Powercommander 3 en 5 map voor DL1000 gezocht

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.719
983
Almere
Geen idee of het helemaal in techniek hoort, maar ik heb sinds kort een PC5 (PCV) op mijn dl1000 uit 2003 gezet en ben op zoek naar mappen voor de EU modellen.

Ik draai nu gewoon een zero map en ben eens goed aan het kijken naar alle beschikbare mappen op het internet.

Dynojet heeft een enkele map voor een standaard dl1000 en een map voor wanneer de O2 / lambda sensor uitgeschakeld is.
Beide mappen van Dynojet gaan echter de negatieve cijfers in terwijl US mappen op fora allemaal (tot wel 25%) meer brandstof inspuiten.

De DL1000 loopt af fabriek onderin te arm, dit heb ik overigens nog niet gemeten, ben weer bezig met het tot leven wekken van mijn DIY wideband controller.

Gevonden mappen op internet vind ik vooral erg abrupt, zo zie je soms ineens een piek van 0 naar 25 van bijv. 3000 rpm van 10% naar 20% tps/gasklepstand om daarna weer naar 0 te vallen.

Dat lijkt mij alles behalve bevordelijk voor de response.

Na dit lange verhaal ben ik dus benieuwd of er hier mensen met een vroege DL1000 zijn (2002/2003) en een PCIII of PCV hebben en zij hun map en ervaring willen delen.

Ik zal deze vraag ook op het v-strom forum zetten, maar verwacht daar weinig info vanwege het gebrek aan topics m.b.t. de powercommander.
 
Zelf doen is leuker :) Ik moet wel bezig blijven he.

Los daarvan zoek ik geen vermogen maar een afstelling onder de 4000RPM tijdens real life gebruik. Iets waar ik op de rollerbank slechte ervaringen mee heb. Er wordt wat aangeprusts en dan pruts ik liever zelf onder de noemer hobby en nog voor niets ook.

Ik heb al heel lang lopen rommelen met een DIY yoshbox, maar daar zijn de stappen gewoon veel te grof en ik denk zeker wel tot een bevredigend resultaat te kunnen komen met de PCV.

Met de yoshbox (variant op de teka) kun je alleen Laag Midden en Hoog instellen met stappen van 5%.

10% op laag is zeker niet overal nodig, maar je hebt dus geen andere optie.

Midden en hoog ga ik waarschijnlijk niet eens aan zitten, dat is prima.
 
Clubje die er zo naar kijkt zoals jou is relatief klein denk ik. Meest logische lijkt om je pcv uit te breiden met die plug in spullen om de map automatisch bij te laten werken.

Kun je op de rest van je setup aan?
 
Ik ben ook een aparte haha.
Een auto tune kit is nog een optie mocht ik er niet uitkomen.

De rest is wel in orde, alles binnen specs, TPS, TB sync, kleppen, brandstof, injectoren, koppelingskorf, alles is aangepakt, onderhouden of getest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Zitten er 4 gaats injectoren in?

Vind het mooi dat je er zo in wil duiken. Een goed lopende motor is gewoon lekker. Zeker als het eigen werk is.
 
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee meer.
Volgens mij is het standaard 4 gaten maar even kijken zit er ook niet echt in haha.
Ze zijn echter wel professioneel getest op beeld en opbrengst en goed bevonden.

Maar een goede baseline is wel handig om te hebben.
Ik weet niet hoe de US modellen lopen en of dat vergelijkbaar is. Zo wel dan heb ik zat mappen om zelf wat van te maken.

Als het niet beschikbaar is dan ga ik wel gewoon wat proberen en de AFR en het gevoel in de gaten houden. Met de yoshbox merkte ik heel goed dat 10% over de gehele lage range veel te veel was en met 5% was het stotteren niet opgelost.
 
Trillingen ga je niet snel merken bij een tweecilinder met elk 500cc te verplaatsen haha.

Heb het vooralsnog vooral aan de gashendel en de response gevoeld. Sputteren of even inhouden bijv. En natuurlijk straks de wideband lambda er in. Ga niet helemaal blind varen.


De motor rijdt geweldig op de snelweg, maar ik rij ook heel veel stadsverkeer en daar houdt hij zich gewoon niet lekker.

Ik heb gekeken naar de DL650, echt een geweldige fiets. Maar al snel kwam ik tot de conclusie dat ik leuk kan blijven dromen want ik heb geen 5500 euro en ook niet binnenkort (denk aan jaren) beschikbaar.

De PCV was een tweedehandsje en voor 100 euro wil ik dat nog wel een kans geven.
Is het niets dan is deze motor gewoon niet voor mijn beoogde doeleinden geschikt en heb ik pech.

Helaas zit er wat schade aan deze motor en is het al een oudje dus ik krijg er geen drol voor terug terwijl een andere in nette staat gewoon belachelijk waardevast en daarmee nu dus onbetaalbaar is voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Nu geheel zonder lambda :) die is losgekoppeld in voorbereiding op de PCV map.

Er zit een metaalkat in, die kunnen wel wat hebben en zal ook niet snel dicht slibben.
Andere uitlaat ga ik niet aan beginnen en kat er uit slopen gaat nu ook even niet lukken zonder lassen. Daar moet ik nog steeds mee oefenen voordat ik de flex in de uitlaat zet.
 
Ben niet geheel onbekend op dit vlak maar vaar ook graag op de professionele kennis en ervaring van anderen.

Het heeft geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden...

De laptop zie je ook plotten wanneer je hem aansluit maar dat rijdt niet zo lekker, ik heb nog wel een raspberry pi 4 waar ik Windows op kan zetten en zo een "flightrecorder" kan maken. Dat ook maar eens nader onderzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Trillingen ga je niet snel merken bij een tweecilinder met elk 500cc te verplaatsen haha.
Een gescheurde krukas kon ik voelen in de (star gemonteerde, rubberloze) voetsteuntjes. Als er andere frequenties bij komen of verdwijnen is dat soms best merkbaar imo?

Best bizar hoeveel je al gedaan hebt, zonder gewenst resultaat. Best doorzettingsvermogen zegmaar!
 
(Mijn mening dit)

Beste manier is proefrijden, dataloggen, map aanpassen en die drie stappen herhalen tot het helemaal goed is.
Voorop gesteld dat de motor geen technisch defect heeft verder, dan kan je tunen tot je een ons weegt.

Snelste manier is dat ding bij iemand op de bank en een custom map, maar zelfs dan wordt er minder tijd besteed aan de "rijdbaarheid" als dat je zelf zou doen.
 
Precies, dat was wel een beetje het plan. Maar voordat ik daar aan begin wil ik dus wat bestaande mappen bekijken en kan ik een baseline maken.

Ik heb net voor de gein eens een rondje gereden op de map die al in de PCV zat en die is gruwelijk te rijk.

Misschien toch maar eens beginnen met de dynojet map en vanuit daar verder kijken. Die staat overal armer afgesteld.
 
Precies, dat was wel een beetje het plan. Maar voordat ik daar aan begin wil ik dus wat bestaande mappen bekijken en kan ik een baseline maken.

Ik heb net voor de gein eens een rondje gereden op de map die al in de PCV zat en die is gruwelijk te rijk.

Misschien toch maar eens beginnen met de dynojet map en vanuit daar verder kijken. Die staat overal armer afgesteld.
En hoe weet jij dat die te rijk staat?
 
Een echte DIY, project printplaat van siliconchip, een Australisch elektronicablad.

Printplaat design kan je downloaden, vervolgens met de laserprinter een toner transfer gedaan en ge-etst, dan is het een kwestie van de chip programmeren en alle onderdelen op de juiste plek solderen :)

Deze is werkende maar was wat lelijk in elkaar gezet, dus dat opnieuw gedaan en nu ook wat kastjes met de 3D printer gemaakt zodat ze netjes waterdicht permanent ingebouwd kunnen worden.

Is niet morgen klaar maar duurt ook geen weken/maanden meer.
 

Bijlagen

  • 16577267702721813986005148931842.jpg
    16577267702721813986005148931842.jpg
    247,8 KB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan