Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Nou vooruit: bij het monteren van andere remklauwen, van dat chique, glimmende Italiaanse spul, moest ik natuurlijk eerst de originele remklauwen demonteren. In die OEM-klauwen zaten van die handige uitsparingen, die precies over de geleiderbussen vielen die in de voorvorkpoten zaten, om de remklauwen te centreren. De Italiaanse klauwen hadden echter niet meer ruimte dan de omvang van de remklauwbouten met een milimeter of wat speling, dus de centreerbussen moesten eruit.

Ondanks het verhitten van de busjes en het tikken met een hamer tegen de griptang (aka 'moordenaar'), terwijl ik onder een onmogelijke hoek aan het trekken was aan de centreerbussen, kwamen ze maar heel moeilijk los. In eerste instantie was er geen beweging in te krijgen, maar het tikken met de hamer tijdens de trekbeweging (gouden tip van iemand) hielp uiteindelijk om de bussen één voor één eruit te krijgen. Wellicht was het handiger geweest om de voorvorkpoten geheel te demonteren, maar op deze manier lukte het ook...tenminste...

Bij het vierde en laatste busje waren mijn handen al wat vermoeid dus ik moest nog wat meer kracht zetten om de centreerbus uit de vorkpoot te krijgen. Door de vermoeidheid ben je dan wat minder gecontroleerd bezig, maar uiteindelijk schoot hij toch los. Tevreden legde ik de tang even neer om de onderarmen wat rustig te geven voor ik verder ging met sleutelen. Toen ik echter van een klein afstandje naar de motor keek, bleek er tot mijn verbazing af en toe een druppeltje olie op de vloer te vallen vanaf de voorkant van de motor. Wat bleek, ik had met uitschieten bij het lostrekken van de laatste centreerbus met de achterkant van de tang een gat geslagen in mijn oliekoeler :/:N'(

De remklauwen waren al redelijk prijzig, maar die waren dus ineens nog een stuk prijziger geworden omdat ik er ook een nieuwe oliekoeler bij moest kopen. Nouja, leren is duur zei mijn vader altijd. _O-

Uiteindelijk was ik wel heel blij met het eindresultaat 8-)
 
Tijdje terug al, nieuwe voorvork in de scooter van zoonlief
Bij de bezorg brommers al tig x gedaan, alleen, bij piaggio zit het toch anders
Scooter zat weer in elkaar, en zoonlief zet hem buiten......
Pap? Hoort het dat het stuur zo beweegt?
Ehhhh, nog even de bout boven op, net als bij een fiets vast gedraaid en het stuur zat weer netjes vast
Nog niet aan de proefrit toe, maar was wel ff een oeps momentje
 
ach gut... '(

heb je nog een fototje van het eindresultaat? van de remmen dan :+
haha, nee, wel van de blunder...en daar gaat dit topic toch vooral over? :+

Foto eindresultaat is minder interessant, maar geeft wel een Eind goed, al goed-gevoel *O*
 

Bijlagen

  • 347C6AA0-0DA8-4636-9E00-347087C9D46F.jpeg
    347C6AA0-0DA8-4636-9E00-347087C9D46F.jpeg
    64,5 KB · Weergaven: 117
  • F1E81D8C-E41B-4558-8ACA-E39B0066F009.jpeg
    F1E81D8C-E41B-4558-8ACA-E39B0066F009.jpeg
    78,2 KB · Weergaven: 108
  • 92F13FA5-C61C-4C89-9A77-898059A49C77.jpeg
    92F13FA5-C61C-4C89-9A77-898059A49C77.jpeg
    112,4 KB · Weergaven: 110
  • ACFA58A4-CC34-40DD-A9B9-D10421E78D53.jpeg
    ACFA58A4-CC34-40DD-A9B9-D10421E78D53.jpeg
    96,7 KB · Weergaven: 110
  • DB539E5D-AE31-4F05-9A27-39566CFD5E0B.jpeg
    DB539E5D-AE31-4F05-9A27-39566CFD5E0B.jpeg
    98,7 KB · Weergaven: 109
  • EB13F730-8030-48AC-811B-D13D50CA7891.jpeg
    EB13F730-8030-48AC-811B-D13D50CA7891.jpeg
    177,9 KB · Weergaven: 119
  • D89ADE3F-0FDD-4330-8DC2-2F48A2AF9BB9.jpeg
    D89ADE3F-0FDD-4330-8DC2-2F48A2AF9BB9.jpeg
    181,7 KB · Weergaven: 117
Het is een ieniemini scheurtje... Proberen naar elkaar te drukken en hard solderen een optie?
Ik heb het inderdaad laten repareren en ik heb hem nu als reservekoeler (hij is getest en is dicht), maar gezien de tijd die daar overheen ging en de circuitdagen die ik had staan, heb ik gewoon een nieuwe gemonteerd. Het verhaal was vooral 'ter lering ende vermaeck'. Het is inmiddels opgelost, maar volgens mij precies een verhaal voor dit topic. Dank voor de tip.
 
Nou vooruit: bij het monteren van andere remklauwen, van dat chique, glimmende Italiaanse spul, moest ik natuurlijk eerst de originele remklauwen demonteren. In die OEM-klauwen zaten van die handige uitsparingen, die precies over de geleiderbussen vielen die in de voorvorkpoten zaten, om de remklauwen te centreren. De Italiaanse klauwen hadden echter niet meer ruimte dan de omvang van de remklauwbouten met een milimeter of wat speling, dus de centreerbussen moesten eruit.

Ondanks het verhitten van de busjes en het tikken met een hamer tegen de griptang (aka 'moordenaar'), terwijl ik onder een onmogelijke hoek aan het trekken was aan de centreerbussen, kwamen ze maar heel moeilijk los. In eerste instantie was er geen beweging in te krijgen, maar het tikken met de hamer tijdens de trekbeweging (gouden tip van iemand) hielp uiteindelijk om de bussen één voor één eruit te krijgen. Wellicht was het handiger geweest om de voorvorkpoten geheel te demonteren, maar op deze manier lukte het ook...tenminste...

Bij het vierde en laatste busje waren mijn handen al wat vermoeid dus ik moest nog wat meer kracht zetten om de centreerbus uit de vorkpoot te krijgen. Door de vermoeidheid ben je dan wat minder gecontroleerd bezig, maar uiteindelijk schoot hij toch los. Tevreden legde ik de tang even neer om de onderarmen wat rustig te geven voor ik verder ging met sleutelen. Toen ik echter van een klein afstandje naar de motor keek, bleek er tot mijn verbazing af en toe een druppeltje olie op de vloer te vallen vanaf de voorkant van de motor. Wat bleek, ik had met uitschieten bij het lostrekken van de laatste centreerbus met de achterkant van de tang een gat geslagen in mijn oliekoeler :/:N'(

De remklauwen waren al redelijk prijzig, maar die waren dus ineens nog een stuk prijziger geworden omdat ik er ook een nieuwe oliekoeler bij moest kopen. Nouja, leren is duur zei mijn vader altijd. _O-

Uiteindelijk was ik wel heel blij met het eindresultaat 8-)
Ik ben vorig jaar misschien zes seconden per busje bezig geweest. :+
 
Verkeerde topic dan :+

Maar vertel, hoe kreeg jij het voor elkaar? Die dingen zaten muurvast bij mij.
Sleutelblunder kan je ook anders zien; de tijd en moeite die je er in stak. :+
Dus nog steeds het goede topic. ;)
Mooie klauwen trouwens. :9

Een stukje staf van ijzer of iets anders om de bus op te vullen.
De griptang er haaks op en dan van onder naar boven bewegen en tegelijk ietsje richting de motor trekken.
Maar met ronddraaien komen ze wel snel los hoor.
Heetstoken of demontage van de voorvork niet nodig.
En zeker niet recht er uit trekken.
Daar snap ik je vermoeidheid en het uitschieten wel. ;)

Verder heb ik een negatief track record op sleutelgebied.
Dus in andere gevallen kan ik vast weer van jou leren. ;)

In dit geval ben ik wel blij hoe het hier ging. :+
 
Toch al verschillende keren gedaan hoor, nooit problemen mee gehad. M10 x 1 in Brembo klauwen.

Joris v B heeft er niet bij gezet om wat voor klauw het gaat, een andere optie is er een maatje grotere ontluchtingsnippel in te zetten.
 
Gaat om een autoklauw. Helicoil heb ik over nagedacht, zou dan idd m10*1 moeten zijn. Moet je er perfect recht in gaan zonder de conische zitting te raken om een goede afdichting te krijgen. Nu zag dat er allemaal ook al wat geoxideerd uit icm dat ik de helicoil set zou moeten kopen. Dan maar een nieuwe klauw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan