Over remvloeistof verversen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.124
73.008
Dat doe ik bij mijn automobielen en dat komt omdat die meuk naarmate het ouder wordt steeds meer vocht gaat bevatten omdat het reservoir in contact staat met de buitenlucht.

Maar vanmiddag heb ik het reservoir van mijn Honda opengemaakt om eens te onderzoeken of ik de vloeistof zal gaan verversen, maar tot mijn niet geringe verbazing is dat een gesloten systeem en de vloeistof is nog kraakhelder.

Onder het deksel dat met twee schroefjes vastzit, bevindt zich een rubberen membraan met plooien, zodat de vloeistof helemaal is afgesloten van de buitenlucht en in het deksel zitten boven het membraan twee kleine gleufjes zodat het spul wel lucht in en uit het reservoir kan laten gaan, maar dat gebeurt boven het membraan.

Daar is goed over nagedacht en ik vraag me daarom af of het zin heeft om die vloeistof te gaan vervangen, er kan immers geen vocht bij komen.

Roept U maar.
 
Elke keer dat er fluctuatie in temperatuur is, krijg je sowieso bij afkoeling al dat er lucht uit de omgeving je rempotje ingezogen wordt. Met name als de motor in de zon gestaan heeft. Dat rubber sluit nooit zo goed af, dat er geen lucht door kan ontsnappen of een vacuüm kan ontstaan in je rempotje.
Met name rubberen remleidingen zijn ook helemaal niet zaligmakend. Een ballon of je banden raken hun druk ook kwijt naarmate de tijd vordert. Dat betekent gewoon, dat er lucht door het rubber heen gaat. Tijd, zon en hoge temperaturen maken het materiaal dan ook nog brozer. Er wordt toch ook altijd voorgeschreven dat je zulk soort leidingen om de zoveel jaar moet vervangen toch?
Dus... Hoe gesloten is een remsysteem van een motor nou eigenlijk?
 
Elke keer dat er fluctuatie in temperatuur is, krijg je sowieso bij afkoeling al dat er lucht uit de omgeving je rempotje ingezogen wordt. Met name als de motor in de zon gestaan heeft. Dat rubber sluit nooit zo goed af, dat er geen lucht door kan ontsnappen of een vacuüm kan ontstaan in je rempotje.
Met name rubberen remleidingen zijn ook helemaal niet zaligmakend. Een ballon of je banden raken hun druk ook kwijt naarmate de tijd vordert. Dat betekent gewoon, dat er lucht door het rubber heen gaat. Tijd, zon en hoge temperaturen maken het materiaal dan ook nog brozer. Er wordt toch ook altijd voorgeschreven dat je zulk soort leidingen om de zoveel jaar moet vervangen toch?
Dus... Hoe gesloten is een remsysteem van een motor nou eigenlijk?
Niet alleen bij in de zon staan, de remvloeistof kan bij hard remmen wel 200 graden worden.
 
Remvloeistof is een merkwaardig goedje.
Het hygroscopische effect wordt m.i. nog wel eens onderschat.
Lang geleden had ik drie literblikken remolie (toen noemden we het nog olie...) op de plank in de schuur staan.
Daar doet een doorsnee mens ongeveer een mensenleven mee, dus die blikken stonden vooral stof te verzamelen.
Na enige jaren kom ik ze weer tegen en die blikken zaten zwaar onder de roest.
Ongeopende blikken in een waterdicht tochtig schuurtje.
Een soort vochtmagneten dus.
 
Vocht door slangen, vocht door deksels, vocht door membramen. |(
Met liters tegelijk. Frituurmandje aan je stuur om de bitterballen te bakken,
Hele hopen niet remmende motoren onder aan de bergen...

tsjongejonge.jpg
 
Laatst bewerkt:
Elke keer dat er fluctuatie in temperatuur is, krijg je sowieso bij afkoeling al dat er lucht uit de omgeving je rempotje ingezogen wordt. Met name als de motor in de zon gestaan heeft. Dat rubber sluit nooit zo goed af, dat er geen lucht door kan ontsnappen of een vacuüm kan ontstaan in je rempotje.
Met name rubberen remleidingen zijn ook helemaal niet zaligmakend. Een ballon of je banden raken hun druk ook kwijt naarmate de tijd vordert. Dat betekent gewoon, dat er lucht door het rubber heen gaat. Tijd, zon en hoge temperaturen maken het materiaal dan ook nog brozer. Er wordt toch ook altijd voorgeschreven dat je zulk soort leidingen om de zoveel jaar moet vervangen toch?
Dus... Hoe gesloten is een remsysteem van een motor nou eigenlijk?

Heb je zo'n "rubberen" remslang wel eens doorgeknipt en bekeken hoe zo'n slang opgebouwd is?
 
Heb je zo'n "rubberen" remslang wel eens doorgeknipt en bekeken hoe zo'n slang opgebouwd is?
Wat voor vlechtwerk er ook in zit, het gaat dat vocht nooit tegenhouden. Staalomvlochten remleidingen hebben er gegarandeerd ook last van, maar de analogie met een band is denk ik voor iedereen wel herkenbaar. Of je moet je banden nooit oppompen, dan merk je ook niet dat er lucht ontsnapt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
De viezigheid zit ook meestal niet in je reservoirtje, maar helemaal onderin de remklauwen in een hoekje en/of bij je cupjes. Daar gaat het dan ook fout. Het is net als met je benzinetank: De troep en vooral water (die lichtbruine smurrie die dan uit je remklauw of slave koppelingscilinder komt) verzamelt zich onderin het laagste punt, en daar gaat het dan fout. Dat kun je van buitenaf niet zien, en merkt het pas als het te laat is.
 
Een A-merk remvloeistof koop je voor minder dan een tientje voor een halve liter. Waar je de helft van nodig hebt.
Zelf als ik niet zou snappen waarom verversen nodig zou zijn, zou ik gewoon iets anders zoeken om op te besparen.
 
Dat rubber sluit nooit zo goed af, dat er geen lucht door kan ontsnappen of een vacuüm kan ontstaan in je rempotje.
Bij mijn twee Honda's sluit dat rubber membraan heel goed af en dat membraan is sterk geplooid, zodat het vloeistofnivo een flink stuk kan fluctueren en boven dat membraan gaat de lucht in en uit de ruimte onder het deksel, maar komt niet in aanraking met de vloeistof.

Ik ga binnenkort bij de andere Honda de remvloeistof verversen en ga meten hoeveel water er in zit, want ik heb een garage met een vriendelijke eigenaar aan de overkant en die heeft vast wel meetapparatuur daarvoor. Maar het zal me niet verbazen als er hoegenaamd geen H2O in de Dot 4 zit.

Je kunt het zelf ook onderzoeken zonder meetapparatuur. Je gooit je oude remvloeistof in een pan met een glazen deksel en zet het spul op je kooktoestel. Als er water in je remvloeistof zit zal dat als het heet wordt verdampen en condenseren aan de binnenkant van het deksel, net als wanneer je er soep in heet maakt.
 
Bij mijn twee Honda's sluit dat rubber membraan heel goed af en dat membraan is sterk geplooid, zodat het vloeistofnivo een flink stuk kan fluctueren en boven dat membraan gaat de lucht in en uit de ruimte onder het deksel, maar komt niet in aanraking met de vloeistof.

Ik ga binnenkort bij de andere Honda de remvloeistof verversen en ga meten hoeveel water er in zit, want ik heb een garage met een vriendelijke eigenaar aan de overkant en die heeft vast wel meetapparatuur daarvoor. Maar het zal me niet verbazen als er hoegenaamd geen H2O in de Dot 4 zit.

Je kunt het zelf ook onderzoeken zonder meetapparatuur. Je gooit je oude remvloeistof in een pan met een glazen deksel en zet het spul op je kooktoestel. Als er water in je remvloeistof zit zal dat als het heet wordt verdampen en condenseren aan de binnenkant van het deksel, net als wanneer je er soep in heet maakt.
Ik ben het zonder test al helemaal met je eens
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan