Opnieuw rijbewijs halen

OraCle^

Die hard MF'er
8 feb 2007
374
1
De situatie is als volgt:

Ik ben jarig op 17 december, dan word ik 21 jaar.
Echter, Ik heb paar maanden geleden mijn motorrijbewijs gehaald en zit nu dus met 25 kw.

Ik wil zwaarder rijden, en dus na mijn verjaardag, ergens in het voorjaar het liefst, opnieuw examen doen.

nu is mijn vraag als volgt:

Moet ik dan opnieuw motorvaardigheden en theorie doen?

Ik heb beide gedaan begin dit jaar, (05-04-2007).
 
Ja, want beiden geven aan dat je het op een lichte motorfiets hebt gedaan.

Dus zowel AVB als AVD overnieuw doen.

Duur geintje, zit gewoon die 25kw uit ;)
 
Laatst bewerkt:
De situatie is als volgt:

Ik ben jarig op 17 december, dan word ik 21 jaar.
Echter, Ik heb paar maanden geleden mijn motorrijbewijs gehaald en zit nu dus met 25 kw.

Ik wil zwaarder rijden, en dus na mijn verjaardag, ergens in het voorjaar het liefst, opnieuw examen doen.

nu is mijn vraag als volgt:

Moet ik dan opnieuw motorvaardigheden en theorie doen?

Ik heb beide gedaan begin dit jaar, (05-04-2007).

theorie certificaat is 1 jaar geldig.
en als ik het goed heb is de bijzondere verrichtingen certificaat ook 1 jaar geldig.
 
Een paar maanden wachten was goedkoper geweest dus, maar nu heeft TS waarschijnlijk een extra zomer kunnen genieten! Meer waard dan een exaampje, toch? :]
 
Een beetje omslachtige methode om binnen die twee jaar onder de 25 kiloWatt uit te komen. Maar het kan wel? Als je al een B rijbewijs hebt, mag je direkt gaan lessen. Over een A rijbewijs wordt niet gesproken.

Dit staat er op de site Verkeer en Waterstaat:

Kiest u voor het lichte examen, dan mag u gedurende twee jaar na afgifte van het rijbewijs alleen een lichte motorfiets besturen. Er bestaat geen mogelijkheid tot het verlenen van ontheffing op dit punt.

===

Er staat echter ook niets dat je alsnog een volledig rijbewijs mag gaan halen na je 21.

Succes ermee!
 
die onbetaalbare zomer gaat je dus treffen op je euro-card master-card
 
eikels :P

maar als ik beide moet doen, doe ik het sowieso niet, dan ga ik gewoon lekker 25 kw rijden, was meer zo van, als het even kon, dan prima :p

maar helaas dan :(
 
Laatst bewerkt:
eikels :P

maar als ik beide moet doen, doe ik het sowieso niet, dan ga ik gewoon lekker 25 kw rijden, was meer zo van, als het even kon, dan prima :p

maar helaas dan :(

Wat ik van mensen begrijp is 25kw prima te doen, tuurlijk je bent niet de snelste, maar je kan wel lekker sturen en daar gaat het om :)
 
Ik zou de 25 kw tijd uitzitten (ik vind mijn rijbewijs 1 keer halen al duur zat) meteen kans om iet wat rustiger ervaring op te doen (ik heb meteen de verleiding van de grote jongens).
 
Ik zelf bezit sinds een half jaar m'n rijbewijs (25 kw) en een paar maanden later 21 geworden. Ik zat er ook over te denken om nog een keer af te rijden. Maar ik had al een motor gekocht. Die staat sinds een paar dagen volledig 25kw op kenteken.

Ik had voor het terugvoeren uiteraard wel een paar korte ritjes gemaakt, het gaat om een Honda CBR600f. Trekt aardig onder je vandaan, een hele bak kracht dus (100pk).
Nu is'ie teruggevoerd, en hij voelt heerlijk aan! De snelheid zit er uiteraard gewoon nog in, maar niet meer al die PK's waar je toch nog niet echt wat mee kan als beginner (ik praat hier ook over mezelf)... Daar heb je naar mijn mening nog niets aan als je net begint. Ik kijk er raar van op, maar ik ben het gewoon zelf heel erg eens met de 25kw regel! Niets mis mee, eerst lekker wennen...
 
Laatst bewerkt:
mag wel slotje op nu,

ik wilde gewoon weten ivm dat ik dan niet theorie enzo hoefde over te doen, stel dat ik dan na de zomer 2008 zin had om vol te gaan, (en bv vol te rijden in 2009) dat ik dat kon doen zonder 1 jaar te wachten. Dus 2008 -- 25 kw en 2009 vol vermogen.

Maar als ik beide examens moet overdoen kost me teveel.

iig bedankt voor de input iedereen!
 
mag wel slotje op nu,

ik wilde gewoon weten ivm dat ik dan niet theorie enzo hoefde over te doen, stel dat ik dan na de zomer 2008 zin had om vol te gaan, (en bv vol te rijden in 2009) dat ik dat kon doen zonder 1 jaar te wachten. Dus 2008 -- 25 kw en 2009 vol vermogen.

Maar als ik beide examens moet overdoen kost me teveel.

iig bedankt voor de input iedereen!

We sluiten hier niet standaard topics, alleen als er rottigheid voorkomt... anders blijven ze gewoon open en zakken vanzelf naar de kelders van M-F ;)
 
theorie certificaat is 1 jaar geldig.
en als ik het goed heb is de bijzondere verrichtingen certificaat ook 1 jaar geldig.

zal ie ook over moeten doen aangezien de bijzondere verrichtingen op een lichte motor zijn behaald ;)

@ TS: kon je niet wachten totdat je 21 was? Heel duur geintje...
 
De situatie is als volgt:

Ik ben jarig op 17 december, dan word ik 21 jaar.
Echter, Ik heb paar maanden geleden mijn motorrijbewijs gehaald en zit nu dus met 25 kw.
had je je dat niet eerder kunnen bedenken? Had je wat tijd gekost, maar ook heel veel geld gescheeld
 
had je je dat niet eerder kunnen bedenken? Had je wat tijd gekost, maar ook heel veel geld gescheeld

Meningen veranderen natuurlijk. Je eerste rit op een 25 kw motor lijkt al heel wat.
Dan heb je misschien het idee dat je daar nog wel een paar jaar plezier van kan hebben.

Maar ga je dan met een groepje rijden die op vol vermogen rijden, merk je dat je nog heel wat mist..
heb nu dan een r6 88kw. Maar je went er vrij snel aan.
TS was overtuigt dat zoveel vermogen teveel zou zijn, en dat hij beter 25kw kon gaan rijden.. althans dat haal ik uit een andere post van hem:

mja ik heb hetzelfde, word in december al 21 maar heb recentelijk mijn motorrijbewijs gehaald. nu zal je denken: waarom wacht je niet gewoon? het leek me gewoon wat verstandiger aangezien ik eerst goed wil leren rijden en veel rijervaring wil opdoen. Als je al het aantal ongelukken gelezen heb in de krant afgelopen zomer, daar wil ik niet bijhoren. Dus dan maar tot 2009 met 25kw.


Maar alsnog had je natuurlijk beter even kunnen wachten en gewoon volvermogen kunnen halen.. En dan is het ook niet verplicht om meteen met 100+pk te gaan rijden hea ;) je had ook een 25 kw motor kunnen kopen met volvermogen.. Maar goed, achteraf gelul.. Kunnen anderen weer van leren :P
 
eikels :P

maar als ik beide moet doen, doe ik het sowieso niet, dan ga ik gewoon lekker 25 kw rijden, was meer zo van, als het even kon, dan prima :p

maar helaas dan :(

Heb hetzelfde gedaan. Heb mijn rijbewijs in Januari gehaald, 25 kW. Ben in maart 21 geworden. In de tussentijd zat ik op Aruba en dacht toch geen motor aan te gaan schaffen voor mijn 25 KW periode er opzat. Toen ik terug kwam begon het toch wel te kriebelen. Heb een motor gekocht die ik niet officieel op 25 KW kon zetten en ik wou de uitdaging wel aan nog een keer mijn rijbewijs te gaan halen. Is weer in 1 x gelukt. Theorie kan je gewoon blijven gebruiken als deze nog geen jaar oud is.

Gr. Robbert
 
Terug
Bovenaan Onderaan