Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Van de week een dagje naar het strand geweest.
Topkoffer er op gezet, roltas mee om mijn jas en broek in op te bergen en mee te nemen.
Motor op het stuurslot gezet.
Helm gaat in de topkoffer, schoenen in de bak (Honda NC700).

Heerlijk in de zon liggen bakken.
Teruglopend naar de motor vroeg ik mij af waar ik mijn sleutels had gelaten.
Ik vermoedde in mijn jaszak maar ging wel twijfelen.
Sleutel kan alleen uit de topkoffer als hij dicht en op slot is.
Bij de motor aangekomen hingen mijn sleutels aan de kogel van mijn navigatiesteun.

Daar had ik ze dus niet achtergelaten.
Iemand is zo vriendelijk geweest om ze daaraan te hangen.
Hij had dus ook gewoon weg kunnen zijn.

Ook eens gezien op parkeerplaats. Gruwelijk grote nieuw Mercedes cabrio.
Sleutels lagen gewoon los op de achterbak ?
Niet het risico genomen dat iemand met slechte bedoelingen ze zou vinden en de sleutels in de diepe sloot gegooid.
Zou toch l*llig zijn als z'n Mercedes anders straks door een slechtwillende meegenomen word, toch ?



Oke, oke... er is daar maar 1 horecabedrijf in de buurt, verder niets. Het voorkomen van de auto en de gemiddelde klant van dat Horecabedrijf kwam ook aardig overeen, daar dus maar afgegeven ;)
 
Van de week een kleintje.

Met de sevenfifty een wat langer stukje rijden. Met zo min mogelijk snelwegen van Deventer naar Den Helder via de afsluitdijk. Even een uurtje aan het strand en weer terug via de houtribdijk.

Kom je zo'n beetje aan in Den Helder, komt er onder de 50 km/uur een vies schurend geluid uit de aandrijving. Lijkt qua plaatsing uit het blok te komen...

Oh oh :)

Relatief recent de drie lagers in het achterwiel vervangen omdat die van de kettingdrager verrot was. Het geluid wat ik toen hoorde klonk niet zoveel anders dit geluid alleen op andere momenten te horen, dus laten we maar hopen dat het in het achterwiel zit.

Relatief braaf naar huis gereden. Naja, braaf, als het probleem zich voordoet onder de 50 :)

De volgende er maar eens mee bezig. Achter wiel er uit. Lagers gecontroleerd. Alle drie in prima staat.

Hmm, misschien lager in het blok?

Wiel er weer in, kapje bij tandwiel er afgehaald, uitgaande as beetje bewegen, zit enige beweging in en uit het blok. Echter niet in zijwaartse beweging.

Toch wel een vieze zooi daarbinnen. Goh, dat vet lijkt wel alsof het de ketting kan raken......

Alle vieze gore zooi er uitgeport, kapje met dasty en remmenreiniger schoongemaakt.

Geen last meer van slechte lagers...

:)

db
 
Laatst bewerkt:
Ook eens gezien op parkeerplaats. Gruwelijk grote nieuw Mercedes cabrio.
Sleutels lagen gewoon los op de achterbak ?
Niet het risico genomen dat iemand met slechte bedoelingen ze zou vinden en de sleutels in de diepe sloot gegooid.
Zou toch l*llig zijn als z'n Mercedes anders straks door een slechtwillende meegenomen word, toch ?



Oke, oke... er is daar maar 1 horecabedrijf in de buurt, verder niets. Het voorkomen van de auto en de gemiddelde klant van dat Horecabedrijf kwam ook aardig overeen, daar dus maar afgegeven ;)
Meestal weten alle kruimeldiefjes uit de buurt wel van wie zulke auto's (zeker in de buurt van horeca) zijn..... vaak van de grotere criminelen waar zij naar op kijken.
Daar denken ze wel even hard over na.




:+
 
Had laatst een lekke voorband, dus ik in de brandende zon (een graad of 36) aan de slag.

Lek was vrij vlot gevonden en geplakt, dus vol goede moed de binnenband er weer in gevrot, en de buitenband weer om de velg heen proberen te krijgen.
Op een gegeven moment schiet ik uit en haal ik m'n knokkel open aan de remschijf (viel me pas op toen ik het bloed over de schijf zag lopen).

full


En dit was niet eens de grootste blunder, bij het om de velg leggen van de buitenband bleek ik dus de binnenband ook nog eens lek gemaakt te hebben. Kreng liep nog harder leeg dan voor deze hele exercitie.
 
Had laatst een lekke voorband, dus ik in de brandende zon (een graad of 36) aan de slag.

Lek was vrij vlot gevonden en geplakt, dus vol goede moed de binnenband er weer in gevrot, en de buitenband weer om de velg heen proberen te krijgen.
Op een gegeven moment schiet ik uit en haal ik m'n knokkel open aan de remschijf (viel me pas op toen ik het bloed over de schijf zag lopen).

[afbeelding]

En dit was niet eens de grootste blunder, bij het om de velg leggen van de buitenband bleek ik dus de binnenband ook nog eens lek gemaakt te hebben. Kreng liep nog harder leeg dan voor deze hele exercitie.
Troost je met de gedachte dat beide blunders ook gebeuren bij professionals.
Ik draag niet voor niets tegenwoordig altijd monteurshandschoenen, het scheelt gewoon meerdere beschadigignen aan je handen per week.
En de binnenband lek prikken is snel gebeurd.... Ook dat gebeurd mij nog steeds heel af en toe. |(
 
Troost je met de gedachte dat beide blunders ook gebeuren bij professionals.
Ik draag niet voor niets tegenwoordig altijd monteurshandschoenen, het scheelt gewoon meerdere beschadigignen aan je handen per week.
En de binnenband lek prikken is snel gebeurd.... Ook dat gebeurd mij nog steeds heel af en toe. |(

Of je wilt nog even snel de lekke binnenband, voor de tweede manche van een crosswedstrijd gaan vervangen. Tijdsdruk, stress, je hoort de eerste motoren al warm gassen.
Alles net op tijd klaar. Ondanks alle spanning een hele goede start en derde plek voor de eerste bocht. En na de bocht een laatste plek omdat je de lekke binnenband weer hebt terug gestopt in de buitenband....
 
Een blunder is gewoon een uniek goede fout :P

Nou, bij deze dan....
Hedenochtend de voorvork keringen van een Honda vf1000 f2 vervangen. Na het terug monteren wou ik de draaiknop van de demping verstelling terug plaatsen. En nee, ik was niet de kogeltjes kwijt, want die had ik echt heel zorgvuldig opgeborgen, maar ik was de veertjes kwijt.
Alles afgezocht, tot het radeloze aan toe. Eentje kwijt, ok, maar alle drie :?
Uiteindelijk heb ik het zoeken maar opgegeven.
Toen ik mijn looplamp nodig was, zag ik wat ijzervijlsel aan het magneetje kleven, en wou dit wegvegen, en toen....... :$ -O- B|

full
 
Pas mijn benzinekraantje vervangen. Check: zuigt 'ie vacuüm, ja! Check 2: Loopt de motor, ja! Conclusie: kraantje is oké.

Helaas na een kilometer stopte hij ermee... toch een beetje verstopt dus.

Dan maar weer de oude erop. Nieuwe benzine erin en rijden maar.
Helaas, bij elke keer gas los flinke knallen uit de uitlaat :N

Toch niet goed dus... bleek ik een vacüumslang vergeten te monteren :z
 
klein blundertje:
carburateurs gereingd en van nieuwe deeltjes voorzien en weer terug geplaatst.
na een aantal kilometers steeds mee vrije slag op het gashendel. Vergeten het borgmoertje op de retourkabel goed vast te zetten |(
Dus tank er af, airbox er af, retourkabel weer op z'n plek en nu wel goed geborgd.
 
Ik heb er weer één twee |(


Goede vriend van me had een B12 blok met een pissende koppakking (dat merk je bij zo'n olieboot alleen aan de olie die over je laarzen loopt, verder werkt het prima :P), en dat kun je fixen maar hij wilde graag een ander blok. GSX-R blok gekocht en die gingen we er wel even in een dagje inlepelen. Best een hoop gekut maar uiteindelijk allemaal prima gegaan. Op twee dingen na dan, we hadden de hele boel al weer in elkaar zitten en ik dacht voor de handigheid alvast de olie in het blok te doen. Ik bedacht me daarna pas dat het oliefilter van de donor er nog in zat, en we die toch ook echt wel hadden willen wisselen |( Nou goed ik heb een plafondhaak, dus we hebben de voorkant een meter opgetakeld zodat we het oliefilter konden wisselen zonder dat de olie er weer aan alle kanten uit zou lopen, ging prima _O-

Blundertje twee kwam toch wel bij de carburateurs. Ik vond de benzineslang er niet best uitzien en daar was persoon twee het wel mee eens. Maar dat maakte niet uit, ik had nog wel een stukje liggen. Wij die erin gedaan en de boel proberen te starten. Ging rond als een jekko, maar lopen ho maar. Van alles geprobeerd, compressie goed, vonk goed, bobines goedom aangesloten (best eenvoudig verkeerd te doen...) en de ontstekingstiming gecontroleerd (moesten we overzetten) en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het blok geen benzine kreeg. Het zal toch niet in dat slangetje zitten... Nou wel dus :+ Na de boel weer losgehaald te hebben konden we niet eens door het slangetje heen kijken of blazen. Zat een soort bruine smurrie in die de boel blokkeerde... well there's your problem B| Nadat we de carburateurs uitgebreid hebben staan schoonmaken en doorspuiten (was doorgelopen maar gelukkig niet helemaal tot de vlotternaalden), en toch maar even het oude slangetje hebben hergebruikt (met advies die snel te wisselen :P) Loopt ie weer als een zonnetje *O*
 
Laatst bewerkt:
Kom ik met m'n ktm exc bij de KNMV keuring van de OTR Noordwolde rit. Dan voelen ze alvorens je van start kan gaan dus ff bij de wielen, stepjes, remmen, banden enz. De keurmeesters schudden de hoofden en keken me verwijtend aan, het is niet goed bij het voorwiel, afgekeurd wegens vermoedelijke speling bij het voorwiel, huh wat? Maar ik mocht voor deze keer nog wel ff meedoen. Dus ik het weekend daarop lagers gekocht bij de KTM dealer en een paar uurtjes in de vriezer gedaan alvorens de montage. Wil ik de bout van de vooras losdraaien, zit ie gewoon los. Afijn, ik met m'n duffe kop het wiel eruit halen, gewoon die lagers vervangen en die oude zien er achteraf nog heel erg goed uit eigenlijk.. Later bedacht ik me dat ik dat voorwiel een paar maanden daarvoor los heb gehad toen ie in de keuken stond en ik de bout niet helemaal had vastgedraaid, dat zou ik nog wel ff doen als ie buiten komt want ik wou natuurlijk een beetje low profile werken tov mijn vrouw, ik mag al blij zijn dat ie uberhaupt in de keuken getolereerd wordt. Aandraaien was ik dus gewoon glad vergeten. Tja, en dan gewoon verder slapen als je een losse bout aantreft...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
Nieuwe voorband op de brommer, wiel afgegeven bij garage en terug gemonteerd.
Ff naar de winkel voor een boodschap, ik rem om de stoep op te rijden om te parkeren

Remt niet!
K#t k#t
Snel een paar keer knijpen, ja hoor, remdruk weer terug
 
Nieuwe voorband op de brommer, wiel afgegeven bij garage en terug gemonteerd.
Ff naar de winkel voor een boodschap, ik rem om de stoep op te rijden om te parkeren

Remt niet!
K#t k#t
Snel een paar keer knijpen, ja hoor, remdruk weer terug

Ja een bekende fout,zelfs ik met decennia lange motorervaring heb dat 1x vergeten,dan schrik je toch heel erg als
je met een flinke gang op een bocht afkomt.Gelukkig ging dat net goed maar sinds die tijd let ik er nog extra goed op.
 
Net even de veervoorspanning achter twee standjes hoger gezet met de haaksleutel.
Ter afsluiting, omdat het zadel er toch af was, even alle electronica en rubbers in een dikke laag siliconenspray gespoten. *O*

Blijkt het alleen de verkeerde bus te zijn. |(:')

20180920_144239.jpg
 
Kom ik met m'n ktm exc bij de KNMV keuring van de OTR Noordwolde rit. Dan voelen ze alvorens je van start kan gaan dus ff bij de wielen, stepjes, remmen, banden enz. De keurmeesters schudden de hoofden en keken me verwijtend aan, het is niet goed bij het voorwiel, afgekeurd wegens vermoedelijke speling bij het voorwiel, huh wat? Maar ik mocht voor deze keer nog wel ff meedoen. Dus ik het weekend daarop lagers gekocht bij de KTM dealer en een paar uurtjes in de vriezer gedaan alvorens de montage. Wil ik de bout van de vooras losdraaien, zit ie gewoon los. Afijn, ik met m'n duffe kop het wiel eruit halen, gewoon die lagers vervangen en die oude zien er achteraf nog heel erg goed uit eigenlijk.. Later bedacht ik me dat ik dat voorwiel een paar maanden daarvoor los heb gehad toen ie in de keuken stond en ik de bout niet helemaal had vastgedraaid, dat zou ik nog wel ff doen als ie buiten komt want ik wou natuurlijk een beetje low profile werken tov mijn vrouw, ik mag al blij zijn dat ie uberhaupt in de keuken getolereerd wordt. Aandraaien was ik dus gewoon glad vergeten. Tja, en dan gewoon verder slapen als je een losse bout aantreft...

Graag on-topic blijven !

Dit is geen blunder.... dit is een poging suïcide :X :X
 
voor stekkerverbindingen is vet meestal beterder dan siliconen spray. Waarom spuit je siliconen op je rubbers? Voor de glim?
Vooral ook op het zwarte plastic. Waterafstotend / soepel houden / conserveren. O-)
En op rubbers impregneert het ook goed en droogt het beter dan vaselinespray.
Wat raad jij aan? :)
 
Laatst bewerkt:
siliconenspray komt bij mij niet in de buurt van eendert wat dat vroeg of laat eens herspoten moet worden. maw : het komt bij mij niet binnen. zie ook niet in wat voor nut het kan heben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan