Je geeft aan dat het blok niet ploft tijdens het rijden en een arm mengsel zou moeten ploffen, vooral bij dé-acceleratie.
Bij jou zou ik in ieder geval wel kijken of het kraagvormige rubber bij het luchtfilter wel aanwezig is, zodat die daar geen valse lucht aan kan zuigen en of je met brandbaar gas uit een spuitbus een vacuüm lek bij de carburator kunt ontdekken. Er zijn meer vacuüm onderdelen zoals automatische benzinekraan bediening en eventueel koolstof canisters voor milieu eisen. Bij een vacuüm lek wordt "vloeibaar" gas naar binnen gezogen en neemt het toerental toe. Zorg hierbij voor voldoende ventilatie en brandblusmiddelen.
Een lek hoog in de uitlaat kan heel goed knallen omdat er dan zuurstof bij onverbrande benzine komt en als de motor stopt dus des te meer, daarom iemand de uitlaat even goed dicht laten houden en luisteren of kijken bij het spruitstuk.
In ieder geval zou het ongewenst effect veel minder moeten wezen wanneer het toerental lager is. Weet je daarom zeker dat je het voorgeschreven stationair toerental aanhoudt? Als het toerental veel te hoog is dan is het langer na-draaien van de motor een deel van het probleem.
Als je een knal hebt gehoord tijdens het starten, dan staat de solenoïd van de elektrisch bediende decompressieklep verkeerd afgesteld. Het schijnt een probleem te zijn bij deze motoren. Terugslaan kan het blok in één keer kapotslaan.