Oudere mensen in koekblik, levensgevaarlijk

Ik heb de laatste tijd wat problemen met mijn ogen en rijd daardoor niet zo scherp als daarvoor ('k moet wat nadrukkelijker kijken) en dan merk je dat het een stuk moeilijker is om een plekje te vinden in het verkeer.

Een bril wil vaak wel helpen.

Oja dat mag ik niet opmerken. :+

Maar is het dan niet verstandiger om tijdelijk niet te rijden als je zicht beperkt is :?
 
Bovendien weet ik zeker dat ik met dat probleem een kleiner risico vorm dan die halve zolen die over een maand weer als zwangere eenden op hun ZXGXYZFheelveelRRRRRRR-en klimmen op de eerste mooie zaterdag. Die zijn ook gevaarlijker dan die oudjes! (Ik ook effe lekker ongenuanceerd zijn, ha!)
Er zijn ook jongens die een ZXGXYZFheelveelRRRRRRR hebbenn en wel kunnen rijden, die dat ook het HELE jaar door doen :+

Uiteraard mag ook jij je vooroordeel hebben, net zoals wij die hebben over bejaarden.
 
Nee, dat karretje mag idd op de weg rijden... en bij een inhaalverbod mag hij ook niet ingehaald worden :( :( :(

Bizar dat je met zo'n kar overal mag rijden behalve op de autosnelweg... en dat zonder rijbewijs :r
sorry hoor: maar heb jij ooit de brommertheorie gelezen/gedaan? die karretjes vallen onder de regels van de brommers en moeten dus op het fietspad bij 80km/u wegen.
het zijn in feite ook maar brommers met een dak erboven ;)

deze karretjes mogen dus never nooit niet op een 80km/u weg rijden :(

EDIT:
ok ik neem een deel terug van me woorden ;)
ik heb het eens ff opgezocht en dus invalidenwagentjes moeten wel op het fietspad en die brommobielen mogen niet eens op het fietspad :?

echt een idiote regel :(
 
Laatst bewerkt:
sorry hoor: maar heb jij ooit de brommertheorie gelezen/gedaan? die karretjes vallen onder de regels van de brommers en moeten dus op het fietspad bij 80km/u wegen.
het zijn in feite ook maar brommers met een dak erboven ;)

deze karretjes mogen dus never nooit niet op een 80km/u weg rijden :(

EDIT:
ok ik neem een deel terug van me woorden ;)
ik heb het eens ff opgezocht en dus invalidenwagentjes moeten wel op het fietspad en die brommobielen mogen niet eens op het fietspad :?

echt een idiote regel :(
Het ging bij idd om die 45km-karren. Echt belachelijk dat die overal mogen rondcrossen behalve op de veiligste wegen (auto- en autosnelweg). Afschaffen die handel of een rijexamen verplicht stellen ervoor.
En dan die reclames ervoor: "rijden zonder rijbewijs!" Snap niet dat dat überhaupt mogelijk mag zijn :(

[me]Jaja Fastcruiser is behoorlijk gefrusteerd over die bewegende en levensgevaarlijke chicanes...[/me]
 
Het ging bij idd om die 45km-karren. Echt belachelijk dat die overal mogen rondcrossen behalve op de veiligste wegen (auto- en autosnelweg). Afschaffen die handel of een rijexamen verplicht stellen ervoor.
En dan die reclames ervoor: "rijden zonder rijbewijs!" Snap niet dat dat überhaupt mogelijk mag zijn :(

[me]Jaja Fastcruiser is behoorlijk gefrusteerd over die bewegende en levensgevaarlijke chicanes...[/me]
de regering denkt blijkbaar, dat zolang je maar 45km/u op een 80km weg mag, dat je dan genoeg hebt aan een bromfiets theorie certificaat .... :(
 
Ik ben er helemaal voor om IEDEREEN (gratis welliswaar, tis voor de VEILIGHEID, niet voor de staatskas en het wanbeleid van de overheid te financieren) elke 10 jaar in ieder geval de theorie opnieuw te laten doen.
:^

En een praktijkles om op je fouten gewezen te worden is ook aan te bevelen.
 
Iedereen boven de 70 een praktijktest laten doen i.p.v. een medische keuring.
Die keuring heeft echt geen moer met de verkeersveiligheid en het verkeersinzicht te maken.
Hoe vaak ben ik al niet een bejaarde op de middelste baan van de A2 tegengekomen die daar met 80 voortsukkelde terwijl het rechts leeg was. Vooral in het Huishoudbeurs-seizoen is het schering en inslag. :(
 
Zucht, was het maar allemaal wat makkelijker...

Bedenk wel, als je zelf die leeftijd eens hebt bereikt dat het allemaal wat langzamer gaat/moet piep je waarschijnlijk wel wat anders. Als ze je RBW afpakken ben je ineens je laatste stukje onafhankelijkheid kwijt, die je als oudere dan nog hebt. Ze zagen dan mooi wel ineens de poten vanonder je stoel, kun je alleen nog maar vanachter de geraniums zitten kijen of het gras al groeit...
Dus aan de ene kant, gun die mensen ook wat en toon begrip, aan de andere kant, de gevallen die hier worden genoemd op M-F zijn inderdaad niet veilig meer, het is gewoon een lastig onderwerp...

Nu gaat bij mij nog steeds alles in sneltreinvaart, altijd haast, maar er zal best een dag komen dat het wat rustiger mag... Dan zit de volgende generatie M-F waarschijnlijk op mijn hielen, kankerend over mijn trage rijstijl...
 
Ik had het laatst ook, zat weliswaar in het koekblik, maar toch.
Was bij een grote rotonde bij Eindhoven, zonder markering. Stond achter een Twingootje, met daarin twee oudjes. Naast die oudjes stond een vrachtwagen. Stoplicht wordt groen en ze gaan allebei de rotonde op (even snel, sowieso al raar... wie trekt er nu even snel op als een vrachtwagen?). Dus eerst bochtje naar rechts van de rotonde, niets aan de hand. Maar dan, bochtje naar links... Die Twingo snijdt die vrachtwagen dus gigantisch af, vrachtwagen moest vol op de rem, bijna auto achterop die vrachtwagen. Ik zag alles gebeuren, maar die oudjes dus niet. Afijn, komen we de rotonde af, vrachtwagen nog steeds links, oudjes rechts. Zonder knipper gaan ze opeens naar links, weer vlak voor die vrachtwagen. Vrachtwagen weer vol in de remmen, gelukkig had de auto achter 'm al voldoende afstand. Oudjes rijden maar 40, maar ik durfde niet van rechts in te halen (mag ook niet natuurlijk O-) ). Gelukkig maar, want even later komen ze weer terug, zonder knipper en zonder te kijken. Ik weet niet wat ze bezielden, maar ze hadden in die korte tijd (nog geen 2 minuten) bijna twee ongelukken veroorzaakt, waarbij ze zelf de meeste schade zouden hebben gehad. Ik bedoel, een Twingo tegen een vrachtwagen... Vond het trouwens bewonderenswaardig dat die vrachtwagenchauffeur zo kalm bleef, ik zou me echt de pleuris geschrokken zijn.

Moraal: ik ben er dus ook voor om bij een bepaalde leeftijdsgrens opnieuw examen te laten doen, ook ter bescherming van de oudjes zelf.
 
En dan nog een betere mop:

in Belgie zijn er idioten die er opperen om de rijscholen af te schaffen en rijlessen te laten geven door bejaarde mensen. "die hebben daar toch de tijd voor en ze hebben ervaring zat" |(

Begrijpen wie begrijpen kan, maar ik doe dat alvast niet...
 
Zucht, was het maar allemaal wat makkelijker...

Bedenk wel, als je zelf die leeftijd eens hebt bereikt dat het allemaal wat langzamer gaat/moet piep je waarschijnlijk wel wat anders. Als ze je RBW afpakken ben je ineens je laatste stukje onafhankelijkheid kwijt, die je als oudere dan nog hebt. Ze zagen dan mooi wel ineens de poten vanonder je stoel, kun je alleen nog maar vanachter de geraniums zitten kijen of het gras al groeit...
Dus aan de ene kant, gun die mensen ook wat en toon begrip, aan de andere kant, de gevallen die hier worden genoemd op M-F zijn inderdaad niet veilig meer, het is gewoon een lastig onderwerp...

Nu gaat bij mij nog steeds alles in sneltreinvaart, altijd haast, maar er zal best een dag komen dat het wat rustiger mag... Dan zit de volgende generatie M-F waarschijnlijk op mijn hielen, kankerend over mijn trage rijstijl...

Gelukkig, toch nog iemand die nadenkt en niet alleen "zijn bek een douw geeft".
 
Heb deze week een paar dagen op de afdeling Neurologie van een groot ziekenhuis doorgebracht. Veel mensen gezien die over een poosje met heel veel moeite en wilskracht heel misschien weer naar buiten kunnen in zo'n wagentje. Iedereen heeft recht op een plaats op de weg en iederen maakt fouten. Oud Chinees gezegde: Zelfkennis is de bron van alle wijsheid.

:9

En wijsheid komt met de jaren.
 
Ik heb dat 6 jaar lang nooit meegemaakt in de auto. Sinds mrt 2004 rijdt ik motor en heb het nu (6500 km later) al verdorie 3 keer meegemaakt dat mensen me niet zien en van de weg willen drukken!! (alle 3 oudere lui)

Ik heb er zelf ook van geleerd, ik kijk nu zelf ook meer uit (dode hoek verhaal)....maar toch, typisch
 
Wat een gezeik weer over anderen die niet goed kunnen rijden en natuurlijk worden fouten gemaakt wie niet. Zelf maak ik ook fouten zoals afgelopen kertvakantie toen ik de weg opdraaide, zag dus een auto helemaal over het hoofd. De desbetreffende bestuurder heeft op dat moment wel rekening gehouden met mijn fout. En daar gaat het nou om: rekening houden met jong, oud enz. enz.....

Hou een spiegel voor je en tel tot tien, ben dan benieuwd hoe jij over 'tig' jaar rijdt............

Precies! Ik maakte laatst ook zo'n stomme fout |( . Bij een kruising (waar ik voorrang moest verlenen) kwam van links een auto die rechtsaf wilde slaan. Dus ik reed de kruising op. Maar ik had niet gezien dat er achter die auto nog een auto reed die dus gewoon rechtdoor wilde. Dat werd dus een botsing! Gelukkig maar dat beide partijen een koekblik betrof, want ik weet niet hoe het met een motor afgelopen zou zijn.
 
ik rijd zo'n 80.000 km p.j voor het werk met een koekblik,, maar het valt me wel op dat ouder vaak 10 a 30 km minder hard rijden dan strikt genomen mag ,,
omdat het zo hard is , of dat ze het niet zien , etc
 
ik rijd zo'n 80.000 km p.j voor het werk met een koekblik,, maar het valt me wel op dat ouder vaak 10 a 30 km minder hard rijden dan strikt genomen mag ,,
omdat het zo hard is , of dat ze het niet zien , etc

Of omdat ze niet zo opgefokt meer zijn als de jongere bestuurders en inzien dat die 10 of 20 km harder geen fluit uitmaakt....

10 of 20 km per uur te langzaam is net zo erg als 10 of 20 te hard imho.

De uitwassen die echt beroerd rijden moet je eruit halen, maar die zijn in alle leeftijdsgroepen te vinden.

Ik kan niet echt zeggen dat ik vaker (bijna) van de weg gereden wordt door oudjes of jochies met petjes of leasbakken of whatever, ze krijgen allemaal hun kans en sommige grijpen die met beide handen, houdt het rijden een beetje spannend je blijft alert. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan