Een voorvork veert altijd progressief, ook met een lineaire veer.
Vergeet niet wat de luchtkamer doet.
Maar met een progressieve veer en de luchtkamer ook.en met die luchtkamer kan je spelen, met een progressieve veer niet.
Valt mij trouwens wel op dat veringtechniek heel veel politieke trekjes hebben.
Progressief
White Power
Wilb)d'ers
Een voorvork veert altijd progressief, ook met een lineaire veer.
Vergeet niet wat de luchtkamer doet.
Ik vergeet niet zoveel. De meeste vorken zijn helemaal onderin ook harder gedempt.
Maar heeft zo'n F800GS niet al cartridges erin zitten?
ok, verkeerd gelezen, vond ut al raar, want de gs is niet zo zachtHet is een F800S, geen GS. De S heeft een normale vork, en de GS een USD met een grotere slag voor offroadgebruik.
Wie had het verder over Bitubo.En bitubo laat het afweten.
Ik ga toch maar voor de set voorveren en shock van ohlins.
Cartridge of niet heeft niks met normaal of USD vork te maken. Er zijn maar 2 soorten dempers: cartridge en damper rod.Het is een F800S, geen GS. De S heeft een normale vork, en de GS een USD met een grotere slag voor offroadgebruik.
Dus met andere woorden, het is de schuld van HyperPro als mensen te belazerd zijn om een kapot onderdeel te vervangen?de meeste mensen die naar hyperpro gaan hebben een versleten achterdemper. daar wordt dan een progressieve veer ingezet. echter de demping blijft slecht. betaal je 385 euro voor 3 veren voor en achter, maar heb je in feite nog niets. zijn er betere alternatieven......
Ik had het over de luchtkamer, die maakt de vering sowieso progressiever omdat de luchtkamer ook als veer werkt. Maar allebei hebben ze een andere karakteristiek. Dus ècht lineair zal je vering nooit zijn.Willen wij wel echt progressieve veren?????
Ik had het over de luchtkamer, die maakt de vering sowieso progressiever omdat de luchtkamer ook als veer werkt. Maar allebei hebben ze een andere karakteristiek. Dus ècht lineair zal je vering nooit zijn.
Verder zal het ook persoonlijk zijn of iemand een lineaire of progressieve veer wil. En per motor mogelijk ook verschillend.
Ahum.... volgende keer zal ik pagina 2 ook eens helemaal aflezenEen voorvork veert altijd progressief, ook met een lineaire veer.
Vergeet niet wat de luchtkamer doet.
de meeste mensen die naar hyperpro gaan hebben een versleten achterdemper. daar wordt dan een progressieve veer ingezet. echter de demping blijft slecht. betaal je 385 euro voor 3 veren voor en achter, maar heb je in feite nog niets. zijn er betere alternatieven......
Kan iemand mij vertellen wat Progressieve vering inhoudt??
Wat is het verschil tussen liniare en progressieve vering??
Een rijder van 100 kg op een fiets zetten die afgesteld is voor iemand van 60 kg is nooit ideaal, progressief of niet. Als je niets aan de afstelling veranderd betekent dat altijd dat je veel te veel negatieve veerweg hebt, en veel minder positieve veerweg over houdt.Een lineaire veer is een veer die overal gelijk is qua windingen/dikte. Hij gedraagt zich in principe dan ook "lineair" ofwel het veerkarakter verandert niet, hoe ver je hem ook indrukt. Heel grof gezegd: een kilo extra druk zorgt altijd voor een x-aantal millimeters verder indrukken van de veer. Voordeel is dat je de vering/veerkarakter heel exact kunt instellen. Daarom worden lineaire veren vooral in de racerij gebruikt.
Nadeel is dat de veer feitelijk maar geschikt is voor een bepaald gewicht dat er op rust. Stel dat de veer geschikt is voor een berijder van 60 kilo en er gaat iemand van 100 kilo op rijden. Dan veert de fiets verder in dan de bedoeling is, waardoor er van alles verandert onderweg (balhoofdhoek bv).
Een progressieve veer ( de windingen "verlopen" qua dikte en afstand) verandert van veerkarakter naarmate je hem verder indrukt, hij wordt meestal stugger naarmate je hem verder indrukt.
Veel fabrikanten gebruiken al progressieve veren, omdat ze een beetje een "one size fits all" karakter hebben. Dat wil zeggen dat de veer minder gevoelig is voor verschillende gewichten van berijders, naarmate er meer gewicht op komt wordt de veer immers stugger. Nadeel is dat de vering minder goed af te stellen is en wisselender kan reageren.
Overigens zijn er al jarenlange verhitte discussies tussen de voor- en tegenstanders van progressieve veren. Is weer zo'n discussie waar je nooit helemaal uitkomt.
Wat ook meespeelt is dat de fabrikanten van Japanse fietsen de vering vaak afstellen op lichtere berijders. Dan kan een wat beter op het gewicht berekende veer al wonderen doen, of die nu progressief is of niet.