originele boutjes vervangen door rvs?

Ik heb eens zitten denken om bouten voor in m'n blok (die je vanaf de buitenkant ziet) te vervangen omdat ze lelijk geworden zijn, maar zit nog steeds te twijfelen tussen geanodiseerd aluminium of RVS (voor een prikkie op e-bay) :?
 
RVS is er, net als staal, in verschillende kwaliteiten.

een stalen bout 8.8 heeft een 0,2% rekgrens van 640 Nmm/2
een bout 10.9 zelfs al 900 N/mm2

RVS A2 (ook wel 304) heeft maar een rekgrens van 450 N/mm2
RVS A4 (316) komt tot 600 N/mm2

Daar naast is RVS brosser dan staal. Voor zwaar belaste verbindingen zou ik er niet aan beginnen.

Wat oxidatie betreft, dit is eigenlijk alleen een probleem als je veel RVS hebt ten opzichte van weinig aluminium. Alu boutjes in een RVS blok zeg maar.

Kopervet is elektrisch geleidend en voorkomt dus in feite niet dat het aluminium aangetast wordt. Het voorkomt wél dat de bout vast komt de zitten door het aluminiumoxide.

Tom

 
Laatst bewerkt:
RVS roesten????
wat voor kwaliteit heb je dan????
in machines,aanhangers etc. draaien ze altijd veel zwaardere formaten dan nodig in stalen uitvoering.deze zijn zeeer overbemeten(niet voor niks)
zo'n motor bout is berekend op afschuifkracht,rek en treksterkte daar moet je niets aan veranderen,zou er per ongeluk eens uitvallen zeg!!!!
 
zo'n motor bout is berekend op afschuifkracht,rek en treksterkte daar moet je niets aan veranderen,zou er per ongeluk eens uitvallen zeg!!!!

Afschuifbelasting of trekbelasting doet weinig ter zake. Allebei begrenst door de 0,2% rekgrens.
Bij een afschuifbelasting gebruik je als rekenwaarde alleen de 0,2% rekgrens gedeeld door wortel 2 (dit heeft weer verband met de Von Mises spanning, maar dat voert een beetje ver).


Tom
 
rvs kan degelijk roesten.
als je bijvoorbeeld een rvs strip ofzo in een gewoone stalen buigmal plaatst kan het op bepaalde plekken roesten.

om te voorkomen dat het gaat roesten, kan je hem inspuiten met een zout oplossing

na een tijdje ken je zien waar het gaat roesten en die stukken ken je dan weg schuren of slijpen

thank you thank you thank you very mutch 8-)
 
in principe is rvs op dwarskrachten zwakker dat 8.8 bouten maar dat is in dit topic al een aantal malen gezegd.

ook titanium is al een aantal keren voorbij gekomen.

nu heb ik met beiden toevallig ervaring.
op mijn motorfiets heb ik alle standaard bouten vervangen voor rvs en titanium, 80% is vervangen door titanium en 15% door rvs, alleen de remklauwophanging heb ik origineel gelaten.

voor mijn auto (alpinev6 turbo) waarbij het subframe waar de komplete motor en achterwielophanging mee vast zit zijn de originele bouten (6 stuks) vervangen voor speciale rvs bouten die qua sterktebeter zijn dan de standaard bouten. het is dus wel mogelijk om je bouten van remklauwen en schijven te vervangen voor rvs.
alhoewel moet je er dan wel wat voor over hebben (6 boutjes 100 euro)

ik persoonlijk zou voor titanium gaan maar dat is erg duur en of het nog te krijgen is weet ik niet meer, mijn dealer kan er niet meer aan komen.
alleen is titanium schreeuwend duur ik durf dan ook niet te zeggen wat ik kwijt was voor mijn kawa :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn Duc voor een kleine drieduizend ouderwetse guldens aan titanium zitten. Bouten, moeren, maar ook assen. Ja ja, ik ben helemaal krankjorum...
Als ik zelf nu eens 10 kilo afviel, had ik me een hoop leuke dingen kunnen doen van doe poen, toch ? Ach F*CK, je leeft maar een keer! Plus dat het spul machtig goed te polijsten is... Bling bling
 
ik lees boven jou reactie iets over rvs bouten 6 stuks voor 100 euro en daaronder dat titanium bouten héel duur zijn...

begrijp me niet verkeerd maar ik vind bijna 17 euro per boutje al te gek voor woorden dus nee dat beetje geld kan er niet vanaf :)
[/quote]

100fuking€`s????????????
waar haal jij je bouten vandaan?
PC Hoofdstraat?
daar is ook alles veel duurder dan nodig
:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
 
ik lees boven jou reactie iets over rvs bouten 6 stuks voor 100 euro en daaronder dat titanium bouten héel duur zijn...

begrijp me niet verkeerd maar ik vind bijna 17 euro per boutje al te gek voor woorden dus nee dat beetje geld kan er niet vanaf :)

100fuking€`s????????????
waar haal jij je bouten vandaan?
PC Hoofdstraat?
daar is ook alles veel duurder dan nodig
:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
[/quote]

even goed lezen heren :-)
dit ging over 6 rvs bouten waar heel het subframe van een auto inclusief wielophanging, motor en aandrijflijn mee vast zit, dit zijn dus zeer speciale rvs bouten en die zijn nou eenmaal duur.
maar veiligheid boven alles.
titanium is wel super hoor mooie konische imbuskopjes ach ja voor zesduizend gulden voor de hele motorfiets mag dat wel hahahaha.
de gehele restauratie was zo duur zelfs al wordt het een dure klassieker krijg ik het er niet meer voor terug :-)
maar ja de 1300 is mijn grote liefde qua motor :-)
en de alpine qua auto dus dat mag wat kosten haha.
voor de liefhebbers van restauraties, staan hier de foto,s van de alpine
http://home.planet.nl/~hornsvel/
het is wel geen motorfiets maar toch
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan