prima zaak

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Blazen vóór de rit. Als de sensor te veel alcohol 'opsnuift', blijkt de startmotor ineens alle dienst te weigeren. Om sjoemelaars te dwarsbomen moet deze blaastest onderweg worden herhaald. Dit is het principe van het 'alcoholslot', dat in navolging van Zweden, Canada en enkele Amerikaanse staten ook zo goed als zeker in Nederland wordt ingevoerd voor jaarlijks zo’n duizend personen die eerder op alcoholmisbruik in het verkeer werden betrapt.

De introductie van het alcoholslot wordt voorbereid door een werkgroep van Verkeer en Waterstaat en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. De plannen kwamen in een stroomversnelling na een werkbezoek dit voorjaar aan Zweden, het land binnen Europa met de strengste eisen en sancties op het vlak van alcohol en verkeer.
De invoering van het Nederlandse alcoholslot - waarschijnlijk in 2007/2008 - betekent een differentiatie van de huidige vorderingsprocedure voor alcomobilisten.


Bron: vaktijdschrift voor verkeerskunde
 
Prima zaak idd ... maar dit bericht wordt elk jaar in de komkommertijd weer eens afgestoft om daarna in een diepe la te verdwijnen B|
 
Er was ook ooit zo'n systeem dat de auto liet claxoneren en de alarmlichten liet branden wanneer de bestuurder tijdens het rijden niet meer opnieuw blaast.
 
Er was ook ooit zo'n systeem dat de auto liet claxoneren en de alarmlichten liet branden wanneer de bestuurder tijdens het rijden niet meer opnieuw blaast.
Het systeem werkt zo dat de test tijdens het rijden moet worden herhaald, of bij falen van de test de auto dan gaat toeteren of branden dat weet ik niet. Misschien dat de motor er dan na twee minuten mee stopt of zo.

Het systeem kost in Zweden €5.000, kosten voor de eigenaar. Ook registreert het systeem het resultaat van de test en de ritten, zoals een soort tachograaf. De bedoeling is dat die (elektronische) registratie periodiek wordt gecontroleerd.
 
Systeem gaat niet werken. Is een idee van Saab of Volvo (een van de 2) en werkt net zo goed als de gordel-sensor van Volvo.... draadje, knip, weg sensor.

En 5000 euro kosten eigenaar? Die is gek als ie dat laat plaatsen, of je moet wel een verhuurbedrijf hebben. En dan kan het nog niet uit. (Alles is toch verzekerd)

Dit word em niet hoor. Komt nog eens bij dat die "mobiele" sensors niet regelmatig geijkt kunnen worden, en afwijken als de pest.

Moet trouwens ook niet gekker worden met het "Big-brother" gehalte van de verkeersmaatregelen.
 
Systeem gaat niet werken. Is een idee van Saab of Volvo (een van de 2) en werkt net zo goed als de gordel-sensor van Volvo.... draadje, knip, weg sensor.

En 5000 euro kosten eigenaar? Die is gek als ie dat laat plaatsen, of je moet wel een verhuurbedrijf hebben. En dan kan het nog niet uit. (Alles is toch verzekerd)

Dit word em niet hoor. Komt nog eens bij dat die "mobiele" sensors niet regelmatig geijkt kunnen worden, en afwijken als de pest.

Moet trouwens ook niet gekker worden met het "Big-brother" gehalte van de verkeersmaatregelen.

Het is in eerste instantie bedoeld voor mensen die (meermaals) zijn betrapt op rijden onder invoed. En wat mij betreft mogen die aanschafkosten dan nog veel hoger worden dan die 5000 euro.
 
Systeem gaat niet werken. Is een idee van Saab of Volvo (een van de 2) en werkt net zo goed als de gordel-sensor van Volvo.... draadje, knip, weg sensor.

En 5000 euro kosten eigenaar? Die is gek als ie dat laat plaatsen, of je moet wel een verhuurbedrijf hebben. En dan kan het nog niet uit. (Alles is toch verzekerd)

Dit word em niet hoor. Komt nog eens bij dat die "mobiele" sensors niet regelmatig geijkt kunnen worden, en afwijken als de pest.

Moet trouwens ook niet gekker worden met het "Big-brother" gehalte van de verkeersmaatregelen.

Je kan het niet vergelijken met de gordel-sensor van een Volvo. Als een dergelijk systeem geplaatst gaat worden, komt er net zoals bij een tachograaf een verzegeling op. Als de verzegeling niet meer deugt bij controle, weten ze dan alsnog hoe laat het is... Er valt niets te 'ijken' aan een alcoholmeter. Er moet een bepaalde hoeveelheid lucht in en klaar.

De echte zwakke plek in het systeem is dat iemand anders kan blazen i.p.v. de eigenaar ;)
 
Moet trouwens ook niet gekker worden met het "Big-brother" gehalte van de verkeersmaatregelen.
In Zweden, Canada en de V.S. schijnt het geavanceerde systeem goed te werken.

Op (wegafhankelijke) electronische snelheidsbegrenzers of snelheidsmeters die niet verder gaan dan b.v. 140km/h, daar kun je op wachten. Zal nog wel een paar jaar duren, maar komen doet het er toch.
 
In Zweden, Canada en de V.S. schijnt het geavanceerde systeem goed te werken.

Op (wegafhankelijke) electronische snelheidsbegrenzers of snelheidsmeters die niet verder gaan dan b.v. 140km/h, daar kun je op wachten. Zal nog wel een paar jaar duren, maar komen doet het er toch.

Ja, had laatst een verhaaltje gelezen over GPS-begrenzing

GPS zoekt uit op wat voor weg je rijd, en begrensd de auto/motor automatisch op die snelheid.

Mocht het ooit zo ver komen, dan zou ik waarschijnlijk emigreren. Ik wens niet in een politie-staat te wonen, die haar burgers geen enkele verantwoordelijkheid toe vertrouwt.
 
Hmm, op een warme zomerdag 2 cornetto's naar binnenwerken en door de mondalcohol doet vervolgens je auto of motor 't niet meer...

Daar zou je spontaan van aan de drank geraken _O-

Ach ja... zie onderschrift... laat maar komen zo'n slot zou ik zeggen... ik drink er geen glas appelsap minder om... *O*
 
Slechte zaak. Hoewel we liever geen dronken verkeersdeelnemers te hebben, moet je de mens niet zo indammen dat we voortaan alles voorgekauwd krijgen e.d. Weer een stap dichter bij Big brother, waar alles voor je bepaald wordt. Erg slechte ontwikkeling.
 
In het verleden is er zelfs ooit een automaat in de auto gezet die je auto liet afslaan als je geen benzine meer had. Gelukkig hebben ze dat apparaat nooit ingebouwd, stel je voor.

Gr,
Henk
 
Voor de verstokte alcomobilist misschien wel een oplossing. Maar 5000 euro is een serieuze som geld. Kun je zo'n ding niet foppen met een luchtballon (die iemand anders opgeblazen heeft natuurlijk)?
 
Ach dit past mooi bij die nieuwe maatregel die per 1 januarie 2006 ingaat, dat je namelijk geen losse spulen in je auto mag hebben. Nog ff en we mogen niks meer zelf beslissen.
 
Ach dit past mooi bij die nieuwe maatregel die per 1 januarie 2006 ingaat, dat je namelijk geen losse spulen in je auto mag hebben. Nog ff en we mogen niks meer zelf beslissen.
Telegraaf zeker?

Kom
kom
er
tijd
?

Dat artikel bestond allang.

De bestuurder mag niet door passagiers, lading, voorwerpen of op andere wijze worden gehinderd.
 
Gat in de markt: Busjes schone adem.

Weer eens een andere benadering van lekker stukje blazen op de snelweg

Ook niet echt veilig als je auto er mee stopt op de snelweg.
 
Mocht het systeem onverhoopt toch fraudegevoelig blijken te zijn dan mag veelpleegster katja schuurmans wel even op mijn alcoholsensor blazen.

Beslis ik wel of er nog gereden word of niet :+
 
Het systeem werkt zo dat de test tijdens het rijden moet worden herhaald, of bij falen van de test de auto dan gaat toeteren of branden dat weet ik niet. Misschien dat de motor er dan na twee minuten mee stopt of zo.

Het systeem kost in Zweden €5.000, kosten voor de eigenaar. Ook registreert het systeem het resultaat van de test en de ritten, zoals een soort tachograaf. De bedoeling is dat die (elektronische) registratie periodiek wordt gecontroleerd.

En dat noem jij een goede zaak? Dus omdat er een aantal lamlullen zijn die niet van de drank af kunnen blijven mag ik even een berg geld gaan uitgeven en een willekeurige periodieke controle van "Big Brother" op de koop toe nemen?
:r :r :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan