Poetsen leren pak

Dus alleen wasverzachter een wat warm water...
daarna goed laten drogen en invetten


ja maar dit heb ik meer gedaan omdat ik het na een warme zomer en veel zweten het wel een fris idee vond om het pak een keer aan de binnenkant schoon te maken.

Ik had wat wasverzachter en warm water (niet te warm) in het bad gedaan en een tijdje laten weken. Tussendoor een keer het water ververst omdat het water zwart zag.

Daarna buiten onder het afdak een paar dagen laten drogen en daarna het pak weer goed invetten.

Het pak leek wel als nieuw en het rook weer fris :+.

Normaal doe ik het pak gewoon af met een natte doek, puur om de dooie vliegen er af te halen
 
Laatst bewerkt:
Yep, idem. Na de zoveel ritten gewoon even goed schoonmaken met natte washand. Dit haalt de vliegen eraf, en dit moet je niet een heel seizoen erop laten zitten, want dan is het bijna niet meer schoon te krijgen.

Ook om de zoveel ritten invetten met zadelvet. Werkt voor mij in elk geval prima. :]
 
ja maar dit heb ik meer gedaan omdat ik het na een warme zomer en veel zweten het wel een fris idee vond om het pak een keer aan de binnenkant schoon te maken.

Ik had wat wasverzachter en warm water (niet te warm) in het bad gedaan en een tijdje laten weken. Tussendoor een keer het water ververst omdat het water zwart zag.

Daarna buiten onder het afdak een paar dagen laten drogen en daarna het pak weer goed invetten.

Het pak leek wel als nieuw en het rook weer fris :+.

Normaal doe ik het pak gewoon af met een natte doek, puur om de dooie vliegen er af te halen

Bedankt voor de schoonmaak tip *O*
 
Goh, was me nou net aan het afvragen hoe ik dat ging doen.

Kwam al op groene zeep, water en doekje
+ leervet van een schoenmaker.

In 1x goed dus!
 
Reinigen met een natte doek -> laten drogen -> inspuiten met 'Riem waterdichtmaker voor leder'.

full
 
Buiten in de regen hangen, zo houden ze de koeien (basismateriaal) ook schoon :+
 
Laatst bewerkt:
Buiten in de regen hangen, zo houden ze de koeien (basismateriaal) ook schoon :+

Idd _O-

Of gewoon een keertje door de regen rijden.

Pak wassen vind ik toch al belachelijk, dat ding is er om je te beschermen, niet om je er goed uit te laten zien. Stelletje wijven -O-
 
Idd _O-

Of gewoon een keertje door de regen rijden.

Pak wassen vind ik toch al belachelijk, dat ding is er om je te beschermen, niet om je er goed uit te laten zien. Stelletje wijven -O-
Sarcasme :?

Ach je bent er een uurtje mee bezig, ziet er weer als nieuw uit en hij zal ongetwijveld langer meegaan.
 
Koop bij de paardenwinkel, Saddlesoap om het leer te reinigen
Invetten met Rapide leder dressing. Dat is een soort melk die goed intrekt.


Je kan bij zo'n winkel ook een emmertje leervet kopen.
full
 
Sarcasme :?

Ach je bent er een uurtje mee bezig, ziet er weer als nieuw uit en hij zal ongetwijveld langer meegaan.

Langer meegaan als je hem wast? Omdat? Lijkt mij juist dat ie dan korter meegaat omdat je hem beschadigd tijdens het wassen. Zeker wanneer je water en zeep gebruikt.
 
Langer meegaan als je hem wast? Omdat? Lijkt mij juist dat ie dan korter meegaat omdat je hem beschadigd tijdens het wassen. Zeker wanneer je water en zeep gebruikt.
Lijkt me sterk. Ga je zelf ook korter mee dan, of douche jij nooit? :+

Lijkt me dat onderhoud (wassen/invetten) aan je pak niet zo snel kwaad kan toch?

@Alex: is echt wel een typisch topic voor jou! :P Poetsmiep. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik maak mijn pak na elke ritje schoon met een natte doek. En ik moet zeggen dat mijn vooral witte pak verrassend wit is gebleven. Hier nog maar even meelezen, want ik ga 'm binnenkort ook ff helemaal reinigen en weer in het vet zetten?

Hoe zit het met meubel-leder-vet? Dat spul krijg toch ook elke dag aardig wat te verduren? Daar heb ik hier nog wel wat van staan...


:^

Altijd ff met een washandje met warm water de ergste vliegenvlekken eraf.
Gaat makkelijker als ze vers zijn ;)

En invetten? 2x per jaar om 't soepel te houden.
Gewoon standaard grease... niet te veel en goed uitsmeren.
Neem de ritsen mee en klaar is pakkie.


Niet schoonmaken is ook een optie :+ blijft je eigen pak _O-
 
Lijkt me sterk. Ga je zelf ook korter mee dan, of douche jij nooit? :+

Lijkt me dat onderhoud (wassen/invetten) aan je pak niet zo snel kwaad kan toch?

@Alex: is echt wel een typisch topic voor jou! :P Poetsmiep. _O-

Ja maar als ik douche was ik ook m'n beschermend vetlaagje weg net als bij een leren pak :P Alleen bij mij groeit die automatisch weer aan :P Daarom is teveel douchen ook slecht.

Maar inderdaad, als je hem goed invet na het wassen zal het weinig kwaad kunnen :)
 
:^

Altijd ff met een washandje met warm water de ergste vliegenvlekken eraf.
Gaat makkelijker als ze vers zijn ;)

En invetten? 2x per jaar om 't soepel te houden.
Gewoon standaard grease... niet te veel en goed uitsmeren.
Neem de ritsen mee en klaar is pakkie.


Niet schoonmaken is ook een optie :+ blijft je eigen pak _O-
Schoonmaken zoals hierboven doe ik (meestal!) ook na iedere rit. *O*

Invetten heb ik nu in zo'n 9 jaar één keer gedaan. :$ :X |( Deze winter maar weer eens doen!
 
Denk wel dat t leer soepeler blijft door het schoonmaken en invetten.
Morgen maar s de tips van hier opvolgen... resultaat zal ik wel ff vastleggen ;)
 
Ik denk dat iedereen wel een manier kent om de buitenkant mooi schoon te maken, maar zijn er ook mensen die tips hebben om de muffe binnenkant weer lekker fris te krijgen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan