Oververhitting

22 sep 2014
30
10
Jabbeke
Ik heb in 6 maanden tijd 2x een kapotte koppakking gehad.
De eerste maal heb ik die samen met een ervaren mecanicien gefixt, maar helaas heeft die het dus niet lang uitgehouden.
Nu heb ik alles opnieuw vervangen, maar ik ben erg bang dat er weer iets mis zal lopen....

De thermostaat was oké, maar die heb ik voor de zekerheid vervangen.
Ik heb het koelsysteem helemaal gespoeld met citroenzuur en demi-water.
Het enige dat ik mij afvraag is of het circuit wel mooi gevuld raakt.
Als de thermostaat bovenin de leiding bij de radiator zit, hoe raakt die motor dan volledig gevuld?
Volgens mij kan de lucht bovenin de motor nooit weg als de thermostaat aanwezig is?
Misschien is dat een domme redenering, maar ik wil ditmaal geen enkel risico nemen.
Ik had een vacuum-kitje gebruikt om de boel terug te vullen, maar daarmee kwam amper de helft van de benodigde hoeveelheid water in het systeem.

Iemand tips?
 
Gewoon vullen via de radiatordop totdat de vloeistof tot aan de rand komt. Knijpen in de bovenste radiatorslang wil nog wel eens wat lucht laten ontwijken. Dan het overloop/expansievat half vullen en de motor laten lopen totdat de thermostaat open gaat. Vaak is dat op de thermometer te zien wanneer dat is. Bij warm worden zal eventuele lucht naar het expansievat gedrukt worden. Bij afkoelen wordt er vanuit het expansievat vloeistof aangezogen. Het systeem is dus zelf ontluchtend. In de thermostaat zit een heel klein gaatje, juist om lucht door te laten.
 
Ik ga er maar vanuit dat de koppakking op een waterkanaal lek raakt naar óf de cilinder óf naar buiten..?
Zoals @RR al aangeeft denk ook ik aan een onderliggend probleem..;

- waterpomp goed?
- thermostaat opent goed?
- slaan fan(s) aan?

Welke temperatuur geeft je meter aan of welke stand?
Dus..; niet alleen pakking wisselen, duik er even in..
 
Het gaat voor alle duidelijkheid om een 1994 Triumph Daytona 900.
Ik heb de waterpomp bekeken en daar is geen schade, de dichting moet ik wel nog vervangen aangezien die nu lekt.
De thermostaat werkt zoals ik al aangaf, maar ik heb die toch vervangen voor de zekerheid.
De ventilator heb ik ook getest op werking, alleen heb ik de motor nu nog niet warm gedraaid, dus ik moe even kijken of de switch nog werkt en aan welke temperatuur(stand).

We hebben voor de zekerheid(vorige keer ook al) de vlakheid van de cilinderkop bekeken en die was perfect binnen de marges...
Ik denk mogelijks nog dat de fan niet aanslaat, of dat de thermostaat mss verkeerd geplaatst zat vorige keer?
Hoe dan ook overloop ik dit weekend alles nog eens opnieuw en daarna laat ik de boel eens warmdraaien...
 
Als de fan niet aan zou slaan heb je daar bij normaal gebruik geen last van, hooguit in de hitte bij langzaam rijden. Dat lijkt me niet de verklaring.

Wat ik had bij mijn Tiger uit '96 was een verkeerde radiatordop. Kennelijk door een vorige eigenaar er op gezet. Zo ongeveer het laatste waar je naar kijkt. Deze sloot de overloop naar het expansievat af waardoor er teveel lucht in de radiator opbouwde. Gevolg 2x nieuwe koppakking (zo kocht ik hem), nu al heel lang alles OK met een nieuwe originele dop.
 
De radiatordop lijkt origineel, er staat ook het Triumph logo op dus ik vermoed wel dat die juist is...
Als de overloop dicht zat, dan kon ik wss ook geen luchtbellen in het expansievat zien?

De vlakken zijn zeker zoals het moet, die hebben we uitvoerig gecontroleerd, ik zag ook niet veel aan de pakking.
De eerste maal was het erg duidelijk waar die gefaald had, de tweede keer dus niet...

Een extra thermometer heb ik helaas niet, ik kan moeilijk een keuken(vloeistof)thermometer in de radiator duwen denk ik dan?

20220121_155224.jpg
20220121_155226.jpg
 
Oké, vandaag heb ik één en ander geleerd.
Ik heb het systeem gevuld met gedemineraliseerd water en de boel eens goed laten ronddraaien zonder thermostaat.
De fan slaat aan wanneer de temperatuurmeter iets over de helft staat, dus dat werkt.
Daarna heb ik de dichting van de waterpomp vernieuwd, de nieuwe thermostaat geplaatst en de boel gevuld.
Althans dat was de bedoeling, want meer of een liter kreeg ik er niet in(2,8L volgens de manual).
Ik heb de motor even laten warmdraaien om te zien of met het ontluchten er plots toch veel bij kon.
Dat was ook het geval, maar pas op het moment dat de thermostaat openging.
Volgens mij is er dus toch iets dat niet klopt, alleen weet ik niet wat.
Ik heb de radiator doorgespoeld en zonder thermostaat klopt de 2,8L perfect dus volgens mij raakt het overal waar het moet.
 
De eerste maal was het erg duidelijk waar de pakking gefaald had.
Op de koperen ring van de pakking rond de cilinder zat op één plek heel wat roet waar uitlaatgassen de brug gemaakt hadden...
Tussen de middelste en rechts cilinder zie je een zwart stuk waar het mooi koper zou moeten zijn...
De tweede keer zag ik daar niets van...

IMG_20180802_160521.jpg
 
Je koelwatersysteem bestaat uit twee kringen; de kleine van cilinderkop naar waterpomp en terug, en (zodra deze heet wordt en de thermostaat opent) de tweede ring van kop naar radiateur naar waterpomp en terug naar de kop.
Het expansievat reguleert het volume door uitzetting en krimpen van het watervolume door warmte.

Het mag duidelijk zijn; ergens in jouw systeem blijft lucht zitten.
Waar zit het hoogste punt?
Kun je daar ontluchten?
 
Het Hoogste punt is de radiatordop.
Hieronder zie je het koelsysteem van de motor.
De thermostaat zit in de leiding(nr 12) die boven aan de radiatordop vertrekt.
Er ontbreekt wel één leiding op de tekening, namelijk de bypass die vertrekt van achter de thermostaat(kant motor) tot net voorbij de waterpomp(zie afbeelding).
Er zit geen ontluchting op het systeem, daar wordt ook in twee verschillende manuals niet over gesproken.
De ene zegt starten zonder dop wat gas geven en dan met dop warmdraaien, de andere spreekt meteen over gewoon warmdraaien...

Cooling system.png
IMG_5256.JPG
 
Het is even geleden, maar vandaag heb ik het koelsysteem opnieuw volledig gedemonteerd.
Ik heb het blok en de radiator apart doorgespoeld en daarbij heb ik geen enkel probleem ondervonden.
Ook alle leidingen, ... die ik heb losgemaakt zijn volledig vrij.
Er is geen enkel spoor van verstopping en het water kwam er overal proper terug uit.

Dit wil dus zeggen dat ik geen blokkage heb in het koelsysteem en dat er iets niet klopt met de manier van afvullen.
Ik vermoed dat ik best het blok vul zonder thermostaat om die daarna dan te plaatsen vóór ik de radiator opgiet.
Qua oorzaak voor het warmlopen sluit dit helaas weer niets uit.
De motor kan vorige keer slecht gevuld zijn waardoor het blok niet helemaal vol zat, maar het kan ook nog steeds iets anders zijn.

20220212_145811.jpg
 
Maat van mij (Tiger 955i) knijpt altijd in de rubber leidingen na het afvullen en dan hoor je de lucht er uit borrelen. Ik heb zelf een keer een luchtbel gehad bij de temp sensor van een 1050, was in no time loeiheet maar in het echt niks aan de hand, zelfde recept even in het rubber knijpen en klaar.
Ik denk dat je de goeie dingen hebt gedaan, in principe is een koelsysteem super simpel. Je kan de thermostaat ook definitief weglaten, we rijden in Spanje met diverse Tigers (900/955) allemaal zonder, gaat prima. Even met beleid warmrijden.
 
Veel variabelen, ik zou er eens iemand anders met verstand van zaken naar laten kijken, mogelijk maak je een repeterende (denk) fout.
De vorige keer heeft iemand met de nodige kennis de motor opgevuld, in principe zou die geen fouten mogen maken.
Dat ik een fout maak, dat zou wel kunnen, maar daarom heb ik ook stap voor stap de manual gevolgd...

Maat van mij (Tiger 955i) knijpt altijd in de rubber leidingen na het afvullen en dan hoor je de lucht er uit borrelen. Ik heb zelf een keer een luchtbel gehad bij de temp sensor van een 1050, was in no time loeiheet maar in het echt niks aan de hand, zelfde recept even in het rubber knijpen en klaar.
Ik denk dat je de goeie dingen hebt gedaan, in principe is een koelsysteem super simpel. Je kan de thermostaat ook definitief weglaten, we rijden in Spanje met diverse Tigers (900/955) allemaal zonder, gaat prima. Even met beleid warmrijden.
Zowel vorige keer als nu heb ik de boel zoveel mogelijk ontlucht door de motor omhoog te plaatsen(waardoor de radiator het hoogste punt wordt)
En tijdens het warmdraaien hebben we ook telkens in de leidingen geknepen.
Tenzij één luchtbel de doorgang volledig versperd zou dat geen hoeveelheid van meer dan een liter mogen tegenhouden denk ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan