Oude fiets of direct investeren?

Een met het meeste wat hier staat, maar niet dat je met een vx niet van de weg af kunt. Beetje bospad is met een lichte naked ook goed te doen. Als beginner ga je niet meteeen 80+ op onverhard. Maar een beetje gravel en harde zandpaden zijn met bijna elke motor wel te doen.
Dat het te doen is betekent nog niet dat het fijn is, of je vering slaat door bij een kuiltje of je voelt elk takje wat je tegen komt.
Daarnaast geeft een geschikte motor ook meer vertrouwen, niet onbelangrijk voor een beginner die een beetje avontuurlijk wil zijn. :)

Bedankt alvast voor alle reacties! Ik ga eens voor deze motor kijken: ≥ Mat leger groene Honda Transalp! - Motoren | Honda - Marktplaats.nl.
Hij ziet er goed gebruikt uit, hoeft geen probleem te zijn zolang hij maar goed onderhouden is en je niet later voor dure kosten komt te staan.
≥ Nette Honda Transalp - Motoren | Honda - Marktplaats.nl deze ziet er netter uit en gezien de prijs gok ik dattie ook zo weg is. :)
 
Dat het te doen is betekent nog niet dat het fijn is, of je vering slaat door bij een kuiltje of je voelt elk takje wat je tegen komt.
Daarnaast geeft een geschikte motor ook meer vertrouwen, niet onbelangrijk voor een beginner die een beetje avontuurlijk wil zijn. :)

Eens, maar een lang stuk gravel rijden in Scandinavie is goed te doen met zo'n soort motor. Het is maar net wat je wilt is wat ik bedoel.

Overigens heb ik tegenwoordig wel een echte offroad. Precies om de reden dat het leuker is.
 
Allemaal superbedankt. De Transalp die JBi noemt heb ik ook gezien; ziet er mooi uit, maar een dagje Hoorn is het prijsverschil niet waard. Ik heb een proefrit gemaakt op de Transalp die ik gezien had en intussen staat ie voor mijn deur en heb ik mijn eerste ritten gemaakt. Klinkt goed, schakelt soepel. Ik geef m nog wel een onderhoudsbeurt bij een garage en hoop er de komende tijd nog veel plezier van te hebben.
 
Allemaal superbedankt. De Transalp die JBi noemt heb ik ook gezien; ziet er mooi uit, maar een dagje Hoorn is het prijsverschil niet waard. Ik heb een proefrit gemaakt op de Transalp die ik gezien had en intussen staat ie voor mijn deur en heb ik mijn eerste ritten gemaakt. Klinkt goed, schakelt soepel. Ik geef m nog wel een onderhoudsbeurt bij een garage en hoop er de komende tijd nog veel plezier van te hebben.
Veel plezier ermee!

Je kan je ook nog aanmelden bij de TransAlp club voor leuke clubritjes (ook offroad).
 
Eens, maar een lang stuk gravel rijden in Scandinavie is goed te doen met zo'n soort motor. Het is maar net wat je wilt is wat ik bedoel.

Overigens heb ik tegenwoordig wel een echte offroad. Precies om de reden dat het leuker is.
Ahja klopt, heb ook wel regelmatig met een straatmotor op grind/zandpaden gereden, het is zeker wel te doen. Het is inderdaad ook een afweging, een allroad is eigenlijk ook een compromis op alles. Hij gaat niet zo strak de bocht door als een straatfiets en het is niet zo makkelijk in het zand als een lichte dual-sport/enduro maar dus wel heel breed inzetbaar tot op zekere hoogte. Pak zelf ook graag wat zandpaadjes mee tijdens een toertochtje en dan is een allroad ideaal naar mijn mening, zeker als je het tempo er een beetje wil inhouden. :)
 
Hallo,
Heb even gezocht, maar geen idee waar ik mijn vraag het beste kan stellen, dus maar even in algemene praat:

Vorige wk geslaagd en de grote A bijgeschreven op mijn rijbewijs. Ik wil zo snel mogelijk ervaring op gaan doen om uiteindelijk door files heen woon/werkverkeer te gaan rijden en regelmatig voor het avontuur te gaan toeren, waarbij bos/onverhard tot de mogelijkheden hoort. Dan kom ik uit op een adventure/toerfiets en heb ik als beginner de Suzuki V-strom 650 of BMW f700 (of 750)GS op het oog. Nu twijfel ik echter over over het volgende:

Is het niet verstandiger eerst op een goedkope oude fiets rijervaring op te doen voor ik mn spaarpot omdraai en 4 tot 8 duizend uit ga geven voor bovenstaande machines?
Ik zie op marktplaats bv een Suzuki VX800 voor 650 euro die ik nog best aardig vind ogen, cardan heeft en een, naar ik meen, betrouwbaar Vtwin blok heeft. ( ≥ SUZUKI VX800 HIGHLANDER - Motoren | Suzuki - Marktplaats.nl)
Wat raden jullie aan?

De mensen die ik ken, die na het behalen van hun rijbewijs, gelijk een goede en duurdere auto of motor kochten, die reden bijna allemaal schade, degenen die een oud barrel kochten hadden geen problemen... Zal toeval zijn, maar het valt wel op...

Koop een oud barrel, en dan voel je je lang niet zo slecht als je schade rijdt, de eerste 2 jaar moet je waarschijnlijk door schade en schande wijs worden ;)
 
Eens, maar een lang stuk gravel rijden in Scandinavie is goed te doen met zo'n soort motor. Het is maar net wat je wilt is wat ik bedoel.
:^

Ik heb jarenlang op Bandits gravel-, bospaden en bouwterreinen onveilig gemaakt. Gewoon, lekker driften, lachen man :+ Maar goed daardoor heb ik wel ontdekt dat ik toch eigenlijk een ander soort motor moest hebben, want erg comfortabel was dat allemaal niet natuurlijk. Op m'n KTM merk je geen reet van het terrein, die verwisselt alleen van kleur. Een beetje gechargeerd natuurlijk, maar je kunt onder een hellingshoek van 30 graden een drempel nemen met veel meer dan je zou moeten, en hij geeft letterlijk geen krimp.
Overigens heb ik tegenwoordig wel een echte offroad. Precies om de reden dat het leuker is.
Die zijn op straat weer niet goed genoeg :+
 
Die zijn op straat weer niet goed genoeg :+

Dit laatste is precies wat ik bedoel. Als TS hele lichte offroad intenties heeft kan hij misschien beter een straatfiets kopen. Dan leg je minder in op het straatgebruik, maar meer op het offroad gebruik.

(overigens heb ik 2, onee 3 motoren nu. Waarvan maar eentje een offroad is)
 
Ik ken het, elke fiets heeft z'n gebruiksnut... Je zou een schaal kunnen tekenen van circuit - lange afstanden - stadsgebruik - onverhard - off road en dan kijken welke motor jouw gebruiksscenario het beste past. Een fiets die één van die dingen heel goed kan, of één die meerdere dingen kan, goed of niet.

Natuurlijk kan m'n R1200RT ook off-road proberen te rijden, maar daar moet je toch wel een bepaald soort gestoord voor zijn. Hij kan ook het circuit op, maar dat worden geen records. In stadsverkeerd gaat het prima hoor, maar zo langzaam is toch eigenlijk z'n ding niet. Is gewoon een tourmotor, punt. Maar m'n Bandit werkt op onverhard best acceptabel alleen is de vering wat hard, in de stad is het enige nadeel de hoge stationairsnelheid, lange afstanden zijn prima, maar je hebt geen windbescherming, en op het circuit merk je dat het frame veel te slap is. Maar goed, hij kan een hele hoop best redelijk. Datzelfde geldt voor de KTM, die is misschien op z'n eigen manier nog meer allround. Gewoon het feit dat je overal terecht kunt met het ding vind ik fijn, houd er niet van dat m'n motor maar voor één categorie geschikt is. De BMW is m'n woonwerk motor, daarom laat ik het toe :+
 
Allemaal superbedankt. De Transalp die JBi noemt heb ik ook gezien; ziet er mooi uit, maar een dagje Hoorn is het prijsverschil niet waard. Ik heb een proefrit gemaakt op de Transalp die ik gezien had en intussen staat ie voor mijn deur en heb ik mijn eerste ritten gemaakt. Klinkt goed, schakelt soepel. Ik geef m nog wel een onderhoudsbeurt bij een garage en hoop er de komende tijd nog veel plezier van te hebben.
Goede keus! Nu lekker kilometers gaan maken en in de lente eens een rijvaardigheidstraining boeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan