Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Geen idee of dit topic hiervoor bedoeld is.. maar het zit me hoog!

Vandaag me ketting en tandwielset vervangen van Thundercat. Kwam ik dit tegen van de vorige beunhaas.

Bekijk bijlage 1406505

Voortandwiel: moer verkeerd om en de borgring niet geborgd8)7
Tandwiel zat gewoon speling tussen.

Alles weer vervangen en gemonteerd zoals het hoort!
Bekijk bijlage 1406506

Zat me hoog, moest het even kwijt!
Mag ook altijd hier:
 
Geen idee of dit topic hiervoor bedoeld is.. maar het zit me hoog!

Vandaag me ketting en tandwielset vervangen van Thundercat. Kwam ik dit tegen van de vorige beunhaas.

Bekijk bijlage 1406505

Voortandwiel: moer verkeerd om en de borgring niet geborgd8)7
Tandwiel zat gewoon speling tussen.

Alles weer vervangen en gemonteerd zoals het hoort!
Bekijk bijlage 1406506

Zat me hoog, moest het even kwijt!

Hoe lang heb je er zo mee rondgereden ?

Sleutelblunder van een ander ?
Ja. Maar als jij daar vervolgens enkele duizenden of honderden km mee gereden hebt, dan had je daar zelf ook wel aandacht voor mogen hebben.
 
moet je het veerst weten ;-)

Als je zo duidelijk aangeeft dat de vorige sleutelaar een sukkel is.... dan neem ik aan dat je bij de aankoop toch zelf ook even de motor bekijkt.

Tandwielborging bij die oude Yammies staan erom bekend dat ze nogal eens loslopen.

Als dat niet zo is of je hebt het zelf in eerste instantie niet gezien dan vind ik het raar om dan zo de vorige sleutelaar een prutser te noemen O-)

Jij rijdt erop, dus jij zorgt dat je op een veilige machine rijdt, toch :?

Ik vind het dus een sleutelblunder maar als je hier al langer mee gereden hebt ook een blunder van de rijder.....
 
Het blijft een blunder van een ander.

De borgmoer is zo vast gedraaid tegen de splines dat loslopen van de moer niet ter sprake komt. Dat het kettingwiel speling blijft houden komt doordat de holte in de moer (nu aan de buitenkant) het kettingwiel niet tegen de het einde van de splines klemt. Op deze manier zullen de schroefdraad en de splins dus nooit beschadigd raken.
 
Als je zo duidelijk aangeeft dat de vorige sleutelaar een sukkel is.... dan neem ik aan dat je bij de aankoop toch zelf ook even de motor bekijkt.

Tandwielborging bij die oude Yammies staan erom bekend dat ze nogal eens loslopen.

Als dat niet zo is of je hebt het zelf in eerste instantie niet gezien dan vind ik het raar om dan zo de vorige sleutelaar een prutser te noemen O-)

Jij rijdt erop, dus jij zorgt dat je op een veilige machine rijdt, toch :?

Ik vind het dus een sleutelblunder maar als je hier al langer mee gereden hebt ook een blunder van de rijder.....
Als de vorige eigenaar eraan heeft lopen kloten zonder zijn verstand te gebruiken mag hij/zij wel een prutser genoemd worden.

Als je niet weet waar je aan begint.. lees jezelf in, vraag het aan anderen en ga dan pas te werk.

Anders ga je lopen prutsen wat hier dus het geval is geweest, en dat mag dan heus wel gezegd worden_O-

Als je zo duidelijk aangeeft dat de vorige sleutelaar een sukkel is.... dan neem ik aan dat je bij de aankoop toch zelf ook even de motor bekijkt.

Ik vind het dus een sleutelblunder maar als je hier al langer mee gereden hebt ook een blunder van de rijder.....

Bedankt voor de tip! Volgende keer neem ik m’n gereedschapkoffer mee tijdens de aankoop om de motor open te maken en dit soort gekkigheid te voorkomen.*O*
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de kettingwielen en de ketting vervangen. Eerst niet goed naar de gaten in het kettingwiel gekeken, daar zitten 2 set gaten in, een van 8.5 mm en een van 10.5 mm. Dus eerst pasten mijn bouten niet. Ik nog eens kijken op de webshop, dat probleem opgelost. Toen de nieuwe ketting gemonteerd en netjes gespannen. Tot zo ver geen probleem. Rij ik vanmorgen de motor een meter naar achteren, hoor ik een klunk geluid. Heeft de ketting bij het op lengte maken waarschijnlijk niet goed op het kettingwiel gelegen of ergens anders wat raar dubbel. Hing dus weer helemaal slap. Nu maar bijna maximaal gesteld zodat hij weer strak stond en ik kon rijden, een kijken of ik hem nog weer inkort of mooi zo laat.
 
Gisteren de kettingwielen en de ketting vervangen. Eerst niet goed naar de gaten in het kettingwiel gekeken, daar zitten 2 set gaten in, een van 8.5 mm en een van 10.5 mm. Dus eerst pasten mijn bouten niet. Ik nog eens kijken op de webshop, dat probleem opgelost. Toen de nieuwe ketting gemonteerd en netjes gespannen. Tot zo ver geen probleem. Rij ik vanmorgen de motor een meter naar achteren, hoor ik een klunk geluid. Heeft de ketting bij het op lengte maken waarschijnlijk niet goed op het kettingwiel gelegen of ergens anders wat raar dubbel. Hing dus weer helemaal slap. Nu maar bijna maximaal gesteld zodat hij weer strak stond en ik kon rijden, een kijken of ik hem nog weer inkort of mooi zo laat.

Ik verwacht dat ik niet de enige zal zijn die de rillingen over de rug loopt als ik dit lees..... zeker na de tekst voorafgaand hieraan.

Maximaal gesteld of gewoon achterwiel naar achter getrokken en in die stand weer vastgezet ?
 
Ik verwacht dat ik niet de enige zal zijn die de rillingen over de rug loopt als ik dit lees..... zeker na de tekst voorafgaand hieraan.

Maximaal gesteld of gewoon achterwiel naar achter getrokken en in die stand weer vastgezet ?

Met de op de motor aanwezige stelmogelijkheid het wiel naar achteren gedraaid waardoor de ketting weer is gespannen. Zou dit een probleem gaan worden denk je?
 
Met de op de motor aanwezige stelmogelijkheid het wiel naar achteren gedraaid waardoor de ketting weer is gespannen. Zou dit een probleem gaan worden denk je?

Als je NIET op de motor zit, hangt de ketting dan door of staat ie dan ook strak en in 1 lijn ?

Als de ketting zonder jou op de motor strak staat, in 1 rechte lijn dan gaat dat zeker een probleem worden, dan staat hij nl veel te strak.
Als je motor inveert dan heeft de ketting wat ruimte nodig om dat op te vangen.

Google anders even....
 
Als je NIET op de motor zit, hangt de ketting dan door of staat ie dan ook strak en in 1 lijn ?

Als de ketting zonder jou op de motor strak staat, in 1 rechte lijn dan gaat dat zeker een probleem worden, dan staat hij nl veel te strak.
Als je motor inveert dan heeft de ketting wat ruimte nodig om dat op te vangen.

Google anders even....
Aaaaah.... Dat bedoel je! Maar hij staat nu zo gespannen dat als ik erop zit hij ongeveer 2 cm speling heeft, zoals omschreven in de handleiding. Was je bang dat ik gitaar kon spelen op de ketting?
 
En toch hoort bij een kettingset voor een bepaalde motorfiets de juiste lengte ketting bijgeleverd worden.....
Dus controleer even de gegevens voordat je gaat inkorten.
Ik neem aan dat je snapt dat je niet maar 1 schakel kan inkorten? het kan alleen een even aantal zijn.
En je moet dan dus je sluitschakel + 1 "vaste" schakel verwijderen, en hebt dan weer een nieuwe sluitschakel nodig.
Behalve natuurlijk als je een ketting met een herbruikbaar visje hebt......
 
Aaaaah.... Dat bedoel je! Maar hij staat nu zo gespannen dat als ik erop zit hij ongeveer 2 cm speling heeft, zoals omschreven in de handleiding. Was je bang dat ik gitaar kon spelen op de ketting?

We hebben hier gekkere dingen langs zien komen.
Of je gitaar kon spelen weet ik niet maar je omschreef eea dusdanig 'onhandig' dat het een mogelijkheid was geweest dus leek het me wel aardig om erop door te vragen en je te waarschuwen.
 
En toch hoort bij een kettingset voor een bepaalde motorfiets de juiste lengte ketting bijgeleverd worden.....
Dus controleer even de gegevens voordat je gaat inkorten.
Ik neem aan dat je snapt dat je niet maar 1 schakel kan inkorten? het kan alleen een even aantal zijn.
En je moet dan dus je sluitschakel + 1 "vaste" schakel verwijderen, en hebt dan weer een nieuwe sluitschakel nodig.
Behalve natuurlijk als je een ketting met een herbruikbaar visje hebt......

Klopt, maar ik kan voor mijn motor nergens een complete kettingset vinden, alleen in aparte delen en dan moet het ook nog bij verschillende webshops weg komen. Voor een 525 ketting ben ik nog geen sluitschakel met een visje tegen gekomen, alleen klinkschakels.

We hebben hier gekkere dingen langs zien komen.
Of je gitaar kon spelen weet ik niet maar je omschreef eea dusdanig 'onhandig' dat het een mogelijkheid was geweest dus leek het me wel aardig om erop door te vragen en je te waarschuwen.

Op die manier snap ik je volledig en vind ik het ook erg aardig van je!
 
Pfff. Auto weggebracht voor de APK. Belt de dealer of ik recent ergens banden had laten vervangen. Ja dus, bij de kwikfit. Blijkt een van de banden verkeerdom te zitten (binnenkant buiten). Hoe dan??

Heb maar een klacht bij kwikfit ingediend.

Breek mij de bek niet open over kwikfit.
Kwamen er aan met onze verlengde transporter. Dus mijn pa zegt nog het is een verlengde he.
Ja ja komt goed hebben.
Staat die knuppel met de deur open naar achteren te kijken of het gaat flikkert zo de voorkant er af

En dan nog de rekening willen sturen van de banden plus de deur. Want we hebben het gerepareerd.

Sindsdien sloot de deur niet meer goed als we op een helling stonden
 
Klopt, maar ik kan voor mijn motor nergens een complete kettingset vinden, alleen in aparte delen en dan moet het ook nog bij verschillende webshops weg komen. Voor een 525 ketting ben ik nog geen sluitschakel met een visje tegen gekomen, alleen klinkschakels.



Op die manier snap ik je volledig en vind ik het ook erg aardig van je!


Sommige M-Fers ken je, sommige (nog) niet.

We hebben hier mensen gehad die daadwerkelijk dachten dat ze het advies om WD40 op hun remschijven te spuiten om vliegroest tegen te gaan een goed idee was.

Sindsdien kijk ik nergens meer van op :+

Maar ik begrijp nu dat je niet de sukkel bent waar ik je even voor aanzag ;)
( ik zal t onthouden ;) )
 
Sommige M-Fers ken je, sommige (nog) niet.

We hebben hier mensen gehad die daadwerkelijk dachten dat ze het advies om WD40 op hun remschijven te spuiten om vliegroest tegen te gaan een goed idee was.

Sindsdien kijk ik nergens meer van op :+

Maar ik begrijp nu dat je niet de sukkel bent waar ik je even voor aanzag ;)
( ik zal t onthouden ;) )

Als ik het goed onthouden heb zat Herman in de landbouw mechanisatie? Dus ligt er een 12 maten te brede ketting op nu... Omdat die over was van een Fendt :+ O-)
 
Zoon lief gaat naar "de grote school". Dus andere schoolfiets gekocht,was beetje werk aan,maar mooi prijsje. En we zouden hem samen opknappen, altijd leuk een vader-zoon projectje. Alleen alles wat ik met/voor hem doe, loopt op een of andere manier uit de hand.

Dus hele fiets uit elkaar, schoon gemaakt, ontvet, geschuurd en gespoten, mooi geworden,maar daar ging het hier niet om.
Dat type fiets ken ik enkel in 26 inch (of 24), dus binnen en buitenbanden gekocht,fiets uit elkaar en bezig,leg de banden even op de velg, is de band net zo groot als de velg |( |( 28 inch dus, daarom was de fiets dus aan de grote kant voor hem |(

Dus banden omgeruild voor 28 inch, binnenbanden waren speciaal antilek en zelf dichtend, voor 26 en 27,5 inch. ff gepast,ging ook om de 28 inch velg, dus maar gemonteerd, ging prima,tot ik hem op spanning bracht..........

Beste knal, vrouwlief komt naar me toe gerent, wat er is, nou, ........ paste dus toch niet, band van de velg geblazen en een scheur van 20cm erin.
Toch ff 28 inch binnenbanden gehaald. O-)

Fietsje staat er wel mooi en als nieuw bij, leuk projectje samen met mooi resultaat.
 
Zoon lief gaat naar "de grote school". Dus andere schoolfiets gekocht,was beetje werk aan,maar mooi prijsje. En we zouden hem samen opknappen, altijd leuk een vader-zoon projectje. Alleen alles wat ik met/voor hem doe, loopt op een of andere manier uit de hand.

Dus hele fiets uit elkaar, schoon gemaakt, ontvet, geschuurd en gespoten, mooi geworden,maar daar ging het hier niet om.
Dat type fiets ken ik enkel in 26 inch (of 24), dus binnen en buitenbanden gekocht,fiets uit elkaar en bezig,leg de banden even op de velg, is de band net zo groot als de velg |( |( 28 inch dus, daarom was de fiets dus aan de grote kant voor hem |(

Dus banden omgeruild voor 28 inch, binnenbanden waren speciaal antilek en zelf dichtend, voor 26 en 27,5 inch. ff gepast,ging ook om de 28 inch velg, dus maar gemonteerd, ging prima,tot ik hem op spanning bracht..........

Beste knal, vrouwlief komt naar me toe gerent, wat er is, nou, ........ paste dus toch niet, band van de velg geblazen en een scheur van 20cm erin.
Toch ff 28 inch binnenbanden gehaald. O-)

Fietsje staat er wel mooi en als nieuw bij, leuk projectje samen met mooi resultaat.
En dat is het leuke aan die inchmaten. 27.5 en 26 inch is bijna hetzelfde. Net als dat 27 inch groter is dan 28 en 27.5 inch. En een 29 inch band is dezelfde maat als een 28 inch band. De enige echt goede maat is de ERTRO. Die geeft gewoon de diameter van je wiel en van je band aan. In millimeters.
 
Terug
Bovenaan Onderaan