Poll: Vraagprijs vs. Verkoopprijs

Hoe realistisch vind jij vraagprijzen?

  • ik heb geen moeite met de vraagprijs als'ie het waard is

    Stemmen: 19 13,6%
  • ik ding altijd af, er van uitgaande dat de verkoper hier rek

    Stemmen: 109 77,9%
  • ik probeer te betalen met spiegeltjes en kraaltjes

    Stemmen: 12 8,6%

  • Totaal aantal stemmers
    140

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
Nu het motor(verkoop)seizoen weer langzaam op gang komt voor sommigen onder ons, vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot de vraagprijzen welke gevraagd worden voor diverse motorfietsen.

Is het normaal voor de verkoper om bij voorbaat 20% bovenop de verkoopprijs die hij/zij in gedachte heeft op te tellen? Is het normaal voor een koper om meteen 20% van de vraagprijs af te dingen?

Wat zijn jouw ervaringen met betrekking tot de aanschaf van een motorfiets? Het is natuurlijk een publiek geheim dat dealers c.q. motorhandelaren een bepaalde marge handhaven en hier ook 'speling' in kunnen aanbrengen, met name indien er sprake is van het toverwoord: INRUIL

Maar hoe zit dat bij particulieren? Iemand die bloed, zweet en WD40 in z'n fiets gestoken heeft? Ga je dan keihard onderhandelen? Of gun je de beste man/vrouw/hermafrodiet zijn/haar/het centen?
 
Altijd keihard onderhandelen; centen zijn centen.
En als ze niet willen dat er over de prijs onderhandeld word, moeten ze het beestje de naam " vaste prijs" geven en niet "vraagprijs".
 
Tja onderhandelen zou ik altijd doen, hoeveel je er af kan / probeert te lullen ligt natuurlijk aan je eigen budget, de vraagprijs en de staat van de motor. Als een motor erg scherp geprijsd is kan je zelf ook wel bedenken dat je er niet al te veel af krijgt.
 
Neem bijvoorbeeld die CB-1 van Ivokim laatst, zette'm voor 650 euro te koop en z'n mailbox was overspoeld. Anderzijds zie ik vaak advertenties 2 of 3 keer opnieuw geplaatst worden zonder noemenswaardige reply's.
 
Tja onderhandelen zou ik altijd doen, hoeveel je er af kan / probeert te lullen ligt natuurlijk aan je eigen budget, de vraagprijs en de staat van de motor. Als een motor erg scherp geprijsd is kan je zelf ook wel bedenken dat je er niet al te veel af krijgt.
:^
 
Niet al te veel is tóch een beetje *O*

En vaak gaat het ook niet direct om geld afdingen, maar bijvoorbeeld om accesoires bedingen ;) Soms extra opties voor de motor, maar soms ook gewoon kleding ed...! Altijd handig :Y *O*

Niet geschoten is altijd mis dus ik acht het altijd het proberen waard! :]
 
Als ik iets koop dan ding ik altijd af, of dat probeer ik ten minste. Als ik zelf iets verkoop dan vraag ik meestal een realistische maar vaste prijs die dan ook altijd een stuk lager ligt dan de gemiddelde vraagprijs voor vergelijkbare producten. Het voordeel hiervan is dat je veel sneller geïnteresseerden krijgt, want je biedt iets aan dat goedkoper is dan de rest. Dan is het gewoon kwestie van onmiddellijk duidelijk maken dat er van de prijs niets meer af gaat (in mijn geval zelfs geen euro!). Te nemen of te laten ...

Met deze tactiek heb ik alleen nog maar goede ervaringen gehad. Soms heb je achteraf het gevoel dat er meer in zat maar ja, ik verkoop niet om ervan te leven. Als ik een goeie prijs gehad heb (laatst nog mijn auto verkocht met 500 euro winst na één jaar rijden) ben ik best tevreden.
 
Aanbieden: Vaste prijs. Ik kijk naar wat er al aangeboden wordt en ga daar genoeg onder zitten om voor de koper al op een acceptabele prijs te zitten.

Kopen: Ik ding alleen af als ik denk dat ik er minder voor zou willen geven dan de prijs is.


Simpel he?
 
Als je op marktplaats.nl ofzo gaat kijken, en je toont serieuze interesse heb ik nog nooit meegemaakt dat ze bij de vraag: kan er nog wat met de prijs gedaan worden? er ronduit nee gezegd wordt, tenzij de vraagprijs al erg laag ligt.

Er worden bijv. 2 CBR'en aangeboden, zelfde kleur, zelfde bouwjaar, klein KM verschil, maar wél een verschil in vraagprijs van 1000 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan