Op het Officier van Justitie wachten

Hoi allemaal.
Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn verhaal.

Vorige week reed ik op de Algeraweg richting Krimpen a/d IJssel. Was vroeg, weg was leeg behalve de ongezien politie bus achter me -O- , Dus, ik trok de gas open, ik ging ongeveer 90 voor 4 of 500m. Ik moest stoppen voor rood licht en toen kwam de politie ernaast en vroeg me zo vriendelijk zijn om hun te volgen.
Verhaal is, ik heb een bon voor 45km te hard waar ik mag maar 50 en moet helaas op de OvJ wachten. Zo hard ging ik echt niet.
Nouja eigen schuld, geef ik toe, ik reed te hard, stout stout stout, maar mijn vraag is hoe kunnen ze weten hoe snel ik heb gereden. Ze zeiden dat ze me met hetzelfde afstand hebben gevolgd. Maar ze waren in een bus! Ik zat op een sportmotor! Maar binnen 500 meter hebben hun doorgetrokken tot mijn snelheid en lang genoeg achter me gezeten om mijn snelheid te meten. Lijkt mij nattevingerwerk (is dat een woord?).
De Algeraweg is een tweebaansweg met een aparte baan voor bussen. Sinds een jaar mag autos maar 50 en bussen 70. Het is ongeveer 800m lang. De politie zeiden dat het binnen de bebouwde kom is (ook dat nog).
Ik heb vanavond Wegmisbruikers gekeken, twee dingen, een motorrijder was aangehouden voor een verkeerde kentekenplaat, hij reed wel veels te hard, dat was te zien aan hun video playback, 77km waar 30 was toegestaan, maar het was, volgens die agent, te kort om een meting te maken. Nog een geval, tijdens het aanhouden van een autobestuurder zei die agent dat een meting moet 60 seconde lopen anders valt het uit.
Dus hoe kunnen ze bewijzen over zo een kleine afstand en tijd hoe snel ik heb gereden?
Nogmaals ik geef toe dat ik fout zat maar niet ZO fout.


Je gaat vanzelf een brief krijgen. Óf de OvJ doet jou een transactiesvoorstel, eurootje of 300 (nieuw tarief, +20%??), jij betaalt en daarmee is de kous af. Of je bent vaker niet lief geweest en krijgt een uitnodiging bij meneer de rechter.

Niet mee eens? Kan ik begrijpen. Zorg dat je een netjes, goed, eerlijk (of redelijk eerlijk) verhaal formuleert en dat netjes afsteekt bij de heer de rechter. Ja kan sowieso vragen met welke methode ze je snelheid gemeten hebben en of en zo ja wanneer dat meetapparaat voor het laatst geeikt is. De politie wordt dan geacht jou die stukken voor de rechtzaak in te laten zien. Doen ze dat niet is er spraken van rechtsongelijkheid, jij hebt geen inzage in die stukken en zodoende kan je je niet verdedigen.

Ok, ik heb geen verstand van rechten, maar heb al weleens de twijfelachtige eer gehad de rechter met een bezoekje te vereren. Bovenstaande argument heeft mij 1 x een leuk bedrag uitgespaard. Boete werd gehalveerd. Vond ik best eerlijk :Y

Karl
 
Je gaat vanzelf een brief krijgen. Óf de OvJ doet jou een transactiesvoorstel, eurootje of 300 (nieuw tarief, +20%??), jij betaalt en daarmee is de kous af. Of je bent vaker niet lief geweest en krijgt een uitnodiging bij meneer de rechter.

Niet mee eens? Kan ik begrijpen. Zorg dat je een netjes, goed, eerlijk (of redelijk eerlijk) verhaal formuleert en dat netjes afsteekt bij de heer de rechter. Ja kan sowieso vragen met welke methode ze je snelheid gemeten hebben en of en zo ja wanneer dat meetapparaat voor het laatst geeikt is. De politie wordt dan geacht jou die stukken voor de rechtzaak in te laten zien. Doen ze dat niet is er spraken van rechtsongelijkheid, jij hebt geen inzage in die stukken en zodoende kan je je niet verdedigen.

Ok, ik heb geen verstand van rechten, maar heb al weleens de twijfelachtige eer gehad de rechter met een bezoekje te vereren. Bovenstaande argument heeft mij 1 x een leuk bedrag uitgespaard. Boete werd gehalveerd. Vond ik best eerlijk :Y

Karl

Godskolere wat een tikfouten.. :N maja het is leesbaar :Y
 
In beroep gaan , maar wacht eerst het PV af, en lees goed hoe zij hun meting omschrijven..
Heb hetzelfde meegemaakt, beweerden ook (in het PV tenminste) dat ze 2000 mtr achter me hadden gereden, op een weg die maar 800 mtr lang was, daar komt dus nog optrekken afremmen enz bij,
Alles goed onderbouwd bij de rechter, en hoppa vrijspraak...
reden....
Letterlijk zei de rechter:
Ik twijfel, en als ik twijfel, mag ik NIET veroordelen, en gaf daarna de OvJ de opdracht alles ongedaan te maken, dus ook de notering in mijn file.....

De ovj probeerde nog de snelheid van 120 terug te brengen naar 70, maar de rechter wilde er geen koehandel van maken, dus vrijspraak zonder mogelijkheid van beroep voor OVJ
 
Ik zeur niet, ik gaf het toe, maar een km meer betekend een hogere geldboete, lijkt mij nattevingerwerk en op Wegmisbruikers nattevingerwerk kan niet

Meestal zijn de tellers in Politie voertuigen geijkt. Bij het voertuig zit dan een ijkings rapport. Dit rapport geeft aan wat de werkelijke snelheid op de meter is. Op deze manier kunnen ze mbv hun snelheidsmeter jouw snelheid bepalen. Apparatuur is absoluut geen must maar eerder een handigheid voor de Politie. Als de teller niet is geijkt maken ze een proces verbaal van bevindingen op met hun snelheid, de meetafstand, volgafstand etc.

Ik zou opvragen hoe men jouw snelheid heeft gemeten.
 
"Ik maak bezwaar tegen de boete mijheer de rechter, en wel omdat het busje mij onmogelijk heeft kunnen bijhouden omdat ik zo hard reed". "Ehh.." -O-

Maar ik ben met je eens dat ik ook wel nieuwsgierig zou zijn naar de vastgestelde snelheid, hoe is dit "gemeten" en hoeveel er is gecorrigeerd en dergelijke. Kan toch weer wat eurootjes schelen op het boetebedrag. Ik vermoed dat ze hebben gekeken hoe hoog hun top op het stukje is geweest tijdens de korte "achtervolging", daar de wettelijke correctie afgetrokken en gesteld dat jij ook minstens die snelheid moet hebben gehad.
 
ik heb laatst op tv gezien (blik op de weg dacht ik) dat die ''computer'' wat de vrienden in het blauw in hun auto hebben, minstens 1 km een traject moet hebben kunnen volgen, anders word deze automatisch verwijderd. Als dit hun meting is geweest lijkt me die ongeldig. :o

Maar misschien hebben ze je gepakt met het kijken op hun auto teller. Dat zou ook nog kunnen natuurlijk.

Either Way is het k*t
 
Laatst bewerkt:
uit eigen ervaring kan ik melden dat de kans op eigen succes bij het laten voorkomen dicht tegen het nulpunt ligt.
rechter neemt heel snel het verhaal van de agent/officier v. justitie over als zij verklaren dat jij te hard hebt gereden.
jouw "maarruh" weegt niet op tegen hun bevindingen hoe goed jij ook beargumenteert dat een bus ongeveer 4 keer langzamer optrekt dan jouw motor en dat 500m te kort is voor een goede meting.
ik vind wel dat bij het hele boete gebeuren ook de politie zich aan hun eigen spelregels moeten houden en dat niet alleen op de televisie moeten doen maar ook als er geen camera bij is. te vaak is dit natte vingerwerk een aanname zonder enige onderbouwing behalve dan dat je te hard rijdt. het verschil tussen 29 of 31 te hard is niet te zien vanuit een busje dat aan het bijtrekken is of zoals in mijn geval door 2 pensioen gerechtigde oude heertjes in een opel diesel. maar dit verschil maakt wel veel uit. zelfde geld voor 39/41. het punt is niet te hard rijden maar de regels eerlijk toe passen voor iedereen.
40 km/h te hard was 280 euro dus reken maar uit.
 

-t + d :')

maar je bent dom als je geen bezwaar aantekend.

tellerafwijkingen kunnen best groot zijn en bij zo'n snelheid kan dat wel 10km/h zijn.

verder alles opvragen, ijkingsrapport, proces verbaal en overal bezwaar tegen aantekenen en zeggen dat je op je motor heel snel accelereerde, ff de 70 aantikte en toen weer het gas los liet.

laat het maar aan hun over om alles te bewijzen, teringtuig is het.
 
Laatst bewerkt:
-t + d :')

maar je bent dom als je geen bezwaar aantekend.

tellerafwijkingen kunnen best groot zijn en bij zo'n snelheid kan dat wel 10km/h zijn.

verder alles opvragen, ijkingsrapport, proces verbaal en overal bezwaar tegen aantekenen en zeggen dat je op je motor heel snel accelereerde, ff de 70 aantikte en toen weer het gas los liet.

laat het maar aan hun over om alles te bewijzen, teringtuig is het.
kuch ;)
 
Laatst bewerkt:
-t + d :')

maar je bent dom als je geen bezwaar aantekend.

tellerafwijkingen kunnen best groot zijn en bij zo'n snelheid kan dat wel 10km/h zijn.

verder alles opvragen, ijkingsrapport, proces verbaal en overal bezwaar tegen aantekenen en zeggen dat je op je motor heel snel accelereerde, ff de 70 aantikte en toen weer het gas los liet.

laat het maar aan hun over om alles te bewijzen, teringtuig is het.

dat is dus precies wat ik ook aangaf, maar hij brengt het iets subtieler :X :X
 
Je mag er maar 50 inderdaad, als het rustig is.
S'morgens dan ga ik er toch vaak wat sneller als het verkeer het toelaat want het is een flessehals die van 2 naar 1 baan gaat.
Er zou een brug bij moeten komen om het verkeer aan te kunnen.
ow ja... je zit weer in krimpen, he? Die brug is sowieso een ellende.
 
Gezien de overtreding zal je een transactie-voorstel krijgen. door deze niet te betalen ga je automatisch in beroep bij de kantonrechter.

De zaken die je kan aanvoeren, onmogelijke meting door politiebusje, geen opleiding tot verkeersagent, en nog de belangrijkste: Een politiebusje heeft geen geijkte meting. Afschatten van een km-teller is geen bewijs. Indien ze het als bewijs willen gebruiken dienen ze eerst een ijkingsrapport te vragen bij het NMI, dit zal weer een extra correctie opleveren van 10 tot 20 km/h.
Of de boete wordt geheel verworpen.
 
Ik zie dit topic de hele dag al voorbij komen en denk steeds. het is toch DE Officier van Justitie?
 

Zeg vrolijke vriend...

Er zit geen enkele spelfout, grammaticafout of taalfout in, enkel tikfouten.

Nieuw toetsenbord is ff wennen als je een laptop gewend bent. Ik hád ook gewoon de post aan kunnen passen maar ik koos ervoor dat niet te doen. Volgens mij is dit de wet van de grote aantallen: als er maar genoeg moraalridders (want dan ben je, met je :r ) zitten op een forum, zal er allicht 1 reageren. Gefeliciteerd.
 
In beroep gaan , maar wacht eerst het PV af, en lees goed hoe zij hun meting omschrijven..
Heb hetzelfde meegemaakt, beweerden ook (in het PV tenminste) dat ze 2000 mtr achter me hadden gereden, op een weg die maar 800 mtr lang was, daar komt dus nog optrekken afremmen enz bij,
Alles goed onderbouwd bij de rechter, en hoppa vrijspraak...
reden....
Letterlijk zei de rechter:
Ik twijfel, en als ik twijfel, mag ik NIET veroordelen, en gaf daarna de OvJ de opdracht alles ongedaan te maken, dus ook de notering in mijn file.....

De ovj probeerde nog de snelheid van 120 terug te brengen naar 70, maar de rechter wilde er geen koehandel van maken, dus vrijspraak zonder mogelijkheid van beroep voor OVJ


I like it, I like it ALOT *O*

Nogmaals bedankt jongens, ik laat je het weten als ik hem krijgen. Al 15 dagen zonder het te krijgen, mischein vergeten!!! *O*
 
Zeg vrolijke vriend...

Er zit geen enkele spelfout, grammaticafout of taalfout in, enkel tikfouten.

Nieuw toetsenbord is ff wennen als je een laptop gewend bent. Ik hád ook gewoon de post aan kunnen passen maar ik koos ervoor dat niet te doen. Volgens mij is dit de wet van de grote aantallen: als er maar genoeg moraalridders (want dan ben je, met je :r ) zitten op een forum, zal er allicht 1 reageren. Gefeliciteerd.
ik had niet in de gaten dat de opmerking over spelfouten over je eigen post ging :o ik was in de veronderstelling dat er idd weer een taalgoeroe een topic aan het verzieken was met niet terzake doende opmerkingen.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de overtreding zal je een transactie-voorstel krijgen. door deze niet te betalen ga je automatisch in beroep bij de kantonrechter.

De zaken die je kan aanvoeren, onmogelijke meting door politiebusje, geen opleiding tot verkeersagent, en nog de belangrijkste: Een politiebusje heeft geen geijkte meting. Afschatten van een km-teller is geen bewijs. Indien ze het als bewijs willen gebruiken dienen ze eerst een ijkingsrapport te vragen bij het NMI, dit zal weer een extra correctie opleveren van 10 tot 20 km/h.
Of de boete wordt geheel verworpen.


de meeste korpsen hebben ALLE voertuigen laten ijken, dus ook de busjes...

de correctie veranderd hierdoor, dus de correctie kan ook best 8 of 10 zijn

Als die agenten in dat busje bijvoorbeeld honderd meter achter hebben gereden, en ze zagen beiden dat je uitliep (of op dezelfde afstand bleef) terwijl er 100 op hun teller stond, dan reed jij met correctie 92

Als de TS zeker weet dat hij niet boven de 90 km/u is gekomen, dan lijkt het me zinvol en eerlijk om de boete aan te vechten.
 
de meeste korpsen hebben ALLE voertuigen laten ijken, dus ook de busjes...

de correctie veranderd hierdoor, dus de correctie kan ook best 8 of 10 zijn

Als die agenten in dat busje bijvoorbeeld honderd meter achter hebben gereden, en ze zagen beiden dat je uitliep (of op dezelfde afstand bleef) terwijl er 100 op hun teller stond, dan reed jij met correctie 92

Als de TS zeker weet dat hij niet boven de 90 km/u is gekomen, dan lijkt het me zinvol en eerlijk om de boete aan te vechten.

Mag jij mij zeggen welke korpsen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan