Misschien heb ik het wel mis, maar ik denk dat de advocaat hem wel wat tips zal geven.Ik heb ook al; met de gedachte gespeeld. Ik wil de excuses en uitvluchten van die moordenaar wel eens horen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Misschien heb ik het wel mis, maar ik denk dat de advocaat hem wel wat tips zal geven.Ik heb ook al; met de gedachte gespeeld. Ik wil de excuses en uitvluchten van die moordenaar wel eens horen.
Je eerste zin, zou je ook naar de zitting gaan als de automobilist door het initiële incident om het leven was gekomen? Dus het is het enige relevante. En nee is het antwoord op mijn eerste regel. Wat een ontzettend vreemd idee is dit. Je zoekt sensatie, er is bijvoorbeeld helemaal niet duidelijk wat er gebeurd is, misschien hebben de motorrijders wel een brake test gedaan en daardoor in aanraking gekomen. Jij en ik (iedereen hier) weet helemaal niets. En toch....kom je met dit voorstel.... bijzonder op zijn minst.Of het verongelukte stel iets uit heeft gelokt of niet, is helemaal niet relevant.
In hoeverre deze specifieke chauffeur doodslag te verwijten valt, ook niet.
Nogmaals: het gaat NIET om deze specifieke zaak maar over het fenomeen van motorrijder-pesten in het algemeen. Het is dan ook geenszins mijn bedoeling de uitspraak te beïnvloeden. Ik ga er trouwens vanuit dat een rechter professioneel genoeg is om zich niet te laten beïnvloeden door wie er toevallig op de publieke tribune zit.
Als je kijkt naar de gemiddelde situatie waarin een automobilist een motorrijder wil 'afstraffen' dan denk ik dat de doorsnee chauffeur gewoon de motorrijder op zijn plek wil zetten, maar zich helemaal niet realiseert hoe riskant dit voor de motorrijder is. En dat wil ik duidelijk maken. Een andere chauffeur in een auto pesten is op zich ook iets waarmee je gevaar veroorzaakt, maar meestal hooguit krassen en deuken tot gevolg heeft, maar het gevaar bij een motorrijder is -tig keer zo groot.
Wij zijn ons dat terdege bewust, maar genoeg chauffeurs blijkbaar niet.
Daarbij is er nog een hoop onbegrip tov motorrijders, bijvoorbeeld automobilisten die nog steeds niet weten dat filerijden is toegestaan.
Ik hoop daarom dat onze bijdrage ertoe leidt dat na een publicatie hierover chauffeurs zich een keer extra achter de oren krabben vóór ze een motorrijder willen 'opvoeden'. Zelfs als die zich heeft misdragen door te schoppen.
.Je eerste zin, zou je ook naar de zitting gaan als de automobilist door het initiële incident om het leven was gekomen? Dus het is het enige relevante. En nee is het antwoord op mijn eerste regel. Wat een ontzettend vreemd idee is dit. Je zoekt sensatie, er is bijvoorbeeld helemaal niet duidelijk wat er gebeurd is, misschien hebben de motorrijders wel een brake test gedaan en daardoor in aanraking gekomen. Jij en ik (iedereen hier) weet helemaal niets. En toch....kom je met dit voorstel.... bijzonder op zijn minst.
Je eerste zin, zou je ook naar de zitting gaan als de automobilist door het initiële incident om het leven was gekomen?.
Naar aanleiding van dit topic:
Door de verkeersruzie met twee dodelijke slachtoffers als triest resultaat lijkt het me echt goed om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van de motorrijder in het verkeer. Voor ons heeft een 'klein' pest-/of wraakactietje immers vaak verstrekkende gevolgen; veel meer dan een beetje schade aan een voertuig.
De verdachte in de verkeersruzie, die straks voor moet komen op verdenking van doodslag op twee motorrijders, heeft zich dat mogelijk ook niet echt gerealiseerd op dat moment. (NB dit topic en deze oproep zijn niet bedoeld om verder in te gaan op wat er precies in dit specifieke geval gebeurd is).
Om in de pers landelijk aandacht voor onze kwetsbaarheid in het verkeer te vragen, stel ik voor dat we met zoveel mogelijk motorrijders tijdens de rechtszitting op de publieke tribune plaatsnemen.
We zijn herkenbaar doordat we allemaal onze motorjas/-pak dragen en evt. handschoenen. Uiteraard gaan we niet demonstreren, geen spandoeken, niets roepen en gedragen we ons correct. Ons statement maken we puur door herkenbaar aanwezig te zijn. Misdragingen leiden alleen maar af van de inhoud van onze boodschap. Nogmaals, het gaat me om aandacht voor de kwetsbaarheid van motoren in het verkeer, zeker bij pesterijen in het verkeer, maar uitdrukkelijk niet om een gerichte actie tegen deze specifieke verdachte.
De pers zal ongetwijfeld aanwezig zijn bij deze zitting en het kan bijna niet anders, dan dat ze hier aandacht aan gaan besteden. Dit komt dan beslist in het nieuws.
Wie gaat er mee?
Die behoorlijke douw kreeg de Audi-bestuurder vooral omdat-ie de ongevalsplaats verliet zonder hulp te verlenen of zich bekend te maken. De strafmaat in zaken waar de veroorzaker de ongevalsplaats niet verlaat - zoals in dit geval - is helaas bedroevend laag, maar dat is mijn mening.
Of het verongelukte stel iets uit heeft gelokt of niet, is helemaal niet relevant.
In hoeverre deze specifieke chauffeur doodslag te verwijten valt, ook niet.
Nogmaals: het gaat NIET om deze specifieke zaak maar over het fenomeen van motorrijder-pesten in het algemeen. Het is dan ook geenszins mijn bedoeling de uitspraak te beïnvloeden. Ik ga er trouwens vanuit dat een rechter professioneel genoeg is om zich niet te laten beïnvloeden door wie er toevallig op de publieke tribune zit.
Als je kijkt naar de gemiddelde situatie waarin een automobilist een motorrijder wil 'afstraffen' dan denk ik dat de doorsnee chauffeur gewoon de motorrijder op zijn plek wil zetten, maar zich helemaal niet realiseert hoe riskant dit voor de motorrijder is. En dat wil ik duidelijk maken. Een andere chauffeur in een auto pesten is op zich ook iets waarmee je gevaar veroorzaakt, maar meestal hooguit krassen en deuken tot gevolg heeft, maar het gevaar bij een motorrijder is -tig keer zo groot.
Wij zijn ons dat terdege bewust, maar genoeg chauffeurs blijkbaar niet.
Goed punt, maar dan moet (poging) tot doodslag wel bewezen worden, en dat is best moeilijk (zoals je weet).Eerst afwachten wat de uitspraak gaat zijn
Reden waarom de straffen voor verkeersongevallen met doden soms erg laag zijn is omdat het dan om ongevallen gaat.
Als het echt als ongeluk gezien word, dan word er gestraft volgens de wet waarin een verkeersongeval strafbaar is gesteld, de Wegenverkeerswet en die heeft als max idd 240 uur. Maar dan is er geen opzet in het spel.
Als je je in het verkeer dusdanig gedraagt dat het eigenlijk onvermijdelijk is dat er lichamelijk letsel ontstaat kan het OM overstappen naar het Wetboek van Strafrecht en dan kom je bij (poging) doodslag e.d. en daar staan wel behoorlijk hoge maximumstraffen voor !
In dit geval word die overstap gemaakt, deze verdachte zal bij een veroordeling waarschijnlijk echt wel een tijdje niet meer op straat te zien zijn, zou ik verwachten.
Volgens mij moet zelfs die verkeersruzie en/of de relevantie ervan nog bewezen worden, maar het OM toont ballen, en dat is imho mooi..
Je geeft aan dat het helemaal niet duidelijk is wat er gebeurd is. Maar ik geef aan dat het mij niet om de details van dit individuele geval gaat, maar om verkeersruzies in het algemeen. En dat er sprake was van een verkeersruzie, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.
Brake test? áls dat het geval zou zijn, komt er helemaal geen rechtszaak.
En tenslotte noem je mij een sensatiezoeker? Waar haal je dat vandaan? Over aannames gesproken....
Dat klinkt dan ook wel als iets om als slachtoffer vreselijk depressief van te worden wanneer je de uitspraak te horen krijgt.Goed punt, maar dan moet (poging) tot doodslag wel bewezen worden, en dat is best moeilijk (zoals je weet).
Ongeveer een jaar geleden speelde er een zaak waar een automobilist eveneens poging tot doodslag ten laste werd gelegd. Toedracht: de automobilist toerde 40 km/u op een 80-weg en werd ingehaald door een motorrijder die een inhaalverbod negeerde. Automobilist was het daar niet mee eens en reed de motor aan, die daarop enkele honderden meters verderop in een weiland terecht kwam. De automobilist werd door 2 agenten aangetroffen terwijl deze de gewonde motorrijder uitschold, meerdere malen riep dat-ie hem opzettelijk aanreed, en dat-ie dat de volgende keer weer zou doen, want motorrijders zijn tuig. Zowel de agenten als meerdere omstanders zijn daar getuige van geweest.
In de rechtszaak betuigde de automobilist spijt, en verklaarde dat-ie was geschrokken van de inhalende motorrijder, nooit opzettelijk in diens richting heeft gestuurd, en dat-ie als gepensioneerde z'n rijbewijs enorm nodig had. Hij werd heengezonden met 240 uur voorwaardelijke taakstraf, een voorwaardelijke rijontzegging voor enkele maanden, geen boete. Er kon geen poging tot doodslag bewezen worden, aldus de rechter...
Inderdaad, en ook de betrokken agenten waren nogal verbijsterd ...Dat klinkt dan ook wel als iets om als slachtoffer vreselijk depressief van te worden wanneer je de uitspraak te horen krijgt.
Ik denk niet dat je je moet laten tegenhouden omdat wij niet gaan.Blijkbaar is er weinig draagvlak voor dit plan. Prima, dan doen we het gewoon niet.
Kan ik me voorstellen.Inderdaad, en ook de betrokken agenten waren nogal verbijsterd ...
Het is denk ik minder slecht gesteld dan je denkt, het wegdek is geen grote mat partij. Ondanks de grote haast en drukte komt het overgrote deel gewoon aan op plek van bestemming, zonder kleerscheuren of blauwe plekken. Dit soort gevallen behoren gelukkig nog tot de uitzonderlijke gevallen.Ik denk hele confrontatie op A10 is vorm van haantjes-gedrag. Dat ga je op geen enkele manier oplossen.
Als er morgen weer een automobilist is waar de stoppen doorslaan dan gebeurt het net zo makkelijk weer een keer.
Je ziet nu ook van die rapper in 010 die wordt neergeschoten om een omgevallen drankje!
In mijn ogen is rechtbankbezoek hetzelfde als mensen die onthutst, verontwaardigd en geschokt de zoveelste 'stille tocht' gaan lopen. Helpt ook niks!
Wanneer je als motorrijder conflict krijgt met automobilist dan is beste om maar flink het gas open te draaien of om stil te gaan staan.
Als motorrijder zal je het altijd gaan verliezen van een auto. De auto heeft een kras, en voor jou is er langdurig ziekenhuis of erger.
Wanneer het dan toch tot een confrontatie komt, dan maar stilstaand. Maar beter is om ook DAT te vermijden.
Of je krijgt zelf klappen, òf je deelt klappen uit. Bij het eerste heb je zelf een blauw oog.
Bij het laatste sta je later meneer de rechter uit te leggen dat het echt jouw schuld niet was.
Maw in geval van klopperij ben je in alle gevallen verliezer.
Helaas is een beetje verdraagzaamheid tegenwoordig ver te zoeken.
Goed punt, maar dan moet (poging) tot doodslag wel bewezen worden, en dat is best moeilijk (zoals je weet).
Ongeveer een jaar geleden speelde er een zaak waar een automobilist eveneens poging tot doodslag ten laste werd gelegd. Toedracht: de automobilist toerde 40 km/u op een 80-weg en werd ingehaald door een motorrijder die een inhaalverbod negeerde. Automobilist was het daar niet mee eens en reed de motor aan, die daarop enkele honderden meters verderop in een weiland terecht kwam. De automobilist werd door 2 agenten aangetroffen terwijl deze de gewonde motorrijder uitschold, meerdere malen riep dat-ie hem opzettelijk aanreed, en dat-ie dat de volgende keer weer zou doen, want motorrijders zijn tuig. Zowel de agenten als meerdere omstanders zijn daar getuige van geweest.
In de rechtszaak betuigde de automobilist spijt, en verklaarde dat-ie was geschrokken van de inhalende motorrijder, nooit opzettelijk in diens richting heeft gestuurd, en dat-ie als gepensioneerde z'n rijbewijs enorm nodig had. Hij werd heengezonden met 240 uur voorwaardelijke taakstraf, een voorwaardelijke rijontzegging voor enkele maanden, geen boete. Er kon geen poging tot doodslag , of poging daartoe, bewezen worden, aldus de rechter...
Voor m’n werk zit ik elke dag enkele honderden kilometers op de weg en ik ben mijn medeweggebruikers als mensen gaan zien met elk hun eigenaardigheden en soms zelfs agressieve gedragingen. Door deze gedragingen heb ik een aandoening opgelopen die zich uit in gemekker en gescheld die gevolgd word door een uitbundig lachen. Veelal heeft het niks te betekenen en is uitsluitend verbaal.Enne, ik ben door opleiding en ervaring misschien een dun schaamhaartje beter dan een ander. Ik word ook nog wel eens nijdig en soms reageer ik dan ook nog naar de andere partij. Bijna altijd heb ik achteraf spijt.