die kilometerstanden?
Nog niet te spreken over versnellingsbakken en koppelingen.


Ter indicatie, een 450cc 1-cylinder cross motor heeft echter iedere 30 uur een nieuwe zuiger nodig.
.
na 60 uur zit de 2e zuiger erin en na 3 uur olie en nog meer.
jij doet voorkomen dat er pas wat gebeurd na 60 uur.
en wss600 en een supercup waar jij rijd zijn ook een verschil.
wanneer heb jij onderhoud en hoeveel?
 
Waar slaat dit dan allemaal in hemelsnaam op??

Je kunt slecht een vergelijking maken tussen een racer en een crosser, omdat de meeste crossers worden onderhouden op basis van een urenregistratie en de meeste racers op basis van een kilometerregistratie.

Dus dan moet je een manier vinden om ze te gaan vergelijken...
 
De eerste zuigerwissel na 30 uur vond ik niet zo spannend. :P

Ik nam aan dat de 60 uur-revisie op een competitie-racer slaat?
Mag je dus niet vergelijken met een doorsnee R6, CBR etc?

Standaard motortje krijg eens in de 1000km schone olie en in de winter een grote beurt.

Weer mis! :z 60 uur slaat op crosser!!
Welk standaard motortje bedoel je nou????

Tijd voor weekend geloof ik. :? :Y
 
Je kunt slecht een vergelijking maken tussen een racer en een crosser, omdat de meeste crossers worden onderhouden op basis van een urenregistratie en de meeste racers op basis van een kilometerregistratie.

Dus dan moet je een manier vinden om ze te gaan vergelijken...

Ja oké, dan moeten de uren omgerekend worden in kilometers.
Ik dacht het idee te hebben elke keer wanneer je zegt 60 uur dat je dit in relatie bracht met een wegracer.
 
Zal proberen een en ander wat duidelijker te maken en reken voor het gemak de uren van een crosser om naar km voor een racer met als geschatte waarde 1uur=150km.

Onderhoudsinterval van een crosser:

iedere 3-5 uur oliewissel (=voor racer 450-750 km)

iedere 30 uur nieuwe zuiger (=voor racer 4500 km)

iedere 60 uur nieuwe kleppen, nokkenasketting, drijfstang en bigend. Veelal worden dan meteen alle bloklagers ook vervangen. (=voor racer 9000km)

Wat ik me dus afvraag is of het onderhoud van een racer met deze intervallen overeenkomt. Als dit het geval is dan valt er verder weinig meer te discussieren hierover. Als mijn vermoeden echter klopt dat de intervallen bij een racer (veel) langer zijn dan vraag ik me af wat de reden hiervoor kan zijn.
 
is dat op hoogste niveau crossen of amateur?
en wat versta je onder een racer?
een motogp machine of iemand die in de ZAC rijd met een r6 uit 2000
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan