Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hmmm mooie foto iig, ik krijg er weer helemaal kriebels van...Ik ben net (sinds zaterdag) terug van een fly and drive vakantie in marokko (met eenauto dus). Ik heb meerder keren zitten vloeken dat ik niet met de motor was. Ik ben geland in marrakech en we hebben toen een riondje in zuid-oostelijke richting gemaakt, grofweg wta ook jouw plannen zijn/waren zoals ik meende te begrijpen.
de wegen zijn ver boven verwachting (beetje grof, maar behoorlijk regelmatig asfalt) met veel, heel veel bochten (tja, die atlas hè)
(Afbeelding)
zand en losliggende stenen zijn een probleempje, groter gevaar zijn denk ik stenen die door tegenliggers opgeworpen worden: ondanks de hitte is goede kleding dus extra belangrijk, zeker als je de zeer gebrekkige gezondheidszorg daar in aanmerking neemt.
1 heel vervelend ding: de mannelijke inwoners. Je stopt ergens in de midle of the nowhere, niemand te zien, denk je..... Binnen 10 seconden zie je van allerlei kanten allerlei lui op je auto (motor) afsprinten die je gewoon niet met rust laten.
De criminaliteit valt volgens mij wel mee, maar ik zou niet graag mijn motor voor het hotel laten staan: meetsla is er niets (degelijks) om hem aan vast te zetten en ze zijn zo in een busje getilt natuurlijk.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
de wegen zijn ver boven verwachting (beetje grof, maar behoorlijk regelmatig asfalt) met veel, heel veel bochten (tja, die atlas hè)
(Afbeelding)
ik merk dat velen voor oordelen zitten over de marokkanen.
kben zelf marokkaan en ik akn je vertellen dat diefstal daar zwaar wordt veroordeeld. Nederland zou er goed aan doen om al die kleine jochies daarnaartoe te sturen, dan zou het een stuk beter zijn.
Marokkanen in marokko zijn gastvij en vriendelijk, niet te vergelijken met die van hier.
Neem een slot mee.
Rondje Islamsterdam is goedkoper en als je per se aan de schijt wilt raken dan koop je een porsie shitkabab op de markt of in de kasabi :-)
Nee hoor de klojos zitten in NL en de aardige mensen daar. Bovendien repressie is daar zo stevig dat ze daar wel uitkijken
Ik ben een maandje geleden teruggekomen van een reis van twee weken door marokko. We zijn met onze eigen auto gegaan (corsa uit 96 met een dikke 1.2 achtklepper, volgepropt met 4 jongvolwassenen
We zijn gereden:
Valencia - algeciras - ceuta (grensovergang uit het jaar nul, je gaat je hier de eerste keer rot lachen om de apenpakkies van de politie hier)(zorg dat je papieren voor de motor 100% in orde zijn en dat alles op je eigen naam staat)
- tetouan (geslapen, ga hier niet heen, naar stadje)
- Chefchaouen (als je hier niet heengaat verklaar ik je voor gek, ook overnacht) - in een keer door naar midelt (hier geslapen en het sleutelincident gehad)
- Merzouga, de grote duinen uit de dakar, een droom die uitkwam *snik Hier kan ik hotel Afrique je aanraden: superaardige eigenaar.
- Fes (wat je zeker moet doen is de apen bekijken bij Azrou, pas wel op dat ze je lunch niet jatten, ik spreek uit ervaring)
- chefchaouen en weer terug naar Valencia
Ik las ergens dat je alvast de Lonely Planet (Het Boek) hebt gekocht, dat is echt een toppertje en je zal hem zeker goed kunnen gebruiken.
De wegen zijn over het algemeen goed te noemen, op veel plaatsen ligt nieuw asfalt en er wordt constant gewerkt aan de vernieuwing van de weg. Dat we met onze auto totaan de Sahara konden rijden zegt toch wel genoeg...
Directe diefstal is inderdaad niet echt aanwezig in Marocco, al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn.
Ik heb welgeteld drie keer een motor gezien in marocco: een racer in fes, een politiemotor bij erfoud en een ex woestijnracer rechtstreeks uit de dakar ofzo met twee verdachte ventjes eropzitten. Dus misschien is er meer diefstal/schadelijke nieuwschierigheid met motoren omdat je ze gewoon bijna niet ziet?
Tanken zou ik ook geregeld doen, tankstations willen nog wel eens zonder zitten!
En over turista (schijterij) zal wel al gezegd zijn: de een krijgt het alsnog terwijl hij supervoorzichtig is en de ander krijgt het niet terwijl ie overal bij de vage eettentjes op straat eet. Je kan norit en darm-verlammers meenemen. Norit wordt vaak afgeraden omdat doordat je schijt zwart wordt je niet meer kunt zien of je bloed in je poep heb, en of het dus ernstig is. Ik had ook een beetje schijterij gekregen maar het was niet erg ofzo.
Als je medinas van steden gaat bekijken moet je dat ook gewoon lekker zonder gids doen, helemaal niet gevaarlijk en vele malen leuker. Als je verdwaald vindt je vanzelf wel weer een uitgang... en zoals het in Het Boek staat: je kunt altijd de mensenmassa volgen, kan nooit missen.
En ik wil niets voor je verpesten, maar Marocco was een stuk minder avontuurlijk dan ik in gedachten had Misschien dat het op de motor wel wat anders is trouwens. Ik zelf ben zeker van plan om nog eens terug te gaan, dan ook met de motor. Lekker op de piste knallen.
Leuk verhaaltje erbij:
het sleutelincident. We zouden vroeg weer vertrekken uit Midelt, maar de auto wilde niet starten!? Na eindeloos gekut en geduw wilde het nog steeds niet lukken, hij startte wel maar sloeg meteen weer af. Wij dus met de immer aanwezige ongevraagde hulp de auto naar een garage duwen.
Bij de garage aangekomen bleek dat de mensen daar alleen arabisch/berber spraken dus moest iemand anders voor ons vertalen. Nou de greasemonkey van de garage begint dus de hele auto uit elkaar te trekken om het defecte onderdeel te vinden. Ondertussen bellen wij naar het thuisfront om te vragen hoe het met de verzekering zit, blijkt dat we niet voor dit soort dingen verzekerd zijn...
Toen het opstootje nog wat groter werd bleek dat er ook een Duitser daar woonde, supervage vent, maar hij wilde ons wel even helpen. Hij belde ook nog een kennis van hem (ook duitster) die daar ook woonde.
De ene duitser bleef bij mij en mijn vriendin, en de andere nodigde onze twee reisgenoten (bonnie uit nz,18jr en huw uit VK 21) mee naar zijn boerderij voor eten. Ze wilden niet echt, maar na enige aansporing (go on and have some adventure!) vertrokken ze.
Ondertussen had de monteur zon beetje alles wat er los kon aan de auto erafgetrokken maar hij kon niets vinden. De pa van mijn vriendin was in de tussentijd naar opel nl aan het bellen om te vragen of zij misschien wisten wat het kon zijn/hoeveel dat zou moeten gaan kosten.
Het werd al later en het was tijd voor lunch dus hebben we een lekkere tajine gegeten (gaat je echt je keel uithangen het eten in marokko, echt je hebt maar drie verschillende dingen: tajine, kebab en couscous. Maakt niet uit hoe lekker je het vindt, na twee weken wordt dat saai.)Tijdens het eten vertelde de goede man (die duitser dus) wat mooie verhalen over dat ie een of andere geelzucht of herpes ofzo had en bijna dood was, en dat ie marocco een schitterend land vindt, maar dat het pas leuk kan zijn zonder marokkanen, en andere vage shit)
pff lang verhaal dit
Maar goed na eten wij weer de pa van me vriendin bellen, beetje gepraat over wat het kan zijn.. zegt ie na een tijdje, "zeg, is toevallig iets met de sleutel gebeurd.....?" ik: ehh ja dus eh, eigenlijk wel ja, hoezo? hij: nou daar zit dus een transponder in... als je auto die niet ziet start ie niet!
Wij dus meteen een andere sleutel proberen: en verrek hij startte gewoon! Bleek dus dat ik de sleutel uit het hotelraam had gegooid naar me vriendin, en die kon hem natuurlijk niet vangen. Sleutel was op de straat gevallen en opengebarsten: transponder eruitgevallen en zij had dat niet gezien en hem gewoon in elkaar gezet.
We zijn nog teruggegaan om de transponder te zoeken en we hebben hem nog gevonden ook. We hebben de monteur 2 euro gegeven (20 dirham) en zijn lekker gaan relaxen om de volgende dag met goede moed te vertrekken.. op naar het volgende "avontuur"
veel plezier!