Het doel van een vario is om het toerental vanaf 0 KM/h tot aan je top gelijk te houden. Voor de top geld meestal dat de v-snaar alsnog uit de vario loopt en je dus op de topsnelheid iets hogere toeren draait dan tijdens volgas accelereren.
Als je blok dankzij de multivar overtoeren maakt tijdens optrekken, dan heb je de verkeerde rollen, of achterpoelies met een kromme spiebaan.
Multivars slijten meestal net zo hard of bij sommige motor merken net iets harder dan standaard. De coating die malossi gebruikt is goed, maar niet perfect.
De baan van de rollen is bij een multivar anders, zodat het lekkerder rijd. Vaak moet je andere gewichten installeren dan in de standaard vario om hetzelfde toerental te draaien.
Je motor heeft 1 toerental waar hij het meeste vermogen aflevert. Stel daar je gewichten op af.
Een Malossi vario is voor bijna elke scooter een goede investering, omdat het het motorgedrag positief beinvloed. Dat heb ik bij alle scooters gemerkt waar ik een multivar op heb gemonteerd. En ik werk als scootermonteur dus dat zijn aardig wat scooters.
Probeer het, zou ik zeggen, en verkoop het op marktplaats als het je niet bevalt. Ik weet bijna zeker dat je het lekkerder vind rijden.
Een variateur slijt bij een bromscooter meestal bovenin het meest, omdat velen lange stukken op topsnelheid rijden komt de v-snaar daar vaker langs als beneden, en slijt het oppervlak van de vario onregelmatig. Dit is te merken aan een minder hoge top en daarbij meer overtoeren.
Als de vario in het midden van het loopvlak slijt, en de bekende 'groeven' gevormd worden, is dat te merken aan dipjes in het toerental.
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de malossi multivar van de Dylan, maar omdat ze overal dezelfde materialen voor gebruiken kan ik zeggen dat de kwaliteit goed is.
Probeer het eens, je zult niet teleurgesteld worden.