Pas op. Het wordt glad

Pink

MF veteraan
17 mrt 2002
1.742
0
Soesterberg
Je weet natuurlijk al lang dat de eerste regenbui na een droge periode zorgt voor een glad wegdek. Dan kun je nu afhaken. Zo nodig kun je nog even reageren dat het al honderd keer gepost is. Dat weet ik wel. Maar voor degenen die het niet weten of niet meer weten wat een regenbui is:

- [knip-en-plak-modus] -
Bij regen wordt het gladder dan normaal

DEN HAAG - De voorspelde zware regenval aan het einde van deze week zal volgens de politie veel gevaarlijker zijn voor het verkeer dan normaal. Door de langdurige droogte heeft zich een smeerlaag op de straten gevormd, die bij regen spekglad wordt.

Daarbij zijn door de warmte ook her en der 'sporen' in het asfalt gereden. De politie raadt weggebruikers aan om, zodra het gaat regenen, voorzichtiger te rijden dan anders. ,,Het zal een stuk gladder zijn dan normaal. De remafstand wordt daardoor een stuk langer'', aldus P. Koppens van Politie Haaglanden. Bovendien wordt het regenwater door de uitgedroogde bodem moeilijker opgenomen. ,,Het water blijft daardoor op de straten liggen, met aquaplaning als gevolg. Ook een laag olie en bladeren op sommige wegen zullen in combinatie met regen gladheid veroorzaken.Op sommige wegdelen is door de combinatie van extreme hitte en droogte mogelijk spoorvorming ontstaan. Als er regen op de wegen komt, zullen die sporen minder zichtbaar zijn. Ook dat levert weer gevaarlijke situaties op.''
- [knip-en-plak-modus] -
 
Ben ik even blij dat ik door een blessure voorlopig toch niet kan rijden! :P
Maar je hebt gelijk. Kan verraderlijke situaties opleveren!
 
Laatst een klein buitje hier gehad, de straat was één grote schuimbende... Allemaal olieresten die dus weer boven komen drijven, oppassen dus!
 
Thx voor de tip... inderdaad, vnl remolie aan kruispunten of verkeerslichten komt eerst naar boven.

Gelukkig regent het in België zo goed als nooit :X

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan