Probleem Fireblade 900rr uit 1993

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pretender

MF veteraan
8 nov 2008
5.831
0
Stadskanaal
Facebook
Hallo mensen.

Ik ben vandaag met mijn fireblade bezig geweest.
nou wat heb ik gedaan.

Ik heb de spanings regelaar vervangen voor een nieuwe.
Ik heb de tank er afgehaald plus luchtfilter om bij de bougies te komen.
1 maal alles er van af, heb ik de bougies er uitgehaald en schoongemaakt met een roest borstel.

1 maal alles schoon, heb ik alles terug gezet zoals het hoort.
dus ik de motor gestart en hoorde mijn brul geluid weer, en de motor liep weer.

nu ben ik een stuk gaan rijden, maar wat is nu het probleem.
als ik ongeveer 60 KM per uur ga rijden of harder, trilt mijn motor.
hoe harder ik ga hoe meer die trilt, dit voel ik aan de handvat, rem en koppeligshendel en aan mijn voetsteps.

ik heb nu alle bouten bij na gelopen en vast gedraaid, en de bloksteunen ook.
maar hij blijft trillen, en je merkt het ook heel erg als je het gas los laat.

Wie kan mij hier misschien mee helpen of heeft bruikbare tips.

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hallo Marcel24. Ik zie dat je je spanningsregelaar vervangen hebt? Had je accu problemen of had je zoals ik last van verbrandde stekkerverbindingen? bij mijn blade smolt steeds de stekker onder het zitje ( die witte in dat condoom)weg. zelfs 16a kroonstenen en solderen mocht niet baten en smolt gewoon weg :N ook het rijden was een ramp, trillen als een gek. uiteindelijk heb ik de dynamo vv en ik heb nergens nog last van gehad. De originele spanningsregelaar wordt veel te heet en dan smelt de isolatie weg waardoor vervolgens 2 of alle3 de fasen van de dynamo sluiting maken. mischien dat je hier wat aan hebt ;) Oja nog een tip, plaats een regelaar met koelribben, gaat ie langer mee en als je er een klein koelvinnetje uit een pc tegenaan zet, gaat ie nooit meer kapot :9 mazzel
 
Dankje wel voor de tip.

Ik heb de accu door gemeten, en dat is allemaal goed.
ik heb ongeveer een spanning van 13,4 of 13, 6.

Ik heb nu een nieuwe spanningsregelaar op gezet met koelribs.
want toen ik dat heb gedaan, was het starten en lopen, maar op heden trilt ie en hoor ik in het blok een heel raar geluid, en soort getik.
het is aan de kant van de gashendel erger dan aan de andere kant.

dus ik denk zelf dat de nokkenaskettingspanner kapot is of de nokkenasketting vervangen moet worden.

maar ik ben geen monteur dus kan het niet met zekerheid zeggen.
 
Ja nokkenaskettingspanner hoor je heel vaak.ik heb de originele er nog in zitten (46000km) en niks ratelen/tikken maar de ene is de andere niet. de spanner zit aan de rechter zijde boven je koppelingshuis. Is makkelijk te vervangen 2 boutjes lossen en je hebt hem in je handen. Bij de nieuwe spanner draai je het middelste boutje eruit,hier ga je met een fittingschroevendraaier in om de spanner op te draaien(ontspannen) zo moet je hem monteren.Is effe een geklooi maar goed te doen. Je kan ook een handmatige spanner monteren is eigenlijk alleen maar een huis met een bout erin,persoonlijk ben ik hier geen voorstander van maarja ieder zijn ding. Ketting zou ik me niet zo druk om maken succes. ;)
 
Als je ketting te slap is dan rammelt/ratelt deze continue. Maar je zegt dat je voorheen geen last hier van had?? en na het sleutelen hoor je een tik?? tikken kan veel zijn: te laag toerental,te grote klepspeling,carbs niet synchroon,een lager wat eruit ligt of een cilinder die niet meedraait. worden alle uitlaatbochten warm??. Als ik het zo bekijk zou ik toch nieuwe bougies plaatsen.met een borstel kun je gemakkelijk bougies naar het hiernamaals helpen en blades zijn gevoelig voor het doorslaan van de bougies. buiten het blok kunnen ze goed vonken en in het blok niet,een doorgeslage bougie vonkt onder druk tussen de isolator waardoor je een slechte of geen verbranding krijgt en dan gaat ie ook trillen. maar kun je geen filmpje uploaden zodat we het kunnen horen :Y
 
Er zijn 2 maandjes terug net 4 nieuwe bougies in gekomen, ze waren alleen beetje vies omdat de spanningsregelaar stuk was en dat ik te veel heb door gestart.
Alle 4de uitlaatbochten zijn warm, dus daar heb ik al naar gekeken, dus hij loopt niet op 3 poten.

ik zal morgen wel even een filmpje maken, en even kijken als dat getik ook op staat.

Het tik is er vandaag pas in gekomen, dus naar de eerste keer sleutelen van zaterdag was er niks aan de hand, maar trilde hij al wel heel erg, maar toen hoorde je die ratelend/tikkend geluid nog niet. dus vandaag alles weer losgehaald om te kijken of ik iets fout had gedaan.
 
Vergeet niet dat die tik er misschien wel in zat, maar dat je er nu kritischer naar luistert en dat je dus denkt dat hij er nog niet in zat.

ZOu trouwens gewoon even bij je dealer langrijden..
 
Is de nokkenaskettingspanner wel eens vervangen / aangepast?

Wanneer is de klepspeling voor het laatst gecontroleerd?

Heb je je koppelingshuis wel eens bekeken of die ingeslagen is?

Verandert / verdwijnt het geluid als je de koppeling inknijpt, hem in zn versnelling zet en de koppeling op laat komen?
 
Ik weet niet als de nokkenaskettingspanner wel eens vervangen / aangepast

De klepspeling laat ik binnen kort doen met de grote beurt

koppelingshuis heb ik nog niet naar gekeken.

Het geluid verdwijnt niet als ik de koppeling laat op komen.

de monteur bij de garage zij, dat er alle schijn van heeft dat de ketting en spanner aan vervanging toe is.
 
Oke dankje wel voor je reactie.
Maar zorgt dat er ook voor dat je motor gaat trillen en dat je door het hele vreem heen voelt.

Heb jij ook, dat je motor trilt en dat je dat kunt voelen bij de Handvaten en voetsteps.
en als je stil staat en goed gas geeft, voel jij dan ook het hele vreem trillen.
 
Laatst bewerkt:
Of die spanner het trillen veroorzaakt durf ik niet te zeggen en iedereen ervaart trillen anders. kan niet zeggen dat die van mij zo trilt dat ik er gek van word maar als ik continue 4000 rpm rijdt dan krijg ik wel slapende handen dus ik houdt het toerental lekker variërend. Heb 2 keer serieus last gehad van trillen, 1ste keer zaten mijn tankrubbers niet goed maar dat is hier al gemeld. en de tweede keer was mijn kapotte dynamo en die gaf goede!! waardes,zowel laadstroom op de accu alsook de fasen onderling. ook de weerstand van de fasen waren goed maar ik had wel een rammelende blade en smeltende stekkers. Ten einde raad heb ik hem toen maar vv koste me iets van 175 euro als ik me niet vergis. best makkelijk te vv en aan de oude was niets te zien geen zwarte spoel of zo. Ik ben er toen bij diverse mensen met "verstand" bij aangeklopt en echt uitsluitsel heb ik toen niet gekregen maar vermoedelijk zat er sluiting tussen de spoelen onderling (isolatie lost op den duur op door de olie???)en dit heeft negatief effect op het magnetisch veld en dit heeft weer een soort van onbalans op de krukas wat dus het trillen veroorzaakt. met deze uitleg kon ik leven :P en hij reed weer als een klokje :] Of dit je probleem is weet ik niet maar mischien kun je er wat mee :Y
 
Dankje wel voor je goede reactie en eventuele oplossingen.
ik zal binnen kort eerst even de NOKAS KETTINGSPANNER vervangen, kijken wat ie dan doet, en ik laat het wel even weten hoe dat afloopt.
 
Goed joh wat jij wilt, dus volgens jou smeert een dikkere visceuse olie beter dan een dunnere _O- viscositeit gaat over de dikte van olie en niet over de smeereigenschap. maar als je over olie wilt praten open je maar een nieuw topic, doe ik in ieder geval niet aan mee want als het over olie gaat weet iedereen het toch beter,mazzel :W
 
ik zou als ik jou was de motor eens naar de dealer brengen een goed reparatie advies kan je veel geld en tijd besparen bedoel laat ze er eens een uur zoet mee zijn ......

alles maar vervangen is ook niet erg goedkoop
 
Heb je al gecheckt of je geen lekke uitlaatbocht hebt?? Van de winter dacht ik dus ook last te hebben van een tikkende klep of iets dergelijks. Kleppendeksel eraf gehaald, kleppen gesteld, nokkenasketting +spanner meteen vervangen, in elkaar gezet, en wat dacht je, nog steeds tikken.
Kijk dat maar eens na, de bochten worden erg zwak boven aan de flens waar die tegen de uitlaatpoorten aankomt. Mijn brommert klonk precies hetzelfde (blade uit 95)!!! Het klinkt als tikken maar is lekken. Ze zagen er op het eerste gezicht goed uit maar bij het demonteren van de bochten was bocht nr.3 onder de flens compleet door gerot en afgebroken. Ik zou het even nakijken als ik jouw was. Even de bochten er onderuit schroeven en je weet het zeker....
 
Vervang de spanner maar, vandaag effe bij dealer geweest voor wat spullen, tikken is 100% zeker de spanner. bij zo'n 30000km kunnen die dingen sneuvelen. :Y

Als de spanner sneuvelt of slecht word gaat ie rammelen/ hakketakken (weet ook niet hoe je het beter omschrijft :) ). In het ergste geval zal ie tanden gaan verspringen, en geloof me dat merk je. Als ik het filmpje zo hoor is het dat dus niet!
Controleer je uitlaatbochten eerst maar eens even voordat je geld uit gaat geven :Y .
 
Ik zal de uitlaatbochten even controleren, maar het lijkt mij sterk dat ie kapot is.
want ik heb er een compleet Akrapovic titanium uitlaat onderzitten.

Maar ik controleer het wel voor de zekerheid.

Dank je wel.
 
Mijn bougies zijn vandaag voor de zekerheid weer vervangen, maar het probleem is er nog steeds.

toen ik de bougies uit heb gedraait viel mij op.

dat van boegie nummer 1 olie of benzine op de onder kant zit en zo wel ook bij bougie 3.
bougie 2 en 4 zijn helemaal schoon.
moet ik mij nou zorgen gaan maken of niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan