Op zoek naar een motor + een paar vragen

DaggerGun

MF'er
12 mei 2014
55
1
Groningen
Zojuist ben ik thuis gekomen van het werk. En ligt er op de mat de wel bekende blauwe envelop. Ik dacht "shit word weer betalen" Maar nee hoor ik krijg een fix bedrag terug. Kon de envelop wel zoenen. Wist trouwens ook niet dat je de rente ook terug krijgt. Mijn dag is weer goed *D

Nu het volgende:

Sinds kort ben ik begonnen met lessen en binnenkort al voor het AVB. En ben dus al aan het rond neuzen voor een motor. Ik les voor categorie A en heb les op een cbf 500 met abs 43KW. Nu dacht ik met de meevaller van de belastingdienst kan dus mooi een motor kopen + het bedrag wat ik al opzij had gezet.

1e vraag: Kan ik beter een tweedehandse kopen omdat ik beginnende motorrijder ben en dat de kans op een ongelukje groter is (heb al wel 10 jaar me B rijbewijs)

2e: Kan ik beter wachten met het kopen van motor totdat ik me A daadwerkelijk heb gehaald

3e: Hoeveel cc raden jullie mij ongeveer aan. Wat het verstandigst is voor een beginnende motor rijder.

4e Moet ik zoeken naar een motor met ABS omdat ik daar op les

5e Mijn budget ligt ongeveer tussen 4 a 5 duizend euro om een motor te kopen. Of kan ik beter door sparen voor een nieuwe.

6e Ik heb wel veel verstand van brommers, ik sleutel daar ook aan en verkoop onderdelen, repareer ze ook. Maar ik heb niet zoveel verstand van motoren, ik weet wel hoe ze werken technisch gezien. Ik zou niet weten waar ik op moet letten als ik er 1 koop. Heb helaas ook geen personen in de familie die er iets van af weten. Zou het ook mogelijk zijn dat iemand van het forum mij zou willen helpen met een aankoop van een motor zodat ik niet een miskoop doe. Het liefst zoek ik iemand in de omgeving van Groningen.
 
1. Ja, een b rijbewijs is toch anders. Je hebt ervari met verkeersinzicht maar minder in het met de motor omgaan in noodsituaties.

2. Ja, beter wachten. In het ergste geval staat hij 3 jaar stil. Stilstaan is nooit goed voor een motor.

3. Dat ligt aan je rechterhand en je rijbewijstype. Proefrijden is the magic word.

4. Ligt aan jezelf, en aan de motor die je uitzoekt.

5. Heb je hele leuke motoren voor.

6. Groetjes uit limburg :W
 
Ik zou eerst je rijbewijs halen, en daarmee gaan proefrijden. Over het aantal cc's valt weinig zinnigs te zeggen, dat ligt aan jou: maar staat je er in ieder geval niet blind op. Een 750 cc chopper rijdt bijv. erg anders dan een 600cc sportmotor....... Maar daar kom je met proefrijden pas achter.
Ik zou een niet te dure 2e hands kopen, je komt er naar mijn ervaring pas na een x aantal duizend KM achter wat voor soort motor het best bij jou past.
Groet uut Meppel! :)
 
De belangrijkste reden om een zo goedkoop mogelijke tweedehands te kopen is, dat je zelf geen idee hebt wat je wilt. Je kan dat ook niet aan ons vragen, want wij weten dat ook niet. Ga een tijdje op een goedkoop tweedehandsje rijden, want:
1. Je kan direct rijden, en dat is het leukste.
2. misschien kom je er dan achter wat je fijn vindt (als je een keer jezelf goed onderuit geremd hebt, weet je dat je ABS wilt).
3. Als dat heel iets anders is, heb je geen geld verspild.
4. Met je tweedehandsje kan je naar allerlei motorzaken rijden om proefritjes te maken. Ook een manier om uit te zoeken wat je wilt. En een vreselijk leuke bezigheid.
5. Al rijdend bouw je een kring motorvrienden op, die je om raad kan vragen.

Reserveer vooral wat extra voor bijkomende kosten, zoals een helm, kettingspray, zomer- en winterhandschoenen, etc.

Succes!
 
Zojuist ben ik thuis gekomen van het werk. En ligt er op de mat de wel bekende blauwe envelop. Ik dacht "shit word weer betalen" Maar nee hoor ik krijg een fix bedrag terug. Kon de envelop wel zoenen. Wist trouwens ook niet dat je de rente ook terug krijgt. Mijn dag is weer goed *D

Nu het volgende:

Sinds kort ben ik begonnen met lessen en binnenkort al voor het AVB. En ben dus al aan het rond neuzen voor een motor. Ik les voor categorie A en heb les op een cbf 500 met abs 43KW. Nu dacht ik met de meevaller van de belastingdienst kan dus mooi een motor kopen + het bedrag wat ik al opzij had gezet.

1e vraag: Kan ik beter een tweedehandse kopen omdat ik beginnende motorrijder ben en dat de kans op een ongelukje groter is (heb al wel 10 jaar me B rijbewijs)

2e: Kan ik beter wachten met het kopen van motor totdat ik me A daadwerkelijk heb gehaald

3e: Hoeveel cc raden jullie mij ongeveer aan. Wat het verstandigst is voor een beginnende motor rijder.

4e Moet ik zoeken naar een motor met ABS omdat ik daar op les

5e Mijn budget ligt ongeveer tussen 4 a 5 duizend euro om een motor te kopen. Of kan ik beter door sparen voor een nieuwe.

6e Ik heb wel veel verstand van brommers, ik sleutel daar ook aan en verkoop onderdelen, repareer ze ook. Maar ik heb niet zoveel verstand van motoren, ik weet wel hoe ze werken technisch gezien. Ik zou niet weten waar ik op moet letten als ik er 1 koop. Heb helaas ook geen personen in de familie die er iets van af weten. Zou het ook mogelijk zijn dat iemand van het forum mij zou willen helpen met een aankoop van een motor zodat ik niet een miskoop doe. Het liefst zoek ik iemand in de omgeving van Groningen.

Allereerst nog welkom op MF,en gefeli met de goede actie van de Bel.dienst.
Veel vragen , die voor veel (verschillende) antwoorden zullen zorgen.
Er is ook geen 1-duidig antwoordt op jou vragen omdat het vaak heel persoonlijk is , en een ieder zal weer andere ervaringen hebben .
Denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. ;)
Maar goed, een paar antwoorden zullen wel tot mogelijkheid kunnen behoren, al zullen daar geen rechten aan ontleend kunnen worden :P _O- :+

Vr1: Ik denk dat je beter eerst voor een (goede) 2e hands kunt gaan, of de kans op een ongelukje groter is omdat je beginnend motorrijder bent is geen regel, ook ervaren rijders maken ongelukjes.
Kan nl ook door schuld van een ander komen.Als je onverhoopt schade krijgt aan je motor doet dat bij een nieuwe-, of een 2e hands beide ff zeer.

Vr2: Zou wachten tot dat je daadwerkelijk je A-rbw hebt gehaald, waarom haast als je nadat je geslaagd bent met +- 1 week al kan rijden. Orienteren kan alvast wel, maak een selectie bij diverse dealers welk model jou persoonlijk het meest aanspreekt(naked-toer-sportief-supersport) en waar je de motor voor gaat inzetten ; woon-werk-/puur hobbymatig etc.
Ben je van plan Solo te rijden , of met duo (passagier)

Vr3:Hoeveel cc hangt dus ook weer af van wat er onder antwoordt Vr 2 staat, en kan ook afhankelijk zijn van jou persoonlijke bouw/figuur/gewicht.
Per definitie hoeft meer cc(inhoud/pk-gewichtverhouding motor) niet automatisch in te houden dat kunt spreken van gevaarlijker dan..., hangt af van hoe jij jezelf gaat profileren in het verkeer icm je rechterpols.(risico, s nemen) maw heb je jezelf onder controle/in de hand zou ik voor 600cc > en meer gaan.
Neem je weinig cc,dan bestaat de kans eerder dat je er sneller op uit bent gekeken (hangt ook weer van het gebruik af).
Vaak zijn zwaardere motoren (meer cc) duurder in onderhoud(uitzonderingen daar gelaten., brandstofverbruik minder cc tov meer cc kan in de meeste gevallen ook een doorslag geven.

Vr 4: Omdat je lest met ABS uitgeruste motor ,hoef je niet perse een motor aan te schaffen die dat ook heeft, het is een veiligheidsvoorziening maar er rijden talloze zonder, dus eerst even lekker wennen/oefenen met je aan te schaffen/ aangeschafte motor en vertrouwd raken zonder ABS.
Hoe vaak heb je met lessen trouwens ervaren dat het ABS inwerking is getreden?(vermoedelijk nooit? of het moet een bewuste oefening zijn geweest van de instructeur)

VR5: Doorsparen kan, maar beter is om zo snel mogelijk na het behalen van je RBW het motorrijden te gaan uitoefenen (ervaring opdoen en uitbreiden)
Hangt ook af van hoeveel en in welk tijdsbestek je geld kan sparen.
zie ook weer antw. vr 1+2
Er zijn genoeg mooie 2-hands motoren van rond de 4-d Euro's, je zult vermoedelijk ook nog een complete out-fit aanschaffen??houd hier ok rekening mee, en kijk bij motorzaken in de kledingafdeling(Aanbiedingen scherp op letten, zijn veel goede koopjes).
Mocht je bij een dealer/motorzaak kopen bedenk wel dat je niets in te ruilen hebt, vaak geeft men korting / of korting op kleding !!!(Informeer hierna, anders vragen bij meerdere zaken)
Particulier is vraagprijs (MP) bijna altijd onderhandelbaar.

VR6: Goed kijken naar "slijtage"onderdelen (ketting& tandwielen/banden etc. ) en of er een historie bekend is(onderhoudsboekjes ingevuld/aanwezig) .
Algehele staat motor, schade's waarneembaar , vragen of er in het verleden schade is voorgevallen .

Wellicht is er iemand uit de buurt van Grunn die jou behulpzaam wil zijn, maar zoals gezegd je blijft zelf in grote lijnen verantwoordelijk welke beslissing je neemt om tot aanschaf te komen. ;)
Zal misschien nog wel iets onderbelicht hebben gelaten ,maar misschien dat anderen hier nog een (nuttige) aanvulling op kunnen geven.

1-ding, als je iets niet vertrouwd ,of het gevoel is niet echt goed, mooi laten staan en doorzoeken, de keuze is er iig.
suc6 met behalen RBW en in je zoektocht naar geschikte motor.
 
Bedankt voor de info en recreaties.

Heb besloten om eerst me rijbewijs te halen voor dat ik een motor aanschaf.
Ik zal dan eerst voor een goedkopere gaan om te bepalen wat voor soort moter ik prettig vindt. Bedankt voor de tip.

Zo als het nu lijkt ga ik eerst solo rijden totdat ik genoeg ervaring opgedaan met de motor, zodat ik een persoon achterop kan nemen.

Ik ben 1.88 en weeg rond de 85 kilo. Dus ik zat te denken rond de 650 a 800 cc.

Bedankt repsol_rr, badslipper, kajotan en big sexy
 
Cheers n beers, graag gedaan en succes met het behalen van je rijbewijs.



*hee, een welke nieuwe motor topic met dusverre alleen zinnige reacties.... :)
 
Zojuist ben ik thuis gekomen van het werk. En ligt er op de mat de wel bekende blauwe envelop. Ik dacht "shit word weer betalen" Maar nee hoor ik krijg een fix bedrag terug. Kon de envelop wel zoenen. Wist trouwens ook niet dat je de rente ook terug krijgt. Mijn dag is weer goed *D

Nu het volgende:

Sinds kort ben ik begonnen met lessen en binnenkort al voor het AVB. En ben dus al aan het rond neuzen voor een motor. Ik les voor categorie A en heb les op een cbf 500 met abs 43KW. Nu dacht ik met de meevaller van de belastingdienst kan dus mooi een motor kopen + het bedrag wat ik al opzij had gezet.

1e vraag: Kan ik beter een tweedehandse kopen omdat ik beginnende motorrijder ben en dat de kans op een ongelukje groter is (heb al wel 10 jaar me B rijbewijs)

2e: Kan ik beter wachten met het kopen van motor totdat ik me A daadwerkelijk heb gehaald

3e: Hoeveel cc raden jullie mij ongeveer aan. Wat het verstandigst is voor een beginnende motor rijder.

4e Moet ik zoeken naar een motor met ABS omdat ik daar op les

5e Mijn budget ligt ongeveer tussen 4 a 5 duizend euro om een motor te kopen. Of kan ik beter door sparen voor een nieuwe.

6e Ik heb wel veel verstand van brommers, ik sleutel daar ook aan en verkoop onderdelen, repareer ze ook. Maar ik heb niet zoveel verstand van motoren, ik weet wel hoe ze werken technisch gezien. Ik zou niet weten waar ik op moet letten als ik er 1 koop. Heb helaas ook geen personen in de familie die er iets van af weten. Zou het ook mogelijk zijn dat iemand van het forum mij zou willen helpen met een aankoop van een motor zodat ik niet een miskoop doe. Het liefst zoek ik iemand in de omgeving van Groningen.


1. Nee
2. Uhm ja, proefrijden is wel handig.
3. Boeit niet.
4. Nee
5. Budget goed genoeg, nee dus
6. Nee
 
Bedankt voor de info en recreaties.

Heb besloten om eerst me rijbewijs te halen voor dat ik een motor aanschaf.
Ik zal dan eerst voor een goedkopere gaan om te bepalen wat voor soort moter ik prettig vindt. Bedankt voor de tip.

Zo als het nu lijkt ga ik eerst solo rijden totdat ik genoeg ervaring opgedaan met de motor, zodat ik een persoon achterop kan nemen.

Ik ben 1.88 en weeg rond de 85 kilo. Dus ik zat te denken rond de 650 a 800 cc.

Bedankt repsol_rr, badslipper, kajotan en big sexy

Goedkoop beginnen is geen slecht idee, dan kun je wat meer geld uitgeven aan de overige spullen die je nodig hebnt als motorrijder en bijvoorbeeld een circuitcursus. Een persoon achterop nemen is echt niet zo spannend, hangt ook af van de motor waar je op zit. Ik ben langer en zwaarder dan jou en rijd 400 cc, dis dat zegt helemaal niets.

Voor 3000 euro koopje tweedehands echt al hele mooie motoren die in veel gevallen al too much zijn voor iemand die net zn rijbewijs op zak heeft. Voor de rest kun je ook wat geld aftikken om eens iets te huren voordat je je eerste motor koopt.
 
Laatst bewerkt:
Eerst goed orienteren wat er zoal te koop is.
Dan proefrijden om te kijken of het bevalt.

Hoe mooi moet het apparaat zijn?
Hoe hard wil je gaan?

Er zijn racemonsters met 600cc en "rustige" toerfietsen.
Maar met een 800, 1000 of 1200 cc kun je ook rustig rondrijden.
 
puur mijn 2cents,

Ikzelf ben 5 jaar geleden begonnen op een CBR929rr uit 2001.

Hoewel veel mensen aangeven dat dit wellicht wat te snel is voor een eerste fiets heb ik gemertk dat dat dus wel meevalt.

Wat in dit geval vooral belangrijk is, is het karakter van de motor. Dit type geeft het vermogen op een nette manier af en zal je niet snel verassen. Terwijl er nog genoeg ruimte is om in
"het vermogen te groeien".

Dus, als puntje bij paaltje komt....vermogen zegt lang niet alles, het heeft meer te maken met het karakter van de fiets, de agressiviteit, de "verassingsfactor" en je rechterpols..;)

Staat ook te koop trouwens mijn CBR929, dus je bent welkom in Leeuwarden om te kijken..;)
 
Belangrijk: proefrijden! En dat kan pas als je je rijbewijs hebt. Je weet zelf wel wat voor soort motor je mooi vind. Dan nog kijken of je het lekker vindt rijden. Verschil in hoe je rijd op een 600cc racemonster of een 800 chopper is groot. En de kans dat je over een jaar of twee op wat anders rijdt is ook best groot. Lekker tweedehands leuk ding kopen, en niet je hele budget hoeft op he. (denk aan kleding, helm, hoes/kettingspray, rugzak?)

Ik wil best een keer mee als je dat prettig vindt tzt (grunn), stuur maar een berichtje.

PS: ik denk dat de busa adviezen alleen komen als je geen goede uitgebreide vragen stelt, natuurlijke selectie noemt men dat ook wel :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan