Opknappen Suzuki GS 850 G (M)

Monster900, bedankt voor de info! Speciale tap dus, jammer, kan ik het niet zelf doen. Zelf doen blijkt heel leuk te zijn. Ik had nooit veel zelf aan m'n motor gedaan, maar nu om ecomische redenen toch zelf gaan sleutelen (reparatie bij dealer zou veel te duur worden, als men er al aan wilde beginnen). Met twee man, twee hele dagen van 9 tot 's avonds laat bezig geweest. OK, een ervaren rot doet het beslist sneller, maar wij moesten alles eerst even overdenken om geen domme fouten te maken. Helaas geen foto's gemaakt.
Kop op Fastbull, je niet laten kisten door een afgebroken boutje. Ik volg de verdere ontwikkelingen met belanstelling.

Mede daarom het sleutelen leren aan een brikkie zodat ik later ook wat meer 'durf' te doen aan m'n andere fiets.....
Ik maak liever nu de 'domme' fouten dan ooit op een veel duurdere/nieuwere fiets.
Laat me zeker niet kisten. Ik lees de stukjes van anderen zeer aandachtig door en ga gewoon beide proberen (linkse tap en helicoil).
 
Bij mijn cb400f zitten er ook 2 van die ringetjes met rubber in, om diezelfde reden.
Zou best kunnen dat die wat goedkoper te produceren bleken te zijn ofzo, t.o.v. die koperen ringetjes.

De grap is dat er in dat pakkingensetje ook nog vier koperen ringen zaten. Daarvan wist ik direct waar ze thuishoorden. Die kwam ik namelijk tegen bij het demonteren.
Blijft raar maar ik laat t even zo. Staan niet in het boek en ook niet op de fiches.
 
Dat zijn toch complete setjes? Dus tap + de helicoils zelf.
Ik denk dat ik ze zag liggen op de beurs (vehikel....)


Je kunt die idd in een setje kopen... Dan heb je een doosje waar dus een boor van de juiste maat in zit, samen met de juiste tap, een hulpstukje (om ze er in te draaien en het extra stukje van de heli-coil af te breken) en een stuk of 10 heli-coils. Natuurlijk is het te gek als je alle 10 de coils gebruikt hebt een hele nieuwe set te moeten kopen, als je enkel de coils nodig hebt (anders krijg je een hele hoop buitenmaat boren, tappen en hulpstukken) is het een stuk goedkoper om enkel de coils te kopen!!!

Even bijkomend: Heb vorige week nog mogen ondervinden dat je voor een bout van M6 het gat met een boor van 6mm kunt boren, dan een standaard tap van M7 (die in de meeste goedkope tappenset zit) en dan kun je de coil er in draaien... M6 heeft een spoed van 1mm, M7 ook ;)
 
Das waar. Ik ga morgen eerst proberen een linkse tap te scoren. Centerpons en boortjes heb ik wel.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Gisteren het carburateur-blok schoongemaakt en weer gemonteerd.
Ik heb het blok niet elkaar gehad. Misschien blijkt dat wel nodig als ik 'm de eerste ga proberen te starten. Duurt nog effe hoor. Ik zou ook op dit moment niet weten waarom het carb-blok uit elkaar zou moeten. Revisie? Na hoeveel kilometer moet dat?


full


 
1 Uitlaat-demper had ik een tijdje terug al gepoetst. Bochten ook. 1 demper is weer netjes. Andere moet nog.....
Bochten niet echt netjes te krijgen zonder het chroom te beschadigen..... Zowel met belgom als met commandant 4 en 5 geprobeerd.



full




Maar over het resultaat ben ik toch niet helemaal ontevreden. 'T blinkt er over.....
 
Laatst bewerkt:
Moet lukken! Van te voren de plaats vd afgebroken bout inspuiten met kruipolie (IMAL). En en dagje/nacht in laten trekken.
Lukt het niet, kun je overgaan naar plan B.
 
De ringetjes met rubberen binnenring horen misschien onder een paar (langere?) bouten die het klepdeksel vastzetten. (is bij een 1100 wel zo) Ik weet alleen niet meer welke. Staat het niet in je wph?
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels wel 1 van de drie afgebroken boutjes los.
Tijdens het boren zag ik dat er beweging in het afgebroken stukje zat.
Daarna vrij simpel los kunnen tikken/draaien met de centerpons.
Op naar de andere 2........
 
Succes, dat zijn altijd de vervelendste dingen.
Van de carbs zou je de rubbers na kunnen kijken die bovenin zitten. Met de jaren worden ze steeds soepeler waardoor ze op een gegeven moment teveel mee kunnen gaan slingeren en een slechte afstelling onderin opleveren.
 
Bij mijn cb400f zitten er ook 2 van die ringetjes met rubber in, om diezelfde reden.
Zou best kunnen dat die wat goedkoper te produceren bleken te zijn ofzo, t.o.v. die koperen ringetjes.

:^ ik heb net in de schuur gekeken bij een GS750 blok/cilinders en kop die ik los heb liggen, de vier buitenste tapeinden zijn bij mij idd olie kanalen. Dat kan je zien als je in de buitenste tapgaten van de kop kijkt, daar zit bij mij een zijkanaaltje in.

Als ik de foto van jouw bovencarter (is dus 850, maar idee en ontwerpers zijn hetzelfde) bekijk denk ik dat het bij jou iig de buitenste tapgaten aan de achterkant ook oliekanalen zijn. dus onder de moeren die daar op zitten hoort zo'n ringetje. Die ringetjes zitten nl. ook onder de moeren bij mijn rijdende en niet lekkende (tenminste, niet op dat punt :P ) GS750



zie mijn schitterende compositie met rode rechthoekige cirkels:
full
 
:^ ik heb net in de schuur gekeken bij een GS750 blok/cilinders en kop die ik los heb liggen, de vier buitenste tapeinden zijn bij mij idd olie kanalen. Dat kan je zien als je in de buitenste tapgaten van de kop kijkt, daar zit bij mij een zijkanaaltje in.

Als ik de foto van jouw bovencarter (is dus 850, maar idee en ontwerpers zijn hetzelfde) bekijk denk ik dat het bij jou iig de buitenste tapgaten aan de achterkant ook oliekanalen zijn. dus onder de moeren die daar op zitten hoort zo'n ringetje. Die ringetjes zitten nl. ook onder de moeren bij mijn rijdende en niet lekkende (tenminste, niet op dat punt :P ) GS750



zie mijn schitterende compositie met rode rechthoekige cirkels:
[afbeelding]

Dit zijn idd oliekanalen. Daar kwamen bij het demonteren driehoekige rubbertjes uit. Die heb ik vervangen. Dat zijn er idd twee zoals jij aangeeft in je 'compositie' :} :}

Maar die vier metalen ringetjes met daarop een laagje rubber kwam ik nergens tegen bij het demonteren......
 
Is er dan niemand die zich afvraagd waar de (M) voor staat in de topic-titel.....?
Ik weet inmiddels wat meer dus ik ga 't nu maar aanslingeren........
Uiteraard heeft t met de bike te maken......
 
Er zitten geen externe olieleidingen op dit blok. Maar de tapeinden worden wel als oliekanaal gebruikt. Als ik t goed begrijp tenminste. En daar zitten koperen ringen onder de kopbouten. Dat staat wel in t boekkie....

Dat is dus de plek die ik bedoelde, ik dacht dus dat daar de ringen onder hoorden die je over hebt, maar ik had deze post gemist. In mijn GS750 WPHB staan idd ook koperen ringen op die plek.

Misschien dat die andere ringen het alternatief zijn, anders zou ik het ook zo niet weten.


btw (M) zal wel voor Modified/Modificata staan? Jouw creatie wordt een verbeterde versie van het origineel? :Y
 
Ik denk dat ze ook voor het kickstart-type zijn.

Hmmm. Zover had ik nog niet gedacht maar ik vind het wel een goeie oplossing van je.
Modified word tie zeker.
Maar de letter M heeft, bij Suzuki, in het verleden een betekenis gehad.......
 
Laatst bewerkt:
Vroeger werd de GS 650 GM geleverd. M'n eerste fiets......
Zat een beetje te piekeren wat ik zou kunnen veranderen aan het brikkie....
En toen kwam ik (voor weinig) deze tank en zijkapjes tegen.
Dat is het.
Ik maak er een GS 850 GM Katana van.............
 
Ik dacht aan Michio, maar dat was dus niet goed.
Een katana met cardan, tja waarom niet? Heeft niemand, denk ik!
Mooi!
 
Terug
Bovenaan Onderaan