Zelf ben ik geen racer maar ik doe, behalve rijden op mijn wegmotor, een FZR1000 die jullie vast wel kennen uit de geschiedenisboeken , aan motorcross.
Nu heb ik op het noppengedeelte van MF een vraag gesteld aan mijn mede crossers waarop niemand een voor mij bevredigend antwoord heeft kunnen geven. Daarom wil ik graag aan jullie dezelfde vraag voorleggen.
De kwestie waar het om gaat is de volgende:
Naar mijn mening vereisen de moderne 4-takt crossmotoren (veel) meer motor-onderhoud dan wegracers en ik vroeg me af waar dit aan kon liggen.
Nu weet ik niet de intervallen waarmee een racer onderhoud nodig heeft, en wil dit graag van jullie horen. Ter indicatie, een 450cc 1-cylinder cross motor heeft echter iedere 30 uur een nieuwe zuiger nodig. Iedere 2e zuiger (=60 uur) een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang, iedere 3 uur olieverversen. Zelf vind ik dit nogal vaak. En dan heb ik het niet eens over de toprijders maar gewoon over de hobbycrosser.
De overeenkomsten die ik zie tussen crosser en racer zijn de volgende:
-beide worden het grootste gedeelte van de tijd op vol vermogen gebruikt.
-zijn beide voorzien van speciale voor het gebruiksdoel bestemde onderdelen.
-zuigersnelheden, versnellingskrachten van kleppenmechanisme zullen wel overeenkomen (=een aanname van mij, kan er naast zitten)
De verschillen die ik zie zijn de volgende:
-racers maken meer toeren
-thermische belasting bij een crosser is groter want lagere snelheid dus minder rijwindkoeling en ook vaak een (gedeeltelijk) dichtgemodderde radiateur.
-crossers zullen meer trillen, niet alleen vanwege het terrein maar ook vanwege het feit dat het 1-cilinders zijn.
-specifiek vermogen van een racer ligt hoger.
Dus alle plussen en minnen afwegend kan ik het, veronderstelde verschil, niet verklaren.
Ben benieuwd naar de reacties.
Groeten,
Peter
PS de crosser waar ik op rijd is trouwens een tweetakt (Honda CR500) dus de vraag is niet meteen op mijzelf van toepassing, gaat mij om het verkrijgen van meer kennis/begrip.
Nu heb ik op het noppengedeelte van MF een vraag gesteld aan mijn mede crossers waarop niemand een voor mij bevredigend antwoord heeft kunnen geven. Daarom wil ik graag aan jullie dezelfde vraag voorleggen.
De kwestie waar het om gaat is de volgende:
Naar mijn mening vereisen de moderne 4-takt crossmotoren (veel) meer motor-onderhoud dan wegracers en ik vroeg me af waar dit aan kon liggen.
Nu weet ik niet de intervallen waarmee een racer onderhoud nodig heeft, en wil dit graag van jullie horen. Ter indicatie, een 450cc 1-cylinder cross motor heeft echter iedere 30 uur een nieuwe zuiger nodig. Iedere 2e zuiger (=60 uur) een nieuwe nokkenasketting, kleppen, bigend en drijfstang, iedere 3 uur olieverversen. Zelf vind ik dit nogal vaak. En dan heb ik het niet eens over de toprijders maar gewoon over de hobbycrosser.
De overeenkomsten die ik zie tussen crosser en racer zijn de volgende:
-beide worden het grootste gedeelte van de tijd op vol vermogen gebruikt.
-zijn beide voorzien van speciale voor het gebruiksdoel bestemde onderdelen.
-zuigersnelheden, versnellingskrachten van kleppenmechanisme zullen wel overeenkomen (=een aanname van mij, kan er naast zitten)
De verschillen die ik zie zijn de volgende:
-racers maken meer toeren
-thermische belasting bij een crosser is groter want lagere snelheid dus minder rijwindkoeling en ook vaak een (gedeeltelijk) dichtgemodderde radiateur.
-crossers zullen meer trillen, niet alleen vanwege het terrein maar ook vanwege het feit dat het 1-cilinders zijn.
-specifiek vermogen van een racer ligt hoger.
Dus alle plussen en minnen afwegend kan ik het, veronderstelde verschil, niet verklaren.
Ben benieuwd naar de reacties.
Groeten,
Peter
PS de crosser waar ik op rijd is trouwens een tweetakt (Honda CR500) dus de vraag is niet meteen op mijzelf van toepassing, gaat mij om het verkrijgen van meer kennis/begrip.