Overstappen van fazer naar cardan advies

  • Onderwerp starter Anoniempje332
  • Startdatum
A

Anoniempje332

Guest
ik heb advies nodig.
ik rij sinds 2000 een yam fazer 600, nieuw gekocht. tot op heden al bijna 70000
km op de teller geen noemenswaardige kosten gemaakt buiten de dingen die verslijten.
ik rij het gehele jaar door dus ook in de winter. per dag verrij ik zo'n 80 km totaal.
ik zit over na te denken om over te stappen naar cardan fiets maar vind
de fazer zo'n goede motor dat ik twijfel.
het is em te doen om de ketting. smeren, spannen, smerig worden van de achterkant
van de motor, en het aantal km's dat ik rijd.
nu weet ik niet hoeveel zo'n motor kan rijden, of ze daarop gebouwd zijn.
wat denken jullie ?
groetjes
ella
 
Als het puur om het onderhoud van je ketting gaat kan je ook denken aan een automatisch smeersysteem zoals bijvoorbeeld een pro-oiler.

Lichte cardanfietsen zijn meestal meer toergericht dan een fazer 600 (schiet me alleen de honda Deauville binnen in het lichtere segment). Andere opties zijn misschien de BMW F800 (met riemaandrijving) of de "grote" tourjongens zoals een Yamaha FJR 1300 of diverse BMW modellen.
 
Wat Kofferrek zegt, maar als je naar een andere fiets kijkt dan ga je alleen om die ketting wel klappen met geld uitgeven. Zo'n pro-oiler is dan wel goedkoper. Denk ik zelf ook over omdat ik regelmatig woon-werk rij (maar nu even niet met die gladheid).


En niet naar Texan luisteren, de overloper naar het kamp van de duivel BMW-kanon eigenaar.
 
Laatst bewerkt:
Wat Kofferrek zegt, maar als je naar een andere fiets kijkt dan ga je alleen om die ketting wel klappen met geld uitgeven. Zo'n pro-oiler is dan wel goedkoper. Denk ik zelf ook over omdat ik regelmatig woon-werk rij (maar nu even niet met die gladheid).


En niet naar Texan luisteren, de enige met verstand overloper naar het kamp van de duivel BMW-kanon eigenaar.

O-)
 
Ik heb eerst 2 jaar op een Fazer 600, daarna ruim 4 jaar met een Fazer 1000 gereden, allemaal met de Scottoiler, woon-werk.
Lost eigenlijk elk probleem op. Niet meer ketting invetten, ketting hoef je niet of nauwelijks schoon te maken, de achterkant blijft redelijk schoon en wat er aan viezigheid op komt is er met S100 zo weer af. De ketting gaat nog langer mee ook.
 
ik heb advies nodig.
ik rij sinds 2000 een yam fazer 600, nieuw gekocht. tot op heden al bijna 70000
km op de teller geen noemenswaardige kosten gemaakt buiten de dingen die verslijten.
ik rij het gehele jaar door dus ook in de winter. per dag verrij ik zo'n 80 km totaal.
ik zit over na te denken om over te stappen naar cardan fiets maar vind
de fazer zo'n goede motor dat ik twijfel.
het is em te doen om de ketting. smeren, spannen, smerig worden van de achterkant
van de motor, en het aantal km's dat ik rijd.
nu weet ik niet hoeveel zo'n motor kan rijden, of ze daarop gebouwd zijn.
wat denken jullie ?
groetjes
ella

Als je oud genoeg bent, dan kan je eventueel overstappen naar het merk met de drie letters.
(of anders, xjr, cb1300, Versys?, sprint st, cbf1000)
 
ik heb advies nodig.
ik rij sinds 2000 een yam fazer 600, nieuw gekocht. tot op heden al bijna 70000
km op de teller geen noemenswaardige kosten gemaakt buiten de dingen die verslijten.

het is em te doen om de ketting. smeren, spannen, smerig worden van de achterkant
van de motor, en het aantal km's dat ik rijd.
Zoveel kilometers rij je toch niet als je in die ruim 6 jaar 70.000 gereden hebt?
Als de ketting smeren het grootste probleem is is een scottoiler o.i.d. een goede oplossing. En wat betreft het stellen: dat hoeft, zeker in het begin, toch niet vaak?


Ik heb eerst 2 jaar op een Fazer 600, daarna ruim 4 jaar met een Fazer 1000 gereden, allemaal met de Scottoiler, woon-werk. Lost eigenlijk elk probleem op. De ketting gaat nog langer mee ook.
Hoe weet je nou dat die ketting langer mee gaat als je ze allemaal met Scott-oiler gereden hebt? :P
 
wat een reacties zeg !! :)
nou is het ook nog zo dat ik niet al te groot ben, 1.67
hogere fiets als een diversion 600 kan ik niet aan. die grote bmw jongens ook al niet.....,
en ik vind fazer zo'n goede fiets dat ik eigenlijk naar geen ander wil overstapen, het wordt dus en
scottoiler...
overigens, bij hoeveel km's moet je aan cardan denken?
 
wat een reacties zeg !! :)
nou is het ook nog zo dat ik niet al te groot ben, 1.67
hogere fiets als een diversion 600 kan ik niet aan. die grote bmw jongens ook al niet.....,
en ik vind fazer zo'n goede fiets dat ik eigenlijk naar geen ander wil overstapen, het wordt dus en
scottoiler...
overigens, bij hoeveel km's moet je aan cardan denken?

Aan een cardan moet je denken als je het onderhoud van de ketting zat bent :)

Ik zelf rijd 40.000-50.000km per jaar, en vind een cardan wel zo lekker dus.

Wat betreft die grote BMW's: die hoogte valt heel erg mee!
BMW houdt als een van de weinigen rekening daarmee, door het model van de zitting,
en op elk model is een verlaagde zitting te koop.

Sportieve BMW met cardan? kijk eens naar de R1100S !!
Of de nieuwere R1200S.
Maar ook de eerder genoemde F800 (met riem ipv cardan) is erg leuk,
en ook geschikt voor de kortere mensen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik rij dus zelf op de riemaangedreven BMW en ik ben er heel blij mee. Geen omkijken naar. Alleen af en toe slijtage opnemen. Ik zit nu in 6 maanden op 20k km. geen problemen tot op heden hoor.
 
hm, zo'n scott oiler kost 150,- oid?
Ik heb nu na 20.000km al een gare ketting en een moddervette achtervelg.
 
scott oiler heb ik ook gehad maar die deed het nooit goed.

Dan weer ontluchten dan weer dit.

Pro oiler wil ik proberen omdat die actief je ketting smeert als het nodig is.
 
Bij de Scott (net zoals bij elk automatisch smeersysteem) is het belangrijk dat je 'm goed plaatst en de eerste keer goed afstelt. Ik heb er in het begin wel eens mee lopen emmeren, maar de afgelopen jaren is het alleen bijvullen geweest en af en toe ff de druppelaar een klikje bijstellen. Als je de druppelaar in het begin afstelt, moet je dat zo doen dat je je 'm steeds wat verder dicht draait, totdat je een glimmende ketting (=te weinig smering) krijgt. Dan weer een klikje verder open en gaan met die banaan.
Ik stel 'm af met gemiddelde buitentemperatuur (rond de 15 graden) 's Winters moet ie dan soms een streepje verder open (dikkere olie door de kou) en 's zomers vaak een streepje verder dicht.

Spider, daar heb je gelijk in, dat kun je in mijn geval nooit écht zeker weten.
Ik vraag me alleen af hoeveel mensen er ruim 40.000 rijden met de originele ketting.
De tandwielen en de ketting zien er nog steeds goed uit. Hij gaat er in het voorjaar wel af, omdat ik van de zomer naar Italië ga en geen risico wil nemen.
 
Ligt aan een kleiner voortandwiel.
Ik smeer / span me een ongeluk.

Voortaan weer origineel.
Damn -O-


Spider, daar heb je gelijk in, dat kun je in mijn geval nooit écht zeker weten.
Ik vraag me alleen af hoeveel mensen er ruim 40.000 rijden met de originele ketting.
De tandwielen en de ketting zien er nog steeds goed uit. Hij gaat er in het voorjaar wel af, omdat ik van de zomer naar Italië ga en geen risico wil nemen.
36.800 km met de originele ketting en tandwielen vind ik toch niet verkeerd :)
 
Yamaha Bulldog BT1100.
Ik rij hier al 4 jaar mee het hele jaar door (ook in de winter dus) ca 15.000 km per jaar. Nog geen enkel mankement gehad. Ik ben zelf maar 170 cm en dat gaat prima.
Bulldog is eventueel gemakkelijk ca 4cm te verlagen met verlagingssetje van enkele tientjes.

Mijn zus heeft nu een fazer 600 maar wil na op mijn Bulldog gereden te hebben ook een Bulldog :P

zie:

www.bt1100bulldog.eu
 
Laatst bewerkt:
hm, zo'n scott oiler kost 150,- oid?
Ik heb nu na 20.000km al een gare ketting en een moddervette achtervelg.
pro oiler kost ca. €200,00

20.000 km :? ik deed zo'n 35.000 km met een ketting met gewoon spuitvet. (Suzuki gsx1100F) ben benieuwd of dat met een pro-oiler beter wordt maar heb dat ding er vooral op zitten uit luiheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan