prijsverschil tenere / bmw r100gs

1 mrt 2004
165
0
Ik vraag me iets af, ik kan 2200 euro betalen voor een tenere 750 van laten we zeggen 1993 en ongeveer 3000/3500 voor een oudere bmw r100gs uit (laten we zeten) de jaren 80.

Ik heb meer hart voor de gs maar de prijs staat me een beetje tegen. hij heeft een cardan, dat is wel een groot voordeel maar is de kwaliteit echt zoveel beter?

Ik zoek het een beetje uit omdat ik met het vage idee loop om volgend jaar een half jaar te gaan reizen, ik heb een xt500 gehad, erg leuk maar niet helemaal geschikt voor dit soort geintjes.

Ik wil een wat zwaardere motor die veel kilometers kan maken en een keer een onverharde weg op kan, ik hoef niet de duinen in of de meest onmogelijke modderbanen te nemen.

Wat zijn jullie ideeën? Een jap of een degelijke duitser?

Alvast bedankt voor jullie meningen!
 
Een degelijke Jap. Die duitser lijkt degelijk, maar is een drama.

De R100GS is de slechtste BMW ooit gemaakt. Vooral de PD uitvoering was erg slecht.

Op 50.000 km met een R100GSPD defect;
cardanas
versnellingsbak (2x)
diodebrug (3x)
snelheidsmeter (niet de kabel,maar de meter zelf)
accu (kan gebeuren)
schokbreker in 1 keer alle olie kwijt in de pyreneën. Was niet meer mee te rijden.
elke 3000 km achterlampje
en nog wat ellende.

Met mijn huidige Afrika Twin 50.000 km gereden en nog geen lampje stuk. Alleen standaard onderhoud en slijtage delen.

de Afrika Twin is te koop trouwens en zeer reis waardig.
 
Laatst bewerkt:
GS.

Houd zijn waarde en als je voor een R80 ga kan het voor een stuk minder geld.
De super is ook een leuke motor hoor, maar je moet meer mazzel hebben bij aankoop, als je vlak voor een verre reis een motor koop zal ik voor de GS gaan. (als ik de KTM niet al had *O* )
 
GS.

Houd zijn waarde en als je voor een R80 ga kan het voor een stuk minder geld.
De super is ook een leuke motor hoor, maar je moet meer mazzel hebben bij aankoop, als je vlak voor een verre reis een motor koop zal ik voor de GS gaan. (als ik de KTM niet al had *O* )

Alleen de R80G/S is goed.
 
Alleen de R80G/S is goed.

Ow en de R65G/S dan...? })

Staat een onbeperkte op marktplaats (zie mn site voor specs verschillen)

Maar goed ik heb een ST gehad, erg fijn en erg leuk, en idd degelijk, kleine aanpassingen nodig (zie XTZ 750 Super Tenere - Deel 2) en rij nu BMW en die vink toch leuker, misschien omdat er meer voor te krijgen is qua ombouw, internationaal veel over te lezen, de combi van boxer blok en cardan bevalt me wel.
Echt vergelijken kannik niet eens want t zijn toch te verschillende fietsen
 
Laatst bewerkt:
Een degelijke Jap. Die duitser lijkt degelijk, maar is een drama.

De R100GS is de slechtste BMW ooit gemaakt. Vooral de PD uitvoering was erg slecht.

Op 50.000 km met een R100GSPD defect;
cardanas
versnellingsbak (2x)
diodebrug (3x)
snelheidsmeter (niet de kabel,maar de meter zelf)
accu (kan gebeuren)
schokbreker in 1 keer alle olie kwijt in de pyreneën. Was niet meer mee te rijden.
elke 3000 km achterlampje
en nog wat ellende.
Ik reed een paar jaar geleden in marokko, mijn maat idd op de R100GS. Ondanks dat hij de hele motor door de BMW dealer had laten nakijken en alles waar ook maar enigszins aan werd getwijfeld, werd vervangen, werd het een ramp. De kruiskoppeling van het cardan draaide helemaal aan stront, later, bij reparatie, bleek ook de bak aan reparatie toe te zijn.

Laat ik nou nog ergens de foto's van de koppeling hebben opgedoken ......
full
 
Ik reed een paar jaar geleden in marokko, mijn maat idd op de R100GS. Ondanks dat hij de hele motor door de BMW dealer had laten nakijken en alles waar ook maar enigszins aan werd getwijfeld, werd vervangen, werd het een ramp. De kruiskoppeling van het cardan draaide helemaal aan stront, later, bij reparatie, bleek ook de bak aan reparatie toe te zijn.

Ligt dat aan de droge paralever (monolever heeft wel olie in cardanhuis), aan BMW's in general of aan die bmw dealer, of is t een uitzondering die de regel bevestigd...?
Ik zeg dealer })
 
Ligt dat aan de droge paralever (monolever heeft wel olie in cardanhuis), aan BMW's in general of aan die bmw dealer, of is t een uitzondering die de regel bevestigd...?
Ik zeg dealer })

Ik zeg dat het aan de muur ligt.

Alle bmw's van vlak nadat de muur viel zijn om te janken. Goedkopere arbeids krachten + goedkoper productie in oost duitsland o.i.d.
 
Ik zeg dat het aan de muur ligt.

Alle bmw's van vlak nadat de muur viel zijn om te janken. Goedkopere arbeids krachten + goedkoper productie in oost duitsland o.i.d.

de bmw fabriek staat al sinds 1969 in spandau/berlijn, aan de lokatie kan het niet liggen.
dingen als diodebruggen worden daar ook niet gemaakt die komen kant en klaar bij bosch vandaan.
ik denk dat je gewoon pech gehad hebt, ik heb al verschillende tweekleppers gehad en nooit zoveel problemen gehad.
ik kan me zo een dynamorotor herinneren en een verschoven circlip in de versnellingsbak.
een kapotte kardan as vind ik uniek.
ik zou zeker weer een bmw kopen, daar kan je over twintig jaar nog onderdelen voor krijgen.
 
de bmw fabriek staat al sinds 1969 in spandau/berlijn, aan de lokatie kan het niet liggen.
dingen als diodebruggen worden daar ook niet gemaakt die komen kant en klaar bij bosch vandaan.
ik denk dat je gewoon pech gehad hebt, ik heb al verschillende tweekleppers gehad en nooit zoveel problemen gehad.
ik kan me zo een dynamorotor herinneren en een verschoven circlip in de versnellingsbak.
een kapotte kardan as vind ik uniek.
ik zou zeker weer een bmw kopen, daar kan je over twintig jaar nog onderdelen voor krijgen.

oja, mijn rotor had het ook begeven en natuurlijk de balanspot die zo lekker doorrot was ik ook vergeten.

Ik heb geen pech gehad. 2 maanden nadat ik die bmw kocht ging ik bij een BMW dealer werken en zag wat anderen aan ellende hadden met die dingen. Een cardanas op een R100GSPD gaat gemiddeld 30.000 km. mee. Een orginele schokbreker 50.000. Als je ermee op reis gaat moet je minimaal een reserve cardanas meenemen en van te voren je versnellingsbak reviseren en alle mods uitvoeren eraan. Bovendien moet je er een WP schokdemper op zetten.
 
oja, mijn rotor had het ook begeven en natuurlijk de balanspot die zo lekker doorrot was ik ook vergeten.

Ik heb geen pech gehad. 2 maanden nadat ik die bmw kocht ging ik bij een BMW dealer werken en zag wat anderen aan ellende hadden met die dingen. Een cardanas op een R100GSPD gaat gemiddeld 30.000 km. mee. Een orginele schokbreker 50.000. Als je ermee op reis gaat moet je minimaal een reserve cardanas meenemen en van te voren je versnellingsbak reviseren en alle mods uitvoeren eraan. Bovendien moet je er een WP schokdemper op zetten.

schokbreker klopt ook, onbegrijpelijk dat BMW die nog steeds inkoopt, boge is het merk, wat een shit :r
Ik begrijp dat die cardanproblemen eigenlijk alleen op de r100gspd voorkomen?
dat verklaart ook wel waarom ik er op mijn straatfietsen nooit problemen mee gehad heb.
Maar lees al die reisverhalen eens na, mensen die met twee R60/6 naar india rijden, afrika van noord naar zuid doorkruizen, nooit grote problemen, ik denk dat jij een bijzondere gebruiker bent.
 
Ik denk dat reizen over bergwegen en offroad rijden ook een veel grotere aanslag op de cardan pleegt. Met mijn guzzi Le Mans nooit problemen met de cardanas gehad terwijl ik die toch 9 jaar lang flink heb mishandeld.

Een R60 is natuurlijk ook motorisch wat minder krachtig. Wellicht heeft dat ook nog invloed.
 
Laatst bewerkt:
Alleen de R80G/S is goed.

Apart, gezien het enige wezenlijke verschil tussen de 100 en de 80 hem in de zuigers zit (formaat en gewicht).

Wat ik er allemaal van begrijp zit het grootste euvel in de paralevers, de monolevers zijn vele malen beter, en idd heeft een BMW zwakke punten, dat weten we allemaal, maar vroeg of laat gaat elke fiets wel ergens stuk natuurlijk, tis ook allemaal een beetje persoonlijke voorkeur....de een bedekt het met de mantel der liefde, de ander niet ;)

[gepost door Giz]
 
Apart, gezien het enige wezenlijke verschil tussen de 100 en de 80 hem in de zuigers zit (formaat en gewicht).

Wat ik er allemaal van begrijp zit het grootste euvel in de paralevers, de monolevers zijn vele malen beter, en idd heeft een BMW zwakke punten, dat weten we allemaal, maar vroeg of laat gaat elke fiets wel ergens stuk natuurlijk, tis ook allemaal een beetje persoonlijke voorkeur....de een bedekt het met de mantel der liefde, de ander niet ;)

[gepost door Giz]

het blok van een tweekleps boxer is goed. De R 80G/S heeft een andere bak, ander cardan en nog veel meer is anders.
 
Apart, gezien het enige wezenlijke verschil tussen de 100 en de 80 hem in de zuigers zit (formaat en gewicht).
[gepost door Giz]

G/S is monolever, GS is paralever, en een 80 loopt rustig(er) rond
Alleen de R65GS is weer wel een mono, en loopt ook rustig 8-)
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo op het GSClub forum rondkijk lijkt het wel alsof er aan de tweekleppers meer gesleuteld word dan erop gereden word. Ik heb dan ook het idee dat ze helemaal nog niet zo betrouwbaar zijn als ze lijken. Het worden ook oude beestjes inmiddels.

Voordeel is wel dat ze nauwelijks afschrijven (wat je een worst zal zijn als je in Verweggistan stil staat), dat onderdelen volop te verkrijgen zijn, en dat ze die dingen bijna overal kunnen repareren.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik eens kijken naar een Africa Twin, Transalp of voor mijn part een BMW F-je. Dat moet je kunnen redden voor dat geld.

Ketting ipv cardan is niet zo bezwaarlijk vind ik. Met een Pro-oiler of iets dergelijks gaat zo'n ding ook vreselijk lang mee en ben je van het schoonmaken/smeren om de tankstop af.
 
Als ik zo op het GSClub forum rondkijk lijkt het wel alsof er aan de tweekleppers meer gesleuteld word dan erop gereden word. Ik heb dan ook het idee dat ze helemaal nog niet zo betrouwbaar zijn als ze lijken. Het worden ook oude beestjes inmiddels.

ik zie toch echt bijna alleen modificatie draadjes, haast geen 'xxx is kapot' draadjes
Techniek 2V
 
Terug
Bovenaan Onderaan