Opgepast: zwartgeverfde witte wegmarkeringen. A1, Muiderbrug

Ik rij dagelijks maar soms heb ik nog moeite om de baan te kiezen, meestal na het weekend, dan hebben zij de baan verlegd.
 
Niet als de situatie continu verandert. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat jij er, zeker in de periode die elle beschrijft, niet gereden hebt. Maar goed, we zijn niet allemaal superman zoals jij, je bent echt geweldig.
Dank je. Voor het laatst was ik er drie weken terug, daarvoor twee maanden terug, maar de A1 is natuurlijk niet de enige locatie in Nederland waar gewerkt wordt.
Wat hier gebeurt is dat mensen eerst gaan klagen dat er lijnen op de weg liggen waar ze kennelijk grote moeite mee hebben, ondanks dat zo'n lijn, wat, tien centimeter breed is op een baan van een goede twee meter. Er wordt gewerkt, dan kan je verwachten dat er zand op de weg ligt, scheuren in het asfalt zitten of dat de belijning niet helemaal klopt, hou er gewoon rekening mee en er is geen probleem.
Vervolgens gaan mensen zeggen dat je zo'n beetje totaal onverwacht op de linkerbaan binnen komt suizen waarna je vervolgens wel móet doorrossen met onzalige snelheden om niet door Audi's en/of vrachtwagens achterop gereden te worden, en dan wordt gezegd dat het al maanden een zootje is. Als het al maanden een zootje is: zorg dan gewoon dat je van tevoren op de rechterbaan zit waar je lekker rustig kan rijden, desnoods met vijftig of minder. Als je in een jou onbekende stad komt rij je toch ook niet kerken en kinderspeeltuinen binnen omdat de situatie nieuw voor je is?
En als je niet weet dat daar gewerkt wordt let je ten eerste niet op de algemene berichtgeving, en ten tweede niet op de borden, daar kan je moeilijk RWS de schuld van geven. Ik wil niet zeggen dat ik een motorgod ben, maar werk aan de weg op een locatie waarvan ongeveer iedereen weet dat er gewerkt wordt is nou niet bepaald zo'n uitzonderingssituatie dat je er van in paniek moet raken.
 
Men kan RWS uitstekend de schuld geven van resten gele lijnen die inmiddels niet meer gelden. Dergelijke verwarring mag niet, gele lijnen gelden immers boven witte.
Nu was dat de keer daarna, nadat ik iemand van de RWS daarover gesproken had, beter opgelost. (Soms wel handig, vrienden die A: op de juiste plek werken en B: het doodeng vinden dat ik motor rij. ;) )

Daarnaast was mijn punt dat ik, ook al hield ik me aan de max snelheid, de situatie nog steeds erg vervelend, onoverzichtelijk en onveilig was. En daarbij let ik echt wel op de borden overal.
Aan de ene kant ligt het aan overig verkeer dat sneller rijdt, en daar kun je niets aan doen. Aan de andere kant ligt dat aan een vooraf verkeerd gemaakte inschatting waardoor je links zit terwijl rechts een betere keus is. Op het moment dat je er achter komt, is het echter te laat. Eerdere ervaringen helpen matig: waar je 2 weken geleden nog gemakkelijk de linker baan kon nemen, blijkt die bijv nu vol putten en rare strepen. Of blijkt 'ie ineens doorgetrokken lijnen te hebben.
Van een zwart geverfde witte streep raak ik niet zo snel van slag. Maar dus wel van allerlei onduidelijke strepen, waarbij automobilisten ook duidelijk zoeken naar de juiste baan.

Naar mijn mening is de muiderbrug (vooral richting a'foort) echt beroerd, vergeleken met andere plekken met wegwerkzaamheden. Juist ook vanwege de verkeersdrukte. Rondom Utrecht en Eindhoven is het lang niet zo vervelend opschuiven bijv.
 
Misschien kunnen we een polletje doen: ;)
Overlast Muiderbrug - A1:
- Huh? Hoezo??
- Vervelend, maar niet erger dan elders
- Vervelender dan elders
- Ronduit gevaarlijk
 
Dank je. Voor het laatst was ik er drie weken terug, daarvoor twee maanden terug, maar de A1 is natuurlijk niet de enige locatie in Nederland waar gewerkt wordt.
Wat hier gebeurt is dat mensen eerst gaan klagen dat er lijnen op de weg liggen waar ze kennelijk grote moeite mee hebben, ondanks dat zo'n lijn, wat, tien centimeter breed is op een baan van een goede twee meter. Er wordt gewerkt, dan kan je verwachten dat er zand op de weg ligt, scheuren in het asfalt zitten of dat de belijning niet helemaal klopt, hou er gewoon rekening mee en er is geen probleem.
Vervolgens gaan mensen zeggen dat je zo'n beetje totaal onverwacht op de linkerbaan binnen komt suizen waarna je vervolgens wel móet doorrossen met onzalige snelheden om niet door Audi's en/of vrachtwagens achterop gereden te worden, en dan wordt gezegd dat het al maanden een zootje is. Als het al maanden een zootje is: zorg dan gewoon dat je van tevoren op de rechterbaan zit waar je lekker rustig kan rijden, desnoods met vijftig of minder. Als je in een jou onbekende stad komt rij je toch ook niet kerken en kinderspeeltuinen binnen omdat de situatie nieuw voor je is?
En als je niet weet dat daar gewerkt wordt let je ten eerste niet op de algemene berichtgeving, en ten tweede niet op de borden, daar kan je moeilijk RWS de schuld van geven. Ik wil niet zeggen dat ik een motorgod ben, maar werk aan de weg op een locatie waarvan ongeveer iedereen weet dat er gewerkt wordt is nou niet bepaald zo'n uitzonderingssituatie dat je er van in paniek moet raken.
_O- :W
 
Laatst bewerkt:
Dank je. Voor het laatst was ik er drie weken terug, daarvoor twee maanden terug, maar
...
uitzonderingssituatie dat je er van in paniek moet raken.

Sjongejonge ... Is je konijntje overreden of zo?

Het is een feit dat het daar gewoon onoverzichtelijk is en dat het niet uitmaakt of je daar nu elke dag rijdt of 1 keer per eeuw als de maan een paarse schijn heeft.

Ik rij er elke dag op de motor en het is gewoon een bende. Je moet echt op alles en iedereen tegelijk letten.

Als er GEEN wegenwerken zijn dan moet je daar al rekening houden met het volgende.

- Je wil niet stil komen te staan, dus jou je zoveel mogelijk opties open;
- Je moet op de auto VOOR je letten of die niet plots in de remmen gaat;
- Je moet op de auto ACHTER je letten of die niet vergeet in de remmen te gaan;
- Je moet op de invoegers letten die elementaire beginselen uit de natuurkunde vergeten (twee objecten kunnen niet dezelfde plaats innemen op hetzelfde tijdstip);
- Je moet op de uitvoegers letten die de spitsstrook willen nemen;
- Je moet opletten dat de linkerstrook niet weer plotseling stilstaat omdat er file ontstaat op de spitsstrook;

En dan zijn er wegenwerken en plots moet je ook nog eens uitkijken dat

- Je niet vol op de zwartgeschilderde witte streep rijdt;
- Je niet in de gaten en afgeschraapte stukken daartussen belandt;

En als het dan ook nog eens nat en donker is - zoals dat zo vaak is in de wintermaanden, moet je ook nog eens opletten dat ...

- Je de ene nauwelijks zichtbare belijning onderscheidt van de andere nauwelijks zichtbare belijning;

Dat hoeft geen paniekreacties te veroorzaken, maar het is wel erg veel om op te letten. Ik rij jaarlijks zo'n 30000 km op de motor, maar ik vind dit toch ook geen prettige situaties.

Zeker als ze dan, zoals Elle schreef, ook nog eens de straatverlichting uitzetten. Ik heb meermaals zonder straatverlichting op beregende wegen gereden en het is vaak gokken waar de belijning dan ligt.
 
Dank je. Voor het laatst was ik er drie weken terug, daarvoor twee maanden terug, maar de A1 is natuurlijk niet de enige locatie in Nederland waar gewerkt wordt.

Vervolgens gaan mensen zeggen dat je zo'n beetje totaal onverwacht op de linkerbaan binnen komt suizen waarna je vervolgens wel móet doorrossen met onzalige snelheden

Je kent de situatie dus duidelijk niet. Als je vanaf Diemen komt dan rij je als motorrijder bijna zeker weten op de linkerbaan. Bij file is het rechtse baanvak afgesloten. Dan blijven er 2 rijstroken over waar je zelf tussendoor ritst en omdat plots alles wel erg smal wordt rits je dus automatisch het linkse baanvak in.

Even verderop komt de A9 erbij en dan zit je dus in plaats van op een tweebaansweg op een vierbaansweg - op de linkerbaan.
 
Als er GEEN wegenwerken zijn dan moet je daar al rekening houden met het volgende.

- Je wil niet stil komen te staan, dus jou je zoveel mogelijk opties open;
- Je moet op de auto VOOR je letten of die niet plots in de remmen gaat;
- Je moet op de auto ACHTER je letten of die niet vergeet in de remmen te gaan;
- Je moet op de invoegers letten die elementaire beginselen uit de natuurkunde vergeten (twee objecten kunnen niet dezelfde plaats innemen op hetzelfde tijdstip);
- Je moet op de uitvoegers letten die de spitsstrook willen nemen;
- Je moet opletten dat de linkerstrook niet weer plotseling stilstaat omdat er file ontstaat op de spitsstrook;
Vergeet de overstekende kinderen niet. Dit zijn dingen waar je altijd op moet letten. Maar je mag er ook wel een beetje van uit gaan dat de andere weggebruikers hun rijbewijs gehaald in plaats van gekocht hebben, dus mensen die vergeten te remmen, mensen die niet weten hoe ze in en uit moeten voegen e.d., daar hoef je niet je hele leven naar in te richten.

En dan zijn er wegenwerken en plots moet je ook nog eens uitkijken dat

- Je niet vol op de zwartgeschilderde witte streep rijdt;
- Je niet in de gaten en afgeschraapte stukken daartussen belandt;
En dit is ongetwijfeld de reden dat er een lagere maximumsnelheid van kracht is.

En als het dan ook nog eens nat en donker is - zoals dat zo vaak is in de wintermaanden, moet je ook nog eens opletten dat ...
In de wintermaanden ja. Maar dit draadje is afgelopen donderdag begonnen, ongeveer zo ver van de wintermaanden af als je maar kunt zijn op het noordelijk halfrond.

Dat hoeft geen paniekreacties te veroorzaken, maar het is wel erg veel om op te letten. Ik rij jaarlijks zo'n 30000 km op de motor, maar ik vind dit toch ook geen prettige situaties.
O, ik betwijfel of er iemand is die het prettig vind. Ik vind filerijden ook niet prettig, maar ik ga geen draadje beginnen over hoe gevaarlijk het is en dat het iedere keer weer anders is en dat het een en al ellende en kommer en kwel is. En ja, als iemand dáár een draadje over begint zou ik ook zeggen dat dit gewoon onderdeel is van het moderne verkeer en dat ze niet zo moeten zeiken. Ja je moet opletten op andere weggebruikers, welke baan je zit en wie daar nog meer op wil en de conditie van de weg, dat hoeven echt niet alleen die mensen die over de A1 rijden. De reacties hier doen het lijken alsof Muiderberg de enige locatie is waar ooit aan de weg is gewerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan