Ontstekingsprobleem bij GL1200, wie heeft tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martell

Moderator
Crew
2 jul 2006
88.367
7.486
Oostmalle
Nou, mijn projectje 'red-een-oude-Chesterfield' is zo goed als af.

De Golwing uit 1985 zit weer helemaal in elkaar, na de dynamo te hebben vervangen. Wat @#$karwei, maar goed, daar gaat het nu even niet om.

Wat gebeurd er?

Ik vond het blok wat ruw lopen (zowel stationair al belast), het synchroniseren van de carburateurs heeft daar al heel veel van oplgelost. Optrekken gaat nu ook weer zoals het hoort, iig een stuk vlotter en soepeler.

Wat blijft is flinke trillingen bij volgas. In elke versnelling. Power blijft uit.

Zeg maar de eerste 70% gaat prima, maar de gashandel opentrekken levert dit probleem op.

De carbs zijn al in de ultrasoon geweest, dus echte verstopping zou ik het niet op gooien. Wel lijkt het op een afstellingsprobleem in de carbs.
Er is geen 'luchtlek' (remreinigerproef al gedaan).

Maar wat is het handigste om mee te beginnen? Vlotterniveau? Naalden/sproeiers checken? Membramen?
 

Zeldzame

Die hard MF'er
17 jun 2004
795
1
Smilde
heb ook zo'n bankstel gehad, liep ook niet echt lekker.
Heb hem toen af laten stellen door een wing specialist
toen reed hij echt super, ook volgas.
Schijnt best een specialisten klusje te zijn bij zo'n
goudenvleugel.
 
Laatst bewerkt:

Martell

Moderator
Crew
2 jul 2006
88.367
7.486
Oostmalle
Deed de motor dat ook voordat de dynamo was vervangen?

Draait de motor op alle cilinders?


Liep helemaal niet voordat ik begon. De eigenaar (vriend van me) gaf aan dat 5 jaar terug (vlak voor het werd weggezet onder een zeiltje) hij wel helemaal kon doortrekken, zonder het trillen.

Alle cilinders draaien goed mee.
 

Martell

Moderator
Crew
2 jul 2006
88.367
7.486
Oostmalle
heb ook zo'n bankstel gehad, liep ook niet echt lekker.
Heb hem toen af laten stellen door een wing specialist
toen reed hij echt super, ook volgas.
Schijnt best een specialisten klusje te zijn bij zo'n
goudenvleugel.

Die kans is wel aanwezig. Aan de andere kant denk ik: alles wat een ander kan, kan ik leren.

En wat blijft er op een gegeven moment nog over om af te stellen? Ik heb echt het idee dat het een carburatie issue is, omdat het echt gaat om vol open, en dan sputteren. Ongeacht van snelheid of versnelling.

Als ik niet uitkom, gaattie idd naar de Wing-man hoor. Maar eerst zelf onderoeken en doen wat in de macht ligt.
 

kevinblade

motorverslaafde/deskundige
1 okt 2003
10.856
330
Apeldoorn
kan ook zomaar aan de onsteking liggen, die willen weleens verlopen.
En op een een of andere manier lopen ze op superbenzine het lekkerst.
Zal eerst een lektest doen en kijken op de klepspeling inorde is ( ja ik weet het hydraulische klepstellers ).
 

Martell

Moderator
Crew
2 jul 2006
88.367
7.486
Oostmalle
kan ook zomaar aan de onsteking liggen, die willen weleens verlopen.
En op een een of andere manier lopen ze op superbenzine het lekkerst.
Zal eerst een lektest doen en kijken op de klepspeling inorde is ( ja ik weet het hydraulische klepstellers ).

Ik had er idd al 98 in geknikkerd.

Ik denk dat klepspeling ook nog wel even aan de beurt komt, al is het maar om zeker te weten.
 

Martell

Moderator
Crew
2 jul 2006
88.367
7.486
Oostmalle
Misschien zit er wel een sproeier of naaldgeleider of zoiets kleins niet meer helemaal goed vast.


Hmm, ja, kan.

Eens kijken of ik er met de andere dingen niet uitkom. Zo niet, dan gaat de carb open en gaan we alles sjekken.

Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat er vier dingen niet goed zouden zitten. Maar het kan.

Of het is toch niet helemaal goed schoon geworden.
 

Abe

MF veteraan
3 nov 2007
20.433
5
::1
Bougies zijn uiteraard van de goede warmtegraad en voorzien van de juiste bekabeling + een ontsteking die 100% op tijd staat?

[me="wimmel_1"]heeft zoiets ooit met een auto aan de hand gehad in de tijd dat 'ie nog dagelijks met dat spul werkte ....[/me] en daar zaten dus gewoon 4 passende bougies in van een te "koud" type :X
 

Martell

Moderator
Crew
2 jul 2006
88.367
7.486
Oostmalle
Bougies zijn uiteraard van de goede warmtegraad en voorzien van de juiste bekabeling + een ontsteking die 100% op tijd staat?

[me="wimmel_1"]heeft zoiets ooit met een auto aan de hand gehad in de tijd dat 'ie nog dagelijks met dat spul werkte ....[/me] en daar zaten dus gewoon 4 passende bougies in van een te "koud" type :X


Bougies zijn absoluut goed. Timing kan ik niet garanderen, maar omdat het iedere echt enkel bij de laatste 20-30% van de powerband per versnelling gaat, denk ik eerder richting carbs.

Ik loop het wel na morgen, liever zeker weten dan er maar op vertrouwen.
 

Martell

Moderator
Crew
2 jul 2006
88.367
7.486
Oostmalle
bougies
compressie
brandstoffilter
gasschuiven
timing
klepspeling
naald/spoeier niet vast
wegbrengen naar specialist
@#$motor terugeven en vriendschap beëindigen
Loopt op drie poten

Het is dus de laatste |(
Ik ging even compressie meten en meteen de kleur van de bougies checken. Twee keer licht koffie bruin (iets aan de arme kant) en twee keer blank glimmend metaal.... _O-
Ongelooflijk hoe lekke zo'n boxer nog loopt op twee cilinders...

Nu maar eens even kijken hoe het kan. Het lijkt op een defecte bobine (cil 1&3 doen niks...)
 
Laatst bewerkt:

Oliekoel

MF veteraan
12 jul 2009
11.103
7
utreg/adam
hey misschien zoeken jullie te ver
kwestie te weinig lucht bij hoge toeren,
misschien effe luchtfilter verschonen/eruithalen kijken wat het doet.
of grotere bobines.
carbs zijn al onder handen genomen misschien ook grotere jets?
uitlaat open (?) en originele luchtfilters, krijg je dat probleem ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan