• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Paddockstand alleen voor, samen met middenbok?

YamahaXT1200Z

Rookie
10 nov 2018
4
0
Hi allemaal,
Ik rijd pas net motor en ben hartstikke nieuw hier! In ieder geval vind ik het super leuk!
Ik heb een vraagje over het opbokken van de motor tijdens de wintermaanden. Ik rijd op een YamahaXT1200Z. Deze heeft een middenbok. Daar staat hij natuurlijk op. Ik vind 'm alleen nog steeds heel sterk op z'n voorwiel leunen. Nu staat de motor in de garage en ik heb daar niet onbeperkt de ruimte. Ik vroeg me daarom af of het mogelijk is om een paddockstand te gebruiken bij het voorwiel in combinatie met de middenbok? Dat voorkomt dat ik ook nog een paddockstand voor de achterkant moet gebruiken, waardoor ik 'm wat beter kan wegzetten in de garage (zonder dat je over van alles struikelt). Ik vraag me alleen af of zo'n paddockstand aan het voorwiel het voorwiel niet zo ver omhoog ligt dat de middenbok een soort van nutteloos wordt? En dan valt ie om …
Ik hoop dat iemand het antwoord heeft, bedankt alvast! Roy
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.394
209
50
wezemaal
waarom wil je het voorwiel van de grond ?
op die paar maanden gaat je voorband echt niet raar vervormen.
 

YamahaXT1200Z

Rookie
10 nov 2018
4
0
Inderdaad, snap ik. Zoals het er uitziet ga ik een tijd naar het buitenland (mogelijk 2 jaar). Natuurlijk ga ik daar ook rijden (op een andere motor). Na de winter blijft ie dus gestald en het leek me voor zo'n lange tijd wel beter om het voorwiel ook van grond te zetten. Denk je dat dit kan met alleen een paddockstand voor de voorkant of gaat dat mis?
 

MFBTH

MF'er
23 apr 2018
38
0
21
Hapert
Hoi Roy,

Het gebruiken van een paddock op je voorwiel lijkt me niet nodig. Als de middenbok achter het centrum van de massa zit zal de motor op zijn voorwiel leunen, zit de middenbok voor het centrum van de massa leunt deze op zijn achterwiel. Het is normaal dat de motor dus op een van de wielen leunt (meestal voorwiel). Dit geeft extra stabiliteit.
Bij voorkeur leunt de motor zelfs op zijn voorwiel, aangezien het gewicht zich dan op het sturende wiel bevind, waardoor het stuur moeilijker te roteren is en dus steviger staat. Echter als je dit toch wilt is het uiteraard wel een optie. Een paddock tilt je voorwiel normaliter maar een aantal cm boven de grond uit.
Paddock standaard Proworks 2 in 1 (Voor/Achter) (Nu -40%) - XLmoto.nl
Bovenstaande is een goedkoop paddockje geschikt voor jouw motor.

Met vriendelijke groet,
Mike
 

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
3.554
97
Groningen
waarom wil je het voorwiel van de grond ?
op die paar maanden gaat je voorband echt niet raar vervormen.
Waarschijnlijk niet nee, maar toch wordt het afgeraden om rubber lange tijd (+ 3 maanden) op koud beton te laten staan. Meeste manuals schrijven dan voor om iets tussen de band en het beton te doen. Stukje karton of vloermat bijv.
Maar om ook het gewicht van de band te halen, en contact tussen band en beton weg te nemen, kan helemaal geen kwaad lijk me.
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
41
Luttenberg
Zou gewoon iets vooraan onder het blok leggen om de druk van het voorwiel te halen (kratje bier, plankie/balkje, verzin iets...)
 
  • Like
Waarderingen: tribute

freon

MF veteraan
19 dec 2006
1.694
27
Het hangt er een beetje van af hoe veilig je motor daar staat. Als er spelende kinderen bij komen, dan zou ik hem wat steviger willen neerzetten: voor en achter paddock stand.
Als er toch niemand bij komt: op de middenbok en een kratje aan de voorkant onder het blok. Hij valt echt niet vanzelf om.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.394
209
50
wezemaal
Waarschijnlijk niet nee, maar toch wordt het afgeraden om rubber lange tijd (+ 3 maanden) op koud beton te laten staan. Meeste manuals schrijven dan voor om iets tussen de band en het beton te doen. Stukje karton of vloermat bijv.
Maar om ook het gewicht van de band te halen, en contact tussen band en beton weg te nemen, kan helemaal geen kwaad lijk me.
toen ik het postte was er nog niet gesproken van een paar jaar ;)
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.364
321
Ik heb een zelf gemaakt bokje voor onder het voorwiel zodat op de middenbok beide wielen vd grond zijn :)
 

YamahaXT1200Z

Rookie
10 nov 2018
4
0
Ik had al gezegd dat ik nieuw ben, ik zal proberen geen al te domme vragen te stellen ;-)
Iedereen super bedankt voor de reacties. Echt prettig om een beetje op weg geholpen te worden.
@MFBTH Bedankt voor de tip van het paddockje. Dat lijkt een goed idee.
Ik heb nog een paar vraagjes. Ik hoop dat jullie daarbij kunnen helpen.

1. Ik had nog helemaal niet gedacht (kun je nagaan) aan de mogelijkheid van een krikje onder de voorkant van het blok, zoals @B2 aangeeft. Het voordeel van een krikje lijkt me dat ik precies kan afstellen tot het voorwiel een beetje van de grond gaat. Als ik een voorpaddock gebruik (zoals ik eigenlijk van plan was) is het maar de vraag hoeveel deze het voorwiel omhoog brengt. Als dat 'te hoog' is, dan haalt ie het gewicht van de middenbok en dan wordt de boel instabiel. Klopt dit of zal het niet zo'n vaart lopen?;

2. Misschien een hele stomme vraag. Ik heb een XT1200Z First Edition met een metalen plaat / carterbescherming onder het blok. Kan ik hier gewoon een krikje onder zetten? Kan deze druk op de metalen carterbeschermer (maandenlang) geen kwaad? Het is een beetje lastig uitleggen maar als je googled op een fotootje van een First Edition dan zie je wat ik bedoel met die 'metalen carterbeschermer'.

3. Nog een stomme vraag waarschijnlijk, maar klopt het dat je bij een XT1200Z Super Tenere een voorpaddock gebruikt waarbij je twee 'puntjes' in de holle ruimte aan de onderkant van de vork steekt en op die manier opbokt? Ik ben gewoon benieuwd hoe dit zou moeten bij deze specifieke motor.

4. Ook dit is meer gewone interesse, want het is niet nodig om de motor achter op te bokken (zeker niet met de middenbok) maar volgens mij kan dat ook helemaal niet bij deze motor. Dat is toch raar? Ik heb gezocht naar schroefdraad voor bobbins maar dit is nergens te vinden! Dan zou je normaal gesproken volgens mij zo'n universele achterbok kunnen gebruiken met van die L-vormige adapters die je gewoon aan beide zijden onder de achterbrug zet. Maar dat kan bij deze motor volgens mij ook niet omdat de hoogte tot de achterbrug (van grond tot brug zeg maar) aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant. Dat gaat dus nooit werken met een paddock die aan beide kanten even hoog is. Ik ben het vooralsnog helemaal niet van plan, maar vind het zo raar dat kennelijk onmogelijk is om een Yamaha XT1200Z Super Tenere aan de achterkant op te bokken. Of zie ik iets over het hoofd? Kan dit misschien op een of andere manier wel?

Ik hoop dat jullie weer zo goed kunnen helpen. Bedankt voor de tips tot dusver.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.364
321
Als je niet kan lassen maar wel handig bent met hout dan kun je hier ook iets van fabriceren.
 
  • Like
Waarderingen: freon

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.394
209
50
wezemaal
middenbok en alleen paddockstand vooraan gaat nooit goed komen : tijdens het opbokken vooraan zal je de motor waarschijnlijk zo hoog heffen dat de middenbok de grond niet meer raakt, en dan ligt hij er.

gewoon onder het blok opkrikken en je bent klaar. best er nog iets anders onder zetten ook moest je krik overtijd zakken.