Permanent touren, beginnend in Zuid Afrika

13 jun 2023
2
25
Goedemorgen/avond/middag,

Ik ben nieuw hier dus ik weet niet zeker of het hier geplaatsts mag worden, zo niet laat mij weten waar het moet!

Mijn man en mijzelf reizen nu al een paar maanden rond op onze motors in Zuid Afrika en ik dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om dit ook hier te delen met een paar foto's.

Eind 2022 hebben wij alles verkocht (we woonden toen al in ZA), hebben we 2 motors gekocht en zijn we permanent gaan touren. Ik had zelf helemaal geen ervaring, ongeveer twee maanden voor vertrek ben ik gaan oefenen en een maand voor vertrek heb ik mijn huidige KTM 390 Adventure gekocht. Gelukkig hoef je hier in zuid Afrika geen compleet motorrijbewijs te hebben, alleen een theorie test en je mag als een 'leerling' de weg op! Dus met alleen een theorie examen op zak zijn we permanent gaan rondreizen.

Op de dag van vertrek had ik denk ik ongeveer 8 uurtje op een motor en nog nooit gereden met bagage, niet de beste voorbereiding natuurlijk. En daar kwam ook nog bij dat we de zakken nog nooit gepakt hadden toen we vertrokken... Je raad het al, het paste er allemaal eigenlijk niet in. We hadden geen keus, de sleutels van ons huis waren aan de nieuwe huurders gegeven een uur geleden en ze waren al bezig met de verhuisdozen uitpakken. Wij stonden daar met alles op straat, zonder huis en zonder een manier om de overtollige dingen ergens achter te laten. We zijn zo goed en kwaad als het ging richting een vriend gereden met overpakte motors en hebben de helft daar achtergelaten. Daarna kon eindelijk de reis echt beginnen!
IMG_8188 2.JPG


We hebben in de afgelopen maanden zoveel gezien, zoveel geleerd en mooie herinneringen gemaakt. Doordat we geen volle motorrijbewijs hadden konden we nog niet over de grens gaan dus zijn we op ons gemak alles gaan bekijken in zuid Afrika.

We reizen momenteel op ons spaargeld wat we gekregen hebben door onze autos te verkopen, een beperkt budget dus.. Daarom kamperen we zoveel mogelijk:
IMG_0332.JPG

IMG_8312 2.JPG

IMG_0568.JPG


We zijn begonnen in Hoedspruit, Limpopo provincie, net naast Kruger National Park. Helaas mag je niet door natuurparken rijden met de motors waar groter wild is (olifanten, leeuwen etc). Maar er is hier zoveel te zien buiten wildlife, dat dat eigenlijk niet uit maakt.

Wij zijn op ons gemak in zuidelijke richting gereden. Er is nooit een route geweest om te rijden, in de avond kijken we naar het weer en wat we willen zien of doen de volgende de dag, dan besluiten we een richting en kijken voor mooie wegen die daar naar toe leiden. In het begin hebben we veel verharde wegen gereden doordat ik weinig ervaring had met zo hier en daar een paar off road stuken.

Hier zijn we net buiten het prachtige Clarens, de omgeving is ongelofelijk mooi en in Golden Gate National Park mag je betreden met de motors. We hebben wildebeest, zebras en nog veel andere antilope soorten gezien. Helaas nergens dichtbij genoeg voor foto's
IMG_0503.JPG


Geleidelijk zijn we richting de West Kaap gereden, het absolute mekka voor Adventure Bike's! Er is zoveel variatie.. van dicht begroeide bossen, hoge berg passen tot uitgestrekte open vlaktes in de Karoo.

Prince Alfred Pass
default_1.35.1.JPG


default_1.43.1 2.JPG


Zwartberg pass
default_1.46.1.JPG

default_1.66.1.JPG

default_1.87.2.JPG

default_1.78.1.JPG


Naast mooie dagen, hadden we ook moeilijke momenten...
default_1.111.1.JPG


default_1.58.1 2.JPG


Het is eigenlijk allemaal te veel om te laten zien en om te benoemen. Ik weet ook niet hoeveel foto's ik mag plaatsen, dus laat ik hier maar even bij. Maar ik wou gewoon graag met jullie delen hoe onwaarschijnlijk mooi Zuid Afrika is!

We houden ook een dagelijkse vlog bij op Youtube onder de The traveling Tortoises als iemand hierin geïnteresseerd is.
Als je er ooit eens over hebt nagedacht om een rondreis te doen in Zuid Afrika, beslist doen! Er zijn mogelijkheden genoeg en het is alleen zo gevaarlijk als je het zelf maakt.

Groeten
Cissy
 
Vind het toch wel knap zoals jullie dit doen , zou het zelf niet durven.
Maar ik blijf volgen, dus laat de updates maar komen.
 
De ultieme YOLO zo ongeveer ? ;p

Ik vind het wel ballen hebben , op all roads bepakt en bezakt rond gaan rijden zonder enige vorm van ervaring of plan vooraf
 
Gaaf, en als je ZA gezien hebt steek je over naar Namibië. Dat is imo nog veel mooier. Beide landen 2x rondgereisd met 4x4, helaas nog niet met de motor.
 
Leuk!
Zoek ook Itchi Boots eens op, ervaringen uitwisselen, die zit ergens in het oosten.
Noraly zit (nog) in het westen, tenminste volgens de afleveringen (Sierra Leone). Begrijp trouwens niet wat ze in die hoek van Afrika gaat doen maar avontuurlijk is het zeker.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Bedankt iedereen! ik zal proberen om updates te geven. Momenteel is mijn internet niet sterk genoeg om Fotos te uploaden, maar zodra er tijd en mogelijkheden zijn zal ik weer wat plaatsen. Wij zijn wel van plan om over een paar maanden zuid afrika te verlaten en door de rest van afrika richting Europa te rijden (en waarschijnlijk verder). Maar we moeten wachten tot onze motorrijbewijzen geprint kunnen worden (de machine is stuk en blijkbaar is er maar 1 in het land). Tot die tijd is het nog heerlijk rijden hier!
 
Gaaf!! ................en een beetje jaloers.

Zelf enkele jaren terug rond de zuidkaap gereden met een huurmotor.

Ja, ik zou nog wel eens terug willen naar Kaapstad.
Niets vooraf reserveren en dan langs de westkust naar het noorden. :t
Goede herinneringen aan ZA.......... mss ga ik dat nog wel eens doen(?)


BTW
Goed dat jullie je hart volgen en de reis gewoon WEL gaan maken.
Al bijna 50jr terug zou ik met een medestudent USA gaan doorkruisen.
Niet gedaan en nu nog steeds spijt van!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan