Goldwing GL1200 mist vermogen bovenin

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.615
6.774
Helmond
De motor:
GL1200 uit 1984

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 8 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuw brandstoffilter
- Nieuwe luchtfilter
- Stukje mee gereden
- Nieuwe distributieriemen
- Nieuwe koelvloeistof

Het probleem:
Veel harder dan 100 wil ie niet en boven de 4000 tot 4500 toeren kakt hij in. Met minder gas geven pakt hij iets beter op en lukt het na lang klooien wel 120 te halen, maar zo hoort het niet natuurlijk.

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Of hij genoeg benzine krijgt, maar de pomp gooit het er volgens mij harder doorheen dan een carburateur kan handelen.
- Carburateur membranen, eentje ervan is een beetje beschadigd, maar lijkt nog dicht te zitten. Hier ga ik sowieso een nieuwe voor bestellen.

Ik hoor daarbij veel over dat de GL1200's:
- niet genoeg power in de dynamo hebben om het op hoge toeren bij te houden, dus dat wil ik dit weekend nog controleren.
- problemen hebben met vervuiling op de krukassensor voor de timing, alleen schijnt dit alleen te zijn als die bij de distributieriemen op de voorkant zit, maar bij de vroege (die van mij) zit hij op de achterkant.

Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie?
 
Waarschijnlijk liep hij op twee en een half en een half, onder lichte belasting kunnen ze we mee gedaan hebben, bij meer cilinderdruk trekt de vonk het op een gegeven moment niet meer. Ik heb zoiets meegemaakt met een geleende Honda minibike, rustig rond tuffend in de paddock niets aan de hand, volgas de heuvel op vond de vonk het makkelijker om buiten de cilinder over te springen.
 
Oepdeet:
Nieuwe bobine hangt er in, verschil is duidelijk merkbaar. Hij trekt nu soepel door naar... 140 -O-

Wel weer een nieuwe verdachte gevonden: vaccuumslangetje voor de ontstekingsvervroeging staat een lijntje in en is op 1 punt een stuk soepeler dan op de rest. Morgen even nieuwe halen.

Overigens wel hilarisch als je op dat ding met 140 de rest in haalt. Het voelt alsof je net aan 30 rijdt.
 
Zeg, er zit toch niet stiekem een mijlenteller op?
Ja, ook, maar dat is het kleine cirkeltje.

Moet wel zeggen dat ik me dat halverwege ook af gevraagd heb, alleen gaat een mijlenteller niet tot 240. Die gaat tot 140. Ik heb zoeen:
1698179019667.png
 
Was een geintje. Dit is gewoon een opeenstapeling van dingen en dingetjes, stuk voor stuk nalopen totdat ie lekker loopt. Bougiebeeld nu anders?
Bougies nog niet bekeken. Moet de halve kuip er weer af.

Maar hij gaat wel steeds beter lopen. En de te fixen dingetjes worden steeds kleiner. Ik kom zo wel vanalles tegen wat sowieso opgelost moet worden. Ding rijdt nu verder echt wel goed. Ik begin te snappen waarom hele volksstammen met een kasteel op wielen rondrijden.
 
Bij de wing van een vriendje van mij worden de klepstoters bij hoge toeren wat ingedrukt hetgeen het vermogen bovenin niet goed doet.
 
hoe heeft die dat vast gesteld ?
Na een tijdje op hoge toeren (voor een goldwing) O-) en hoge snelheid (voor een goldwing) O-)maakte het geluid van tikkende kleppen een vergrote klepspeling duidelijk. Incidenteel ook na starten na enige stilstand werd duidelijk dat er een klep meer speling had dan gebruikelijk. Het ging ook vanzelf weer weg. Het gaat niet over halve centimeters heh
 
Na een tijdje op hoge toeren (voor een goldwing) O-) en hoge snelheid (voor een goldwing) O-)maakte het geluid van tikkende kleppen een vergrote klepspeling duidelijk. Incidenteel ook na starten na enige stilstand werd duidelijk dat er een klep meer speling had dan gebruikelijk. Het ging ook vanzelf weer weg. Het gaat niet over halve centimeters heh
Maar starten doet ie juist heel goed.
 
Na een tijdje op hoge toeren (voor een goldwing) O-) en hoge snelheid (voor een goldwing) O-)maakte het geluid van tikkende kleppen een vergrote klepspeling duidelijk. Incidenteel ook na starten na enige stilstand werd duidelijk dat er een klep meer speling had dan gebruikelijk. Het ging ook vanzelf weer weg. Het gaat niet over halve centimeters heh
@Janbros, klinkt dat plausibel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan