Bochtje van de A58 naar de A27 (Tilburg -> Utrecht, ter hoogte van Bavel, Breda) met 220km/u. Mijn gevoel zegt dat 240 (+?) ook moet kunnen.
Kan iemand dat gaan testen?
Laten we anders beter de circuittijden checken, veiliger en leuker.
doe ff een search, dan kom je er achter dat je het mis hebt.
(topic van +/- 1,5 jaar geleden)
even duidelijk:
Deel 1
De tijd die de as nodig heeft om 360 graden te draaien is even groot als de tijd die de band nodig heeft om 360 graden te draaien
Je as maakt bijv. 30 omwentelingen per minuut, je band dus ook!
Mits je slip hebt tussen je band en velg
Dit is denk wel te volgen
Deel 2
Je band is in het midden hoger als de zijkant dit betekent dat het midden een grotere omtrek heeft.
Stel:
-midden band omtrek van 2 meter.
-zijkant band omtrek van 1 meter.
-100 km/h is 50 omwentelingen van de band!
Je rijdt nu 100 km/h naar de bocht (je band midden nu 50 omw/min). Nu ga je de bocht in (zijkant band). Je reed per omwenteling 2 meter (omtrek midden-band) nu ga je per omwenteling 1 meter (omtrek zijkant-band) afstand rijden.
Nog te volgen
Dus: je band gaat nog steeds met 50 omw/min in de rondte alleen je afgelegde weg wordt korter! (één rondje v/d band is maar 1 meter aan de zijkant i.p.v. 2 in het midden)
Je legt minder afstand af in dezelfde tijd d.w.z. dat je snelheid daalt. Om 100 km/h te blijven rijden moet je meer gasgeven als het rechte eind.
Is zo simpel
vb. pak je fiets gooi d`r kinderwagen wielen op (zijkant band, kleine omtrek) je gaat fietsen. Daarna monteer je weer je gewoone en je zal zien als je hetzelfde aantal toeren fietst dat je met grote wielen (midden band, grote omtrek) harder gaat
Nog een paar feiten
-Als je km-teller staat aangesloten op het aantal omwentelingen van de as. Zal die sneller aangeven in de bocht als dat je werkelijk gaat. Hij denkt dat je op de grote omtrek rijdt (midden-band) terwijl je op de kleine omtrek rijdt (zijkant-band).
-Is je band versleten (kleine omtrek) ga je langzamer in werkelijkheid als dat je teller aangeeft.
-Top snelheid of bochten snelheid meten dus met nieuwe banden, veel spanning d`r in ga je het hardst
Volgens mij moet echt iedereen dit verhaaltje snappen, heb me best gedaan iig
edit: ben dislecties, dus een paar foutjes d`r uit gehaald. Enja d`r zullen d`r nog wel een berg(je) inzitten
even duidelijk:
Deel 1
De tijd die de as nodig heeft om 360 graden te draaien is even groot als de tijd die de band nodig heeft om 360 graden te draaien
Je as maakt bijv. 30 omwentelingen per minuut, je band dus ook!
Mits je slip hebt tussen je band en velg
Dit is denk wel te volgen
Deel 2
Je band is in het midden hoger als de zijkant dit betekent dat het midden een grotere omtrek heeft.
Stel:
-midden band omtrek van 2 meter.
-zijkant band omtrek van 1 meter.
-100 km/h is 50 omwentelingen van de band!
Je rijdt nu 100 km/h naar de bocht (je band midden nu 50 omw/min). Nu ga je de bocht in (zijkant band). Je reed per omwenteling 2 meter (omtrek midden-band) nu ga je per omwenteling 1 meter (omtrek zijkant-band) afstand rijden.
Nog te volgen
Dus: je band gaat nog steeds met 50 omw/min in de rondte alleen je afgelegde weg wordt korter! (één rondje v/d band is maar 1 meter aan de zijkant i.p.v. 2 in het midden)
Je legt minder afstand af in dezelfde tijd d.w.z. dat je snelheid daalt. Om 100 km/h te blijven rijden moet je meer gasgeven als het rechte eind.
Is zo simpel
vb. pak je fiets gooi d`r kinderwagen wielen op (zijkant band, kleine omtrek) je gaat fietsen. Daarna monteer je weer je gewoone en je zal zien als je hetzelfde aantal toeren fietst dat je met grote wielen (midden band, grote omtrek) harder gaat
Nog een paar feiten
-Als je km-teller staat aangesloten op het aantal omwentelingen van de as. Zal die sneller aangeven in de bocht als dat je werkelijk gaat. Hij denkt dat je op de grote omtrek rijdt (midden-band) terwijl je op de kleine omtrek rijdt (zijkant-band).
-Is je band versleten (kleine omtrek) ga je langzamer in werkelijkheid als dat je teller aangeeft.
-Top snelheid of bochten snelheid meten dus met nieuwe banden, veel spanning d`r in ga je het hardst
Volgens mij moet echt iedereen dit verhaaltje snappen, heb me best gedaan iig
edit: ben dislecties, dus een paar foutjes d`r uit gehaald. Enja d`r zullen d`r nog wel een berg(je) inzitten
Leuk zo...hoeven ze niet eens meer met een lasergun te komen staan...
Er lopen hier figuren rond die het presteren hun uitlaat te ruineren door een bocht te nemen.....ik hoor er niet bij.Anyways... have fun en met nie meer as alleen 't knietje of 'n step aan de grond
Op zaterdag 28 juni 2003 20:07 schreef MO-ose het volgende:Bla bla bla
Dan zal ik nog maar een poging doen om het uit te leggen want het gaat weer mis.
De platenspeler gaat niet harder draaien. Draait nog steeds 42 toeren. En dus ook even hard!
En dat geld ook voor je snelheidsmeter als je het raakvlak verplaatst richting de as. Hij geeft niets meer of minder aan.
Bla bla blablabla
...
Let op: Een grammafoonplaat... wie kent ze niet? Vraag anders je ouders want ik heb ze ook alleen maar op plaatjes gezien...
Een grammafoonplaat draait met 42 toeren (geloof ik). Wanneer je nu de naald op het begin zet (buitenzijde schijf) klinkt de muziek prima. Naarmate de tijd verstrijkt zal de naald naar binnen bewegen (richting de as) De afstand die de naald aflegt is in het begin ook groter dan naarmate de plaat vordert. Immers de cirkel waarbinnen hij draait wordt steeds kleiner. De muziek blijft echter prachtig klinken. En nou komt het... De platenspeler gaat niet harder draaien. Draait nog steeds 42 toeren. En dus ook even hard!
En dat geld ook voor je snelheidsmeter als je het raakvlak verplaatst richting de as. Hij geeft niets meer of minder aan.
...
he mooie topic zo...}]
moeten we ook eens in apeldoorn gaan doen.
weet mijn snelheid zo niet in hoevelaken maar weet wel dat je in apeldoorn de 140 moet kunnen halen(zelf zit ik daar aan de 130km/u)
Op zaterdag 28 juni 2003 20:07 schreef MO-ose het volgende:Een grammafoonplaat verhaal....
Op maandag 30 juni 2003 15:59 schreef Dennizz het volgende:2 vragen:
-Als je een 10 inch velg monteert op je fiets ipv van een 16 inch heeft dat invloed op je teller en snelheid..?
-ben je het eens dat je met een versleten band langzamer rijd dan dat je teller aangeeft?
je bent STOERlees topic hoevelaken vorig jaar..
ging met de R6 met zo'n 130 erin en met iets over 140 eruit met kuip aan de grond
(vraag maar aan mosselman geloofde het niet en stond toen met zijn mond vol tanden)
en nu met de 1000 die ik net 2 weken thuis heb met 125/130 erin en met zo'n 135/140eruit.. step en uitlaat zit vlakbijmekaar en heb de step al best versleten dus eerst een hogereuitlaat of smaller en dan verder kijken..
je bent STOER
lekker belangerijk hoe hard je over een klaverblad kan hee...kom op zeg..
Hoevelaken dus he... Misschien dan ook een keertje langsfietsen. Als je dus binnenkort een 750 Paso (met sticker uiteraard) heel langzaam door de bocht ziet gaan ben ik t. Durf redelijk plat, maar nie in een onbekende bocht. Afslag A2(Den bosch -> Utrecht) de A 59 op daarentegen gaat tegenwoordig wel lekker. Vorige week zaterdag in de buitenbaan een redelijk nieuwe blade (op de binnenbaan) ingehaald.
Anyways... have fun en met nie meer as alleen 't knietje of 'n step aan de grond
uh jaNapo? Ben jij het?