Post hier foto's van jouw sleutelplek

deejay

Die hard MF'er
9 mrt 2008
546
1
Dokkum
Ik ben op dit moment druk bezig om in een hoekje van mijn loods een heuse motor sleutelplek in te richten.

Vandaag nog deze gekocht...

P1010770.jpg


ik wil deze aanpassen zodat hij ongeveer zo wordt als op deze afbeelding..


FT_133_M_a_PP.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wyb
Mijn vierkollomer staat op pouren met ieder vier M14 draadeinden ingestort.
Compensatie voor mijn gebrek aan kennis en ervaring met dit soort constructies; beter 10 keer te sterk dan 1/10e te zwak.
Voor de paar centen die dat eenmalig extra kost wilde ik niks riskeren.
Over de jaren sta je er vaak onder en tegenwoordig ook mijn kinderen.
Een vierkollomer word heel anders belast dan een tweekollomer zonder verbinding bovenin (het woord brug zorgt voor verwarring denk ik). Ik heb onder vierkollomers gestaan met een auto erop die niet verankerd stond aan de grond. Dat hoef je met een tweekollomer niet te proberen, je krijgt de auto niet eens uit de vering zonder vuurwerk.

Uiteraard adviseer ik niet om een brug los neer te zetten 🙄
 
Komt een 12 tot 15 cm dikke betonvloer in, met vloerverwarming. Daaronder 10 cm EPS. Onder en boven de vlv-slangen komt een wapeningsnet.
En die stalen balk komt in die vloer?
Ik begrijp je niet helemaal denk ik, de balk zorgt dat de kolommen boven niet naar elkaar toe kunnen maar wat zorgt dan voor de stabiliteit in de rijrichting?
Ik zou denk ik niet vertrouwen op enkel de vloer maar toch iets de diepte ingaan met een pour.
 
Een vierkollomer word heel anders belast dan een tweekollomer zonder verbinding bovenin (het woord brug zorgt voor verwarring denk ik). Ik heb onder vierkollomers gestaan met een auto erop die niet verankerd stond aan de grond. Dat hoef je met een tweekollomer niet te proberen, je krijgt de auto niet eens uit de vering zonder vuurwerk.

Uiteraard adviseer ik niet om een brug los neer te zetten 🙄
Ik ken enkel mijn 3.5t koni maar daar zit geen sterkte in zoals jij zegt.
Ook in de rijrichting is het niet veel; je zal m net niet leeg omduwen.
 
Tippie:
Hou je met het gebruiken van spreid ankers aan de voorschriften van de leverancier. Extra ankers en grotere spreid ankers kunnen te veel spanning in de vloer brengen. Hierdoor ontstaat juist het gevaar dat de boel los komt. Het beste is en blijft chemische verankering in schone gaten die met een klopboor geboord zijn. Dan krijg je een spanningsvrije verbinding. Het met een klopper geboorde gat geeft extra grip doordat het veel ruwer is dan een diamant gat. Groter oppervlak om zich te hechten
Hmmm nooit over nagedacht dat te veel ook niet goed is. Geldt dit ook voor een motorbrug?
 
Tippie:
Hou je met het gebruiken van spreid ankers aan de voorschriften van de leverancier. Extra ankers en grotere spreid ankers kunnen te veel spanning in de vloer brengen. Hierdoor ontstaat juist het gevaar dat de boel los komt. Het beste is en blijft chemische verankering in schone gaten die met een klopboor geboord zijn. Dan krijg je een spanningsvrije verbinding. Het met een klopper geboorde gat geeft extra grip doordat het veel ruwer is dan een diamant gat. Groter oppervlak om zich te hechten
Dit verhaal is natuurlijk de beste optie, wanneer een vloer al ligt. Alleen begrijp ik, dat de "nieuwe" vloer nog moet worden gestort. En dan zou ik toch echt voor de constructie in het beton gaan/gewoon mee storten.

En wanneer niet mee instorten, sowieso vezelbeton nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een half jaartje bezig geweest met dit ding bouwen (en andere projecten), dat half jaar heb ik de woonkamer alleen gezien voor eten dus voor de goede vrede ben ik (tijdelijk) weer een paar uurtjes per week binnen te vinden O-)
Alleen al lekker rondkijken, en voor de rest niks doen, lijkt me al geweldig met wat je gebouwd hebt. Erg mooie bouwconstructie :t
 
Leuke hut, is dat zelfbouw? Zou wel een kleine versie naast mijn schuur willen.
Ja zelfbouw. Je moet wel handig zijn wil je alles zelf kunnen doen. Staalconstructie en sandwichpanelen zijn makkelijk, alle afwerkprofielen zijn lastig zonder ervaring maar het is te doen. Ik heb er alleen een steiger bij gehad.

@RISL Waarom niet gelijk tapeinden instorten waar de brug komt? Zet een plaatje uit waar de tapeinden moeten komen en dan haaktapeind oid de betonvloer in. Heb je meteen flinke treksterkte.

Zoiets, desnoods bak je het nog aan de wapening vast
 

Bijlagen

  • tapeind.jpg
    tapeind.jpg
    21 KB · Weergaven: 5
Ja, m’n buurman had bezuinigd op de chemische ankers. Niets van mij of m’n werk bij. Hij kon er nu wel makkelijk bij met lassen
Er hoort bij een nieuwe brug een instructie te zitten over hoe het hoort te worden geinstalleerd. Waarom zou je daar van af wijken? Een bruggen-fabrikant kan echt niet riskeren dat ze voor een dode of gehandicapte monteur aansprakelijk worden gesteld.

Bij een gebruikte brug zou ik de importeur of dealer gewoon even contacteren?
 
ik denk dat (waar mogelijk) je die poten bovenin ook aan een muur o.i.d. kunt/moet bevestigen.
en dan zo dat de poten niet naar elkaar toe kunnen "klappen".
volgens mij was dat op die foto van wrakhout ook mogelijk geweest met in ieder geval 1 poot (naar die betonnen muur).
die bevestiging word dan op trek belast, dan kan je b.v. met een M20 draadeind al een hele hoop krachten opvangen.
en die mag best wel lang zijn.
 
Als je zeker weet dat jij meer kennis hebt van bruggen monteren dan de bruggen-fabrikant, dan zou ik absoluut gebruik maken van die voorsprong.
Ik zie dit niet als egotrip van Raphael, maar soms kun je geen info krijgen van de fabrikant, en vaak is het overbodig. In het voorbeeld van Wrakhout ging het niet om beter weten als… het ging om niet eens weten hoe…
 
Ik zie dit niet als egotrip van Raphael, maar soms kun je geen info krijgen van de fabrikant, en vaak is het overbodig. In het voorbeeld van Wrakhout ging het niet om beter weten als… het ging om niet eens weten hoe…

Ik heb ook niks over een egotrip gezegd, maar waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden?
Ik geef aan dat ik zou beginnen bij de informatie van de bruggenleverancier.
Er is nergens aangegeven dat die niet verkrijgbaar is?
Stap 2 zou voor mij zijn: controleer wat een leverancier adviseert bij een vergelijkbare nieuwe brug.

Waarom zou je afwijken van de aanbevelingen van een leverancier als de gevolgen zo enorm kunnen zijn?
Daar zou ik persoonlijk echt alleen van afwijken als ik zeker wist dat ik een veel beter idee had, en dat ik het idee in de baas zijn tijd mocht uitwerken.
 
Als je zeker weet dat jij meer kennis hebt van bruggen monteren dan de bruggen-fabrikant, dan zou ik absoluut gebruik maken van die voorsprong.
Of hij heeft meer kennis van betonvloeren, dan de bruggen-fabrikant.....
Wanneer ik lees, dat een 20 cm betonvloer voldoende is, dan vraag ik mij af, wat voor betonvloer?
 
Ik heb ook niks over een egotrip gezegd, maar waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden?
Ik geef aan dat ik zou beginnen bij de informatie van de bruggenleverancier.
Er is nergens aangegeven dat die niet verkrijgbaar is?
Stap 2 zou voor mij zijn: controleer wat een leverancier adviseert bij een vergelijkbare nieuwe brug.

Waarom zou je afwijken van de aanbevelingen van een leverancier als de gevolgen zo enorm kunnen zijn?
Daar zou ik persoonlijk echt alleen van afwijken als ik zeker wist dat ik een veel beter idee had, en dat ik het idee in de baas zijn tijd mocht uitwerken.
Heel veel mensen onderschatten werkzaamheden en overschatten zichzelf.
 
Ik moet het hier mee doen 😁🤐.
Plannen voor een grotere schuur zijn er wel, maar moet nog checken of dat mag, ik zou dan de muur van mijn tuin gedeeltelijk af moeten breken en onderdeel laten worden van de schuur.


20231106_142532.jpg
 
Dit verhaal is natuurlijk de beste optie, wanneer een vloer al ligt. Alleen begrijp ik, dat de "nieuwe" vloer nog moet worden gestort. En dan zou ik toch echt voor de constructie in het beton gaan/gewoon mee storten.

En wanneer niet mee instorten, sowieso vezelbeton nemen.
Niets mooiers als bij de bouw al rekening kunnen houden met je plannen. 9/10 keer heb je die keuze niet en dan mag je gerust rekening houden met wat je toevoegt en wat er allemaal gaat gebeuren. Het anker in het plaatje is een geweldige uitvinding. Het zit echt vast. Er zit wel een maar aan. Het moet zo vast zitten dat het werkstuk NOOIT het aanhaalmoment overschrijd. Als dat zo is dan wordt de onderste cone nog verder in verankering getrokken en ook weer verminderd. Als hier beweging in komt werkt het ding zichzelf los. Kracht er op, kracht er af, kracht er op, etc. Het zijn allemaal details, maar als het lang genoeg duurt zonder onderhoud, dan pleurt het gewoon in elkaar
IMG_7996.jpeg

Het beugeltje boven het conische gedeelte zet zich vast in de beton en wordt klem getrokken door de moer met het juiste aanhaalmoment aan te trekken. Te vast is knappen en te weinig is het begin van los werken bij bewegende objecten. Statische dingen hebben er geen last van
 
Terug
Bovenaan Onderaan