Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Pffff ik heb een mega probleem gehad.

Ik wou mijn bev350 verkopen,dus ik ging hem wassen en poetsen....hoor ik tijdens het rijden een zeer raar geluidje.
Ik alles nakijken of er iets los zat,maar niks.
Ik naar mijn dealer(2 jaar garantie dus)en idd hij hoorde het ook.Bij vol gas weg maar tot 80 hoorbaar.
Alles qua koppeling,snaar enzo vervangen,maar bleef.
Er was maar 1 verdere oplossing.....blok uit elkaar!Nieuwe motor 2020 met 3000 km.......
Wat blijkt.....big end stuk!
Moet een nieuwe krukas is....en is niet leverbaar....Alles gehaald,gebeld,maar Piaggio heeft t niet.Ze zeggen ook totaal geen idee te hebben wanneer ze die gaan fabriceren........
Echt een zeer slecht bedrijf,maken motoren maar geen onderdelen!!!

Gelukkig met mijn dealer eruit gekomen,ik ben van de beverly af,en tegemoet gekomen.

Maar nooit koop ik iets meer waar geen onderdelen voor gemaakt zijn/wordt.
Nu het de 400cc zijn,wordt het helemaal lastig voor de 350's

Dus wees gewaarschuwd allemaal.
 
Pffff ik heb een mega probleem gehad.

Ik wou mijn bev350 verkopen,dus ik ging hem wassen en poetsen....hoor ik tijdens het rijden een zeer raar geluidje.
Ik alles nakijken of er iets los zat,maar niks.
Ik naar mijn dealer(2 jaar garantie dus)en idd hij hoorde het ook.Bij vol gas weg maar tot 80 hoorbaar.
Alles qua koppeling,snaar enzo vervangen,maar bleef.
Er was maar 1 verdere oplossing.....blok uit elkaar!Nieuwe motor 2020 met 3000 km.......
Wat blijkt.....big end stuk!
Moet een nieuwe krukas is....en is niet leverbaar....Alles gehaald,gebeld,maar Piaggio heeft t niet.Ze zeggen ook totaal geen idee te hebben wanneer ze die gaan fabriceren........
(...)
Niet alleen je drijfstang naar de vaantjes maar ook het lager op je krukas.
Je bent de pechvogel van dienst.

Ik heb dat ook één keer voorgehad met één van mijn vorige wagens. Ondertussen dik 15 jaar geleden. Eén van de oliekanalen in de krukas was onvoldoende doorgeboord waardoor een krukaslager onvoldoende smering kreeg.
Was een leasingwagen en binnen garantie. Ze hebben er toen een heel nieuw motorblok ingestoken.

Waarschijnlijk zal jouw dealer een tweedehandsblok zoeken en de motor gewoon volledig vervangen.
 
Niet alleen je drijfstang naar de vaantjes maar ook het lager op je krukas.
Je bent de pechvogel van dienst.

Ik heb dat ook één keer voorgehad met één van mijn vorige wagens. Ondertussen dik 15 jaar geleden. Eén van de oliekanalen in de krukas was onvoldoende doorgeboord waardoor een krukaslager onvoldoende smering kreeg.
Was een leasingwagen en binnen garantie. Ze hebben er toen een heel nieuw motorblok ingestoken.

Waarschijnlijk zal jouw dealer een tweedehandsblok zoeken en de motor gewoon volledig vervangen.
Ja psies alles is dan de sjaak.
De dealer kijkt maar hoe hij het gaat oplossen....ik ben er vanaf gelukkig.Het kan weken tot maanden nog duren eer ze nieuwe krukas en lagers maken in Italie
 
Mijn hemel, dat geeft de burger bepaald geen moed! Ik moet wel zeggen dat Piaggio niet de enige die de onderdelenvoorziening niet op orde heeft. In 2014 een ongeluk gehad met een Kymco People GT300i en dat liep ook bepaald niet lekker. Ze konden zelfs geen onderdelen-prijzen geven voor de taxateur. Om over de onderdelen maar niet te spreken. Heb toen met het geld van de verzekering een nieuwe kunnen kopen.
In dit geval is misschien een ruil-blok handiger maar ik zou het ook niet accepteren met 3000 op de klok en garantie. De mijne zit nu op zo'n 1500km maar de garantie is er helaas sinds maart af. Hopelijk blijft hij heel. Het blijft natuurlijk een Italiaan. Als hij bij 5000km nog heel is zal het wel zo blijven. Dan heeft niemand in de fabriek iets vergeten.

P.s. Ik heb een Giant ebike waarvan binnen 10 maanden het display kapot is gegaan. Daarin zit de controller dus het hele fiets doet niets meer. Ik wacht al 6 weken op een nieuw display. Blijkt dat die krengen zo vaak kapot gaan dat ze niet aan te slepen zijn.
 
Wel gehoord van een prime piaggio dealer dat er nog al eens niet de goeie olie in wordt gedaan, zelfs door merk dealers met weinig ervaring in de 350cc.
Moet er niet 15 w 50 olie in?
Als ze er dan 5 w 40 in doen heb je een groot probleem.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, er wordt hardnekkig 10W40 ingekieperd bij dealers als je niet uitkijkt en de 350 schijnt zeer gevoelig te zijn voor de juiste dikte. Ik vermoed dat de 350 een heethoofd is en 15W50 is wat dikker bij hoge temperaturen. 10W40 is dan net water. Hoe snel je daarmee je big-end opblaast? Geen idee! Vermoedelijk gaat het bij opa die af en toe een rondje om de kerk rijdt ook met 10W40 wel goed op lange termijn. Ik twijfel bij de mijne nog om er preventief Castrol 15W50 in te doen. Staat al een flesje van Louis klaar. De 1000km beurt is bij het oude baasje in België gedaan. Geen idee wat erin zit.
 
Zojuist nog een stuk tussen de file doorgereden en het viel me op dat hij aardig in de uitlaat knalt op lage snelheden. Ik heb de originele euro4 uitlaat er op. Normaal?
 
Ik dacht dat de 350 cc een dry sump is, waar het carter leeg gepompt wordt door een extra oliepomp, in een apart olie reservoir.
Misschien als de olie te dun is, wordt het niet goed leeggepompt.

Ik zou altijd vragen wat voor olie erin is gegaan.
Ik kwam een keer bij een officiele honda dealer voor een 1000km beurt, met een sh 150cc, toen vroeg de leerling monteur aan mij, is het een 2 takt of 4takt?
 
Oef, dat was een talent in de dop :N! De komende jaren hopelijk alleen de vloer van de werkplaats vegen. Maar het is wel lastig als je er niet op kunt vertrouwen wat voor olie ze erin doen. Het is altijd verleidelijk om uit dat grote vat te tappen. Je kunt het alleen zeker weten als je het zelf doet. Olie verversen, nieuwe filter erop lukt me wel. Luchtfilter en bougies ook nog wel maar van de transmissie heb ik helemaal geen verstand. In mijn brommertijd bestonden nog geen bromscooters dankzij antieke wetgeving die voorschreef dat je moest kunnen fietsen op een bromfiets. Dus het gesleutel aan vario's heb ik helaas mis gelopen. Was nu wel nuttig geweest. Tja, en op service van de dealer kun je alleen rekenen als je ze af en toe een klusje gunt. Maar goed, er zijn hier in het zuiden toch al zeer weinig motor-scooterspecialisten dus ik zal waarschijnlijk toch noodgedwongen mijn handige 18 jarige neef moeten inschakelen.

Dry sump: Piaggio BV 350
 
Service doen aan het vario systeem is niet zo spannend, zitten relatief weinig onderdelen in en wijst zichzelf. Zorg alleen dat je aanhaalmomenten in acht neemt en draai de centrale moer van de krukas niet met een luchtsleutel of elektrische slagmoersleutel los/vast omdat de ketting dan zou kunnen overspringen.
 
Tja, ik heb destijds wel een blauwe maandag een Peugeot 104 (de brommer, niet de gelijknamige auto) gehad. Dus idd wel heel even stiekem een vario gehad maar dat werd gezien als een dames-brommer dus toen maar heel snel over op een Yamaha Sheriff. Toen telde ik pas echt mee :]. Zo'n 104 kon met zijn buddyseat en lage doorstap nog wel doorgaan als voorloper van de bromscooter. Nooit bij stilgestaan. Ding was alleen niet geschikt voor de lange afstanden op het platteland.
Inmiddels 40 jaar later en ik ben nu met de Beverly op vakantie in Arcen. Vrouwlief er achteraan met de Smart als bezemwagen. Eens zien hoe dat gaat. Hij mag bij de B&B in de schuur maar het is krap en het blijft toch droog vannacht.
Hopelijk staat hij er morgen nog....
 
Zojuist nog een stuk tussen de file doorgereden en het viel me op dat hij aardig in de uitlaat knalt op lage snelheden. Ik heb de originele euro4 uitlaat er op. Normaal?
Wat bedoel je met "aardig knallen"? Is dat nu en dan een knal als van een geweer? Of eerder onregelmatig een licht knalletje.
Als het dat eerste is vind ik het vreemd, als het dat tweede is dan herken ik dat van mijn Beverly 300.
 
Geen keiharde knal maar wel hoorbaar met helm op en oordoppen in. Soort geplof. Ik weet dat zoiets met een Akra wel normaal is maar ik had het met een originele uitlaat niet verwacht.
 
Dan doe ik dat ook niet. Tijdens de vakantie wel 2 zwakke punten van de Beverly aangetekend bij rijden met 2 personen; de vering en de sullige remmen. Het remt wel maar ik moet er wel hard inknijpen. Er zit weinig gevoel in. Dat doseert niet zo fijn. Ben ik niet gewend van Brembo. Jammer.
 
Vind ik wel straf.
Met passagier vind ik de Beverly juist een stuk comfortabeler rijden. Wij zijn wel lichtgewichten, beide rond 65kg.
En de remmen vind ik een echt sterk punt van de Beverly. Licht bedienbaar met een vinger of 2, gemakkelijk doseerbaar en krachtig. Ik heb de standaard remmen. Zijn die van Brembo? Ik zou het niet weten.
 
Achter wordt de Beverly wel comfortabeler maar voor wil de vork, zelfs met 2 personen, niet goed aanspreken. Misschien moet ik hem wat meer voorover zetten? De achtervering dus wat opschroeven. Krijg ik wat meer gewicht op het voorwiel. De remschijf voor lijkt nog steeds niet goed ingelopen te zijn. Ik heb hem met 1100km gekocht en er staat nu zo'n 700km meer op. Vreemd! Misschien eerst de boel eens onluchten maar dat schijnt lastig te zijn bij de Beverly heb ik gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan