Openbaar terrein

Manetti

Rookie
5 dec 2023
4
2
Hey, ik wil graag een pitbike kopen maar ik vraag me af of iemand weet of er een plek is of een stuk land waar ik zou kunnen crossen hier in breda.
 
Brommerrijbewijs halen en met de brommer gaan, dan mag je bijna overal rijden.
Een lekker opgevoerd brommertje kan aardig meekomen met pitbikes dus om vermogen hoef je het niet te laten.
 
Risico's zijn er om te nemen.
De helft van alle motoren mag ook op voor een WOK bij een goede inspectie.
Grote verschil is

Wok = Geldboete.. en bij heel veel pech niet meer rijden.
Opvoeren brommer = Onverzekerd bij ongeval.

Nogal een verschil..

Snap ook niet dat mensen dit hier goedpraten / aanpraten..

@Manetti ; Wacht tot je 18e en koop meteen een 125cc motor.. dan kan je legaal wat harder op de openbare weg rijden. Zou ondertussen niet onnodig risico's gaan lopen zoals mede forum leden hier suggereren. Al helemaal aan een minderjarige.
 
Overdrijven is ook een vak.
Ik heb heel wat jaartjes in de brommer wereld mee gedraaid maar nog nooit een echt geval gehoord waar er niet uitgekeerd is. In weze is elke motor die niet voldoet aan de normen ook onverzekerd. Te luide uitlaat is het geen op de weg toegestane motorfiets en mag de verzekering net zo goed weigeren. Zelfde geld voor niet juist functionerende spiegels.
De wet is namelijk niet heel specifiek over de snelheid die te hoog is, wel over het afwijken van de typegoedkeuring, dat kan snelheid, geluid, spiegels, banden, kortom vanalles zijn waar hele volksstammen motorrijders zich schuldig aan maken.

Maargoed, brommer gerelateerd dus zal zo wel een slotje op gaan.
 
Hey, ik wil graag een pitbike kopen maar ik vraag me af of iemand weet of er een plek is of een stuk land waar ik zou kunnen crossen hier in breda.
Je achtertuin?

Volgens mij is het namelijk zo zodra het "openbaar terrein" is dat je aan alle verplichtingen moet voldoen die voor de openbare weg gelden.
Dus kenteken, profiel banden, verlichting (incl richtingaanwijzers)... etc etc.

even los van eventuele rijbewijzen die je dan ook moet bezitten.

Een goed alternatief is aansluiten bij een motor-cross-club, die rijden/racen op privé terrein en dan gelden dat soort beperkingen niet...
(en kan je onder de 18 legaal op een cross-motor rijden.)
 
Kan je dit soort dingen niet beter bij een crossclub doen?

Die zijn er vast in de omgeving daar, hoef je je ook niet druk te maken over de regels van de openbare weg.

Volgensmij zijn openbare crossplaatsen ook zeer zeldzaam in het dichtbevolkte Nederland.
 
Wat een brave mensen hier allemaal.O-)
Niemand ooit 16 jaar geweest?
Ikzelf zat met mijn 10 jaar al op brommers rond te crossen.
Weleenswaar ,eerst op eigen terein, vader had groot stuk land.
Later illegaal op de openbare weg,wel veel geluk gehad.
Vanaf 16 legaal en opvoeren maar,tot dik 90 km/uur.
Ik ben wel voor om de jeugd te stimuleren om vooral kennis te laten maken met de gemotoriseerde tweewielers


Toen kon er nog een hoop,en oom agent kon zich ook nog eens met je identificeren,en hield het meestal bij een waarschuwing 🤗

Mooi was die tijd💪
 
Als je nu al wild wil crossen zou je dat nog het beste doen op een electrische motor, anders hebben ze je zo te pakken ;)
 
Toen kon er nog een hoop,en oom agent kon zich ook nog eens met je identificeren,en hield het meestal bij een waarschuwing 🤗

Mooi was die tijd💪
Nog steeds, alleen is nu via social media beter duidelijk waar de rollerbanken staan en staan er minder omdat er veel minder brommers zijn.

Ik ben stiekem nog een 16 jarige die al 15 jaar weigert te geloven dat hij ouder wordt. De brommer is er ook nog steeds, maar dan met een volwassen budget. Ik zou niet eens weten hoe hard hij loopt. Komt inmiddels de teller tot 120 km/h uit geklommen en reed de 200 4 takt die ik een jaartje of 2 terug had finaal zoek. Ik mis nog 1 onderdeeltje en dan kan hij op voor de motor keuring (zoek ik al wel meer dan een jaar naar).

Schakel crossbrommer zou mijn advies zijn aan de TS.

De brommer sleutelaars zijn de techneuten van morgen. Zie het als een stukje educatie naar een dik betaalde baan.
 
Nog steeds, alleen is nu via social media beter duidelijk waar de rollerbanken staan en staan er minder omdat er veel minder brommers zijn.

Ik ben stiekem nog een 16 jarige die al 15 jaar weigert te geloven dat hij ouder wordt. De brommer is er ook nog steeds, maar dan met een volwassen budget. Ik zou niet eens weten hoe hard hij loopt. Komt inmiddels de teller tot 120 km/h uit geklommen en reed de 200 4 takt die ik een jaartje of 2 terug had finaal zoek. Ik mis nog 1 onderdeeltje en dan kan hij op voor de motor keuring (zoek ik al wel meer dan een jaar naar).

Schakel crossbrommer zou mijn advies zijn aan de TS.

De brommer sleutelaars zijn de techneuten van morgen. Zie het als een stukje educatie naar een dik betaalde baan.
Steek je licht eens op bij classic races,de creaties zijn weergaloos mooi en creatief.
 
Met een oplaad station er bij 🤔 :+
Ik denk dat je met een Surron brom/motorfiets best leuke dingen kan doen kwa zandpaden rijden. Er zijn er die op de Storm/Ultra Bee al een ronde op de OTR kunnen doen.
Legaal. Hoe het zit met opvoeren weet ik niet, maar ik dacht dat ze makkelijk tot ca 70 km/h konden.

Wel een rijke papa nodig, maar dat is lastig inschatten.
 
Laatst bewerkt:
Altijd mooi, al die verhalen van 'vroeger 100 jaar geleden toen ik een jonge god was'.

De wereld ziet er écht anders uit dan toen. Er wordt anders gereageerd op 'kattenkwaad' en op een aantal vlakken zijn de gevolgen ook niet mals geworden. Waar je vroeger nog met een tik op de vingers werd weggestuurd, sta je nu voor je t weet op een of andere lijst en achtervolgen de simpelste dingen je nog jaren.

Hier op MF als volwassene lekker op afstand en anoniem een 16-jarige adviseren wat hij allemaal wel niet zou moeten doen qua overtredingen vind ik niet chique. Jij zit niet met de shit die deze jongen evt op zijn (en zijn ouder's!) nek haalt. Sterker nog; waarschijnlijk hoor je er nooit meer wat van.
 
Daarnaast worden wij allemaal met de ellende opgezadeld van het illegaal crossen.
Juist hierdoor worden alle nu nog legaal te rijden wegen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
 
Altijd mooi, al die verhalen van 'vroeger 100 jaar geleden toen ik een jonge god was'.

De wereld ziet er écht anders uit dan toen. Er wordt anders gereageerd op 'kattenkwaad' en op een aantal vlakken zijn de gevolgen ook niet mals geworden. Waar je vroeger nog met een tik op de vingers werd weggestuurd, sta je nu voor je t weet op een of andere lijst en achtervolgen de simpelste dingen je nog jaren.

Hier op MF als volwassene lekker op afstand en anoniem een 16-jarige adviseren wat hij allemaal wel niet zou moeten doen qua overtredingen vind ik niet chique. Jij zit niet met de shit die deze jongen evt op zijn (en zijn ouder's!) nek haalt. Sterker nog; waarschijnlijk hoor je er nooit meer wat van.
ik adviseer niks,omschrijf slechts mijn eigen relaas 🤷‍♀️

Daarbij kan vandaag de dag een een peuter aanspraak maken op de wens van sexuele geaardheid en en een eventuele,levensingrijpende " verbouwing" alvast inplannen.🤗

Maar een 16 jarige voorzien van wat inzichten te verschaffen is dan uiteraard uit den boze.

En ja,de maatschappij wordt verder steeds meer bekrompen en braaf aan het lijntje lopen het devies👌
Je zou toch maar eens uit de maat lopen.B|
 
Altijd mooi, al die verhalen van 'vroeger 100 jaar geleden toen ik een jonge god was'.

De wereld ziet er écht anders uit dan toen. Er wordt anders gereageerd op 'kattenkwaad' en op een aantal vlakken zijn de gevolgen ook niet mals geworden. Waar je vroeger nog met een tik op de vingers werd weggestuurd, sta je nu voor je t weet op een of andere lijst en achtervolgen de simpelste dingen je nog jaren.

Hier op MF als volwassene lekker op afstand en anoniem een 16-jarige adviseren wat hij allemaal wel niet zou moeten doen qua overtredingen vind ik niet chique. Jij zit niet met de shit die deze jongen evt op zijn (en zijn ouder's!) nek haalt. Sterker nog; waarschijnlijk hoor je er nooit meer wat van.
Klopt, vroeger 100 jaar geleden werd de brommer of onderdelen in beslag genomen. Nu krijg je een WOK en een boete.

Als iemand hier vraagt hoe hij een aftermarket demper of bar-end spiegeltjes monteert die zijn motor type goedkeuring en dus verzekering te niet doen kraait ook geen haan naar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan