Oproep: rechtszaak bijwonen over dodelijke verkeersruzie, voor aandacht voor onze kwetsbaarheid

Blijkbaar is er weinig draagvlak voor dit plan. Prima, dan doen we het gewoon niet.
Ondanks dat ik het best een goed idee vind ben ik ook van mening dat dit niet de juiste situatie \ het moment is voor zo'n actie.

Het siert je om er op terug te komen. Sommige mensen kunnen dat niet :)
 
Ik zit de laatste tijd wat vaker You Tube te kijken, maar vaak verbaas ik me er over dat er niet meer doden vallen, sommigen rijden echt als idioten, die vragen er gewoon om!

Moet je daar youtube voor kijken? Ik zie het regelmatig zelf. Mooiste was een paar maanden terug één of andere straatracer die mij met 2 wielen half op mijn rijstrook van achteren met hoge snelheid rechts inhaalde om het groene licht naar rechts te halen, terwijl ik voor het rode licht voor rechtdoor stond, om vervolgens uit de bocht te vliegen. Audi's die met 170 van de invoegstrook in één keer naar de meest linker rijbaan zwiepen en daarbij bijna een ongeluk veroorzaken zie ik bijna wekelijks.
 
Eerst afwachten wat de uitspraak gaat zijn :)

Reden waarom de straffen voor verkeersongevallen met doden soms erg laag zijn is omdat het dan om ongevallen gaat.
Als het echt als ongeluk gezien word, dan word er gestraft volgens de wet waarin een verkeersongeval strafbaar is gesteld, de Wegenverkeerswet en die heeft als max idd 240 uur. Maar dan is er geen opzet in het spel.

Als je je in het verkeer dusdanig gedraagt dat het eigenlijk onvermijdelijk is dat er lichamelijk letsel ontstaat kan het OM overstappen naar het Wetboek van Strafrecht en dan kom je bij (poging) doodslag e.d. en daar staan wel behoorlijk hoge maximumstraffen voor !

In dit geval word die overstap gemaakt, deze verdachte zal bij een veroordeling waarschijnlijk echt wel een tijdje niet meer op straat te zien zijn, zou ik verwachten.

Wanneer wordt er in Nederland (behalve voor verkeersovertredingen) nou een flinke straf gegeven?
 
Wanneer wordt er in Nederland (behalve voor verkeersovertredingen) nou een flinke straf gegeven?

Vaak genoeg. Dat jij in de krant alleen maar leest dat iemand er makkelijk vanaf komt wil niet zeggen dat dat altijd zo is.
Bij verkeersongevallen kunnen mensen ook nooit hard genoeg schreeuwen dat er harder gestraft moet worden. Totdat het iemand in hun eigen kring betreft......Dan is het ineens een vervelend ongeval.

https://www.wodc.nl/binaries/ob298-hoofdstuk-11_tcm28-71866.pdf
Zelfs de Telegraaf zegt het...dan moet het wel waar zijn. hehe
Te lichte straffen?
 
Vaak genoeg. Dat jij in de krant alleen maar leest dat iemand er makkelijk vanaf komt wil niet zeggen dat dat altijd zo is.
Bij verkeersongevallen kunnen mensen ook nooit hard genoeg schreeuwen dat er harder gestraft moet worden. Totdat het iemand in hun eigen kring betreft......Dan is het ineens een vervelend ongeval.

https://www.wodc.nl/binaries/ob298-hoofdstuk-11_tcm28-71866.pdf
Zelfs de Telegraaf zegt het...dan moet het wel waar zijn. hehe
Te lichte straffen?

Er worden straffen vergeleken met andere landen, dat wil niet zeggen dat er "zware" straffen op worden gelegd, dat betekend, mijns inziens, dat er in andere landen nog lichter gestraft wordt.
 
Er valt geen onderzoek te doen om te kijken of we "zwaar" genoeg straffen omdat "zwaar" een mening is en geen objectieve maatstaf. Laten we het er op houden dat rechters in Nederland alles behalve laag straffen in vergelijking met andere Europese landen. Ook kennen wij in Nederland echt levenslang als enige in de Europese Unie.
 
.
... De automobilist werd door 2 agenten aangetroffen terwijl deze de gewonde motorrijder uitschold, meerdere malen riep dat-ie hem opzettelijk aanreed, en dat-ie dat de volgende keer weer zou doen, want motorrijders zijn tuig. Zowel de agenten als meerdere omstanders zijn daar getuige van geweest.

Er kon geen poging tot doodslag , of poging daartoe, bewezen worden, aldus de rechter...
|(|(

En als de motorrijder later verhaal gaat halen bij die ouwe gek, kan er opeens wél gestraft worden. Dan trekken ze alle registers open wegens eigenrichting. :Y
 
Er valt geen onderzoek te doen om te kijken of we "zwaar" genoeg straffen omdat "zwaar" een mening is en geen objectieve maatstaf. Laten we het er op houden dat rechters in Nederland alles behalve laag straffen in vergelijking met andere Europese landen. Ook kennen wij in Nederland echt levenslang als enige in de Europese Unie.

Dat weet ik, maar wat vind jij nou van zo'n draaideur crimineel die alles bij elkaar jat voor ik weet niet hoe langt, en dan er met een tik over de vingers af komt, dat soort zaken bedoel ik.

Ik ken een gast die was verslaafd aan heroine, om zijn verslaving te bekostigen ging hij 's nachts inbreken, bij 1 zo'n inbraak werd de vrouw des huizes wakker, die stak hij neer, en zij overleefde het niet.
Die werd veroordeeld tot 10 jaar, dat betekend dat je na 7 of 8 jaar weer buiten staat, dat vind ik een lage straf. Let wel, die gast ging met een mes op pad, die neem je niet mee om een appel te schillen...
 
Dat weet ik, maar wat vind jij nou van zo'n draaideur crimineel die alles bij elkaar jat voor ik weet niet hoe langt, en dan er met een tik over de vingers af komt, dat soort zaken bedoel ik.

Ik ken een gast die was verslaafd aan heroine, om zijn verslaving te bekostigen ging hij 's nachts inbreken, bij 1 zo'n inbraak werd de vrouw des huizes wakker, die stak hij neer, en zij overleefde het niet.
Die werd veroordeeld tot 10 jaar, dat betekend dat je na 7 of 8 jaar weer buiten staat, dat vind ik een lage straf. Let wel, die gast ging met een mes op pad, die neem je niet mee om een appel te schillen...

Toch ken ik ook crimineeltjes die voor het jatten van een kleinigheid net voldeden aan de voorwaarden voor een ISD maatregel en daarmee voor jaren van de straat werden gehaald.

ISD-maatregel
Maatregel Inrichting Stelselmatige Daders (ISD)
 
Ik vraag me af wat je er denkt mee te bereiken om als motorrijder bij zo'n zitting aanwezig te zijn.
Mijn inziens is het beter om de verstandigste te zijn in het verkeer en dergelijke confrontatie's uit de weg te gaan voor zover dat mogelijk is : juist omdat we erg kwetsbaar zijn op 2 wielen, helemaal als je ook nog eens iemand als passagier achter op hebt zitten ( stuk verantwoordingsbesef! )

Heb misschien makkelijk lullen omdat ik slechts een jaar op een motor rij , maar ik laat me niet verleiden tot sprintjes bij verkeerslichten etc etc want dat KAN een aanleiding zijn tot fatale ongelukken..
De rijschoolhouder waar ik gelest heb prentte dat er al in bij de AVB lessen om je in het verkeer niet uit te laten dagen door anderen en gewoon je eigen ding doen binnen de verkeersregels.
 
Mijn inziens is het beter om de verstandigste te zijn in het verkeer en dergelijke confrontatie's uit de weg te gaan voor zover dat mogelijk is : juist omdat we erg kwetsbaar zijn op 2 wielen, helemaal als je ook nog eens iemand als passagier achter op hebt zitten ( stuk verantwoordingsbesef! )
:] Goed bezig :t
 

Kleine kanttekening. Soms is juist laten zien van "Hallo, ik rij hier en jij dondert maar een eind op." ook verstandig. Plaats op de weg is hierbij erg belangrijk. Ik houd ruimte over voor mijzelf maar dat wil niet zeggen dat iemand anders ruimte gun. Ga je voorzichtig rijden dan zorgt dat soms juist voor wat "assertiever" gedrag van anderen.
Zoals veel dingen is het een balans en hangt het ook af van het doel waarmee je onderweg bent. Ik weet van mijzelf dat ik echt wel eens een kort lontje kan hebben of te dicht ergens op kan zitten. Niks menselijks is mij vreemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan