Onderhoud supersport

den_ken

Rookie
25 jul 2007
7
0
B
Hey ik ben van plan om een Honda CBR 900RR Fireblade of Honda VTR SP-1 te kopen. Nu was mijn vraag of er veel onderhoud nodig is aan dit type moto's? Hiermee bedoel ik de ketting, tandwielen, ...

Mij is verteld dat dit type moto's regelmatig onderhouden moet worden meer dan "gewone" moto's en dat dit duurzaam uit de bus zou kunnen komen. Klopt dit of is dit enkel om mij af te schrikken (aangezien de persoon die mij dit verteld heeft nie erg gelukkig is dat ik juist dit type moto wil. Hij heeft liever dat ik een touring moto koop, niet dat ik deze moto's nix vind, maar ben nu eenmaal voor sportieve modellen)?
 
Het vervangen van ketting en tandwielen heeft volgens mij voornamelijk te maken met het wel of niet invetten etc. en minder met of het een supersport als een Fireblade is of een toersport als een Fazer 600. Daarbij is de onderhoudsinval volgens mij gelijk bij de veel motoren van hetzelfde merk?


~[Edit]
'Onderhoud racers' > 'Onderhoud supersport'
 
Laatst bewerkt:
Het vervangen van ketting en tandwielen heeft volgens mij voornamelijk te maken met het wel of niet invetten etc. en minder met of het een supersport als een Fireblade is of een toersport als een Fazer 600. Daarbij is de onderhoudsinval volgens mij gelijk bij de veel motoren van hetzelfde merk?


\[Edit]
'Onderhoud racers' > 'Onderhoud supersport'

Ok bedankt al voor de info wel een snelle reactie van een paar mensen. Ik had het topic Onderhoud racers genoemd omdat ik geen andere benaming wist, maar supersport is wel meer voor de hand liggend :)

@pallie42: ik zou graag de moto gebruiken waarvoor hij is, maar zal eerst maar gewoon leren rijden voor ik de moto gp-piloten ga nadoen :P
 
Als het je eerste motor is, had je misschien een andere keuze kunnen maken. Onderhoud doe je gedeeltelijk zelf. Ketting smeren enzo doe je regelmatig. Hoe vaak? Geen peil op te trekken maar de vuistregel is: als de rollen van de ketting glimmen ben je te laat. Ik spuit bijna na elke rit de ketting ff licht in, houdt ie het lekker lang vol.
 
Hey ik ben van plan om een Honda CBR 900RR Fireblade of Honda VTR SP-1 te kopen. Nu was mijn vraag of er veel onderhoud nodig is aan dit type moto's? Hiermee bedoel ik de ketting, tandwielen, ...

Mij is verteld dat dit type moto's regelmatig onderhouden moet worden meer dan "gewone" moto's en dat dit duurzaam uit de bus zou kunnen komen. Klopt dit of is dit enkel om mij af te schrikken (aangezien de persoon die mij dit verteld heeft nie erg gelukkig is dat ik juist dit type moto wil. Hij heeft liever dat ik een touring moto koop, niet dat ik deze moto's nix vind, maar ben nu eenmaal voor sportieve modellen)?

Ik denk dat het onderhoudt ook veelal afhangt van de gebruiker...
Zoals
- regelmatig smeren e.d.
- rijstijl van de gebruiker
- elke keer flink doortrekken naar het rode gebiedt

Dit heeft er allemaal mee te maken.

Maar bij een combinatie van normaal/sportief gebruik zou ik zelf geen extra onderhoud verwachten dan bij een andere motor.
 
Als je dan je grenzen maar kent ;) succes met de aankoop. En het valt allemaal wel mee, dat onderhoud. Gewoon zelf ketting bijhouden, bandenspanning en oliepeil controleren. En de gewone beurtjes netjes op tijd bij de dealer.
 
de grootste onderhoudspost ( als je het al onderhoud kunt noemen ) bij supersports zijn denk ik toch de banden. verder valt het wel mee zoals Fazero al zei. en uiteraard de boel lekker rustig warm rijden voordat je hem de begrenzer in laat vliegen. Ketting en tandwielen slijtage is van meerdere factoren afhankelijk , vooral lang in de regen rijden vinden ze niet prettig. Als je de ketting regelmatig smeert en netjes op tijd stelt gaat dat best lang mee. Sportfietsen waar flink mee geragd en geweelyd wordt krijgen eerder problemen met het achterwiellager en wie na een weely het voorwiel iedere keer met een klap laat neerkomen zal de balhoofdlagers wat vaker moeten vervangen, maw als je nie te gek doet met een supersport dan zul je niet meer onderhoudskosten hebben als met een andere bike. De persoon die zegt dat je beter een tour motor kunt kopen is zeker je vriendin of vrouw _O- _O-
 
Hahaha nee toch niet. Het is mijn pa. Hij heeft zelf een goldwing 1500 en wil een pan european dus probeerd hij mij ertoe aan te zetten dat ik die ga kopen dan heeft hij keuze voor het geval ik niet thuis ben. Mijn vriendin doet wel moeilijk dat ik een moto wil en moest kiezen tussen de moto en haar _O- heb voor de moto gekozen maar ze is er nog altijd _O-
 
beste keuze gemaakt :) en ja ouders doen ook wel eens moeilijk ;)
maar om tot een juiste keuze te komen , rij eens op wat verschillende soorten motoren dabn kom je er wel achter wat je het beste past, ik denk dat ik het al weet ;)

suc666
 
Het zal een vtr sp-2 worden :P heb er ff mee gereden (niet te ver want heb nog geen rijbewijs) en vond het wel de moeite. De fireblade is me nog net iets te duur het nieuwe model dan toch
 
Maar de fireblade is wel een vriendelijkere motor, ok voor banden en ketting.
Verder is rechtuit veel lomp hard aan het gas hangen een erg goed ding om snel je bandjes op te vreten en je ketting van een kortere levensduur te voorzien.

Gewoon lekker rijden en genieten en als je lol uit de bochtjes halen, dan valt het allemaal reuze mee qua onderhoud.
 
Maar de fireblade is wel een vriendelijkere motor, ok voor banden en ketting.
Verder is rechtuit veel lomp hard aan het gas hangen een erg goed ding om snel je bandjes op te vreten en je ketting van een kortere levensduur te voorzien.

Gewoon lekker rijden en genieten en als je lol uit de bochtjes halen, dan valt het allemaal reuze mee qua onderhoud.


Off topic, Zeer vet promo filmpje :9~ :}
 
als ik jou was zal ik voor de fireblade gaan is iets minder agresief op het achterwiel en wat slijtage betreft het is en blijft een honda die slijt toch een stuk minder snel dan de rest ,maar met het gas beslis je de slijtage wat voor motor je ook besluit te kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan